Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2022 Volkswagen Arteon R Shooting Brake - czy to już poziom BMW M340i?

Arteon udanie wykorzystuje podzespoły Golfa R, ale nie jest aż tak atrakcyjny jak rywale z segmentu premium.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 listopada 2022
Volkswagen Arteon R podczas testu
16
Ocena Evo
Cena:
od 281 790 zł
atrakcyjny wygląd, pojemne wnętrze, przyzwoite własności jezdne
to jeszcze nie jest pełnoprawna klasa premium

Jeśli nie wiesz co to za auto nie martw się - w ostatnich latach Volkswagen mocno przyspieszył jeśli chodzi o wprowadzanie na rynek modeli R. Teraz oprócz tradycyjnego Golfa R mamy Tiguana R, Golfa R Variant, hybrydowego Touarega RArteona R w wersji liftback oraz Shooting Brake. Wolfsburg ma nadzieję za pomocą mocnego Arteona konkurować z bardziej utytułowanymi rywalami, przede wszystkim z BMW M340i.

Arteon, podobnie jak mniejszy Golf, jest zbudowany w oparciu o architekturę MQB, więc wersja R przejęła w całości napęd kompaktowego kuzyna, a jedyne zmiany polegają na dostosowaniu wyglądu zewnętrznego do bardziej sportowego charakteru auta. Sądząc po reakcjach na drodze, operacja się udała, bo wielokrotnie obserwowaliśmy odwracające się za Arteonem głowy, a to przecież kombi od Volkswagena!

Volkswagen Arteon R sylwetka
16

Przy bliższym poznaniu staje się oczywiste skąd to zainteresowanie. Niewiele jest “normalnych” aut o tak atrakcyjnej linii i nie zmieni tego fakt, że R jest tak samo szeroki jak każdy inny Arteon, jedynie 20 mm niższy. Mimo to jego dynamicznie wznosząca się linia okien i ciekawy, wyróżniający się wśród innych VW design frontu przyciągają wzrok i mogą się podobać. Duże zasługi mają tu detale takie jak bezramkowe drzwi - nie tylko dobrze wyglądają gdy są otwarte, ale także “oczyszczają” profil auta (jeśli zastanawialiście się kiedyś dlaczego Mini 5d wygląda z boku gorzej niż 3d spójrzcie na uszczelki drzwi). Do tego zachodząca na boki maska podkreśla precyzję spasowania elementów karoserii i wyrazistość powierzchni. Wszystko wygląda po prostu znakomicie.

Volkswagen Arteon R z boku
16

Przywiązanie do detali niestety nie przełożyło się na kabinę, w której deska rozdzielcza z Passata pozostała niemal niezmieniona. Nowe są tylko kształty nawiewów, fejkowe przeszycia i niektóre panele ozdobne ze szczotkowanego aluminium. Projekt kokpitu może się wydawać nieco przestarzały w odniesieniu do tego co już widzieliśmy w modelach koncernu debiutujących w ciągu ostatnich 24 miesięcy, ale jakość wykonania nie pozostawia wiele do życzenia, nawet w przypadku dotykowych przycisków. Przyczepić się można tylko do kiepskich przycisków na kierownicy. Multimedia nie są przesadnie udane, ale i tak o wiele lepsze niż nowsze wydanie interfejsu znane z Golfa MK8.

Volkswagen Arteon R wnętrze
16

Większe podobieństwo między modelami widać w układzie napędowym. Arteon R dostał dokładnie ten sam silnik z rodziny EA888 “evo4” co Golf R. Poprzecznie montowana jednostka ma 2 litry pojemności, cztery cylindry i generuje 320 KM (5350-6500 obr./min.) oraz 420 Nm (2000-5350 obr./min.). Silnik przekazuje moc do 7-biegowej skrzyni DSG i napędu 4Motion z aktywnym dyferencjałem wyposażonym w funkcję torque vectoring przy tylnej osi. Zawieszenie jest 20 mm niższe niż w pozostałych wersjach Arteona, a standardem wersji R jest system DCC z adaptacyjnymi amortyzatorami i większe hamulce. 20-calowe felgi o wzorze Estoril są wyposażeniem opcjonalnym (standard to felgi 18-calowe), ale na ogół wyposażenie w pełni odpowiada cenie jaką trzeba za Volkswagena Arteona R zapłacić.

