Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Maserati Quattroporte V (2003 - 2012): test i poradnik kupującego

Piąta generacja Quattroporte wniosła włoską limuzynę na poziom pozwalający rywalizować z najlepszymi.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

23 stycznia 2025
Maserati Quattroporte V poradnik kupującego
18

Są tylko dwie zasady, których należy przestrzegać, aby żyć długo i szczęśliwie z Maserati Quattroporte piątej generacji. Zasada nr 1, zaakceptuj wysokie koszty utrzymania i odpowiednio dostosuj swój budżet. Zasada nr 2, kup swoje Maserati od kogoś, kto w pełni rozumiał i przestrzegał zasady nr 1.

Jak mówi Andy Heywood, dyrektor generalny specjalistycznego serwisu McGrath Maserati: „Odpowiednio utrzymane, to naprawdę dobre samochody, najlepsze Maserati z tych lat - znacznie bardziej udane niż 4200 Coupe. Trzeba tylko znaleźć egzemplarz, którego właściciel był skrupulatny w serwisowaniu. Prawdopodobnie będzie kosztował tylko parę tysięcy więcej niż ten, który miał znacznie trudniejsze życie, a będzie wart każdego grosza”.

Piąta generacja Quattroporte trafiła do sprzedaży w maju 2004 roku. Zastosowano w niej opracowaną przez Ferrari 4,2-litrową jednostkę V8 o mocy 400 KM z modelu 4200 Coupe, połączoną z zamontowaną przy tylnej osi zautomatyzowaną manualną skrzynią biegów, znaną jako Cambiocorsa w modelu 4200, ale przemianowaną na DuoSelect w QP. Adaptacyjne amortyzatory Skyhook były w tym modelu Maserati wyposażeniem standardowym.

Używane Quattroporte może być ciekawym kandydatem na klasyka spoza głównego nurtu.

Rynek ciepło przyjął nowe Quattroporte, a jego stylizacja od Pininfariny, doskonały układ jezdny i epicki silnik V8 zyskały niemałe grono fanów. Nie można jednak tego samego powiedzieć o przekładni DuoSelect z jej opóźnionymi reakcjami, szczególnie w trybie automatycznym. Element ten był sukcesywnie udoskonalany w kolejnych latach produkcji.

Pod koniec 2005 roku do oferty dołączyły wersje Executive GT (więcej drewna, skóry i bajerów) oraz Sport GT (20-calowe koła, szybsze zmiany biegów, sportowy wydech, przekalibrowany Skyhook). Na początku 2007 roku Maserati w końcu wprowadziło klasyczną skrzynię automatyczną - była to 6-stopniowa skrzynia ZF wybierana potem przez ponad 70% klientów.

Maserati Quattroporte V tył
18

Rok później pojawił się Sport GTS, powszechnie uważany za najlepszy w gamie, z 20-calowymi kołami, ulepszonymi hamulcami, konwencjonalnym zawieszeniem i automatyczną skrzynią biegów w standardzie. Latem 2008 roku pojemność silnika została zwiększona do 4,7 litra dla nowego modelu S i zaktualizowanego Sport GTS, podnosząc moc odpowiednio do 430 i 440 KM. W tym samym czasie Quattroporte przeszło lifting obejmujący między innymi nowy przedni grill z pionowymi listwami i zmienione światła.

Każde 4Porte V jest piękne, charyzmatyczne i zaskakująco mocno skupione na kierowcy. Do jego zakupu i eksploatacji trzeba jednak podejść bardzo uważnie. Oto co powinieneś wiedzieć…

Rynek

W 2025 roku Quattroporte z kierownicą po lewej stronie można mieć już za około 60 tys. zł. Będą to jednak w większości auta z dużym przebiegiem i historią serwisową pełną niedopowiedzeń. Przedliftowe egzemplarze Sport lub Executive GT (poznacie je po gęstej siateczce grilla w odpowiednio czarnym lub chromowanym wykończeniu) mogą bardzo różnić się cenowo w zależności od stanu technicznego. Najsłabsze auta w wersji Executive GT są wystawione za 80-95 tys. zł, a najdroższe Sport GTS mogą kosztować nawet 200 tys. zł.

Maserati Quattroporte V lifting
18
Reklama

Nasza opinia

Maserati Quattroporte - pierwsza jazda - Evo 065, marzec 2004

Przed Quattroporte koncepcja naprawdę dużego, sportowego, luksusowego sedana zawsze wydawała się spektakularną sprzecznością. Wszystko wskazywało na to, że po prostu nie da się sprawić, by pięciometrowa, dwutonowa limuzyna prowadziło się jak trzeba, była angażująca i wciągająca.

Jednak Quattroporte jest zaskakująco sprawną maszyną. W odpowiednich rękach wykazuje się płynnością, precyzją i chęcią do zmiany kierunku jazdy nieosiągalną dla niektórych aut ważących o 500 kg mniej. Wystarczająco komunikatywny układ kierowniczy i łagodny temperament utrzymujący auto w ryzach nawet przy największych prowokacjach sprawiają, że za kierownicą Maserati można odnaleźć spokój i pewność siebie. Zachowaniem na drodze wóz ten przypomina przerośnięte BMW M5. W kategoriach przemieszczania się z punktu A do B w realnych warunkach drogowych jest to nie tyle najlepiej poukładane podwozie Maserati od lat, ale także nowy standard dla innych dużych samochodów o sportowo-luksusowym zabarwieniu.

