Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
19

Odniesienia do chińskich rywali będą tu wręcz koniecznością. Dacia bowiem - podobnie jak wszyscy europejscy producenci - musi mierzyć się z konkurencją, która wchodzi “z buciorami” w poletko tak silnie obstawione przez rumuńsko-francuskie auto - tzw. budżetówkę. Czy Duster ma tu jeszcze coś do powiedzenia?

I tak i nie. Jedną rzeczą jest to, że faktycznie zmieniła się perspektywa w towarzystwie aut azjatyckich marek trudnych niekiedy nawet do wymówienia. Innym aspektem z kolei fakt, że Dacia sukcesywnie, od kilku już lat, przestaje być szczerym, tanim samochodem “do roboty”, powoli stawiając na lifestyle, szczególnie wymierzony w liczne grono oddanych marce klientom. Tę sytuację jeszcze mocniej podkreśla świeżość w ofercie producenta - model Bigster, który owszem - startuje od niespełna 100 tys. zł, ale zarówno gabarytami, jakością wykonania, jak i niestety ceną, powoli obiera za cel zupełnie inne grono konkurentów.

Dacia sukcesywnie przestaje być tanim samochodem "do roboty", czego Duster jest przykładem.

W ostatnich 15 latach Duster zyskał niesamowitą pozycją rynkową. Od woła roboczego, nierzadko wyśmiewanego przez niemal wszystkich, stał się solidną propozycją, wybieraną świadomie, coraz częściej pozycjonowaną jako sensowne rozwiązanie dla rodzin, przedsiębiorców czy po prostu osób trochę bardziej kalkulujących.

2025 Dacia Duster tył
19

Dziś, zwłaszcza w świetle wspomnianych aut z Chin - przypomnijmy, że naprawdę coraz lepszych, próbuje przerzucić swoje atuty ze stricte ekonomicznych, na rozsądny cenowo lifestyle. Fakt, Duster stał się zarówno przyjemny dla oka, funkcjonalny, lepiej wykonany, jak i bogaty w coraz liczniejsze smaczki i detale. Ma to swoje odzwierciedlenie w cenie (min. 82 000 zł za 100-konną benzynę z LPG na stalowych felgach), ale rzeczywiście jest dziś złotym środkiem dla tych, którzy Dacię znają albo dla klientów, którzy wciąż wolą po prostu europejską motoryzację.

Nieco ponad 100 tys. złotych za dobrze wyposażonego Dustera z hybrydą to nadal świetna cena.

Reklama

Oczywiście apetyt rośnie w miarę jedzenia i raczej trudno wyjechać sensownym Dusterem od dealera mając do wydania 80 tys. zł. Trzeba przyjąć za fakt, że Dacia nie jest już tanim, a raczej zwyczajnie rozsądnym samochodem. Wersja Extreme ze 130-konną hybrydą (auto jak w naszym teście) to już minimum 103 600 zł. Czy to jednak zła propozycja? Dla tych, którzy chcą sprawdzonej konstrukcji, której nie ma co się wstydzić - to bardzo dobry ruch. Nie ma co narzekać na wyposażenie ani jakość wykonania. Jest naprawdę dobrze i taki samochód z pewnością posłuży długie lata.

2025 Dacia Duster wnętrze
19

Samochód z manualną przekładnią osiąga setkę w niespełna 10 sekund, co także jest całkiem OK uwzględniając przeznaczenie samochodu. Zadowala też zużycie paliwa, które średnio zamyka się w okolicach 7 litrów, choć żadnym trudnem można osiągnąć nawet 4,5 litra jeżdżąc z prędkościami nieprzekraczającymi 110 km/h. Atutem Dustera jest też prześwit wynoszący aż 21 cm. Do kompletu przydałby się napęd obu osi. Ten dostępny jest jednak w innym wariancie (minimum wersja Expression, która w 130-konnym wydaniu 4x4 kosztuje minimum 111 900 zł), ale warto go rozważyć, jeśli planujecie większe aktywności czy pracę z autem w terenie.

Odświeżona Dacia Duster jeździ tak samo dobrze jak przed laty - pewnie, stabilnie, przewidywalnie. To zarówno zalety, jak i wady, choć chyba nikt nie oczekuje po tym modelu emocji w zakrętach czy na autostradzie. Sensownie skonfigurowane auto ciągle potrafi kosztować w okolicach 100 tys. zł, co może nie jest już tak bezkonkurencyjnym rezultatem jak 5 lat temu (za 85 tys. zł można było jeździć Dusterem “w wypasie”), ale ciągle nie ma sobie równych wśród europejskich rywali. A co na to Chińczycy? Owszem, potrafią przebić Dustera ceną, choć nie jest to element dotyczący wszystkich marek. Ciągle na szali można postawić jakość wykonania i charakter, choć tu zadecyduje gust, uprzedzenia i przekonania. Czy Dacia coś straciła wraz z odświeżeniem Dustera? Chyba nie. Czas jedynie pokaże, czy obranie nowej, bardziej lifestylowej drogi to był dobry ruch. Na ten moment sporo wskazuje na to, że tak.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X jest mocniejsza i szybsza od Ferrari F80

Flagowe Corvette ZR1X już tu jest i ma dokładnie tak ogromną moc jakiej się spodziewaliśmy.

19 czerwca 2025
Ferrari 296 Speciale Piloti premiera
Ferrari / 296 Speciale
Ferrari 296 Speciale Piloti - 880 KM których i tak nie możesz kupić

Ferrari prezentuje wersję specjalną 296 Speciale przeznaczoną dla bardzo wąskiej grupy odbiorców.

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
GMA
Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

17 czerwca 2025
Nürburgring 24h 2025 zapowiedź
Nürburgring 24h
Nürburgring 24h 2025 - 141 aut w najtrudniejszym wyścigu sezonu

Jeśli po Le Mans nie macie dość długodystansowych emocji, w ten weekend startuje Nürburgring 24h.

17 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025