Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW zapowiada limitowany model na pięćdziesięciolecie dywizji M

Nowe M2, XM i M4 CSL to za mało. Będzie jeszcze jeden, wyjątkowy prezent na okrągłe urodziny BMW M.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 czerwca 2022
Limitowany model na pięćdziesięciolecie dywizji M
3

BMW ma ostatnio świetną passę - ich modele z linii M sprzedają się lepiej niż kiedykolwiek, więc jest czas i miejsce na odrobinę szaleństwa. Tym bardziej, że w tym roku dział M obchodzi 50. rocznicę istnienia. Z tej okazji od dawna mówiło się o jakimś limitowanym modelu specjalnym, który ukoronuje wianuszek nowości jakie wypuszczono na rynek w ostatnich miesiącach. Tym modelem ma być wóz luźno nawiązujący do legendarnego “Batmobile” 3.0 CSL z 1973 roku. Po pierwszych oficjalnych zdjęciach widać, że kamuflaż nie ukrywa proporcji wskazujących na pokrewieństwo z aktualnym M4, ale nowy samochód ma specjalną karoserię i kilka efektownych dodatków w środku.

Od przodu widać przede wszystkim grill w kształcie nerek - duży i zorientowany pionowo jak w kontrowersyjnym M3/M4, ale nie aż tak rozciągnięty w osi pionowej. Skrócono go na tyle, że tablica rejestracyjna została przeniesiona na dół zderzaka, gdzie zakrywa niemal cały środkowy wlot powietrza. Po jej obu stronach umieszczono małe wloty powietrza w podobny sposób jak w M4, ale po bokach dodano jeszcze dwa okrągłe otwory nawiązujące do klasycznego 3.0 CSL.

Limitowany model na pięćdziesięciolecie dywizji M widziany z tyłu
3

Przednia pokrywa ma inny kształt i otacza górną krawędź grilla oraz nachodzi na reflektory nadając im groźny, agresywny wygląd. Po dokładnym przyjrzeniu się widać też lekkie niedopasowanie linii maski i przednich błotników. Daje to sugestię, że płetwy błotników w stylu CSL również zostały wkomponowane w projekt.

Drugie zdjęcie ukazuje jeszcze więcej szczegółów, bo widać na nim kompletnie nowy tył auta z przemodelowanym zderzakiem, klapą i błotnikami. Szczególnie rzucają się w oczy te ostatnie, bo wyraźna linia oddziela je od głównej bryły auta. Taki sam zabieg stylistyczny widzieliśmy w koncepcie BMW 3.0 CSL Hommage z 2015 roku.

BMW 3.0 CSL hommage na pustyni
3
BMW 3.0 CSL hommage
materiały prasowe
Reklama

Błotniki w tylnej części płynnie łączą się z klapą bagażnika wyposażoną w pokaźne skrzydło. Tylne lampy mają kształt z M4, ale przypuszczalnie są to te same laserowe lampy, które zadebiutowały niedawno w modelu M4 CSL. Cały zderzak wygląda zupełnie inaczej niż w M4 i zawiera tablicę rejestracyjną, przez co górna część tylnego pasa nabrała nowej świeżości. Znajomo wyglądają tylko cztery potężne końcówki układu wydechowego umieszczone w tym samym miejscu, co w M3 i M4. Nad tylną szybą pojawiła się spora lotka - proste odwołanie do “Batmobila” - a koła wyglądają na stworzone specjalnie do tego modelu.

Bawarski producent nie podał żadnych danych technicznych nowego auta, ale wystarczy wpatrzyć się w grafikę pokrywającą karoserię, by wyłapać pewne wskazówki. Na zdjęciu tylnej części widać pole z napisem “6MT FTW” co sugeruje zastosowanie manualnej skrzyni 6-biegowej. Z przodu natomiast umieszczono napis “I like it rare”, więc najprawdopodobniej samochód powstanie w bardzo małej liczbie egzemplarzy. Nie wiadomo czy moc silnika wzrośnie względem normalnego M4 oferowanego ze skrzynią manualną na niektórych rynkach, ale ograniczenia momentu obrotowego koniecznie do zachowania skrzyni ręcznej mogą zadecydować o braku wyraźnego zastrzyku mocy.

Nie podano też żadnej wskazówki odnośnie wielkości planowanej produkcji ani ceny. W kuluarach rządzi przekonanie, że model ten będzie mocno limitowany, a jego cena przekroczy 0,5 mln euro. Prawdę mówiąc jest to możliwe patrząc na ogrom dedykowanych części jaki już teraz widać na zdjęciach. Nie wiemy także kiedy nastąpi premiera, ale produkcja ma się rozpocząć w listopadzie 2022, więc z pewnością poznamy nowe BMW bliżej jesieni.

Pokazany dziś samochód nie jest pierwszym BMW, które nawiązuje kształtem i klimatem do ikony lat 70. - 3.0 CSL o przydomku “Batmobile”. Wcześniej stworzono aż dwa koncepty wizualizujące potencjalny wygląd następcy, a porównując najnowsze zdjęcia z drugim konceptem łatwo dojść do wniosku o podobieństwie obu aut. Cóż, zajęło to kilka ładnych lat, ale w końcu “Batmobile” doczeka się następcy nie tylko na pokazach, ale także na drogach i torach wyścigowych całego świata.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022