Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Morgan Super 3 - trzy koła, trzy cylindry, ta sama frajda

Najbardziej ekscentryczny model Morgana trochę się zmienił, ale nadal jest gwarancją dużych emocji.

20 czerwca 2022
Morgan Super 3
15
Ocena Evo
Cena:
43 165 funtów (239 tys. zł)
frajda z jazdy; mocno poprawiona ergonomia kabiny; znakomita skrzynia biegów
zbyt wolny układ kierowniczy; niefortunnie umiejscowiona przednia owiewka

Jeden z najbardziej ekscentrycznych, ujmujących i efektownych brytyjskich pojazdów przeszedł proces transformacji w nową generację. Żegnaj Morgan 3 Wheeler, niech żyje Morgan Super 3! Koncepcja jest bliźniacza, ale wykonanie zupełnie inne, więc nadanie nowej nazwy jest jak najbardziej uzasadnione.

Morgan Super 3 forn auta podczas jazdy testowej
15

Przede wszystkim trójkołowiec Morgana nie jest już napędzany motocyklowym silnikiem V2. Zamiast niego pod malutką maskę trafił silnik samochodowy, choć raczej z tych mniejszych - 1.5-litrowy, trzycylindrowy Ecoboost Forda, tyle że pozbawiony turbodoładowania. Generuje 120 KM i 150 Nm przenoszone na tylne koło za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej Mazdy. To znakomity wybór, choć o tym dokładniej opowiem za chwilę. Oznacza to, że po raz pierwszy samochód Morgana ma prawdziwą maskę przednią, a odlewane przednie mocowanie silnika i reflektory tworzą teraz "twarz" samochodu. Po bokach pojawiły się nietypowe, płaskie burty wyznaczające kształt komory silnika.

Morgan Super 3 podczas testów
15

Na pierwszy rzut oka Morgan Super 3 nie różni się za bardzo od poprzednika, ale to złudzenie. Nawet nazwa zawierająca słowo Super oznacza nie tylko inspirację amerykańskimi wozami z lat 50., ale także technologię aluminiowej konstrukcji Superform. Zasadniczo jest to pierwszy Morgan zbudowany na podstawie aluminiowego monokoku, co pozwoliło wzmocnić konstrukcję i usztywnić auto bez wielkiego wpływu na masę auta (635 kg). Sprytna technologia jest widoczna w kabinie, bo pozostawiono żebrowaną konstrukcję drzwi bez żadnej osłony. Wnętrze jest nie do poznania w porównaniu ze starym samochodem, ponieważ jest znacznie bardziej ergonomiczne i oferuje o wiele więcej miejsca. Fotel jest nieruchomy, ale zarówno pedały, jak i kierownica są regulowane. Nie tyle siedzi się w fotelu, co raczej trzeba podpierać się w obszytej skórą kabinie z podwyższonym tunelem środkowym, który utrzymuje nas w miejscu. Deska rozdzielcza jest prosta, ale fantastycznie przemyślana, a podwójne pokrętła wyglądają jak coś ze stacji radarowej łodzi podwodnej. Podobnie jak reszta samochodu, są one rozbrajająco proste i poza kilkoma przełącznikami świateł i innych niezbędnych elementów, to wszystko. Nasz testowy samochód ma również opcjonalne ogrzewanie przestrzeni na nogi i podgrzewane fotele, ale przy wspaniałym letnim słońcu nie będziemy ich dzisiaj używać.

Morgan Super 3 - detale wnętrza
15

Aby uruchomić Super 3, należy przekręcić tani plastikowy kluczyk w stacyjce u podstawy kolumny kierownicy, a następnie podnieść wojskowe zabezpieczenie przycisku rozrusznika, który znajduje się na środku deski rozdzielczej. Po jego naciśnięciu trzycylindrowiec zaczyna pracować, wydając głęboki, dźwięczny warkot wydobywający się z grubej rury wydechowej idącej nisko przy podłodze po stronie kierowcy. Nie od razu poznacie, że to silnik trzycylindrowy, bo dopiero po zwiększeniu obrotów słychać znajomą nutę. Skrzynia Mazdy jest niezwykle lekka i precyzyjna, a silnik Forda czysto i mocno przyspiesza nawet przy niskich obrotach, dzięki czemu jazda z mniejszymi prędkościami jest kompletnie bezwysiłkowa. Pedały są dobrze rozmieszczone, zmiana biegów z międzygazem jest naturalna, a hamulce reagują w sposób całkowicie analogowy. Dźwięk wydechu ma konkurencję w postaci warkotu i szumu układu napędowego z przekładni kątowej tuż za tobą, który czasami brzmi jak pociąg wjeżdżający na stację. Morgan twierdzi, że nadal pracuje nad zmniejszeniem głośności tego dźwięku w samochodach produkcyjnych, ale w obecnej postaci nie jest on szczególnie dokuczliwy.

