Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Tesla Model S Plaid na torze – elektryzujący rekord

Tesla Model S Plaid bije rekord aut elektrycznych na torze Nurburgring – szybsza od Porsche Taycan Turbo.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 września 2021
Tesla Model S Plaid na torze
16

Amerykański producent wysłał najmocniejszą odmianę swojej dużej limuzyny na legendarny niemiecki tor wyścigowy. Wynik, który udało jej się osiągnąć wyniósł dokładnie 7.30.9 (czas BTG), co czyni Model S Plaid najszybszym seryjnie produkowanym samochodem elektrycznym na tym torze. Wersja Plaid to jeden z dwóch dostępnych wariantów Tesli Model S, znajdujących się powyżej podstawowej wersji Long Range. Charakteryzuje ją m.in. znacznie podwyższona wydajność. Pierwsze dostawy aut produkcyjnych zaplanowano na koniec 2022 roku. Cena w Polsce wyniesie około 700 000 zł.

Po weryfikacji czasu okrążenia przez sędziów technicznych toru Nurburgring, Tesla oficjalnie zakomunikowała, że jest szybsza od Porsche Taycan Turbo (ale nie Turbo S) o 11,1 sekundy. Próba miała zostać podjęta za kierownicą auta drogowego, ze względów bezpieczeństwa wyposażonego jednak w klatkę, awaryjne wyłączniki prądu i niepalną fakturę deski rozdzielczej.

Malkontenci przypominają zapowiedzi Tesli z 2019 roku, że auta tej marki bez problemu pokonają barierę 7 minut i 10 sekund. Elon Musk, już teraz podkreślił, że firma podejmie próbę z lepiej przygotowanym autem – z dopracowaną aerodynamiką, hamulcami ceramicznymi i wyścigowymi oponami. Podkreślił jednak, że ciężko by tak przygotowane auto wyjeżdżało z fabryki, to prawdopodobnie skończy się na rozwiązaniach znanych chociażby z Modelu 3 Performance. Kierowcy będą więc docelowo mogli wyłączyć kontrolę trakcji, monitorować temperaturę komponentów czy zmienić dystrybucję mocy.

Maksymalna wydajność auta to 1006 KM dostarczanych przez trzy nowe silniki w karbonowych obudowach. Nie jest to jednak maksimum możliwości producenta - Musk podkreśla, że każda jednostka jest w stanie samodzielnie wykrzesać nawet 400 KM. Trzeba jednak pamiętać, że już teraz pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu w mniej niż 2 sekundy, a dystans ćwierć mili nowa Tesla pokonuje w 9,23 s przy 155 milach na godzinę. Limuzyna waży 2162 kg - nie jest więc lekka (choć i tak to o około 200 kg mniej niż w przypadku Taycana Turbo S). Nawet przy tak astronomicznych osiągach, na jednym ładowaniu auto pokona nawet 630 km – tak przynajmniej zapewniają jego producenci. Poprawiono także wydajność ładowania.

Reklama

Nowością w wersji Plaid jest także wektorowe przekazywanie momentu obrotowego, które współpracuje z adaptacyjnym zawieszeniem pneumatycznym. Ma to nieco zniwelować sporą masę własną samochodu. Nie potwierdzono wprowadzenia wydajniejszych hamulców, choć pogłoski zdają się potwierdzać takie informacje. Pewne jest z kolei dopracowanie pompy ciepła, co zapewni autu skuteczność przy niższych temperaturach. Co więcej, układ chłodzenia baterii jest teraz dwa razy wydajniejszy. Ma być to odpowiedź na marki na deklaracje Porsche, jakoby w modelu Taycan procedury startowe można było powtarzać bardzo długi czas, bez pogarszania osiągów. 

Do liftingu zalicza się również odświeżenie wnętrza. Od teraz kierowca będzie korzystał z 17-calowego ekranu poziomego i 12,3-calowego ekranu za kierownicą. Nieco mniejszy ekran (8 cali) – przygotowano dla pasażerów z tyłu. Charakterystyczna kierownica (przypominająca tę z prototypów) to już fakt i pojawi się w produkcyjnych samochodach. Niestety, nie zrobiono nic, by fotele mocniej trzymały w zakrętach, co jest istotne zwłaszcza przy takich osiągach. Zmieniono natomiast dotychczas stosowane we wnętrzu drewno na włókno węglowe. 

Z zewnątrz auto nie różni się zanadto od modelu Long Rage. Odmianę Plaid najłatwiej poznać po zderzakach delikatnie zmodernizowanych celem lepszego chłodzenia. Do tego oczywiście plakietka z oznaczeniem i czerwone zaciski hamulcowe. W standardzie montowane będą 19-calowe obręcze. Jako opcja dostępne będą z kolei 21-calowe koła (w Polsce dostępne za około 25 000 zł). Współczynnik oporu powietrza to naprawdę imponujące 0,208 cx, a więc rezultat lepszy niż u niemieckiego rywala. Wydaje się więc, że w większości aspektów Tesla Model S Plaid będzie ciekawą alternatywą dla Porsche Taycana Turbo S. Już sama cena to ponad 100 000 zł na korzyść amerykańskiej propozycji. Co ciekawe, za Teslą przemawiają także osiągi i zasięg - przynajmniej na papierze. Pierwsze 25 egzemplarzy nowego auta już jeździ po świecie w ramach testów –  producent ma jeszcze niemal rok na dopracowanie najszybszego elektryka świata. Powinno się udać.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022