Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Ekspert Gtechniq Polska radzi, jak odnaleźć się w nawałnicy „rewolucyjnych” produktów do autodetailingu i wybrać ten najlepszy?
Z autodetailingiem w Polsce jestem związany od jego początków. Dzięki temu doskonale widzę, że każdego roku coraz większa liczba kierowcą konfrontuje się z coraz szerszą gamą produktów do zabezpieczenia lakieru samochodu. Wielu z nich w tej konfrontacji przegrywa z marketingowymi sztuczkami producentów…
Jeszcze 13 lat temu, kiedy zabezpieczałem lakier samochodu, wybór ograniczał się do rodzaju wosku jaki nałożę. W tamtych czasach zabezpieczenie lakieru odnosiło się najczęściej do zabiegów, które można wykonać na myjni. Dzisiaj mamy dużo szersze możliwości, bo znacząco rozszerzył się nam arsenał. Wybieramy między woskami, sealantami, foliami oraz rozmaitymi wariacjami na temat twardych powłok (czyli powłok ceramicznych). Również samo pojęcie zabezpieczenia lakieru jest znacznie obszerniejsze, bo znacząco rozszerzył się zakres działania produktów.
Ten arsenał dzielimy według różnych kryteriów, np. na sposoby zabezpieczenia, które możemy zastosować samodzielnie (wspominałem o nich w poprzednim wpisie) i te, które lepiej zostawić profesjonalistom. Ostatnimi czasy przez łatwo dostępną wiedzę na YouTube ten podział nie jest już tak oczywisty. Coraz więcej osób decyduje się na samodzielną zabawę z produktami przeznaczonymi dla zawodowych detailerów. Widzę to po rosnącej liczbie wątków na forach detailingowych z zapytaniem, co zrobić ze źle nałożoną powłoką…
Nie ma tragedii, kiedy błąd w sztuce pojawia się w przypadku nakładania wosku lub sealantu. Znacznie gorzej jest w przypadku powłok ceramicznych. Tutaj naprawa błędu potrafi wynieść równowartość ponownego lakierowania całego elementu karoserii. Generalnie, aby najskuteczniej zabezpieczyć lakier samochodu warto zdać się na ekspertów. Po czym ich rozpoznamy? Po kwalifikacjach potwierdzonych certyfikatami i dyplomami, renomie produktów, na których pracują oraz oczywiście rekomendacji znajomych, którzy korzystali z ich usług.
To zaś prowadzi nas to pytania, czym najlepiej zabezpieczyć lakier samochodu – co wybrać z potężnej oferty produktów, żeby, mówiąc wprost, nie utopić pieniędzy. Odpowiedź jest prosta: to zależy. Najpierw zastanówmy się, jakie efekty chcemy uzyskać takim zabezpieczeniem. To pozwoli nadać kierunek naszym działaniom. Czy chcemy połysk lepszy niż po wyjeździe z salonu i łatwiejsze dbanie o lakier czy może najskuteczniejszą ochronę przed starzeniem się lakieru lub/i zarysowaniami?
Z mojego doświadczenia wynika, że najskuteczniejsze i najbardziej efektowne w kwestii estetyki zabezpieczenie to takie hybrydowe. Na swoim samochodzie mam powłokę ceramiczną oraz folię w newralgicznych miejscach, czyli na zderzaku. Owszem, dzięki folii samochód zachowa wygląd nowego i będzie najskuteczniej zabezpieczony mechanicznie, ale nie będzie miał szklanego połysku ani wysokiej odporności na zabrudzenia. Z kolei najważniejszą cechą powłoki ceramicznej, taką, dla której sam mam ją na swoim samochodzie i tą, za którą klienci Gtechniq najczęściej chwalą to rozwiązanie, jest fakt, że – kolokwialnie rzecz ujmując – samochód cały czas się błyszczy. Ale powłoka to nie tylko zabezpieczenie i połysk, to również ogromna wygoda – zapewnia szybsze mycie i sprawia, że na lakierze nie widać niekorzystnych efektów upływu czasu. Powłoka ceramiczna i pracujący z nią ekspert mają po prostu ulepszyć to, co mamy na samochodzie i ten stan utrzymać przez cały okres jego użytkowania. W przypadku najtrwalszej powłoki Gtechniq mówimy o gwarancji na 9 lat.
Tutaj muszę wrócić do myśli otwierającej tę rubrykę. Chodzi o to, że jako konsumenci jesteśmy bezbronni wobec marketingowych zapewnień producentów. Co chwile słyszę o nowej, rewelacyjnej powłoce – kiedyś to były powłoki diamentowe i teflonowe, dzisiaj mamy powłoki tytanowe, grafenowe czy elastomerowe. Cóż, do tych wszystkich nowinek warto podchodzić z dużym dystansem. Jakkolwiek byśmy tego nie nazwali, związki ceramiczne tworzy krzemionka z dodatkiem określonych substancji, a sama powłoka ceramiczna to płyn, który krystalizuje się na lakierze i tworzy warstwę izolującą lakier od czynników zewnętrznych.
Jeśli mam samochód marki premium i decyduję się na powłokę ceramiczną, to raczej sięgałbym po sprawdzone marki, które mają rynkowy staż, swoje know-how i cieszą się zaufaniem, a nie te, które ubierają powłokę w jakąś wymyślą nazwę i przypisują jej cudowne działanie. Dlatego najlepiej zdecydować się na produkt od znanych i cenionych producentów powłok ceramicznych. Owszem, będą przy okazji droższe, ale, jak w każdej branży, jakość musi kosztować. Nie ma cudów, jest nauka.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.
V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.
Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.
Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.
Obecny model Porsche 911 GT3 jeszcze nie zdążył się znudzić, a w przygotowaniu już jest następca.
Następca Aston Martina DB11 przechodzi szereg testów na Północnej Pętli. Premiera za kilka miesięcy.
Motocykl stworzony dla ludzi kochających podróże, wyprawy, którzy chcą odkrywać świat z siodła motocykla.
Hipercar Adriana Neweya jest gotowy. Czy to najlepszy wóz jaki kiedykolwiek dostał legalne tablice?
Fani rajdowej Grupy B mogą za odpowiednią kwotą nabyć legendę - odtworzonego Rovera Metro 6R4.
Specjaliści od Porsche z Oxfordshire zaprezentowali kolejne doskonałe 911 oparte o generację 964.
Silnik V8 HEMI powoli wychodzi z oferty, dlatego nowy Dodge Demon prezentuje na co go jeszcze stać.
Wraith w limitowanej wersji Black Arrow jest ostatnim coupe Rolls-Royce’a z motorem V12.
Limitowany Polestar 2 BST 230 nawiązuje wyglądem i wyposażeniem do pierwotnego modelu BST 270.
Materiałowy dach powraca do przedniosilnikowego Ferrari po raz pierwszy od 1969 r. Oto Roma Spider.
Koncern Volkswagena ma plan wprowadzenia na rynek taniego, dostępnego, elektrycznego hatchbacka.
W ramach standardowego liftingu Mercedesy GLA35 i GLB35 zyskały między innymi moduły mild hybrid.