Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Subaru STI E-RA to nowy koncept z ambicjami na sukcesy w klasie FIA E-GT

Subaru zaprezentowało samochód wyścigowy, który w przyszłości będzie walczył w kategorii FIA E-GT.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 stycznia 2022
Subaru STI E-RA
5

Podczas Auto Salon Tokio 2022 Subaru zaprezentowało coś, co nie zdarza się codziennie. To koncept elektrycznego samochodu wyścigowego o nazwie STI E-RA i z zewnątrz wygląda po prostu jak kolejny przykuwający uwagę koncept kolejnego samochodu sportowego. Jest jednak czymś więcej, bo zdradza motorsportowe ambicje Subaru, które mają przełożyć się na globalne poszerzenie grona odbiorców japońskiej marki. Samochód zaprojektowano jako koncept, ale możliwy do wdrożenia w bliskiej przyszłości, gdyż podczas budowy wzięto pod uwagę regulacje nowo powstałej klasy wyścigowej FIA E-GT. Debiutancki sezon tej serii zaplanowany jest na 2023 rok.

Oprócz podstaw wynikających z wczesnych przepisów FIA, koncept E-RA ma również wyznaczony zakładany czas okrążenia Nurburgring Nordschleife (bez toru GP) na poziomie 6 minut i 40 sekund, czyli w granicach kilku sekund od aktualnego rekordzisty okrążenia dla samochodów drogowych, Porsche 911 GT2 RS z silnikiem Manthey.

Reklama
Subaru STI E-RA tył
5

Do osiągnięcia tego czasu mają posłużyć cztery silniki elektryczne dostarczane przez dział silników firmy Yamaha. Każdy z nich generuje 200 kW, co daje sumaryczną moc 800 kW, czyli dokładnie 1088 KM. Wysokoobrotowe silniki o dużym momencie obrotowym są wyposażone w zintegrowane inwertery i zasilane są z baterii o pojemności 60 kWh. Każdy silnik komunikuje się z centralnym sterownikiem napędu, co umożliwia aktywne wektorowanie momentu obrotowego pomiędzy kołami. Centralny komputer rozdziela moment obrotowy bazując na informacjach z czujników mierzących prędkość koła, prędkość pojazdu, obciążenie koła, kąt skrętu koła, kąt odchylenia, siłę g i ciśnienie w układzie hamulcowym.

Jest to ta sama technologia, którą FIA chce zastosować w samochodach wyścigowych kategorii E-GT, które mają niższy łączny pułap mocy 430kW (585 KM) z dwóch lub czterech silników, dzięki czemu samochody mogą mieć napęd na dwa lub cztery koła. W kategorii E-GT samochody mają minimalną wagę 1490 kg, szczytową rekuperację 700 kW i możliwość szybkiego ładowania prądem 700 kW.

Reklama

Tak jak standardowe samochody GT3, regulamin klasy E-GT wymusza uzyskanie homologacji poprzez stworzenie drogowego odpowiednika wyścigówki. Jeśli Subaru zamierza na poważnie podejść do tej klasy wyścigów będzie musiało zająć się tym zagadnieniem, a to oznacza kolejne supersportowe auto drogowe od Subaru.

Subaru STI E-RA przedni splitter
5

W kontekście akurat tej marki brzmi to jak bardzo ciężkie zadanie do wykonania, ale jako europejczycy mamy trochę zakrzywiony obraz marki Subaru, która na naszym rynku ma niewielkie znaczenie. Jako globalna marka Subaru odnotowało ostatnio bardzo duż wzzrost zainteresowania wynikający ze wzmożonego popytu na SUV-y i crossovery. Dzięki temu Japończycy mają odpowiednie środki, by spróbować swoich sił w motorsporcie nawet jako producent prawie niezależny (Toyota ma skromne udziały w Subaru i w macierzystej firmie Fuji Heavy Industries, powiązania częściowo widać w gamie produktowej).

Jeśli jednak ten koncept nie jest potwierdzeniem przyszłego udziału Subaru w wyścigach klasy E-GT, to może być czynnikiem wskazującym, że Europa nie jest jeszcze skreślona z planów tego producenta. Obecna gama napędów Subaru nie idzie w parze z regulacjami UE, co pośrednio powoduje spadek zainteresowania klientów. Zdecydowany zwrot na elektryfikację mógłby odwrócić ten trend, zwłaszcza w zestawieniu z tradycyjnymi wartościami Subaru jak niezawodność i wszechstronność w każdych warunkach pogodowych.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025
Porsche 911 992.2 GT3 Manthey
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 z Manthey Kit - minus 2,8 sekundy na Ringu

Nowe Porsche 911 GT3 z Manthey Kit urywa kolejne kilka sekund z wyniku na torze Nürburgring.

24 listopada 2025
Genesis GV60 Magma debiut
Genesis / GV60
Genesis GV60 Magma - koreański sposób na połączenie luksusu i osiągów

Genesis GV60 Magma bazuje na rozwiązaniach Hyundaia Ioniq 5 N, ale aspiruje do segmentu premium.

21 listopada 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025