Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Ford Kuga - słusznie lubiany wielozadaniowiec

To jeden z najmniej emocjonujących segmentów, ale nieustannie mogący sporo zaoferować.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 sierpnia 2025
Ford Kuga test PL
24

Jeździć czymś na co dzień musimy przecież wszyscy. Szukamy kompromisów - między wydajnością, wygodą, a ekonomią. Aspekty takie jak ambitne prowadzenie czy atrakcyjny design schodzą delikatnie na dalszy plan, ale okazuje się, że i to da się połączyć.

Jednym z przykładów może być Ford Kuga - obecny na rynku już wiele lat, choć w obecnej generacji, od 2019 roku. Kilkanaście miesięcy temu doczekał się liftingu i postanowiliśmy przyjrzeć się dość mocno wyposażonej wersji z mocną hybrydą pod maską.

Po ostatnim liftingu z oferty Kugi wypadł diesel, ale są oszczędne hybrydy plug-in.

Nową Kugę najprościej rozpoznać z przodu. Jest nowa atrapa i zderzak, ale pierwsze skrzypce gra listwa LED łącząca reflektory. Prawdziwa rewolucja miała miejsce jednak w ofercie dostępnych silników. Próżno szukać tam już diesla - a szkoda - za to klient może zdecydować się na wersję 1.5 EcoBoost lub którąś z hybryd (plug-in lub miękka). 

Pod maską testowanego samochodu znalazła się dość “dziwna” jednostka jak na 2025 rok - czterocylindrowe, benzynowe 2.5, bez doładowania. Moc systemowa to 183 KM, a Kuga setkę osiąga w nieco ponad 8 sekund. Niezły rezultat! 

Reklama
Ford Kuga tył
24

Auto uruchamia się bezszelestnie - w końcu hybryda. Zaskakuje nie tylko dynamiką, ale również komfortem oraz prowadzeniem - w końcu Ford. Pewne elementy, mimo lat i liftingów, nie ulegają więc zmianom. Auta tej niemieckiej marki, w zasadzie niezależnie od segmentu, ciągle znajdują się w czołówce samochodów dających zwyczajnie uśmiech na twarzy w zakrętach, nawet jeśli to SUV, którego doceni żona.

Oczywiście kij ma dwa końce - większe nierówności, łączenia asfaltu czy dziury w zakrętach mogą być znacznie mocniej odczuwalne niż u rywali. W tej kwestii swoje znaczenia mają jednak też dość spore felgi (w testowanym aucie - 20-calowe), których być może nie będziecie potrzebowali na co dzień, choć przyznać trzeba, że Kuga wówczas zyskuje sporo atutów estetycznych.

Ford trzyma poziom w kategorii prowadzenia - nawet SUV tej marki potrafi przyjemnie się prowadzić.

Silnik nie jest wysilony, dzięki czemu mimo sporej masy do uciągnięcia (1700 kg), nie ma problemu z dynamiką, ale zadowala też spalaniem. Na autostradzie (podobnie jak i w centrum stolicy) Kuga zużywa do 8 litrów, międzymiastowo - 6,5 litra, a jazda podmiejska i w nie zakorkowanym mieście to nawet okolice 5 litrów. Co ciekawe, spory udział w tych rezultatach ma też bezstopniowa skrzynia. W ruchu miejskim radzi sobie naprawdę nieźle i nie męczy zanadto. Rzecz jasna odrobinę gorzej robi się przy chęci mocnego sprintu i przytrzymywaniu pedału gazu nieco dłużej. Tu rewolucji nie ma, choć sam dźwięk silnika nie jest zbyt natarczywy. Da się z tą skrzynią żyć.

Ford Kuga kokpit
24
Reklama

Pora wspomnieć też coś o wnętrzu. To jest niezwykle pakowne, z powodzeniem pomieści komplet dorosłych pasażerów i ich bagaże. Ciekawa jest też suwana tylna kanapa, która pozwala “żonglować” między pojemnością bagażnika (do 628 litrów) a przestrzenią na nogi osób siedzących w drugim rzędzie. Przydatne, jeśli zdarza się nam mieszać charakter podróży. Regulowany jest również kąt pochylenia oparcia kanapy, dzięki czemu znów możemy znaleźć złoty środek między pakownością bagażnika a wygodą pasażerów.

