Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Tobias Moers odchodzi z Aston Martina, zastąpi go były szef Ferrari

Amadeo Felisa przejmuje stery po Tobiasie Moersie - tak wynika z oświadczenia brytyjskiego producenta.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 maja 2022
Tobias Moers
1

Tobias Moers, dyrektor generalny firmy Aston Martin, ustąpił ze stanowiska ze skutkiem natychmiastowym, a jego miejsce zajmie były dyrektor generalny Ferrari, Amedeo Felisa. Moers będzie nadzorował okres przejściowy z Felisą, zanim na dobre odejdzie z Gaydon pod koniec lipca. 

Równocześnie ze zmianami na szczycie, Aston Martin potwierdził również zatrudnienie Roberto Fedeli na stanowisko Dyrektora Technicznego. Dołączy on do  brytyjskiego producenta samochodów od 1 czerwca.

Amedeo Felisa dołączył do Ferrari w 1990 roku jako dyrektor techniczny i piął się po szczeblach kariery pod kierownictwem Luki de Montezemolo, zanim został mianowany dyrektorem generalnym w 2008 roku i funkcję tę pełnił do czasu przyjścia Sergio Marchionne w 2016 roku. Nowy dyrektor techniczny Aston Martina, Roberto Fedeli, pracował w Ferrari razem z Felisą i był świadkiem złotego okresu rozwoju włoskiej marki, mając w swoim CV takie samochody jak 456, F355, 550 Maranello, 458 Speciale i LaFerrari. Po odejściu do BMW kierował rozwojem modelu i8, a następnie ponownie współpracował z Felisą w amerykańsko-chińskim przedsiębiorstwie Silk-FAW zajmującym się produkcją samochodów elektrycznych.

Czas pracy Moersa u steru Aston Martina był przełomem brytyjskiej marki. Mianowany przez Lawrence’a Strolla tuż po przejęciu pakietu kontrolnego w firmie, były szef AMG podjął kilka trudnych decyzji, aby przywrócić firmę na właściwe tory. Przede wszystkim zamknął jedną z dwóch linii produkcyjnych w Gaydon, aby zwiększyć wydajność, a także rozwinął istniejący oddział w St. Athan gdzie urządził kompleksową lakiernię. Nadzorował również dostawy hipersamochodu Valkyrie, który okazał się wyjątkowo kłopotliwym projektem, ale według ostatnich doniesień Aston Martin wyprodukował i dostarczył do klientów 14 takich aut.

Nie wszystkie działania byłego szefa AMG przynosiły sukcesy. W ciągu ledwie paru lat kadencji Moersa z firmy odeszli kluczowi pracownicy: szef operacji specjalnych David King, dyrektor wykonawczy ds. wyposażenia pojazdów Matt Becker, dyrektor ds. operacji działu “Q” Simon Lane, projektant Miles Nurnburger... odejścia starszych pracowników wydawały się być codziennością i obniżały morale tych, którzy pozostali.

Reklama

Potwierdzenie zakontraktowania Amadeo FelisyRoberto Fedelego nastąpiło po ogłoszeniu przez firmę wyników finansowych za pierwszy kwartał 2022 roku, w którym odnotowano stratę w wysokości 47,7 mln funtów przy przychodach w wysokości 232 mln funtów. Przychody zwiększyły się co prawda o 4% względem wyniku z tego samego okresu zeszłego roku, ale strata zwiększyła się - w Q1 2021 roku wynosiła bowiem tylko 15 mln funtów. Według przedstawicieli Aston Martina straty te wynikają z wyższych kosztów finansowych związanych z długiem w wysokości 956 mln funtów. 

Zmiany procesu produkcji oznaczają, że samochody sportowe i GT Aston Martina są wyprzedane do końca roku, a zamówienia na DBX-a wzrosły o 60 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym. W pierwszych trzech miesiącach 2022 roku firma dostarczyła więcej modeli Sport i GT niż w tym samym okresie ubiegłego roku (wzrost odpowiednio o 22 i 20%, z 381 dostarczonymi modelami Vantage i 347 modelami DB11 i DBS). Dostawy modelu DBX spadły o 44% do 421 sztuk przed premierą modelu DBX707

W rozmowie z evo podczas premiery bolidu Formuły 1 na rok 2022, Lawrence Stroll wyjaśnił, że Tobias był właściwym człowiekiem na właściwym miejscu. Przede wszystkim nie bał się podjąć kilku trudnych decyzji, które były konieczne dla dobra firmy. Faktycznie udało mu się zaprowadzić porządek w zakładach produkcyjnych AM, ale mamy nadzieję, że odpływ klasowych fachowców nie wyjdzie firmie bokiem w następnych kilku latach.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025