Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Sprawdź, jak to robią najlepsi i wskocz za kierownicę wyścigowego Lambo

Podpatrujemy kierowcę wyścigowego Mariusza Miękosia podczas testów pucharowego Lamborghini Huracána na torze F1 w Portimão.

31 października 2022
Lamborghini Huracán na torze F1 w Portimão
9

Jeśli motosport jest dla Ciebie czymś więcej niż dziwaczną zbitką dwóch słów, to z pewnością kojarzysz scenę z filmu „Le Mans” z roku 1971, ze Stevem McQueenem w roli głównej. Zapytany, co jest takiego istotnego w jeździe szybciej niż inni, Steve odpowiada: „Ściganie to ważna sprawa dla gości, którzy się na tym znają. Wyścig to życie. Wszystko przed nim i po nim jest po prostu oczekiwaniem”.

Od Fiata 126 do Lamborghini

Mariusz Miękoś, biznesmen, utytułowany polski kierowca wyścigowy, założyciel Fastline Racing Academy i człowiek, dla którego sensem życia jest rywalizacja, mógłby podpisać się obiema rękami pod słowami McQueena. Profesjonalne ściganie rozpoczął jeszcze pod koniec lat 80. w wyścigowych i górskich mistrzostwach Polski za kierownicą Fiata 126, którym w tygodniu dojeżdżał na uczelnię, a na weekendy własnoręcznie podmieniał silnik na wyścigowy. Potem były: Seat Leon Supercopa, rozmaite generacje Porsche 911 GT3 Cup, wyścigi długodystansowe i 24-godzinne, a od paru lat Mariusz rywalizuje za kierownicą Lamborghini Huracána Super Trofeo

Mariusz Miękoś i Lamborghini Super Trofeo Evo II
9

I chociaż oczekiwanie, o którym mówi McQueen, w przypadku Mariusza bywało znacznie dłuższe, niż by sobie tego życzył, to nigdy nie zrezygnował ze ścigania się na najwyższym poziomie. Mariusz – czy to przez nawał obowiązków biznesowych, czy przez sprawy osobiste – odwieszał wyścigowy kombinezon już kilkakrotnie, jednak za każdym razem wracał na tor. Jak sam twierdzi, zarówno w motosporcie, jak i w życiu trzeba być wojownikiem i nie odpuszczać.

Kiedy się nie ściga, Mariusz Miękoś dzieli się swoim wyścigowym doświadczeniem w szkole jazdy sportowej i wyścigowej Fastline Racing Academy, którą stworzył i prowadzi. Specjalnie przygotowany program szkoleń pozwala wskoczyć podopiecznym Mariusza za kierownicę naprawdę poważnych wyścigówek, z Lamborghini Huracánem Super Trofeo na czele. A pucharowy Huracán prowadzi nas do Portugalii…

Jak zostać kierowcą wyścigowym

W wyścigowym boksie

Z Mariuszem spotykamy się wczesną jesienią na skąpanym w deszczu portugalskim torze w Portimão. Wraz z wyścigowym zespołem GT3 Poland Mariusz rozpoczyna tutaj testy za kierownicą Lamborghini Huracána Super Trofeo Evo II – ponad 600-konnej, wyścigowej odmiany Huracána z niezwykle rozbudowanym pakietem aerodynamicznym. 

Lamborghini Huracán Super Torfeo w boksie
9

Tor jest wyludniony, jedyne żywe dusze to członkowie zespołów wyścigowych, które – podobnie jak GT3 Poland – przyjechały, aby przez kilka dni testować rozmaite wyścigowe konstrukcje, w tym prototypy Le Mans. Całe torowe życie koncentruje się więc w pit lane – w boksach i w wielkich naczepach światowej klasy zespołów, rozstawionych w padoku. Wokół panuje względna cisza jak na charakter miejsca, w którym się znajdujemy. Co jakiś czas rozdzierają ją jedynie ryk samochodów mknących prostą startową oraz specyficzny warkot kluczy dynamometrycznych.  

Sam boks to surowe pomieszczenie, zajęte przez opony, szafy z narzędziami, samochód oraz oczywiście, garstkę krzątających się ludzi. Mariuszowi towarzyszy nie tylko zespół najlepszych mechaników i inżynierów, lecz także żona Magda z dziećmi. Przed chwilą kilkuletni syn Filip skończył swoją honorową rundę po pit lane za kierownicą Huracána. Na razie jeszcze na kolanach taty, ale widać, że ma apetyt na więcej i już zaczyna kombinować przy kolorowych przyciskach na kierownicy. 

