Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
19

Odniesienia do chińskich rywali będą tu wręcz koniecznością. Dacia bowiem - podobnie jak wszyscy europejscy producenci - musi mierzyć się z konkurencją, która wchodzi “z buciorami” w poletko tak silnie obstawione przez rumuńsko-francuskie auto - tzw. budżetówkę. Czy Duster ma tu jeszcze coś do powiedzenia?

I tak i nie. Jedną rzeczą jest to, że faktycznie zmieniła się perspektywa w towarzystwie aut azjatyckich marek trudnych niekiedy nawet do wymówienia. Innym aspektem z kolei fakt, że Dacia sukcesywnie, od kilku już lat, przestaje być szczerym, tanim samochodem “do roboty”, powoli stawiając na lifestyle, szczególnie wymierzony w liczne grono oddanych marce klientom. Tę sytuację jeszcze mocniej podkreśla świeżość w ofercie producenta - model Bigster, który owszem - startuje od niespełna 100 tys. zł, ale zarówno gabarytami, jakością wykonania, jak i niestety ceną, powoli obiera za cel zupełnie inne grono konkurentów.

Dacia sukcesywnie przestaje być tanim samochodem "do roboty", czego Duster jest przykładem.

W ostatnich 15 latach Duster zyskał niesamowitą pozycją rynkową. Od woła roboczego, nierzadko wyśmiewanego przez niemal wszystkich, stał się solidną propozycją, wybieraną świadomie, coraz częściej pozycjonowaną jako sensowne rozwiązanie dla rodzin, przedsiębiorców czy po prostu osób trochę bardziej kalkulujących.

2025 Dacia Duster tył
19

Dziś, zwłaszcza w świetle wspomnianych aut z Chin - przypomnijmy, że naprawdę coraz lepszych, próbuje przerzucić swoje atuty ze stricte ekonomicznych, na rozsądny cenowo lifestyle. Fakt, Duster stał się zarówno przyjemny dla oka, funkcjonalny, lepiej wykonany, jak i bogaty w coraz liczniejsze smaczki i detale. Ma to swoje odzwierciedlenie w cenie (min. 82 000 zł za 100-konną benzynę z LPG na stalowych felgach), ale rzeczywiście jest dziś złotym środkiem dla tych, którzy Dacię znają albo dla klientów, którzy wciąż wolą po prostu europejską motoryzację.

Nieco ponad 100 tys. złotych za dobrze wyposażonego Dustera z hybrydą to nadal świetna cena.

Reklama

Oczywiście apetyt rośnie w miarę jedzenia i raczej trudno wyjechać sensownym Dusterem od dealera mając do wydania 80 tys. zł. Trzeba przyjąć za fakt, że Dacia nie jest już tanim, a raczej zwyczajnie rozsądnym samochodem. Wersja Extreme ze 130-konną hybrydą (auto jak w naszym teście) to już minimum 103 600 zł. Czy to jednak zła propozycja? Dla tych, którzy chcą sprawdzonej konstrukcji, której nie ma co się wstydzić - to bardzo dobry ruch. Nie ma co narzekać na wyposażenie ani jakość wykonania. Jest naprawdę dobrze i taki samochód z pewnością posłuży długie lata.

2025 Dacia Duster wnętrze
19

Samochód z manualną przekładnią osiąga setkę w niespełna 10 sekund, co także jest całkiem OK uwzględniając przeznaczenie samochodu. Zadowala też zużycie paliwa, które średnio zamyka się w okolicach 7 litrów, choć żadnym trudnem można osiągnąć nawet 4,5 litra jeżdżąc z prędkościami nieprzekraczającymi 110 km/h. Atutem Dustera jest też prześwit wynoszący aż 21 cm. Do kompletu przydałby się napęd obu osi. Ten dostępny jest jednak w innym wariancie (minimum wersja Expression, która w 130-konnym wydaniu 4x4 kosztuje minimum 111 900 zł), ale warto go rozważyć, jeśli planujecie większe aktywności czy pracę z autem w terenie.

Odświeżona Dacia Duster jeździ tak samo dobrze jak przed laty - pewnie, stabilnie, przewidywalnie. To zarówno zalety, jak i wady, choć chyba nikt nie oczekuje po tym modelu emocji w zakrętach czy na autostradzie. Sensownie skonfigurowane auto ciągle potrafi kosztować w okolicach 100 tys. zł, co może nie jest już tak bezkonkurencyjnym rezultatem jak 5 lat temu (za 85 tys. zł można było jeździć Dusterem “w wypasie”), ale ciągle nie ma sobie równych wśród europejskich rywali. A co na to Chińczycy? Owszem, potrafią przebić Dustera ceną, choć nie jest to element dotyczący wszystkich marek. Ciągle na szali można postawić jakość wykonania i charakter, choć tu zadecyduje gust, uprzedzenia i przekonania. Czy Dacia coś straciła wraz z odświeżeniem Dustera? Chyba nie. Czas jedynie pokaże, czy obranie nowej, bardziej lifestylowej drogi to był dobry ruch. Na ten moment sporo wskazuje na to, że tak.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Toyota GR GT3 goodwood 2025
Toyota / GR GT3
Po raz pierwszy z bliska widzieliśmy tajemniczą Toyotę GT z V8

Od wielu miesięcy Toyota testuje zamaskowane coupe w stylu GT z silnikiem V8. Co to właściwie jest?

15 lipca 2025
Hyundai Ioniq 6 N premiera
Hyundai / Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 N - 650 KM za połowę ceny Porsche Taycan

Po wielu miesiącach zapowiedzi Hyundai wypuszcza swój drugi sportowy model z napędem elektrycznym.

15 lipca 2025
2026 Porsche Cayenne EV prototyp
Porsche / Cayenne
Prototyp elektrycznego Porsche Cayenne pojawił się w Goodwood

Zbliża się premiera nowego Cayenne. Po raz pierwszy model ten będzie oferowany także jako EV.

15 lipca 2025
Rimac Nevera R rekordy
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R miażdży kolejne rekordy i rozpędza się do 431 km/h

Rimac Nevera R to nowy najszybciej przyspieszający samochód świata z 24 rekordami na koncie.

14 lipca 2025
2026 Aston Martin Vantage S premiera
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage S - więcej mocy i garść ciekawych zmian

Aston Martin Vantage S kryje sporo detali, dzięki którym może zaciekawić klientów na Ferrari Amalfi.

14 lipca 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025