Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Morgan XP-1 wyznacza początek drogi Morgana do elektryfikacji

Brytyjski Morgan stworzył elektrycznego trójkołowca na bazie Super 3, aby eksplorować możliwości napędu EV.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

6 grudnia 2023
Morgan XP-1 prototyp EV
7

Specjalistyczne firmy prowadzące częściowo ręczną produkcję w niewielkich seriach mają przed sobą nie lada wyzwanie. Przesiadka na EV diametralnie zmieni kluczowe wartości oferowanych przez nich pojazdów, a gang i zapach silnika spalinowego to coś, co trudno będzie zastąpić.

Morgan jest obecnie na etapie badania jak można zaoferować zaangażowanie i charakter, którego oczekują klienci, ale w całkowicie bezemisyjnym wydaniu, a owocem tej pracy jest prototyp XP-1. Model ten nie jest zapowiedzią żadnego konkretnego auta produkcyjnego, ale ma pokazać technologię, która w przyszłości trafi do wielu modeli tej marki.

Trójkołowy XP-1 ma być platformą rozwojową napędów elektrycznych Morgana.

Podstawą prototypu XP-1 jest aluminiowa struktura nośna Morgana Super 3, ale z nadwoziem zmodyfikowanym pod kątem wydajności. Bardziej opływowy pas przedni i aerodynamiczne nakładki na koła ograniczają opory powietrza o całe 33%.

Trzycylindrowy silnik Forda zamieniono na dedykowany silnik elektryczny zasilany z baterii. Parametrów nie podano, ale całe auto miało osiągnąć masę nie odbiegającą znacząco od ważącego 635 kg modelu spalinowego. Pewną wskazówką dotyczącą zasięgu jest zdjęcie ekranu, na którym widać, że przy 78% baterii zasięg wynosi 87 mil, czyli 140 km. Z matematyki wynika, że na pełnym ładowaniu XP-1 przejedzie maksymalnie 180 km.

Reklama
Morgan XP-1 kokpit
7

Kluczowe jest jednak to, jak elektronika może wpłynąć na oferowane przez dany samochód wrażenia z jazdy. Morgan na razie unika odpowiedzi na najważniejsze pytania, ale zaznacza, że XP-1 daje inżynierom "pełną dowolność kalibracji ustawień przepustnicy i poziomu regeneracji przy różnych prędkościach, które prowadzą do stworzenia szeregu trybów jazdy o różnorodnej charakterystyce". W planach jest również szybkie ładowanie z dwukierunkowym przekazywaniem energii.

Kokpit wraz z kontrolkami i przyciskami przypomina standardowy model Super 3, choć z nowymi, wirtualnymi zegarami specyficznymi dla EV oraz elektrycznym hamulcem ręcznym zastosowanym w Morganie po raz pierwszy. Projekt XP-1 powstawał przez 12 miesięcy, a teraz zostanie poddany szeroko zakrojonemu programowi testowemu, który ma na celu określenie kierunku rozwoju pojazdów elektrycznych firmy Morgan.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025