Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Columna Medica Baja Poland pod dominacją Krzysztofa Hołowczyca

Krzysztof Hołowczyc z Łukaszem Kurzeją po raz ósmy wygrali rajd Columna Medica Baja Poland.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 września 2022
MINI John Cooper Works Rally
9

Ten najbardziej wymagający w Polsce rajd cross country był eliminacją dwóch najważniejszych czempionatów na świecie – Pucharu Świata i Pucharu Europy FIA. 

Olsztynianin był najszybszy na wszystkich odcinkach specjalnych i na mecie zameldował się z przytłaczającą, blisko 18-minutową przewagą nad kolejną z załóg. Na drugim miejscu na mecie rajdu uplasowali się Portugalczycy – Joao FerreiraDavid Monteiro. Najniższy stopień wywalczyli Michał i Julita Małuszyńscy. Wszystkie trzy czołowe załogi na podium startowały w MINI John Cooper Works Rally przygotowywane przez zespół X-Raid.

Baja Poland 2023
9

Rajd składał się z pięciu odcinków specjalnych – piątkowego odcinka kwalifikacyjnego, dwóch sobotnich, najdłuższych prób rozgrywanych na Poligonie w Drawsku – każda o długości ponad 210 kilometrów i finałowych dwóch niedzielnych oesów rozgrywanych w Dobrej. Hołek z Kurzeją zdominowali rywalizację wygrywając wszystkie próby sukcesywnie powiększając przewagę. Na mecie osiągnęła ona przytłaczający dla rywali poziom, blisko 18 minut nad drugim zawodnikiem.

Kluczowe dla przebiegu rajdu były odcinki specjalne rozgrywane na Drawskim Poligonie.  Na ponad 210-kilometrowej próbie w Drawsku Pomorskim Hołowczyc z Kurzeją wypracowali ponad dwie minuty przewagi nad Al-Rajhim i Orrem w Toyocie. Trzecie miejsce wywalczyli Michał i Julita Małuszyńscy, walczący o Puchar Europy z duetem Ferreira/Monteiro. Debiutujący w Baja Poland Portugalczycy zajęli czwarte miejsce, tracąc raptem dziewięć sekund do Polaków. 

Dominacja Hołowczyca
9

Drugi przejazd oesu na Poligonie Drawskim był pełen dramaturgii. Wiceliderzy zmagań - Al-Rajhi i Orr musieli wycofać się z rywalizacji po tym, jak spektakularnie spłonął ich samochód. Na szczęście załodze nic poważnego się nie stało. Z powodu tego zdarzenia OS 3 został skrócony, ale nadal stanowił poważne wyzwanie. Po pechu saudyjsko-brytyjskiej załogi na drugą pozycję wskoczyli Joao Ferreira i David Monteiro, pokonując Małuszyńskich. Próbę wygrali Hołowczyc i Kurzeja, umacniając się na prowadzeniu w rajdzie.

Niedzielne odcinki były już czystą formalnością dla znanego duetu – Hołek wygrał oba odcinki specjalne powiększając swoją przewagę nad konkurencją. W Pucharze Europy zacięta walka rozegrała się pomiędzy załogami Ferreira/Monteiro i Małuszyńskimi – niestety do sukcesu ucznia Hołka zabrakło bardzo mało – Portugalczycy wygrali zaledwie o 55 sekund.

Baja Poland
9

Poziom Baja Poland był wysoki, byliśmy świadkami rywalizacji w dwóch ważnych seriach – Pucharze Świata i Pucharze Europy. Mieliśmy zaciętą walkę między Michałem Małuszyńskim a Joao Ferreirą właśnie o końcowy triumf w pucharze Europy. Ten rajd jak zawsze jest trudny, z kluczowymi odcinkami na Poligonie Drawskim - to kawał solidnego rajdowania. Po odpadnięciu naszych głównych rywali skupiliśmy się już na walce z czasem. Wygraliśmy i to nas oczywiście bardzo cieszy! – podsumował Krzysztof Hołowczyc.

Baja Poland ze względu na swoją długość, jest liczona podwójnie dla uczestników kolejnego interesującego pucharu - Dacia Duster Motrio Cup.

Reklama

Zawodnicy rozpoczęli rywalizację od piątkowego, krótkiego odcinka, który na swoim koncie zapisał Bartek WajzerPatrykiem Sudołem. Drugi zameldował się lider pucharu Bartek Grabowski z doświadczonym Adamem Biniędą a trzecie miejsce przypadło Wojtkowi MusiałowiDanielem Siatkowskim. Różnice czasowe były bardzo małe i wszyscy mieli świadomość, że decydujące próby to ponad dwustukilometrowe odcinki rozgrywane na Poligonie w Drawsku. 

Dacia Duster Motrio Cup
9

Sobota okazała się bardzo wymagająca dla zawodników i samochodów. Bardzo sucha nawierzchnia powodowała, że po każdym przejeździe w powietrze unosiły się ogromne ilości kurzu i pyłu co powodowało totalny brak widoczności. Pierwsza sobotnia próba padła łupem duetu Grabowski-Binięda, drugie miejsce ze stratą zaledwie 1,35 minuty zajmował Grabowski, na trzecią lokatę awansował Arek BiałobrzeskiRomkiem Kicińskim

Drugi przejazd został skrócony z powodu groźnie wyglądającego pożaru Toyoty Yazzeda Al Rajhi. Spowodowało to spore zamieszanie w wynikach. Sprawa została rozwiązana dopiero w niedzielę i czasy zostały poprawnie skorygowane. Trzeci odcinek po korekcie czasów także wygrał Wajzer, drugi był Grabowski a trzeci czas zanotowała Anna GańczarekDamianem Sytym.

