Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Oto nowy junior-supercar od Noble, który ma konkurować z McLarenem Artura i Maserati MC20.
Po długim okresie ciszy, Noble ujawnił zaktualizowaną wersję swojego nowego supersamochodu M500, który ma nadzieję wprowadzić do produkcji do końca roku. Nowy lekki supersamochód zajmie segment poniżej miejsca, które wcześniej zajmował M600, rywalizując z mniejszymi supersamochodami, takimi jak Audi R8, nowe Maserati MC20 i McLaren Artura.
M500 będzie budowany podobnymi metodami jak pozostałe auta Noble, czyli na stalową, rurową ramę konstrukcyjną będą nałożone kompozytowe panele. Nie będą jednak karbonowe jak w M600, a najprawdopodobniej z nowej odmiany włókna szklanego. Materiał ten jest cięższy niż karbon, ale również lekki, mniej czasochłonny i tańszy. I tak masa auta powinna być niższa niż u konkurencji, której auta mieszczą się w przedziale 1350-1500 kg.
Kolejną zasadniczą zmianą jest silnik, bo znane z M600 V8 produkcji Volvo i Yamahy nie będzie zastosowane w M500. Do mniejszego modelu trafi odpowiednio mniejszy motor 3.5 V6 Ecoboost kupowany od Forda. Nie znamy jeszcze ostatecznej mocy auta, ale Noble celuje w 550-560 KM, co uplasuje go w górnych zakresach mocy jaką ten silnik jest w stanie osiągnąć. Dodajmy, że to szeroko stosowana jednostka trafiająca do aut różnych segmentów - od SUV-a Lincoln Navigator do supersportowego Forda GT.
W odróżnieniu od tych aut Noble chce wykorzystać manualną skrzynię 6-biegową. Napęd będzie trafiał na tylne koła przez dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Zawieszenie prawdopodobnie będzie oparte o podwójne wahacze i pasywne amortyzatory - tak samo jak w M600 i poprzednich modelach firmy.
Wizualnie M500 wygląda już trochę inaczej niż podczas pierwszego pokazu na Festival of Speed w 2019 roku. Dopracowano przedni i tylny pas, a niektóre panele nadwozia mają trochę inny kształt. Oświetlenie pożyczono od producentów masowych - przednie światła pochodzą z Corvette C7, a tylne wykorzystują fragment lamp z rodzinnego Citroena C4 Picasso (pięciomiejscowego, żeby być ścisłym). Ważne, że ostateczny efekt jest łatwo rozpoznawalny jako Noble.
Wewnątrz układ jest prosty, z dwoma cyfrowymi interfejsami na desce rozdzielczej, bez dużego cyfrowego zestawu wskaźników. Znaczna część wnętrza jest pokryta materiałem podobnym do Alcantary, ale jak w przypadku wszystkich Nobli, ostateczna specyfikacja zależy od indywidualnego klienta. Ceny nie zostały jeszcze ujawnione, ale biorąc pod uwagę, że celem nowego modelu jest segment mniejszych supersamochodów, należy spodziewać się cen w przedziale 120-180 tys. funtów (650-850 tys. zł) - przestrzeni zajmowanej w niższej partii przez R8, a w wyższej przez McLarena Artura i Maserati MC20.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?
Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.
Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica
Ruszamy na Red Bull Ring by wraz z Atlas Ward Motorsport poznać sekret łączenia pracy zawodowej z profesjonalnym ściganiem się.
BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.
Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.
Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.
Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.
SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.
McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.
Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?
Dzięki hybrydzie z V6 następny flagowiec Ferrari połączy świat samochodów drogowych i wyścigowych.
W EVO czytamy o autach ze snów i wszyscy o nich marzymy niezależnie od tego, ile kosztują i jak są szybkie.
Po liftingu Panamera zyskała design i technologie upodabniające ten model do Porsche Taycana.
Imola to najbardziej radykalne drogowe Pagani w historii, a teraz debiutuje jej wersja Roadster.
Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.