Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Volkswagen Arteon Shooting Brake - atrakcyjny mimo lat, odporny na wpływy Passata

Czy pomimo upływającego czasu, z pozoru mało rozrywkowy Volkswagen ma czym zaskoczyć klienta?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 października 2023
Volkswagen Arteon Shooting Brake test
18

To pytanie dość istotne, bo trzeba pamiętać, że Arteon obecny jest na rynku od 2017 roku, a facelifting z 2020 roku to bardzo delikatna kosmetyka. A jednak model ten, często uznawany za “ładniejszego Passata”, ciągle potrafi odwrócić głowy na ulicy. Szczególnie w konfiguracji takiej, jak ta ze zdjęć. Obecna odsłona oferuje już świetlną listwę przez cały przód, jak coraz więcej modeli marki, co ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Oczywiście można czepiać się niuansów takich jak atrapy wydechów, czy nadmierna ilość chromów, ale to już kwestia czasów w jakich żyjemy, tego co oferują producenci, jak i samej konfiguracji egzemplarza.

Sportowe kombi niemal zawsze serwuje urokliwe linie i w VW nie jest inaczej. Arteon Shooting Brake ciągle może się podobać, jednocześnie nie będąc znacznie mniej funkcjonalnym niż np. Passat Variant. Serwuje bagażnik o pojemności blisko 600 litrów, który można powiększyć złożeniem kanapy. Oczywiście atrakcyjna linia wymusiła wyższy próg załadunku i nieco mniej regularne kształty (zwłaszcza po złożeniu tylnej kanapy), ale nieustannie jest to świetny samochód rodzinny.

Arteon Shooting Brake ma cechę, której może pozazdrościć Passat Variant - wygląda efektownie bez straty funkcjonalności.

Reklama

Potwierdzeniem tego jest też gigantyczna przestrzeń dla pasażerów drugiego rzędu foteli, którzy mają dostęp nawet do opcjonalnych ogrzewanych foteli, sporej liczby kieszeni, uchwytów, czy podłokietnika. Satysfakcjonuje też przestrzeń na głowę, co często bywa udręką w nadwoziach tego typu. Miejsca z tyłu łatwo zająć, bo drzwi są dość spore, no i nie mają ramek szyb! Świetny detal stylistyczny, sprawdzający się od lat.

Z przodu także wygodnie usiądzie niemal każdy, bo fotele dają się regulować w wielu płaszczyznach, mają długie siedziska z dodatkowo regulowaną półką, a w opcji mogą być w pełni elektrycznie sterowane. Sama deska rozdzielcza to miks klasyki z nowoczesnością i to naprawdę może się podobać. Nie ma sterczącego z deski tabletu tylko “klasyczny” ekran dotykowy wkomponowany w jej centralną część. Niestety część zwyczajnych guzików czy pokręteł zamieniono na dotykowe odpowiedniki (również te od klimatyzacji), pozostawiając je jednak w tym samym miejscu, wobec czego nie trzeba przebijać się przez całe menu. Dotykowe guziki wylądowały też na kierownicy, co nie jest ani intuicyjne (mimo logicznego ich ulokowania, ale nie przy takiej ilości), ani nie wygląda najlepiej. Ekran centralny działa przyzwoicie. Nie jest najszybszy, za to po niemiecku - do bólu czytelny i w zasadzie z interfejsem niezmienionym od wielu już lat. To dobrze.

Volkswagen Arteon Shooting Brake sylwetka
18

Jakość wnętrza nie budzi jednak większych zastrzeżeń, odpowiednio wkomponowano w deskę nawet imitującą drewno listwę. Przed kierowcą znalazły się już cyfrowe zegary, które mają jednak wiele motywów do ustawienia, również taki klasyczny - z obrotomierzem i prędkościomierzem obok siebie. Ekran pozwala obserwować bardzo dużo informacji i konfigurować go pod siebie. Na plus!

Reklama

Lifting z 2020 roku przyniósł głównie zmiany w elektronice - w Arteonie pojawiły się cyfrowe zegary i więcej dotykowych przycisków.

W ofercie znalazło się kilka jednostek napędowych - 1.4 TSI będące hybrydą, 1.5 TSI, 2.0 TSI oraz klasyczne 2.0 TDI. Daje to rozstrzał mocy od 150 do 320 KM, możliwość wyboru napędu na przód lub 4Motion oraz manualnej lub automatycznej przekładni DSG. Najwyżej w ofercie stoi Arteon R, nacechowany dość mocno na sport. Odrobinę niżej ulokowano topową wśród standardowych, 280-konną odmianę, jaką przyszło nam testować. To całkiem sprawna i wydajna konstrukcja, z napędem obu osi i skrzynią DSG. Oferuje 400 Nm momentu obrotowego już od 2000 obr./min. Przekłada się to na sprint do setki równy 5,6 sekundy - nieźle! Zwłaszcza, że liczne informacje potwierdzają, że w rzeczywistości jest jeszcze szybciej. Prędkość maksymalna to z kolei 250 km/h, ograniczona elektronicznie. Nawet dźwięk czterocylindrowego silnika nie przeszkadza i słychać basową nutkę. Lepiej jednak jego sztuczne podbicie wyłączyć z poziomu menu wyboru trybu pracy (wówczas najlepiej w ustawieniu indywidualnym wszystko ustawić na Sport i pozbyć się wyłącznie “dźwięku” wydechu).

Volkswagen Arteon Shooting Brake kierownica
18

Potencjał samochodu oczywiście wpływa na zużycie paliwa. Przy jeździe autostradowej samochód zużywa ok. 10 litrów, na drogach międzymiastowych - 6,5-7 litrów, a w mieście około 9,5. Nie jest więc źle jak na taką moc i rozmiar samochodu, ale w dobie hybryd przywykliśmy do trochę niższych wartości. Odwdzięcza się za to przyjemnym i pewnym podróżowaniem (to zasługa m.in. adaptacyjnego zawieszenia), z wygodnym resorowaniem i niezłym wyciszeniem, zwłaszcza jak na nadwozie z szybami bez ramek. W zakrętach wykazuje się większą ochotą do skręcania niż Passat, choć daleko mu do sportowego samochodu i lubi wyjeżdżać przodem.

Nie są to jednak cechy, które miałyby przekreślić rozważenie zakupu Arteona. Do tych zaliczymy natomiast ceny. W wersji Shooting Brake startuje od 195 000 zł (benzyna 1.5 TSI, 150 KM, przedni napęd i 6-biegowa skrzynia manualna), a odmiana R jest o przeszło 100 000 zł droższa. Auto takie jak testowane to wydatek (wraz z opcjami wersji Elegance) przeszło 330 000 zł… Doposażonym R można zbliżyć się nawet do 400 000 zł. Jest bardzo drogo. Nie jeden klient prędzej rozważy mniej stylową, za to jeszcze bardziej pakowną i przestronną Skodę Superb, która przy w zasadzie tych samych parametrach jest tańsza o niemal 50 000 zł. Gdyby nie cena, Arteon Shooting Brake mógłby być jednym z najbardziej udanych aut do użytku codziennego, które nieźle jeździ, świetnie wygląda i jest bardzo funkcjonalne.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025
Mercedes klasy G Cabriolet
Mercedes / klasa G
Będzie nowy Mercedes klasy G Cabriolet, chociaż nikt go nie potrzebuje

Obecna klasa G w końcu zrzuca dach. Mercedes zapowiada nową odmianę Cabriolet.

5 września 2025