Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

SEAT Leon Sportstourer FR 1.4 e-Hybrid PHEV

Pamiętacie, że jeszcze istnieje? Leon - i to nie Cupra - ciągle jest na rynku!

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

9 grudnia 2024
SEAT Leon Sportstourer PHEV
24

Choć wygląda znajomo (co by nie powiedzieć… staro?), Leon to nieustannie całkiem przyjemny kompan na co dzień i od święta. W tym wypadku mieliśmy do czynienia z czymś względnie świeżym na pokładzie tego modelu, mianowicie silnikiem 1.4 z układem hybrydowym. Czy taka jednostka ma sens? Czy udowodni, że prawilne TDI słusznie odchodzi w niepamięć?

Pierwsze co należy zrobić po wejściu do Leona 1.4 e-Hybrid PHEV to ręczne ustawienie pracy układu napędowego w trybie pełnym hybrydowym. W innym wypadku samochód za wszelką cenę od początku próbuje być najmocniej eko - to słuszne, ale kiedy jeździsz codziennie tą samą trasą i nieustannie ładujesz samochód po kilkunastu czy kilkudziesięciu kilometrach. Wówczas to ma sens. Kiedy jednak startujesz w trasę lub zwyczajnie masz trochę “tematów do obskoczenia na mieście”, przyda się miks elektryczności i oktanów. Zresztą wyjściowy tryb pracy auta pozwoli na bezszelestne przejechanie do 40 km (wg katalogu nawet 60 km), a później silnik dwoi się i troi (czyt. jest nieekonomiczny), aby jak najwydajniej doładowywać elektryczną jednostkę.

SEAT Leon z hybrydowym 1.4 TSI nadal może być optymalnym wyborem dla rodziny. Zwłaszcza jako Sportstourer.

Reklama

Przejdźmy jednak do samochodu jako takiego. To ciągle atrakcyjnie narysowane auto (w tym przypadku kombi), optymalnych rozmiarów, które dla każdego powinno być w sam raz. Rzecz jasna jako punkt wyjścia, bo drobna kobieta może czuć się sprawniej w czymś wielkości Toyoty Aygo, a pięcioosobowa rodzina najpewniej skusiłaby się na samochód odpowiednio większy, ale generalnie jest to pojazd, którym dobrze jeździ się na co dzień (miasto, trasa, nawet ciaśniejsze parkingi), zarówno w pojedynkę, jak i w kilka osób.

SEAT, podobnie jak i Cupra, ciągle jest ponadto tą bardziej atrakcyjną wersją Volkswagena i w tym przypadku nie zmienia się wiele, nawet mimo kilku już lat Leona tej generacji na karku. O kondycji marki dziś pisać nie będziemy, choć niewykluczone, że SEAT będzie dostępny jeszcze tylko przez kilka lat. Byłoby to dotkliwe dla historii, bo jest to marka zasłużona i (zwłaszcza przez ostatnie przeszło dwie dekady) wpisująca się w dość klasyczny gust klienta, jednak takiego o pewnej wrażliwości na aspekty estetyczne, podparte dynamiką.

SEAT Leon Sportstourer PHEV tył
24

Czy to znaczy, że każdy SEAT musi być mocny i szybki? No pewnie, że nie, szczególnie, że nie mówimy o Cuprze. Mamy tu systemowo 204 KM mocy oraz 350 Nm momentu obrotowego. Bazuje na znanej od lat konstrukcji koncernu VW, a więc silniku 1.4 TSI (150 KM, 250 Nm) i, wracając do kwestii z pierwszego akapitu, jest to niezwykle ważny aspekt Leona, bo kiedy bateria nie ma jak zaoferować energii elektrycznej, to bazujemy wyłącznie na tym, co serwuje jednostka spalinowa. Tak czy inaczej, tego typu układ jest w stanie pozwolić zużywać średnio w Leonie 5,5-6 litrów benzyny, co jest dziś niezłym wynikiem. Nie można mieć też większych zastrzeżeń do dynamiki, bo samochód z sześciostopniowym DSG (czasami brakuje siódmego przełożenia i z pewnością wskaźnik zużycia paliwa by się na nie nie obraził) osiąga setkę w 7,5 sekundy. Pamiętajmy, że mowa o zwyczajnym daily driverze, którym gaz do dechy raczej wciskamy rzadko, nie uwzględniając przypadków eksploatacji Leona jako wozu służbowego, w kolorze białym.

Reklama

Leon PHEV ma 204 KM, przyspiesza do 100 km/h w 7,5 s i pali do 6 l/100 km. Kompromis idealny.

Wnętrze, oprócz bardzo dobrej przestrzeni dla czwórki dorosłych pasażerów i przyzwoitego (choć nie rekordowego w tej klasie) bagażnika o pojemności wyjściowej 470 litrów, jest klasycznym przykładem auta tej klasy w segmencie VW. Wszystko znajome i na swoim miejscu, choć w tym wypadku, z próbą adaptacji do najnowszych trendów. Mamy więc deskę niewiele odbiegającą od np. Golfa VII (co zupełnie nie jest ujmą), z wsadzonym nieco na siłę ekranem. Całkiem sporym, czytelnym, za to z dość przestarzałym systemem operacyjnym. Układ się przywiesza i bywa nieintuicyjny. Na kierownicy na szczęście zostały fizyczne guziki, a za nią pojawił się kolejny ekran prezentujący wskaźniki. Do niego jednak większych zastrzeżeń mieć nie można - wszystkie proponowane motywy są czytelne i oferują sporą ilość klarownych informacji.

SEAT Leon Sportstourer PHEV zegary
24

Czy taki samochód, w chwili, kiedy na rynku panuje zmasowany atak ekranów, agresywnych kształtów i nowoczesności na siłę, ma w ogóle sens? Tę odpowiednio podaną klasyczność doceni wielu. Cena niespełna 180 tys. zł za testowany egzemplarz to może nie najmniej, jak na “leciwe” konstrukcyjnie auto, ale jest zupełnie normalna, uwzględniając gabaryty i segment pojazdu oraz jego wyposażenie. Adaptacyjny tempomat, panoramiczny dach, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele (grzana jest również kierownica)… jak na segment C, jest tu naprawdę wszystko to, czego potrzebujemy do życia na co dzień. Ponadto oferuje naprawdę niezłe parametry jezdne, zwłaszcza uwzględniając naprawdę wybitny układ kierowniczy i zawieszenie, świetnie spisujące się w zakrętach i serwujące mnóstwo pewności oraz komfortu na nierównościach.

Do wad z pewnością należy przeciętne wykończenie wnętrza, co wynika z wewnętrznej, dość niezrozumiałej polityki koncernu (zwłaszcza, że lepiej wykonana jest nawet Škoda Octavia) oraz skrzynia biegów, która po latach bywa już dość ślamazarna (zależy kiedy jej się “zachce”).

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025