Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Sprawdź, jak to robią najlepsi i wskocz za kierownicę wyścigowego Lambo

Podpatrujemy kierowcę wyścigowego Mariusza Miękosia podczas testów pucharowego Lamborghini Huracána na torze F1 w Portimão.

31 października 2022
Lamborghini Huracán na torze F1 w Portimão
9

Jeśli motosport jest dla Ciebie czymś więcej niż dziwaczną zbitką dwóch słów, to z pewnością kojarzysz scenę z filmu „Le Mans” z roku 1971, ze Stevem McQueenem w roli głównej. Zapytany, co jest takiego istotnego w jeździe szybciej niż inni, Steve odpowiada: „Ściganie to ważna sprawa dla gości, którzy się na tym znają. Wyścig to życie. Wszystko przed nim i po nim jest po prostu oczekiwaniem”.

Od Fiata 126 do Lamborghini

Mariusz Miękoś, biznesmen, utytułowany polski kierowca wyścigowy, założyciel Fastline Racing Academy i człowiek, dla którego sensem życia jest rywalizacja, mógłby podpisać się obiema rękami pod słowami McQueena. Profesjonalne ściganie rozpoczął jeszcze pod koniec lat 80. w wyścigowych i górskich mistrzostwach Polski za kierownicą Fiata 126, którym w tygodniu dojeżdżał na uczelnię, a na weekendy własnoręcznie podmieniał silnik na wyścigowy. Potem były: Seat Leon Supercopa, rozmaite generacje Porsche 911 GT3 Cup, wyścigi długodystansowe i 24-godzinne, a od paru lat Mariusz rywalizuje za kierownicą Lamborghini Huracána Super Trofeo

Mariusz Miękoś i Lamborghini Super Trofeo Evo II
9

I chociaż oczekiwanie, o którym mówi McQueen, w przypadku Mariusza bywało znacznie dłuższe, niż by sobie tego życzył, to nigdy nie zrezygnował ze ścigania się na najwyższym poziomie. Mariusz – czy to przez nawał obowiązków biznesowych, czy przez sprawy osobiste – odwieszał wyścigowy kombinezon już kilkakrotnie, jednak za każdym razem wracał na tor. Jak sam twierdzi, zarówno w motosporcie, jak i w życiu trzeba być wojownikiem i nie odpuszczać.

Kiedy się nie ściga, Mariusz Miękoś dzieli się swoim wyścigowym doświadczeniem w szkole jazdy sportowej i wyścigowej Fastline Racing Academy, którą stworzył i prowadzi. Specjalnie przygotowany program szkoleń pozwala wskoczyć podopiecznym Mariusza za kierownicę naprawdę poważnych wyścigówek, z Lamborghini Huracánem Super Trofeo na czele. A pucharowy Huracán prowadzi nas do Portugalii…

Reklama

Jak zostać kierowcą wyścigowym

W wyścigowym boksie

Z Mariuszem spotykamy się wczesną jesienią na skąpanym w deszczu portugalskim torze w Portimão. Wraz z wyścigowym zespołem GT3 Poland Mariusz rozpoczyna tutaj testy za kierownicą Lamborghini Huracána Super Trofeo Evo II – ponad 600-konnej, wyścigowej odmiany Huracána z niezwykle rozbudowanym pakietem aerodynamicznym. 

Lamborghini Huracán Super Torfeo w boksie
9

Tor jest wyludniony, jedyne żywe dusze to członkowie zespołów wyścigowych, które – podobnie jak GT3 Poland – przyjechały, aby przez kilka dni testować rozmaite wyścigowe konstrukcje, w tym prototypy Le Mans. Całe torowe życie koncentruje się więc w pit lane – w boksach i w wielkich naczepach światowej klasy zespołów, rozstawionych w padoku. Wokół panuje względna cisza jak na charakter miejsca, w którym się znajdujemy. Co jakiś czas rozdzierają ją jedynie ryk samochodów mknących prostą startową oraz specyficzny warkot kluczy dynamometrycznych.  

Sam boks to surowe pomieszczenie, zajęte przez opony, szafy z narzędziami, samochód oraz oczywiście, garstkę krzątających się ludzi. Mariuszowi towarzyszy nie tylko zespół najlepszych mechaników i inżynierów, lecz także żona Magda z dziećmi. Przed chwilą kilkuletni syn Filip skończył swoją honorową rundę po pit lane za kierownicą Huracána. Na razie jeszcze na kolanach taty, ale widać, że ma apetyt na więcej i już zaczyna kombinować przy kolorowych przyciskach na kierownicy. 

Mariusz Miękoś przygotowuje się do testów
9

Mariusz jest nieustannie uśmiechnięty – wygląda na to, że świetnie się bawi mimo niesprzyjającej pogody. Zaraz po wyjściu z samochodu z roli kierowcy przechodzi do roli energicznego ojca, męża i kumpla. Doskonale jednak widać, że pełna koncentracja i powaga wracają niczym aktywowane przełącznikiem w momencie, w którym Mariusz ponownie zakłada kask. Nie ma tu zbędnych emocji – dominują wyścigowa rutyna i ogromne doświadczenie, które widać gołym okiem.