Atutem Kugi jest przestronne wnętrze, duży bagażnik (do 628 l) i przesuwna tylna kanapa.

Sam kokpit to zupełny brak rewolucji i to akurat lubimy. Ford nigdy nie próbował być o dwa kroki przed rywalami w kwestii stylistyki (no chyba że mowa o końcu lat 90. ubiegłego wieku i przełomowym Focusie). Materiały wobec tego nie są najlepszą stronę tego wnętrza, za to trudno narzekać na czytelność i ergonomię, czy też pozycję za kierownicą. Ta ostatnia cecha wchodzi też w skład świetnego prowadzenia, podobnie jak sam wieniec steru - gruby, pewnie leżący w dłoni i odpowiedniej średnicy. Na uznanie zasługuje także ekran centralny z dotykowym sterowaniem. Dobra rozdzielczość, niezła czytelność i responsywność - trudno mieć tu jakieś większe zastrzeżenia. Wyświetlacz za kierownicą również nie jest zły - łatwo go ustawić i próbuje przypominać klasyczne wskaźniki.

Ponarzekać można oczywiście na to, że klimatyzacją sterujemy wyłącznie dotykowo, na szczęście opcje temu przeznaczone zawsze są “wyciągnięte” na wierzch. Nie trzeba więc przeklikiwać się przez podmenu. Na szczęście zachowano też kilka fizycznych guzików, choć chciałoby się, żeby było ich nieco więcej.

Ford Kuga design
24

Cenniki otwiera Kuga 1.5 EcoBoost 150 KM z przednim napędem i manualną skrzynią biegów, w wersji wyposażenia Titanium za 162 480 zł (obecnie w promocji - 140 480 zł). Auto takie jak prezentowane (ST-line X, AWD) to blisko 215 000 zł bez opcji, a więc w przypadku testowanego egzemplarza będą to okolice 230 000 zł. 

Dla kogo jest to samochód? Bez wątpienia dla głowy rodziny. Kogoś, kto z różnych powodów musi postawić na SUV-a lub samochód, który odbiega nieco od tego, co wszyscy kochamy w motoryzacji. Z grona rywali jednak Ford wyróżnia się naprawdę angażującym i satysfakcjonującym prowadzeniem. Coś, o czym powoli w ogóle zapominamy, a w SUV-ach (nie tych performance) - niekiedy nawet nie myślimy.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025
BMW Z4 Final Edition prezentacja
BMW / Z4
BMW Z4 Final Edition - pożegnanie w dobrym stylu

BMW żegna roadstera Z4 limitowaną edycją dla miłośników marki i modelu.

26 listopada 2025
Land Rover Defender Dakar D7X-R prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender D7X-R gotowy na Dakar 2026

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

25 listopada 2025
2026 Mercedes-Benz CLA Shooting Brake cena
Mercedes / CLA
Nowy Mercedes CLA Shooting Brake wyceniony. Na razie tylko jako EV

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake łączy sportowy styl z praktycznością kombi i wydajnym napędem.

25 listopada 2025
Brabus XL 800 Cabrio premiera
Mercedes / klasa G
Brabus XL 800 Cabrio - niebo nad głową i 800 KM pod maską

Pustynia w Emiratach i bulwary w Monako - Brabus XL 800 Cabrio świetnie pasuje do obu tych miejsc.

24 listopada 2025
Porsche 911 992.2 GT3 Manthey
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 z Manthey Kit - minus 2,8 sekundy na Ringu

Nowe Porsche 911 GT3 z Manthey Kit urywa kolejne kilka sekund z wyniku na torze Nürburgring.

24 listopada 2025
Genesis GV60 Magma debiut
Genesis / GV60
Genesis GV60 Magma - koreański sposób na połączenie luksusu i osiągów

Genesis GV60 Magma bazuje na rozwiązaniach Hyundaia Ioniq 5 N, ale aspiruje do segmentu premium.

21 listopada 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025