Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Sprawdź, jak to robią najlepsi i wskocz za kierownicę wyścigowego Lambo

Podpatrujemy kierowcę wyścigowego Mariusza Miękosia podczas testów pucharowego Lamborghini Huracána na torze F1 w Portimão.

31 października 2022
Lamborghini Huracán na torze F1 w Portimão
9

Jeśli motosport jest dla Ciebie czymś więcej niż dziwaczną zbitką dwóch słów, to z pewnością kojarzysz scenę z filmu „Le Mans” z roku 1971, ze Stevem McQueenem w roli głównej. Zapytany, co jest takiego istotnego w jeździe szybciej niż inni, Steve odpowiada: „Ściganie to ważna sprawa dla gości, którzy się na tym znają. Wyścig to życie. Wszystko przed nim i po nim jest po prostu oczekiwaniem”.

Od Fiata 126 do Lamborghini

Mariusz Miękoś, biznesmen, utytułowany polski kierowca wyścigowy, założyciel Fastline Racing Academy i człowiek, dla którego sensem życia jest rywalizacja, mógłby podpisać się obiema rękami pod słowami McQueena. Profesjonalne ściganie rozpoczął jeszcze pod koniec lat 80. w wyścigowych i górskich mistrzostwach Polski za kierownicą Fiata 126, którym w tygodniu dojeżdżał na uczelnię, a na weekendy własnoręcznie podmieniał silnik na wyścigowy. Potem były: Seat Leon Supercopa, rozmaite generacje Porsche 911 GT3 Cup, wyścigi długodystansowe i 24-godzinne, a od paru lat Mariusz rywalizuje za kierownicą Lamborghini Huracána Super Trofeo

Mariusz Miękoś i Lamborghini Super Trofeo Evo II
9

I chociaż oczekiwanie, o którym mówi McQueen, w przypadku Mariusza bywało znacznie dłuższe, niż by sobie tego życzył, to nigdy nie zrezygnował ze ścigania się na najwyższym poziomie. Mariusz – czy to przez nawał obowiązków biznesowych, czy przez sprawy osobiste – odwieszał wyścigowy kombinezon już kilkakrotnie, jednak za każdym razem wracał na tor. Jak sam twierdzi, zarówno w motosporcie, jak i w życiu trzeba być wojownikiem i nie odpuszczać.

Kiedy się nie ściga, Mariusz Miękoś dzieli się swoim wyścigowym doświadczeniem w szkole jazdy sportowej i wyścigowej Fastline Racing Academy, którą stworzył i prowadzi. Specjalnie przygotowany program szkoleń pozwala wskoczyć podopiecznym Mariusza za kierownicę naprawdę poważnych wyścigówek, z Lamborghini Huracánem Super Trofeo na czele. A pucharowy Huracán prowadzi nas do Portugalii…

Jak zostać kierowcą wyścigowym

W wyścigowym boksie

Z Mariuszem spotykamy się wczesną jesienią na skąpanym w deszczu portugalskim torze w Portimão. Wraz z wyścigowym zespołem GT3 Poland Mariusz rozpoczyna tutaj testy za kierownicą Lamborghini Huracána Super Trofeo Evo II – ponad 600-konnej, wyścigowej odmiany Huracána z niezwykle rozbudowanym pakietem aerodynamicznym. 

Lamborghini Huracán Super Torfeo w boksie
9

Tor jest wyludniony, jedyne żywe dusze to członkowie zespołów wyścigowych, które – podobnie jak GT3 Poland – przyjechały, aby przez kilka dni testować rozmaite wyścigowe konstrukcje, w tym prototypy Le Mans. Całe torowe życie koncentruje się więc w pit lane – w boksach i w wielkich naczepach światowej klasy zespołów, rozstawionych w padoku. Wokół panuje względna cisza jak na charakter miejsca, w którym się znajdujemy. Co jakiś czas rozdzierają ją jedynie ryk samochodów mknących prostą startową oraz specyficzny warkot kluczy dynamometrycznych.  

