Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
7

Gdy po raz pierwszy zobaczyliśmy koncept De Tomaso P72, a było to w Goodwood w 2019 roku, wyglądał jakby wszystkie nasze motoryzacyjne mokre sny zmaterializowały się w przepiękny i doskonale wyrafinowany sposób. Z karoserią w stylu bolidów Le Mans z lat 60., karbonowym poszyciem, manualną skrzynią biegów i (anonsowanym już później) mocnym V8 o mocy 700+ koni mechanicznych, była to czterokołowa obietnica wyjątkowych wrażeń zza kierownicy.

Po wyjątkowo długich sześciu latach, De Tomaso w końcu zmienia tę obietnicę w rzeczywistość. Pierwszy egzemplarz produkcyjnej wersji P72 opuścił manufakturę w Affalterbach. Pod koniec 2025 roku wszystkie 72 egzemplarze, z których każdy jest indywidualnym, ręcznie wykonanym na zamówienie dziełem sztuki, mają dotrzeć do klientów.

Reklama

Pierwszy z 72 egzemplarzy De Tomaso P72 opuścił już zakład produkcyjny.

Bezpośrednią inspiracją dla P72 był De Tomaso P70 - wyścigowe auto z 1965 roku zbudowane na spółkę przez Alejandro De Tomaso i Carrolla Shelby’ego. Litera “P” pojawiła się w nazwie z powodu przynależności do klasy prototypów, a liczba 70 odnosiła się do pojemności 7-litrowego silnika V8 Cobra. P72 nie ma silnika o pojemności 7.2, ale jego ręcznie zbudowane, doładowane sprężarką 5.0 V8 generuje 700 KM i 820 Nm. Pochodzenie silnika-bazy nie jest oficjalnie ujawnione, ale prawdopodobnie jest to jednostka Forda, o czym informowały wcześniejsze doniesienia. Byłoby to logiczne posunięcie, zważywszy na fakt, że wiele wcześniejszych modeli, w tym Vallelunga, Mangusta, Pantera, Deauville, Longchamp i Guarà, korzystało właśnie z silników amerykańskiego koncernu.

Aby zachować swoją analogową naturę, P72 ma 6-stopniową ręczną skrzynię biegów z wyeksponowanym wybierakiem. Zestopniowanie jest krótkie w imię “ekscytujących osiągów w przyspieszaniu” kosztem prędkości maksymalnej. Nie ma w tym samochodzie ani trybów jazdy, ani cyfrowych ekranów. Wszystko na co można liczyć w ręcznie wykonanej, bogato zdobionej kabinie, to uchwyt na smartfona. Wykwintne detale stylem przypominają kunszt Pagani. Wystarczy spojrzeć na frezowane aluminium, tarcze analogowych zegarów czy odsłonięte połacie karbonu.

Reklama
De Tomaso P72 wnętrze
7

U podstaw P72 leży całkowicie karbonowe podwozie z monokokiem formowanym z jednego wielkiego splotu włókien węglowych. Ramy pomocnicze jak i całe poszycie również wykonano z tego materiału. Budowanie dedykowanego podwozia od zera pozwoliło marce De Tomaso na precyzyjne dostosowanie rozmieszczenia podzespołów, geometrii zawieszenia i wszelkich punktów mocowań pod swoje potrzeby. Samo zawieszenie typu push-rod współpracuje z regulowanymi manualnie w trzech płaszczyznach amortyzatorami.

Według pierwszych zapowiedzi De Tomaso P72 miało dzielić podzespoły z innym hipersamochodem tego samego projektanta (Jowyna Wonga) - Apollo IE. Obie te marki były pod skrzydłami jednej firmy o nazwie Ideal Team Ventures. Nie ma jasności ile z techniki Apollo jest w produkcyjnej wersji P72 ani ile finalnie kosztuje ten model. Sześć lat temu podawano cenę na poziomie 750 tys. euro, ale na pewno ta kwota jest teraz znacznie wyższa.

„P72 był naszą obietnicą wiernego ożywienia historycznej marki” - powiedział dyrektor generalny De Tomaso, Norman Choi. "Ten pierwszy pojazd w specyfikacji produkcyjnej uosabia wszystko, co reprezentujemy: mechaniczną duszę, ponadczasowe piękno i wrażenia z jazdy, które wykraczają poza współczesne konwencje. To nasze echo przeszłości - teraz urzeczywistnione".

Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
McLaren 750S Spider nat bowen
McLaren / 750S
McLaren 750S "Chromology" - kolor to emocje i sztuka wyrazu

MSO i brytyjska artystka Nat Bowen stworzyli McLarena 750S pokrytego innowacyjną warstwą lakieru. 

11 grudnia 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, zielone RWB Porsche oraz TVR Tuscan ustawione w centralnej części PGE Narodowego podczas sesji Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji
Ikony Motoryzacji
Castrol Ikony Motoryzacji – wystawa prawdziwych legend

Unikatowe auta, supercary, klasyki i ikony motorsportu wracają na PGE Narodowy. Odkryj nową edycję Wystawy Castrol Ikony Motoryzacji.

9 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025