Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Abarth 600e oferuje 240 lub 280 elektrycznych koni

Elektryczny crossover 600e jest modelem inspirowanym barwną wyścigową historią marki Abarth.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 października 2024
2024 Abarth 600e debiut
2

Kilka miesięcy temu Abarth pożegnał się z produkowanymi od lat benzynowymi hot hatchami 595 i 695, aby skupić swoją uwagę na rozszerzeniu gamy usportowionych modeli elektrycznych. Najnowszym z nich jest crossover 600e, najmocniejszy jak dotąd samochód drogowy tej marki, który dzięki szerokiej ingerencji w napęd i podwozie ma oferować znacznie lepsze właściwości jezdne niż zwykły Fiat 600e.

Do tej pory nie znaliśmy szczegółów napędu Abartha 600e. Teraz producent ujawnił, że model ten ma 240 lub nawet 280 KM, ale ta druga wartość dotyczy tylko wersji Scorpionissima (wykończonej w kolorze Hypnotic Purple i limitowanej do 1949 sztuk, aby nawiązać do roku założenia Abartha). Na razie poznaliśmy tylko brytyjskie ceny auta - zaczynają się od 36 975 funtów (193 tys. zł) za wersję podstawową Turismo. Wspomniany model Scorpionissima kosztuje w UK 41 975 funtów (219 tys. zł).

Samochód powstał przy udziale Stellantis Motorsport w oparciu o platformę Perfo-eCMP, czyli odmianę platformy eCMP dedykowaną do usportowionych modeli. Abarth 600e niezależnie od wersji ma jeden silnik elektryczny umieszczony z przodu i napędzający przednią oś. W wersji podstawowej jego 240 KM przekłada się na sprint do 100 km/h w 6,4 s. Mocniejszy wariant ma czas 5,85 s. Oba auta osiągają maksymalnie 200 km/h.

W topowej wersji nowy Abarth 600e ma 280 KM i przyspiesza do 100 km/h w 5,85 s.

Trzy tryby jazdy zmieniają sposób pracy układu kierowniczego, kalibrację ESP i reakcję silnika. Najciekawsze wydaje się ustawienie „Scorpion Track”, które rozluźnia kontrolę stabilności i odblokowuje maksymalną moc. Oznacza to 240 KM dla standardowego samochodu i 280 KM dla Scorpionissimy, z maksymalnym momentem obrotowym 345 Nm (obie wersje).

Napęd to nie jedyna zmiana w stosunku do Fiata. Inżynierowie pochylili się też nad tuningiem i geometrią zawieszenia, aby zdecydowanie poprawić właściwości jezdne 600e. Wraz z seryjnym, dedykowanym do EV dyferencjałem o ograniczonym poślizgu model ten będzie znacznie bardziej stabilny przy wyższych prędkościach. Układ hamulcowy firmy Alcon na potrzeby Abartha ma zwiększone wymiary tarcz hamulcowych, a o przyczepność dbają opony Michelin Pilot Sport EV oferujące kompromis między osiągami, a wydajnością.

Reklama
2024 Abarth 600e tył
2

Abarth 600e na tle zwykłego Fiata wyróżnia się 20-calowymi felgami, dość dużym spoilerem dachowym, przyciemnionymi tylnymi lampami oraz większymi wlotami powietrza wykończonymi diagonalną kratką dla poprawy chłodzenia. W temacie chłodzenia Abarth ma również pompę płynu chłodzącego o dużej wydajności, która reguluje temperaturę akumulatora. System przyczynia się do maksymalizacji zasięgu, który według producenta ma wynosić nawet do 333 km na jednym ładowaniu.

Po raz pierwszy możemy zobaczyć wnętrze Abartha 600e, które przeszło niemałą metamorfozę. W tym modelu montowane są fotele sportowe Sabelt, kokpit ubarwiony jest dedykowanymi kolorami i grafikami, tapicerkę wykonano z alcantary, a logotypy Fiata ustąpiły miejsca firmowemu skorpionowi. Multimedia na 10-calowym ekranie dotykowym mają menu zrobione specjalnie pod Abartha, a system podkładania dźwięku pozwala posłuchać syntetycznego odgłosu silnika podobnego jak w mniejszym modelu 500e.

Polskie ceny Abartha 600e powinniśmy poznać maksymalnie w przyszłym miesiącu, gdy dealerzy zaczną zbierać zamówienia.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025
Porsche 963 RSP na drodze
Porsche / 963 RSP
Porsche 963 RSP: drogowy samochód klasy Le Mans Hypercar (tak jakby)

Niemcy przerobili hipersamochód Porsche 963 z serii WEC na auto drogowe. Są tylko dwa haczyki.

9 czerwca 2025
2025 Aston Martin Vantage Roadster test
Aston Martin / Vantage
2025 Aston Martin Vantage Roadster - największy rywal Ferrari Roma

Opracowany równolegle z coupe Vantage Roadster pokazuje sportową spójność w jeździe bez dachu.

6 czerwca 2025
2025 Lotus Emira V6 SE
Lotus / Emira
Lotus wprowadza nowego flagowca do gamy Emiry

Debiutuje Emira V6 SE z poprawioną kalibracją podwozia i mocą 400 KM. Cel: Porsche 911 Carrera.

5 czerwca 2025
2025 Honda Civic Type R Ultimate Edition debiut
Honda / Civic
Honda Civic Type R Ultimate - koniec najlepszego hot hatcha na rynku

Honda wycofuje Civika Type R z Europy. Tak odchodzi jeden z najlepszych hot hatchy w historii.

5 czerwca 2025
Pogea Classics Mercedes SL R107 project
Restomod
Idealny przepis na restomoda? Współczesne V8 AMG w klasycznym SL-u

Pogea R107 może być dla wielu urzeczywistnieniem wizji idealnego klasyka na letnie przejażdżki.

5 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Zapowiedź: Le Mans 24h 2025 - najważniejszy test dla AM Valkyrie LMH

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzą się na torze pod Le Mans w morderczej 24-godzinnej batalii.

4 czerwca 2025
Peugeot 208 GTi teaser
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powróci, ale nie w takiej formie jaką byście chcieli

13 czerwca Peugeot odsłoni nowego 208 GTi, który ma reprezentować inną koncepcję niż poprzednicy.

4 czerwca 2025
Ford Focus ST koniec produkcji
Ford / Focus ST
Po 23 latach Ford kończy produkcję Focusa ST

Zniknięcie Focusa ST oznacza koniec ery szybkich Fordów jakie znamy i kochamy.

4 czerwca 2025
2025 Bentley Bentayga Speed prezentacja
Bentley / Bentayga
Nowy Bentley Bentayga Speed ma V8 i skutecznie opiera się hybrydyzacji

Napędzany wyłącznie 650-konnym V8 nowy Bentley Bentayga Speed ma być najszybszym SUV-em tej marki.

2 czerwca 2025