Mariusz Miękoś przygotowuje się do testów
9

Mariusz jest nieustannie uśmiechnięty – wygląda na to, że świetnie się bawi mimo niesprzyjającej pogody. Zaraz po wyjściu z samochodu z roli kierowcy przechodzi do roli energicznego ojca, męża i kumpla. Doskonale jednak widać, że pełna koncentracja i powaga wracają niczym aktywowane przełącznikiem w momencie, w którym Mariusz ponownie zakłada kask. Nie ma tu zbędnych emocji – dominują wyścigowa rutyna i ogromne doświadczenie, które widać gołym okiem.

Liczy się zespół

Rodzinna atmosfera i beztroska zabawa to jednak jedynie pozory. Chwilowe wytchnienie i oderwanie się od telemetrii, nieubłaganego stopera, ciągłego analizowania linii jazdy, a przede wszystkim od ciężkiej fizycznej i mentalnej pracy za kierownicą wyścigowego Huracána na niezwykle wymagającym torze F1 w Portimão – Autódromo do Algarve. Na taką chwilę odprężenia można sobie pozwolić tylko wtedy, kiedy cała procedura testów sprawnie działa. Tak jak w boksie Mariusza.

Reklama
Wyścigi to praca zespołowa - Portimao
9

Obserwowanie pracy profesjonalnego zespołu wyścigowego, nawet podczas takich testów, to niezwykłe doświadczenie. Doskonale widać, że każdy z inżynierów i mechaników ma przydzielone konkretne zadania, każdy dokładnie wie, co i kiedy ma robić. Komunikacja ograniczona jest do minimum, nikt nie zadaje zbędnych pytań, nikt nie wykonuje zbędnych czynności – wszystko pracuje tak sprawnie i harmonijnie, jak w V10 Huracána. To robi wrażenie. Dobrze widać, że zespół to silnik, który napędza całe przedsięwzięcie i razem z Mariuszem walczy o najlepszy rezultat.

Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO II w pit lane
9

Wyścigi to nie tylko kierowca, którego widzicie uwijającego się w kokpicie wyścigówki, na podium i w świetle kamer. Żebym mógł jeździć skutecznie, dojeżdżać do mety i wygrywać wyścigi w najbardziej wymagających seriach na świecie, muszę mieć za sobą cały zespół. Ci ludzie pracują nie tylko z samochodem, lecz także z nami, kierowcami. Walczymy razem na ten wynik. Żeby podczas wyścigu wszystko działało – a ostatnio działało super – to właśnie teraz, podczas testów, wspólnie musimy dograć najdrobniejsze elementy: od ustawienia fotela czy pasów po ustawienia kątów zawieszenia” – tłumaczy Mariusz Miękoś.

Jak zostać kierowcą wyścigowym

Puchar Lamborghini i prototypy Le Mans

Większość najważniejszych cykli wyścigowych w sezonie 2022 dobiegła już końca. W przyszłym sezonie Mariusz planuje kontynuować poważne ściganie, ale na razie nie zdradza szczegółów. Między wierszami wspomina o Wyścigowych Mistrzostwach Europy Centralnej Samochodów Turystycznych (FIA CEZ) i Wyścigowych Mistrzostwach Polski. Enigmatycznie mówi również o swoich przymiarkach do prototypów Le Mans.

Tor Portimao
9

Bardzo poważnie myślę o tym, by wystartować jako kolejny polski zawodnik w pucharze Lamborghini Super Trofeo. To spore wyzwanie, dlatego przez najbliższe miesiące będziemy pracować podobnie jak tutaj na innych torach, na których rozgrywana jest ta seria” – mówi Mariusz. 

Mariusz żyje wyścigami, ale przerwa między kolejnymi wyścigowymi weekendami nie jest dla niego jedynie bezczynnym oczekiwaniem. Skutecznie zmienia ją w działanie. Mariusz aktywnie działa i szkoli w Fastline Racing Academy, organizuje eventy torowe dla największych firm czy szkoleniowe wypady na zamarznięte jeziora w Finlandii. Po prostu nieustannie dzieli się całą swoją wiedzą i wyścigowym doświadczeniem, które zdobywa już ponad 40 lat.

Jeśli chcesz skorzystać z tego doświadczenia, wspinać się po szczeblach wyścigowego kunsztu pod okiem Mariusza i wskoczyć za kierownicę pucharowego Lambo, sprawdź ofertę Fastline Racing Academy.

