Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

autor: Voice House

6 września 2022
Prowadzący Moto Stories
2

Dożyliśmy czasów, kiedy samochody robią za kierowcę coraz większą liczbę rzeczy - samodzielnie regulują temperaturę ogrzewania lub chłodzenia wnętrza, masują zmęczonych trudami dnia pasażerów czy też na podstawie komunikatów głosowych wyszukują miejsca, do których kierowca chce podążać. Od kilku lat pojazdy potrafią już samodzielnie nie tylko parkować, ale i utrzymywać zadany pas ruchu przy konkretnej prędkości, a w ostatnim czasie coraz śmielej przejmując wszystkie obowiązki kierowcy. To Tesla była pionierem w funkcji tzw. autopilota, choć niesie to za sobą mnóstwo nowych wyzwań, głównie związanych z bezpieczeństwem i prawem. Bo w końcu kto weźmie odpowiedzialność za auto, które się rozbije, a którym - pomimo obecności na fotelu kierowcy - nie dowodził człowiek? Autonomia jazdy to kierunek, który rozwijany jest przez wszystkich producentów, niezależnie od kontynentu czy segmentu tworzonych aut. W którym kierunku to wszystko zmierza?

Dożyliśmy czasów, kiedy samochody robią za kierowcę coraz większą liczbę rzeczy

W obawie żyją przede wszystkim prawdziwi miłośnicy motoryzacji. Moment, w którym auto jedynie wspiera kierowcę, i w którym jest on w stanie zapanować nad elektroniką lub dostosować ją do swoich preferencji, jest czymś, co nikomu przeszkadzać nie będzie. Coraz bardziej brutalna ingerencja w to, co dzieje się na pokładzie samochodu, a przede wszystkim aktywności systemowe związane z prowadzeniem auta, rodzą niestety mnóstwo obaw o to, jak będzie wyglądała przyszłość motoryzacji. Autonomiczna jazda - choć mnóstwo drogi przed pełnym wdrożeniem tego systemu do masowego zastosowania, będzie zbawieniem, kiedy kierowca jest zmęczony i musi bezpiecznie wrócić kilkaset kilometrów do domu. Co jednak w przypadku niedzielnych przejażdżek sportowym autem, które z założenia stworzono po to, by dawały się w pełni kontrolować, zbliżać do limitów, a niekiedy i popełniać uczące pokory błędy? Tu powstaje wielki znak zapytania.

Reklama
Moto Stories podczas nagrywania
2

Nadchodzące korzyści i obawy płynące z rozwoju motoryzacji na warsztat wzięli prowadzący podcast Moto Stories. Nie zawsze warto zastępować słuszne rozwiązania w teorii lepszymi, ale rozwój to naturalna kolej rzeczy. Jak nad tym wszystkim zapanować i gdzie znajdziemy się za 5, 10 czy 20 lat? Producenci mówią jasno - już za kilka lat naprawdę trudno będzie kupić choćby hybrydę, a o spalinowych autach możemy już zapomnieć. Czy zostanie nam cieszenie się klasyczną motoryzacją sprzed lat, czy nadzieję warto pokładać w producentach od lat dbających o emocje za kółkiem, którzy podobne odczucia przemycą także w samochodach elektrycznych? A może wcale nie czeka nas elektryczna przyszłość? O tych i o innych zagadnieniach w najnowszym odcinku podcastu MotoStories rozmawiają Patryk Mikiciuk, Łukasz KamińskiKacper Majdan. Partnerem nagrania realizowanego przez Voice House jest EVO Magazine Polska.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025
2025 Honda Civic Type R Ultimate Edition debiut
Honda / Civic
Honda Civic Type R Ultimate - koniec najlepszego hot hatcha na rynku

Honda wycofuje Civika Type R z Europy. Tak odchodzi jeden z najlepszych hot hatchy w historii.

5 czerwca 2025