Silnik idealnie wpisuje się w ten styl jazdy - uderza z coraz większą mocą w miarę jak wskazówka obrotomierza zbliża się do czerwonego pola przy 7600 obr./min. w akompaniamencie głębokiego, inspirującego dźwięku. Tragedią jest skrzynia biegów... DuoSelect w trybie automatycznym nie jest w stanie wykonać ani jednej zmiany tak przekonująco jak konwencjonalny automat z konwerterem momentu obrotowego.

Maserati Quattroporte GTS

Kilka lat później, w 2008 roku, John Barker zasiadł za kierownicą Sport GT S: Z momentem 490 Nm i mocą 440 KM w stosunku do prawie 2000 kg masy, jest to szybki samochód, ale nie uderzająco. Naprawdę chciałoby się nieco więcej mocy, nie tyle po to, by objeżdżać turbodiesle na autostradzie, ale po to, by w pełni wykorzystać możliwości podwozia na krętej drodze.

Podczas jazdy na wprost układ kierowniczy jest nieco zbyt lekki, więc wymaga większej niż się wydaje koncentracji podczas jazdy autostradowej, ale gdy już składasz się w jakiś ciekawszy zakręt, staje się wyważony, gładki i bezpośredni. W istocie Maserati w wersji GT S prezentuje dynamiczną jakość i zawziętość zachęcającą do głębszego wciskania gazu. Z chęcią powitałbym dodatkową warstwę czucia w kierownicy, ale gdy znajdziesz krętą drogę gdzie da się przycisnąć, Quattroporte GT S elegancko przechodzi od ostrzegawczej, łagodnej podsterowności do progresywnej, łatwej do opanowania, acz satysfakcjonującej nadsterowności.

Poradnik kupującego

Silnik

Jednostki 4.2 i 4.7 to właściwie ten sam silnik różniący się jedynie średnicą cylindra i skokiem tłoka. Jak twierdzi Andy Heywood z serwisu McGrath Maserati, jest to motor zdolny wytrzymać naprawdę wiele, pod warunkiem właściwego serwisowania, co zwykle oznacza standardową obsługę raz do roku. Raz na cztery lata wykonuje się tak zwany duży serwis, który we wczesnych Quattroporte może kosztować do 2000 funtów (10 tys. zł). Wartość auta znacząco spadła, więc obecni właściciele szukają sposobów na ograniczenie wydatków, stąd warto poszukać samochodów z wciąż prowadzoną ewidencją serwisów.

Maserati Quattroporte V silnik
18

“Jedyną istotną możliwą usterką są tu hałasujące wariatory wałków rozrządu” - mówi Andy. “Da się je usłyszeć podczas zimnego startu zanim pompa zdąży rozprowadzić olej po całym silniku. Możesz także nasłuchiwać losowego stukania podczas wkręcania się powyżej 2000 obrotów.” Wielu właścicieli było w stanie wymienić lub zmodyfikować tę część w ramach gwarancji. „Wyceniamy taką naprawdę na około pięć tysięcy [funtów], więc warto zapytać!” - mówi Andy.

Przeniesienie napędu

Automat ZF jest właściwie pozbawiony słabych punktów. W przypadku DuoSelect zmiany biegów mogą wydawać się nieco chaotyczne, choć zależy to w pewnym stopniu od sposobu ustawienia sprzęgła. „Punkt styku można ustawić tak, aby był bardziej miękki lub twardszy, w zależności od preferencji” - mówi Andy. „Ponadto skrzynia biegów ma elektronikę pozwalającą dostosować się do stylu jazdy właściciela. Jeśli wystąpią jakiekolwiek anomalie w zmianie biegów - powiedzmy, że przeskakuje z drugiego na czwarty - zwykle jest to oznaka zużycia sprzęgła, a nie problem ze skrzynią biegów”.

Żywotność sprzęgła zazwyczaj wynosi od 30 do 50 tys. kilometrów. Im więcej jeździsz w mieście, tym prędzej sprzęgło się zużyje. Zwykle razem z nim wymieniamy także koło zamachowe, a cała operacja to koszt około 3000 funtów (15 tys. zł). Z tego powodu warto kupić auto tuż po tym zabiegu. Przed zakupem warto przeprowadzić inspekcję komputerem właściwym dla Maserati, można wtedy odczytać z danych aktualny stan sprzęgła. Za takie sprawdzenie inkasujemy 300 funtów (1500 zł).”

Reklama
Maserati Quattroporte V felgi
18

Zawieszenie, układ kierowniczy, hamulce

“Zużycie elementów metalowo-gumowych nie jest tak duże jak w 4200 Coupe, ale zdarza się” mówi Andy. “4Porte waży dwie tony, więc to naturalne że zawieszenie się zużywa”. Tu znowu pomocna może być fachowa inspekcja z jazdą próbną ujawniającą wszelkie niedociągnięcia. Jeśli są, obowiązkowo należy sprawdzić jak reagują amortyzatory Skyhook, ponieważ ich zamienniki są drogie. Mimo wszystko w Quattroporte jest to dość trwały element.”

