Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Volkswagen Arteon Shooting Brake - atrakcyjny mimo lat, odporny na wpływy Passata

Czy pomimo upływającego czasu, z pozoru mało rozrywkowy Volkswagen ma czym zaskoczyć klienta?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 października 2023
Volkswagen Arteon Shooting Brake test
18

To pytanie dość istotne, bo trzeba pamiętać, że Arteon obecny jest na rynku od 2017 roku, a facelifting z 2020 roku to bardzo delikatna kosmetyka. A jednak model ten, często uznawany za “ładniejszego Passata”, ciągle potrafi odwrócić głowy na ulicy. Szczególnie w konfiguracji takiej, jak ta ze zdjęć. Obecna odsłona oferuje już świetlną listwę przez cały przód, jak coraz więcej modeli marki, co ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Oczywiście można czepiać się niuansów takich jak atrapy wydechów, czy nadmierna ilość chromów, ale to już kwestia czasów w jakich żyjemy, tego co oferują producenci, jak i samej konfiguracji egzemplarza.

Sportowe kombi niemal zawsze serwuje urokliwe linie i w VW nie jest inaczej. Arteon Shooting Brake ciągle może się podobać, jednocześnie nie będąc znacznie mniej funkcjonalnym niż np. Passat Variant. Serwuje bagażnik o pojemności blisko 600 litrów, który można powiększyć złożeniem kanapy. Oczywiście atrakcyjna linia wymusiła wyższy próg załadunku i nieco mniej regularne kształty (zwłaszcza po złożeniu tylnej kanapy), ale nieustannie jest to świetny samochód rodzinny.

Arteon Shooting Brake ma cechę, której może pozazdrościć Passat Variant - wygląda efektownie bez straty funkcjonalności.

Potwierdzeniem tego jest też gigantyczna przestrzeń dla pasażerów drugiego rzędu foteli, którzy mają dostęp nawet do opcjonalnych ogrzewanych foteli, sporej liczby kieszeni, uchwytów, czy podłokietnika. Satysfakcjonuje też przestrzeń na głowę, co często bywa udręką w nadwoziach tego typu. Miejsca z tyłu łatwo zająć, bo drzwi są dość spore, no i nie mają ramek szyb! Świetny detal stylistyczny, sprawdzający się od lat.

Z przodu także wygodnie usiądzie niemal każdy, bo fotele dają się regulować w wielu płaszczyznach, mają długie siedziska z dodatkowo regulowaną półką, a w opcji mogą być w pełni elektrycznie sterowane. Sama deska rozdzielcza to miks klasyki z nowoczesnością i to naprawdę może się podobać. Nie ma sterczącego z deski tabletu tylko “klasyczny” ekran dotykowy wkomponowany w jej centralną część. Niestety część zwyczajnych guzików czy pokręteł zamieniono na dotykowe odpowiedniki (również te od klimatyzacji), pozostawiając je jednak w tym samym miejscu, wobec czego nie trzeba przebijać się przez całe menu. Dotykowe guziki wylądowały też na kierownicy, co nie jest ani intuicyjne (mimo logicznego ich ulokowania, ale nie przy takiej ilości), ani nie wygląda najlepiej. Ekran centralny działa przyzwoicie. Nie jest najszybszy, za to po niemiecku - do bólu czytelny i w zasadzie z interfejsem niezmienionym od wielu już lat. To dobrze.

Volkswagen Arteon Shooting Brake sylwetka
18

Jakość wnętrza nie budzi jednak większych zastrzeżeń, odpowiednio wkomponowano w deskę nawet imitującą drewno listwę. Przed kierowcą znalazły się już cyfrowe zegary, które mają jednak wiele motywów do ustawienia, również taki klasyczny - z obrotomierzem i prędkościomierzem obok siebie. Ekran pozwala obserwować bardzo dużo informacji i konfigurować go pod siebie. Na plus!

Reklama

Lifting z 2020 roku przyniósł głównie zmiany w elektronice - w Arteonie pojawiły się cyfrowe zegary i więcej dotykowych przycisków.

W ofercie znalazło się kilka jednostek napędowych - 1.4 TSI będące hybrydą, 1.5 TSI, 2.0 TSI oraz klasyczne 2.0 TDI. Daje to rozstrzał mocy od 150 do 320 KM, możliwość wyboru napędu na przód lub 4Motion oraz manualnej lub automatycznej przekładni DSG. Najwyżej w ofercie stoi Arteon R, nacechowany dość mocno na sport. Odrobinę niżej ulokowano topową wśród standardowych, 280-konną odmianę, jaką przyszło nam testować. To całkiem sprawna i wydajna konstrukcja, z napędem obu osi i skrzynią DSG. Oferuje 400 Nm momentu obrotowego już od 2000 obr./min. Przekłada się to na sprint do setki równy 5,6 sekundy - nieźle! Zwłaszcza, że liczne informacje potwierdzają, że w rzeczywistości jest jeszcze szybciej. Prędkość maksymalna to z kolei 250 km/h, ograniczona elektronicznie. Nawet dźwięk czterocylindrowego silnika nie przeszkadza i słychać basową nutkę. Lepiej jednak jego sztuczne podbicie wyłączyć z poziomu menu wyboru trybu pracy (wówczas najlepiej w ustawieniu indywidualnym wszystko ustawić na Sport i pozbyć się wyłącznie “dźwięku” wydechu).

Volkswagen Arteon Shooting Brake kierownica
18

Potencjał samochodu oczywiście wpływa na zużycie paliwa. Przy jeździe autostradowej samochód zużywa ok. 10 litrów, na drogach międzymiastowych - 6,5-7 litrów, a w mieście około 9,5. Nie jest więc źle jak na taką moc i rozmiar samochodu, ale w dobie hybryd przywykliśmy do trochę niższych wartości. Odwdzięcza się za to przyjemnym i pewnym podróżowaniem (to zasługa m.in. adaptacyjnego zawieszenia), z wygodnym resorowaniem i niezłym wyciszeniem, zwłaszcza jak na nadwozie z szybami bez ramek. W zakrętach wykazuje się większą ochotą do skręcania niż Passat, choć daleko mu do sportowego samochodu i lubi wyjeżdżać przodem.

Nie są to jednak cechy, które miałyby przekreślić rozważenie zakupu Arteona. Do tych zaliczymy natomiast ceny. W wersji Shooting Brake startuje od 195 000 zł (benzyna 1.5 TSI, 150 KM, przedni napęd i 6-biegowa skrzynia manualna), a odmiana R jest o przeszło 100 000 zł droższa. Auto takie jak testowane to wydatek (wraz z opcjami wersji Elegance) przeszło 330 000 zł… Doposażonym R można zbliżyć się nawet do 400 000 zł. Jest bardzo drogo. Nie jeden klient prędzej rozważy mniej stylową, za to jeszcze bardziej pakowną i przestronną Skodę Superb, która przy w zasadzie tych samych parametrach jest tańsza o niemal 50 000 zł. Gdyby nie cena, Arteon Shooting Brake mógłby być jednym z najbardziej udanych aut do użytku codziennego, które nieźle jeździ, świetnie wygląda i jest bardzo funkcjonalne.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025