Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Powraca Ford Sierra RS500 Cosworth w specyfikacji Grupy A

Firma CNC Motorsport podjęła się stworzenia nowych Fordów Sierra RS500 Cosworth wyścigowej grupy A.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 września 2024
Ford Sierra RS Cosworth Grupy A
2

Pierwszy z trzech egzemplarzy miniserii “kontynuacyjnej” Forda Sierry RS500 Cosworth opuścił już bramy zakładu CNC Motorsport i dotarł do właściciela. Samochód został zbudowany zgodnie ze specyfikacją dawnych Fordów Sierra RS500 startujących w Grupie A w barwach zespołu Andy Rouse Engineering. Ostateczną kontrolę jakości potwierdzającą dokładność i zgodność z oryginałem przeprowadził sam Rouse.

Firma CNC Motorsport jest prowadzona przez Alana Strachana, który współpracował z Rouse Engineering w okresie, gdy zespół wykorzystywał Fordy Sierra RS500 w barwach Labatts. RS500 należy do najbardziej rozpoznawalnych samochodów turystycznych grupy A, ale to jej cywilny odpowiednik wyposażony w “wielorybie” tylne skrzydło jest ikoną samą w sobie i jednym z najbardziej cenionych klasyków Forda w historii.

Firma CNC Motorsport stworzy 3 egzemplarze Forda Sierry RS500 Cosworth w specyfikacji Grupy A.

Pierwszy egzemplarz tej miniserii był składany przez 24 miesiące przez Strachana i jego syna, podczas gdy firma zajmowała się innymi projektami. Był wśród nich egzemplarz BMW 635 CSI grupy A jak i oryginalna Sierra RS500 przechodząca proces renowacji.

Drugi z trzech egzemplarzy obecnie jest w budowie. Do jego stworzenia CNC wykorzystuje zupełnie nowe wyścigowe nadwozie, podczas gdy nadwozie trzeciego samochodu na razie czeka w gotowości. Droga Forda Sierry RS Cosworth od samochodu cywilnego do w pełni rozwiniętej wersji wyścigowej była długa i wyboista, ale o tym możecie przeczytać w brytyjskim wydaniu Evo (numer 325).

Reklama

Pod maską Sierry od CNC pracuje 580-konny silnik Cosworth YB zbudowany przez Harveya Gibbsa. Przekazuje on moc na tylne koła przez pięciobiegową skrzynię manualną Getrag i 10-calowy wiskotyczny mechanizm różnicowy. Brytyjskie CNC zajmuje się nie tylko silnikami, ale całym projektem - produkcją i obróbką nadwozi, instalacją klatki bezpieczeństwa i całą resztą wraz z montażem końcowym. Wszystko według Rouse’a i CNC. Firma jest certyfikowana przez Motorsport UK jeśli chodzi o produkcję klatek bezpieczeństwa zgodnych ze specyfikacją oryginalnych Fordów Andy Rouse Engineering Grupy A.

Ford Sierra Cosworth Grupa A CNC silnik
2

Zaletą “kontynuacyjnych” samochodów względem ich oryginalnych odpowiedników w historycznych wyścigach Grupy A jest ich przystępność cenowa. Są one tańsze niż oryginalne Sierry, ale zbudowane przez zespół doświadczony w pracach nad oryginalnymi egzemplarzami gwarantują zgodność ze specyfikacją i niezawodność. A ponieważ nie mają historycznego bagażu równego tym nielicznym samochodom z epoki, być może właściciele chętniej będą ich używać zgodnie z przeznaczeniem, co jest atrakcją dla wszystkich chcących podziwiać ogniste RS500 w środowisku naturalnym.

Alan Strachan, założyciel CNC Motorsport, powiedział: „Te samochody służą do ostrego ścigania i zabawy na torze, bez obaw o uszkodzenie cennego, zabytkowego wozu. Fani uwielbiają oglądać plujące ogniem RS500 na limicie, a te auta są biletem wstępu do ogromnej liczby wydarzeń w całej Europie”.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025
Mazda MX-5 Racing Spirit Roadster 12R design
Mazda / MX-5
Mazda MX-5 Spirit Racing 12R - japońskie ekstremum

Wersja Spirit Racing 12R to roadster Mazdy doprowadzony do skrajności. Spoiler: tylko na Japonię.

10 stycznia 2025
Subaru WRX STI S210
Subaru / WRX STI
Nowe sportowe Subaru WRX S210 STI dostało skrzynię CVT

Subaru WRX STI w wersji S210 próbuje podtrzymać ducha dawnej Imprezy, ale jest w nim jeden haczyk.

10 stycznia 2025
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition prezentacja
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition - EV stworzone do driftu

Specjalna wersja DK Edition jeszcze podkręca emocje jakie za kierownicą daje Hyundai Ioniq 5 N.

10 stycznia 2025
Toyota GR Yaris silnik centralny
Toyota / Yaris GR
Czy centralnosilnikowy GR Yaris M to tak naprawdę prototyp nowej MR2?

GR Yaris M z silnikiem pośrodku posłuży Toyocie do testów nowego silnika… a może to coś więcej?

10 stycznia 2025
Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera S 992.2 lifting
Porsche / 911 Carrera S
Nowe Porsche 992.2 Carrera S przyspiesza szybciej niż GT3

Jest już dostępne poliftowe Porsche 992.2 Carrera S, czyli model pośredni w dolnej części gamy 911.

8 stycznia 2025
Honda 0 Saloon Concept główne
Honda / 0 Saloon
Honda 0 Saloon Concept jest lekka, szybka i… ma na pokładzie Asimo

Generacja elektrycznych modeli 0 Series Hondy wystartuje w 2026 roku.

8 stycznia 2025