“Samochód ten dość szybko zjada hamulce i opony” - wyjaśnia Andy - “tylne opony mogą wytrzymać ledwo 10 000 km jeśli nadużywasz możliwości auta”. Hamulce są bardzo drogie - ponad 1500 zł za klocki przód, podczas gdy nawiercane tarcze mogą kosztować nawet 5000 zł za parę. Dobra inspekcja może tutaj pomóc zaoszczędzić. “20-calowe koła wyglądają doskonale, ale są też dość delikatne”, mówi Andy. “Już nie raz widzieliśmy skrzywioną na dziurach felgę”.

Nadwozie, wnętrze, elektryka

Quattroporte niespecjalnie cierpi na korozję, więc trzeba przede wszystkim szukać śladów kolizji. Upewnij się, że wszystkie elektryczne zabawki funkcjonują jak należy i że ekran LCD na desce rozdzielczej nie pogubił pikseli - to piekielnie drogi element. Wspomniana wcześniej diagnostyka sprzętem wymaganym do Maserati powinna pokazać wszelkie błędy związane z elektroniką pokładową.

Maserati Quattroporte V wnętrze
18

“Kupiłem i używam” - Ewen Clark

Po kilku innych modelach Maserati kupiłem swoje pierwsze Quattroporte V w 2007 roku i od tamtego czasu zawsze taki samochód parkuje u mnie w garażu. Były już trzy egzemplarze z DuoSelect, teraz mam wersję GTS.

Muszę przyznać, że niewiele się zepsuło w moich Quattroporte, a przejechałem tym modelem łącznie ponad 110 tys. kilometrów. Obecnego GTS-a mam od niedawna, ale w tym czasie jest on znacznie bardziej niezawodny niż Mercedes klasy S mojego kolegi.

GTS miał usterkę lampki podświetlającej podłoże przy drzwiach - włączała się ona od czasu do czasu w losowych momentach, na przykład gdy auto było zaparkowane, i powodowała rozładowanie akumulatora. W tym momencie jest to już naprawione.

4Porte posiada wiele cech które lubię - jako zabawka jest wystarczająco szybkie i sprawia mnóstwo radości, jest też na tyle duże i wygodne aby służyć rodzinie. Moim zdaniem to jeden z najlepiej wyglądających sedanów ostatnich lat, a przy tym równie dobrze jeździ. No i marka - Maserati ma specyficzną aurę i społeczność fanów. Dużo wiedzy można pozyskać od miłośników marki na dedykowanych forach i grupach.

Maserati Quattroporte V sylwetka

Radzę chętnym na zakup takiego auta, aby udali się do renomowanego dealera Maserati, oficjalnego lub wyspecjalizowanego w tej marce. Dobrze jest też mieć kogoś, kto przeprowadzi fachowe sprawdzenie stanu auta. To ciężka limuzyna, opony i hamulce szybko ulegają zużyciu, ale jeśli chodzi o sprzęgło to w moim pierwszym Quattroporte wytrzymało z powodzeniem aż do 80 000 km przebiegu. Skrzynia DuoSelect znakomicie sprawdzała się przy sportowej jeździe, ale do zwykłego przemieszczania się w korkach o wiele lepszy jest ZF.

Podsumowując, Maserati Quattroporte V jest zaskakująco użytecznym autem, niezależnie czy chcesz przemieszczać się nim na co dzień, czy atakować boczne drogi. Nie jest jednak tanie w eksploatacji - samo spalanie dochodzące do 15 l/100 km może odstraszać, a średni roczny koszt serwisów to jakieś 7500 zł. Zaletą jest fakt, że samochody te już bardziej nie potanieją, a przez to ciężko o model z lepszym stosunkiem mocy i klasy do ceny.

Maserati Quattroporte V - podstawowe dane

Silnik: V8 N/A; 4.2 l (2003-2008), 4.7 l (2009-2012)
Moc: 400/430/440 KM przy 7000 obr.
Moment obr.: 460/490 Nm przy 4500-4750 obr.
Skrzynia biegów: 6b sekwencyjna pół-automatyczna lub 6b automatyczna ZF
Opony: 245/40 ZR18 przód, 285/35 ZR18 tył (wybrane wersje R20)
Masa: 1930 kg (z płynami)
Stosunek moc/masa: 207-220 KM / tonę
0-100 km/h: 5,1-5,6 s (deklarowane)
Prędkość: 275-285 km/h (deklarowane)
Cena nowego: 500+ tys. zł (2004)
Cena dziś: 60-200 tys. zł

 

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025
Mercedes klasy G Cabriolet
Mercedes / klasa G
Będzie nowy Mercedes klasy G Cabriolet, chociaż nikt go nie potrzebuje

Obecna klasa G w końcu zrzuca dach. Mercedes zapowiada nową odmianę Cabriolet.

5 września 2025