Dacia podczas Baja Poland
9

Klasyfikacja po odcinku jednak się nie zmieniła, każdy z pierwszej trójki miał bezpieczną pozycję przed dwoma niedzielnymi odcinkami specjalnymi. Oba niedzielne odcinki wygrał Wajzer pomimo pogoni Grabowskiego. Trzecie miejsce obronił Arek Białobrzeski, dla którego był to drugi start w pucharze Dacii! Czwarte miejsce po małych problemach technicznych zajął Wojciech MusiałDanielem Siatkowskim, a stawkę zamknęła Anna GańczarekDamianem Sytym.

Baja Poland była najtrudniejszym rajdem tego sezonu, bardzo długie odcinki i ich charakterystyka były prawdziwym testem wytrzymałości samochodów i kierowców. Osiągnięcie mety jest już sukcesem. Teraz zawodnicy mają kilka tygodni przerwy aby wrócić na finałową rozgrywkę. Ostatnia runda Dacia Duster Motrio Cup odbędzie się już w połowie października i to dopiero na niej poznamy zwycięzcę całego cyklu.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
Lamborghini Huracán Sterrato - na drodze
Lamborghini / Huracan Sterrato
Lamborghini Huracán Sterrato - w tym szaleństwie jest metoda

Najbardziej ekstremalne Lamborghini Huracán okazuje się najbardziej użyteczne i sprawia dużo frajdy.

15 maja 2023
Szóste wydanie EVO Magazine
EVO magazine
Co przedstawiamy w szóstym wydaniu EVO Magazine?

Otwieramy sezon razem z najwspanialszymi kąskami nieprzeciętnej motoryzacji.

5 maja 2023
Mercedes-AMG Project One na Monzie
Mercedes / AMG Project One
AMG Project One z rekordem toru Monza

Inspirowany technologią Formuły 1 AMG One pobił rekord toru Monza w kategorii aut produkcyjnych.

5 kwietnia 2023
Range Rover SV test
Land Rover / Range Rover
Range Rover SV - personalizowana “przeciętność”

Od dekad nie ma konkurencji i jest synonimem braku konieczności udowadniania czegokolwiek. Od teraz - z nienachalną personalizacją.

27 maja 2023
Aston Martin Honda F1
Formuła 1
Zespół Aston Martin F1 Team nawiąże współpracę silnikową z Hondą

Od sezonu 2026 zielone bolidy Aston Martina będą wyposażone w kompletne układy napędowe Hondy.

26 maja 2023
2024 BMW M2 CS spyshot
BMW / M2 CS
BMW przygotowuje jeszcze mocniejsze i ostrzejsze M2 CS

Ledwo poznaliśmy nowe BMW M2, a już w fazie testów jest jego wersja rozwojowa CS.

26 maja 2023
Aston Martin DB12 zdjęcie główne
Aston Martin / DB12
Debiutuje pierwszy Aston Martin ery Strolla - nowy DB12 z silnikiem V8

Do walki z Bentleyem i Ferrari Aston Martin wystawia nowy model DB12 o mocy 680 KM.

25 maja 2023
Caterham EV Seven concept profil
Caterham / EV Seven
Caterham EV Seven - pierwsze podejście Caterhama do elektryki

Po 50 latach produkcji Caterham Seven wkracza w zupełnie nieznany sobie obszar bezemisyjnego napędu.

25 maja 2023
BMW i5 2023 front
BMW / i5
Nowe BMW i5 - elektryczny odpowiednik serii 5 o mocy 601 KM

Nowa seria 5 ma bliźniaka w postaci elektrycznej limuzyny i5 M60, której moc przekracza 600 KM.

24 maja 2023
BMW serii 5 2023 front
BMW / seria 5
Debiutuje nowe BMW serii 5 - hybrydowa limuzyna z technologią serii 7

BMW serii 5 ósmej generacji dostało zupełnie nowy wygląd, napędy i wnętrze inspirowane serią 7.

24 maja 2023
Renault Koleos test zdjęcie główne
Renault / Koleos
Renault Koleos - za dobry dla rynku?

Pieniądze liczą wszyscy, ale koncerny motoryzacyjne chyba zwłaszcza. Przed nami ostatnie kilkanaście miesięcy produkcji Koleosa. Był zbyt dobrą ofertą?

24 maja 2023
Ford Ranger Raptor 2023 - front auta
Ford / Ranger
Ford Ranger Raptor 2023 - terenowe zwierzę

Czy 2,5-tonowy pikap o mocy niecałych 300 KM może dać frajdę z jazdy? Będziecie zaskoczeni…

24 maja 2023
Honda Jazz Crosstar test
Honda / Jazz
Honda Jazz - młodzieżowy kapelusz w trasie

Czy z założenia miejski Jazz sprawdzi się także w odległej trasie?

21 maja 2023
Rimac Nevera w trybie drift
Rimac / Nevera
Rimac Nevera - niszczyciel supersamochodów

Nevera ma 1914 KM i mimo napędu elektrycznego zaliczamy go do czołówki "prawdziwych" samochodów.

20 maja 2023
BMW Concept Touring Coupe z profilu
BMW
BMW Concept Touring Coupe idealnie nawiązuje do dawnego Z3 M

Na tegorocznym Konkursie Elegancji w Villa d’Este BMW zaprezentowało unikalnego shooting brake’a.

20 maja 2023