Liczy się zespół

Rodzinna atmosfera i beztroska zabawa to jednak jedynie pozory. Chwilowe wytchnienie i oderwanie się od telemetrii, nieubłaganego stopera, ciągłego analizowania linii jazdy, a przede wszystkim od ciężkiej fizycznej i mentalnej pracy za kierownicą wyścigowego Huracána na niezwykle wymagającym torze F1 w Portimão – Autódromo do Algarve. Na taką chwilę odprężenia można sobie pozwolić tylko wtedy, kiedy cała procedura testów sprawnie działa. Tak jak w boksie Mariusza.

Reklama
Wyścigi to praca zespołowa - Portimao
9

Obserwowanie pracy profesjonalnego zespołu wyścigowego, nawet podczas takich testów, to niezwykłe doświadczenie. Doskonale widać, że każdy z inżynierów i mechaników ma przydzielone konkretne zadania, każdy dokładnie wie, co i kiedy ma robić. Komunikacja ograniczona jest do minimum, nikt nie zadaje zbędnych pytań, nikt nie wykonuje zbędnych czynności – wszystko pracuje tak sprawnie i harmonijnie, jak w V10 Huracána. To robi wrażenie. Dobrze widać, że zespół to silnik, który napędza całe przedsięwzięcie i razem z Mariuszem walczy o najlepszy rezultat.

Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO II w pit lane
9

Wyścigi to nie tylko kierowca, którego widzicie uwijającego się w kokpicie wyścigówki, na podium i w świetle kamer. Żebym mógł jeździć skutecznie, dojeżdżać do mety i wygrywać wyścigi w najbardziej wymagających seriach na świecie, muszę mieć za sobą cały zespół. Ci ludzie pracują nie tylko z samochodem, lecz także z nami, kierowcami. Walczymy razem na ten wynik. Żeby podczas wyścigu wszystko działało – a ostatnio działało super – to właśnie teraz, podczas testów, wspólnie musimy dograć najdrobniejsze elementy: od ustawienia fotela czy pasów po ustawienia kątów zawieszenia” – tłumaczy Mariusz Miękoś.

Jak zostać kierowcą wyścigowym

Puchar Lamborghini i prototypy Le Mans

Większość najważniejszych cykli wyścigowych w sezonie 2022 dobiegła już końca. W przyszłym sezonie Mariusz planuje kontynuować poważne ściganie, ale na razie nie zdradza szczegółów. Między wierszami wspomina o Wyścigowych Mistrzostwach Europy Centralnej Samochodów Turystycznych (FIA CEZ) i Wyścigowych Mistrzostwach Polski. Enigmatycznie mówi również o swoich przymiarkach do prototypów Le Mans.

Tor Portimao
9

Bardzo poważnie myślę o tym, by wystartować jako kolejny polski zawodnik w pucharze Lamborghini Super Trofeo. To spore wyzwanie, dlatego przez najbliższe miesiące będziemy pracować podobnie jak tutaj na innych torach, na których rozgrywana jest ta seria” – mówi Mariusz. 

Mariusz żyje wyścigami, ale przerwa między kolejnymi wyścigowymi weekendami nie jest dla niego jedynie bezczynnym oczekiwaniem. Skutecznie zmienia ją w działanie. Mariusz aktywnie działa i szkoli w Fastline Racing Academy, organizuje eventy torowe dla największych firm czy szkoleniowe wypady na zamarznięte jeziora w Finlandii. Po prostu nieustannie dzieli się całą swoją wiedzą i wyścigowym doświadczeniem, które zdobywa już ponad 40 lat.

Jeśli chcesz skorzystać z tego doświadczenia, wspinać się po szczeblach wyścigowego kunsztu pod okiem Mariusza i wskoczyć za kierownicę pucharowego Lambo, sprawdź ofertę Fastline Racing Academy.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025
Ferrari 499P tytuł WEC 2025
WEC
Ferrari zgarnia najważniejsze laury w klasie WEC LMH w sezonie 2025

Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.

10 listopada 2025
Ujęcie z drona przedstawiające barwny autobus jadący po pustynnej drodze w Afryce
Życie przez obiektyw
Paweł Sudoł – z lotu ptaka w świat filmu i motoryzacji

Paweł Sudoł – operator dronów i filmowiec, który pokazuje świat z nieba. Twórca zdjęć dla TVN, Discovery i National Geographic.

8 listopada 2025
Różowe Porsche Taycan podczas autorskiego roadtripu Tomka Mąkolskiego — fotograficzna interpretacja motoryzacji inspirowana filmem „Ona”.
Życie przez obiektyw
Tomek Mąkolski – rzeczywistość w nowym kadrze

Fotograf, który łączy sztukę z precyzją. Tomek Mąkolski tworzy wizualne iluzje, redefiniując granice między światem rzeczywistym a kreacją.

8 listopada 2025