Morgan Super 3 - tył auta
15
Reklama

Jazda Morganem Super 3 to doznanie zostawiające głęboki ślad w sercu każdego motomaniaka. Prędkość rośnie i nagle zdajesz sobie sprawę, że osiągi małego silnika są zupełnie wystarczające, choć nie oferują nic ponadto. 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 7 sekundach, ale żeby to osiągnąć, trzeba do maksimum wycisnąć każdy bieg. Z kolei prędkość maksymalna ponad 200 km/h (209 km/h) w tym małym pudełku musi być przerażającym doznaniem. Ja nie przesadzałem z prędkością, ale też ani razu nie czułem, że potrzebuję więcej osiągów. W kokpicie czuję się nieco skrępowany, szczególnie z owiewką aerodynamiczną na wysokości wzroku, ale rzut oka w bok uświadamia mnie jak bardzo jestem narażony na czynniki atmosferyczne. To także część uroku tego samochodu. Wracając na chwilę do owiewek, to dobrze spełniają swoje zadanie, choć w naszym egzemplarzu już były nieco porysowane i zniszczone. Nie polecam patrzenia przez nie na drogę, bo wypaczają poczucie odległości i nie da się zobaczyć szczytu łuku podczas skręcania.

Morgan Super 3 - kabina
15

Być może widzieliście zdjęcia nowego Morgana, w których kierowca pokonuje zakręt z łokciami w powietrzu niczym Tazio Nuvolari w przedwojennej Alfie Romeo - jest bardzo dobry powód takiego postępowania. Super 3 wyposażono w 14-calowe koło kierownicy (13 cali jest w opcji, ale nie jestem pewny czy chciałbym je mieć), które musi znajdować się blisko klatki piersiowej, bo w zakrętach będą potrzebne szybkie ręce. Układ kierowniczy jest dość powolny, a przy zakładaniu kontry jeszcze mocno się obciąża. Podczas skręcania bezpośrednio z prostej drogi ma się wrażenie, że olbrzymie, chude, 20-calowe Avony najpierw wykorzystują luz na swoich ściankach bocznych, zanim zapewnią zmianę kierunku jazdy. Trzeba więc mocno trzymać kierownicę, pracować rękami i to raczej w łokciu, a nie nadgarstkiem jak w większości samochodów. Przyczepność przodu zawsze jest nieco większa niż się spodziewasz, nawet gdy jedziesz agresywnie, a ponieważ z tyłu zastosowano oponę całoroczną, aby w trudnych warunkach priorytetowo traktować przyczepność jedynego napędzanego koła, to właśnie ta opona sprawia wrażenie, jakby miała poddać się pierwsza. Przechyły w zakrętach są dość ograniczone, a konstrukcja sprawia wrażenie dużo bardziej sztywnej i solidnej niż przedtem. Jedyna niepewność pojawia się gdy w połowie zakrętu trafisz zewnętrznym kołem na wybój, wtedy zawieszenie mocno hałasuje. Z tak powolnym układem kierowniczym warto się dwa razy zastanowić nad wywołaniem nadsterowności, a najlepiej przećwiczyć to przy małej prędkości. Ogólnie Morgan Super 3 wydaje się stworzony raczej do szaleństwa przy mniejszych prędkościach.

Tylna opona łatwo traci przyczepność, więc trudno się powstrzymać od niegrzecznych driftów na skrzyżowaniach i rondach…

Może i nowy model jest znacznie bardziej wyrafinowany niż oryginał, ale wrażenia z jazdy Super 3 nadal są zdecydowanie w stylu vintage - postęp można mierzyć w dekadach, ale wciąż nie minęła jeszcze druga wojna światowa. Podejrzewam jednak, że dla większości ludzi nie będzie to miało najmniejszego znaczenia - wręcz przeciwnie, odczytają to jako pozytywną cechę. Jeśli podchodzisz do niego oczekując trójkołowego konkurenta Caterhama, srogo się rozczarujesz, ale jeśli szukasz wyjątkowego, orzeźwiającego sposobu podróżowania, który stawia zabawę na pierwszym miejscu, Super 3 potrafi to zapewnić. Kosztuje od 43 165 funtów (239 tys. zł), ma ponad 200 różnych opcji i najbogatszy wybór kufrów i schowków jaki można sobie wyobrazić (szkoda, że nie ma schowka na telefon komórkowy). Podobnie jak w przypadku innych produktów firmy w ostatnich latach, Morgan w bardzo wyważony sposób podszedł do ewolucji auta, nie naruszając najważniejszych czynników jego atrakcyjności.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024
Alfa Romeo Giulia / Stelvio Super Sport premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo wprowadza limitowane modele Giulia i Stelvio Super Sport

Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.

15 maja 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024