Trzecie wydanie EVO magazine

Zamów trzecie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić trzeci numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Alpine A110 na torze w Laponii
Prezentacja Partnera
Fastline Ice Driving Experience w Laponii

Już wkrótce możesz driftować w najgorętszych autach sportowych świata na lodowych torach w Laponii

24 listopada 2022
Mercedes-AMG Project One na Nordschleife
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One najszybszym autem produkcyjnym na Nurburgringu

Maro Engel poprowadził AMG Project One do rekordu okrążenia samochodów produkcyjnych na Nordschleife.

10 listopada 2022
Trzecie wydanie EVO magazine
EVO magazine
O czym przeczytasz w najnowszym EVO magazine?

Trzecie wydanie EVO Magazine to po raz kolejny gratka dla miłośników nietuzinkowej motoryzacji!

3 listopada 2022
Nowe Alpine A110R
Alpine / A110
Debiutuje Alpine A110R Fernando Alonso jako limitowany model specjalny

Świeżo zaprezentowane Alpine A110R zyskało wersję specjalną na cześć legendy F1 - Fernando Alonso.

23 października 2022
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato
Alfa Romeo / Giulia SWB Zagato
W 2023 roku zadebiutuje limitowana Alfa Romeo Giulia SWB Zagato

Legendarne włoskie studio Zagato stworzy limitowaną Alfę Romeo bazującą na Giulii sedan.

8 grudnia 2022
Radical Project 25 w studiu
Radical / Project 25
Radical idzie o krok dalej i tworzy 860-konny samochód torowy

Project 25 ma być flagowym produktem Radicala i demonstracją możliwości w budowie torowych zabawek.

7 grudnia 2022
Mercedes-AMG S63 E-Performance
Mercedes / S63 AMG
Mercedes-AMG S63 E-Performance - hybrydowy flagowiec

Najnowsza klasa S od AMG generuje ponad 800 hybrydowych koni mechanicznych i 1430 Nm.

7 grudnia 2022
Honda Civic Type R - podczas testów
Honda / Civic
Honda Civic Type R FL5 - powrót króla

Nowy Civic Type R dużo kosztuje, ale niezmiennie należy do światowej czołówki hot hatchy.

6 grudnia 2022
Lexus Electrified Sport - widok z tyłu
Lexus
Koncept Lexus Electrified Sport trafi do produkcji

W koncernie Toyota rolę sportowej marki EV przejmie Lexus, a na szczycie gamy zobaczymy duchowego następcę LFA.

6 grudnia 2022
Toyota Supra - manualna skrzynia biegów
Technologia
Manual dla „elektryków”? Lexus już nad tym pracuje

Brzmi jak oksymoron, ale Japończycy z Lexusa pracują nad „wirtualnym spalinowym układem napędowym”.

6 grudnia 2022
Sportowy zegarek Patek Philippe z linii Aquanaut
Luksus
Kameralna wystawa zegarków marki Patek Philippe

W warszawskim salonie W.KRUK zaprezentowane zostały luksusowe modele zegarków marki Patek Philippe.

1 grudnia 2022
Wyjątkowe Lamborghini LM002
Podcast
Rodzinne, praktyczne i… nierozsądne V12

Nadchodząca zima zachęca do rozejrzenia się za autem lubiącym grząski teren. A gdyby tak zboczyć nieco z utartych szlaków wyboru?

30 listopada 2022
Nowe Audi RS6 Performance
Audi / RS6
Nowe Audi RS6 Performance - czy może być lepiej?

RS6 i RS7 Performance mają teraz 630 KM, więcej wyposażenia i niższą masę własną.

30 listopada 2022
Debiutuje De Tomaso P900
De Tomaso / P900
Debiutuje De Tomaso P900 z V12 kręcącym się do 12300 obrotów

Legendarna marka supersamochodów prezentuje torowego potwora z nowatorskim silnikiem V12.

30 listopada 2022
Aston Martin DBS Volante
Aston Martin / DBS
Aston Martin DBS Volante - otwarte GT z V12

Brak stałego dachu tylko wzmacnia wrażenia jakie oferuje duże GT od Aston Martina

28 listopada 2022
Mazda zapowiada model sportowy
Sportowa Mazda
Mazda zapowiada model sportowy - czy to nowe MX-5 lub RX-7?

Niezależnie czy to nowe MX-5, RX-7 czy RX-8, liczy się sam fakt tworzenia nowej sportowej Mazdy.

28 listopada 2022