Sam boks to surowe pomieszczenie, zajęte przez opony, szafy z narzędziami, samochód oraz oczywiście, garstkę krzątających się ludzi. Mariuszowi towarzyszy nie tylko zespół najlepszych mechaników i inżynierów, lecz także żona Magda z dziećmi. Przed chwilą kilkuletni syn Filip skończył swoją honorową rundę po pit lane za kierownicą Huracána. Na razie jeszcze na kolanach taty, ale widać, że ma apetyt na więcej i już zaczyna kombinować przy kolorowych przyciskach na kierownicy. 

Mariusz Miękoś przygotowuje się do testów
9

Mariusz jest nieustannie uśmiechnięty – wygląda na to, że świetnie się bawi mimo niesprzyjającej pogody. Zaraz po wyjściu z samochodu z roli kierowcy przechodzi do roli energicznego ojca, męża i kumpla. Doskonale jednak widać, że pełna koncentracja i powaga wracają niczym aktywowane przełącznikiem w momencie, w którym Mariusz ponownie zakłada kask. Nie ma tu zbędnych emocji – dominują wyścigowa rutyna i ogromne doświadczenie, które widać gołym okiem.

Liczy się zespół

Rodzinna atmosfera i beztroska zabawa to jednak jedynie pozory. Chwilowe wytchnienie i oderwanie się od telemetrii, nieubłaganego stopera, ciągłego analizowania linii jazdy, a przede wszystkim od ciężkiej fizycznej i mentalnej pracy za kierownicą wyścigowego Huracána na niezwykle wymagającym torze F1 w Portimão – Autódromo do Algarve. Na taką chwilę odprężenia można sobie pozwolić tylko wtedy, kiedy cała procedura testów sprawnie działa. Tak jak w boksie Mariusza.

Reklama
Wyścigi to praca zespołowa - Portimao
9

Obserwowanie pracy profesjonalnego zespołu wyścigowego, nawet podczas takich testów, to niezwykłe doświadczenie. Doskonale widać, że każdy z inżynierów i mechaników ma przydzielone konkretne zadania, każdy dokładnie wie, co i kiedy ma robić. Komunikacja ograniczona jest do minimum, nikt nie zadaje zbędnych pytań, nikt nie wykonuje zbędnych czynności – wszystko pracuje tak sprawnie i harmonijnie, jak w V10 Huracána. To robi wrażenie. Dobrze widać, że zespół to silnik, który napędza całe przedsięwzięcie i razem z Mariuszem walczy o najlepszy rezultat.

Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO II w pit lane
9

Wyścigi to nie tylko kierowca, którego widzicie uwijającego się w kokpicie wyścigówki, na podium i w świetle kamer. Żebym mógł jeździć skutecznie, dojeżdżać do mety i wygrywać wyścigi w najbardziej wymagających seriach na świecie, muszę mieć za sobą cały zespół. Ci ludzie pracują nie tylko z samochodem, lecz także z nami, kierowcami. Walczymy razem na ten wynik. Żeby podczas wyścigu wszystko działało – a ostatnio działało super – to właśnie teraz, podczas testów, wspólnie musimy dograć najdrobniejsze elementy: od ustawienia fotela czy pasów po ustawienia kątów zawieszenia” – tłumaczy Mariusz Miękoś.

Jak zostać kierowcą wyścigowym

Puchar Lamborghini i prototypy Le Mans

Większość najważniejszych cykli wyścigowych w sezonie 2022 dobiegła już końca. W przyszłym sezonie Mariusz planuje kontynuować poważne ściganie, ale na razie nie zdradza szczegółów. Między wierszami wspomina o Wyścigowych Mistrzostwach Europy Centralnej Samochodów Turystycznych (FIA CEZ) i Wyścigowych Mistrzostwach Polski. Enigmatycznie mówi również o swoich przymiarkach do prototypów Le Mans.

Tor Portimao
9

Bardzo poważnie myślę o tym, by wystartować jako kolejny polski zawodnik w pucharze Lamborghini Super Trofeo. To spore wyzwanie, dlatego przez najbliższe miesiące będziemy pracować podobnie jak tutaj na innych torach, na których rozgrywana jest ta seria” – mówi Mariusz. 

