Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Abarth 600e oferuje 240 lub 280 elektrycznych koni

Elektryczny crossover 600e jest modelem inspirowanym barwną wyścigową historią marki Abarth.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 października 2024
2024 Abarth 600e debiut
2

Kilka miesięcy temu Abarth pożegnał się z produkowanymi od lat benzynowymi hot hatchami 595 i 695, aby skupić swoją uwagę na rozszerzeniu gamy usportowionych modeli elektrycznych. Najnowszym z nich jest crossover 600e, najmocniejszy jak dotąd samochód drogowy tej marki, który dzięki szerokiej ingerencji w napęd i podwozie ma oferować znacznie lepsze właściwości jezdne niż zwykły Fiat 600e.

Do tej pory nie znaliśmy szczegółów napędu Abartha 600e. Teraz producent ujawnił, że model ten ma 240 lub nawet 280 KM, ale ta druga wartość dotyczy tylko wersji Scorpionissima (wykończonej w kolorze Hypnotic Purple i limitowanej do 1949 sztuk, aby nawiązać do roku założenia Abartha). Na razie poznaliśmy tylko brytyjskie ceny auta - zaczynają się od 36 975 funtów (193 tys. zł) za wersję podstawową Turismo. Wspomniany model Scorpionissima kosztuje w UK 41 975 funtów (219 tys. zł).

Samochód powstał przy udziale Stellantis Motorsport w oparciu o platformę Perfo-eCMP, czyli odmianę platformy eCMP dedykowaną do usportowionych modeli. Abarth 600e niezależnie od wersji ma jeden silnik elektryczny umieszczony z przodu i napędzający przednią oś. W wersji podstawowej jego 240 KM przekłada się na sprint do 100 km/h w 6,4 s. Mocniejszy wariant ma czas 5,85 s. Oba auta osiągają maksymalnie 200 km/h.

W topowej wersji nowy Abarth 600e ma 280 KM i przyspiesza do 100 km/h w 5,85 s.

Trzy tryby jazdy zmieniają sposób pracy układu kierowniczego, kalibrację ESP i reakcję silnika. Najciekawsze wydaje się ustawienie „Scorpion Track”, które rozluźnia kontrolę stabilności i odblokowuje maksymalną moc. Oznacza to 240 KM dla standardowego samochodu i 280 KM dla Scorpionissimy, z maksymalnym momentem obrotowym 345 Nm (obie wersje).

Napęd to nie jedyna zmiana w stosunku do Fiata. Inżynierowie pochylili się też nad tuningiem i geometrią zawieszenia, aby zdecydowanie poprawić właściwości jezdne 600e. Wraz z seryjnym, dedykowanym do EV dyferencjałem o ograniczonym poślizgu model ten będzie znacznie bardziej stabilny przy wyższych prędkościach. Układ hamulcowy firmy Alcon na potrzeby Abartha ma zwiększone wymiary tarcz hamulcowych, a o przyczepność dbają opony Michelin Pilot Sport EV oferujące kompromis między osiągami, a wydajnością.

Reklama
2024 Abarth 600e tył
2

Abarth 600e na tle zwykłego Fiata wyróżnia się 20-calowymi felgami, dość dużym spoilerem dachowym, przyciemnionymi tylnymi lampami oraz większymi wlotami powietrza wykończonymi diagonalną kratką dla poprawy chłodzenia. W temacie chłodzenia Abarth ma również pompę płynu chłodzącego o dużej wydajności, która reguluje temperaturę akumulatora. System przyczynia się do maksymalizacji zasięgu, który według producenta ma wynosić nawet do 333 km na jednym ładowaniu.

Po raz pierwszy możemy zobaczyć wnętrze Abartha 600e, które przeszło niemałą metamorfozę. W tym modelu montowane są fotele sportowe Sabelt, kokpit ubarwiony jest dedykowanymi kolorami i grafikami, tapicerkę wykonano z alcantary, a logotypy Fiata ustąpiły miejsca firmowemu skorpionowi. Multimedia na 10-calowym ekranie dotykowym mają menu zrobione specjalnie pod Abartha, a system podkładania dźwięku pozwala posłuchać syntetycznego odgłosu silnika podobnego jak w mniejszym modelu 500e.

Polskie ceny Abartha 600e powinniśmy poznać maksymalnie w przyszłym miesiącu, gdy dealerzy zaczną zbierać zamówienia.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025