Mariusz żyje wyścigami, ale przerwa między kolejnymi wyścigowymi weekendami nie jest dla niego jedynie bezczynnym oczekiwaniem. Skutecznie zmienia ją w działanie. Mariusz aktywnie działa i szkoli w Fastline Racing Academy, organizuje eventy torowe dla największych firm czy szkoleniowe wypady na zamarznięte jeziora w Finlandii. Po prostu nieustannie dzieli się całą swoją wiedzą i wyścigowym doświadczeniem, które zdobywa już ponad 40 lat.

Jeśli chcesz skorzystać z tego doświadczenia, wspinać się po szczeblach wyścigowego kunsztu pod okiem Mariusza i wskoczyć za kierownicę pucharowego Lambo, sprawdź ofertę Fastline Racing Academy.

Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Abarth 500 wycofany
Abarth / 500
Po 16 latach Abarth wygasza produkcję benzynowego 500

Włoski hot hatch na bazie Fiata 500 miał długie i owocne życie, ale nadszedł czas pożegnania.

21 sierpnia 2024
Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Renault R17 restomod
Restomod
Oto Renault R17 - karbonowy restomod w stylu lat 70.

Elektryczne Renault R17 to jeden z tych konceptów, które bardzo byśmy chcieli zobaczyć w  produkcji.

6 września 2024
Aston Martin Valkyrie Alonso
Aston Martin / Valkyrie
Fernando Alonso odebrał swój egzemplarz Aston Martina Valkyrie

Nowy wóz Alonso brzmi lepiej niż bolid i jest prawie tak samo szybki. Ale ma tablice rejestracyjne…

5 września 2024
2024 Cupra Terramar prezentacja
Cupra / Terramar
2024 Cupra Terramar - moc Golfa GTI w efektownym SUV-ie

Cupra Terramar to sportowy kuzyn VW Tiguana z silnikiem od Golfa GTI lub hybrydą plug-in.

5 września 2024
2024 Aston Martin Vanquish V12 debiut
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish to brytyjska odpowiedź na Ferrari 12Cilindri

Aston Martin Vanquish w 2024 roku powraca z nowym designem i podwójnie uturbionym V12 o mocy 835 KM.

4 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Audi Q5 SQ5 trzecia generacja
Audi / SQ5
Debiutuje nowe Audi Q5 i jego usportowiona odmiana SQ5

Audi wprowadza zmodernizowanego SUV-a Q5 oraz sportowe SQ5 z 3-litrowym V6 TFSI o mocy 367 KM.

2 września 2024
Hyundai N Vision 74 data premiery
Hyundai / N Vision 74
Hyundai N Vision 74 wejdzie do produkcji maksymalnie w 2030 roku

Hyundai na poważnie przymierza się do produkcji modelu N Vision 74. Padła nawet data: 2030 r.

30 sierpnia 2024
Mercedes-AMG PureSpeed prototypy
Mercedes / PureSpeed
Mercedes-AMG PureSpeed - speedster z Affalterbach

Speedster PureSpeed będzie pierwszym z serii ultra-ekskluzywnych modeli specjalnych AMG.

29 sierpnia 2024
2024 Audi S3 test
Audi / S3
2024 Audi S3 - najlepsze S3 w historii

Audi S3 po liftingu zyskało na dynamice jazdy i znacząco zbliżyło się do Mercedesa-AMG A35.

28 sierpnia 2024
Kingsley Land Rover Defender 90
Land Rover / Defender
Kingsley Land Rover Defender to jedyny restomod z opcjonalnym “bikini”

Brytyjski Kingsley wprowadza serię personalizowanych Defenderów V8 w wersjach 90 i 110.

28 sierpnia 2024
Ariel E-Nomad koncept
Ariel / Nomad
Ariel E-Nomad Concept to najczystszy sposób na błotne wojaże

Nomad z napędem elektrycznym to najnowszy pomysł Ariela na uniwersalne buggy do zabawy w terenie.

28 sierpnia 2024
Czarny Tag Heuer Aquaracer Professional 300 Date z bliska
Zegarki
Nowy Tag Heuer Aquaracer pokonuje głębie i czas

Aquaracer Professional 300 w wersjach Date i GMT, oddaje hołd tym, którzy odpowiadają na wezwanie natury.

26 sierpnia 2024