Podczas jazdy w trybie Comfort Arteon pozostaje spokojnym krążownikiem, choć na 20-calowych kołach trudno nazwać jakość tłumienia wybitną. W pozostałych trybach jest lepiej, ale nie przez poprawioną jakość tłumienia, a przez lepszą spójność pracy zawieszenia z innymi podzespołami samochodu. Naciśnięcie niebieskiego przycisku “R” na kierownicy (może się zdarzyć nawet przez przypadek) momentalnie wyostrza reakcje auta, a nerwowość zawieszenia związana z 20-calowymi felgami znika na rzecz ogólnego usztywnienia amortyzatorów. Układ przeniesienia napędu pozwala wtedy bardziej bezpośrednio korzystać z mocnego silnika, a zmiany biegów są znacznie szybsze.

Volkswagen Arteon R felgi
16

W tym momencie poszczególne puzzle trafiają na swoje miejsce. Układ kierowniczy ma braki w komunikacji z kierowcą, za to jest wystarczająco precyzyjny, i po początkowych kilometrach potrzebnych na ogarnięcie zmiennego przełożenia, pozwala lepiej badać przyczepność przedniej osi. Wystarczy nieco przycisnąć przód w zakręcie, aby przekonać się o wyższości Arteona R nad Golfem R - można to wytłumaczyć obecnością opon Pirelli P Zero zamiast Goodyear Eagle F1. Szybka jazda nie jest w Arteonie czymś przerażającym - auto dobrze potrafi ukryć swoje 1793 kg masy. W linii prostej dodatkowe 242 kilogramy odgrywają większą rolę - Arteon potrafi przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 4,9 s (0,2 s gorzej niż Golf), ale wbrew liczbom w żadnym momencie nie wydaje się przesadnie szybkim autem.

Wystarczy dodać mocno gazu w połowie zakrętu, aby poczuć jak tylny dyferencjał budzi się do życia. Niestety na suchym na tylną oś trafia na tyle niedużo momentu obrotowego, aby wywołać tylnonapędowy poślizg. Dopiero na mokrym Arteon chętnie zarzuca tyłem, a przy tym jest progresywny i wcale nie jest trudno go opanować. Nie mówimy tu o wielkich poślizgach pod ogromnym kątem, ale ta tendencja w sprzyjających okolicznościach przekłada się na większą frajdę z jazdy.

Reklama
Volkswagen Arteon R z tyłu
16

Arteon, w przeciwieństwie do rozczarowującego Golfa R MK8, prezentuje inny typ auta, który prawdopodobnie nie powinien być oceniany na podstawie czystych emocji z jazdy. Mimo wszystko jest to kombi, którego zakres zadań jest znacznie szerszy niż w przypadku kompakta. Tego typu auto o wysokich osiągach, dla którego Volkswagen wymyślił chwytliwą nazwę Shooting Brake, jest na swój sposób atrakcyjne, choć ta atrakcyjność w oczach klientów na pewno skupi się bardziej na wyglądzie zewnętrznym niż na właściwościach jezdnych.

Ceny i konkurencja

Wiedząc ile trzeba za Arteona R w wersji Shooting Brake zapłacić prawdopodobnie zaczniecie szukać innych opcji, choć nie ma ich wiele. Mocnym kandydatem prawdopodobnie będzie BMW M340i, ale akurat w Polsce wysoka akcyza na 3-litrowy silnik winduje cenę tego modelu do minimum 312 tys. zł. Tyle samo kosztuje nieco mniej sportowe, ale znacznie bardziej ekonomiczne BMW M340d z turbodieslem. Na dodatek w BMW trzeba sporo dopłacać za opcje, więc Arteon R w cenie od 282 tys. zł nagle zaczyna wyglądać jak uczciwa oferta.

Volkswagen Arteon R podczas jazdy
16

Nadal tak wygląda w zestawieniu z propozycją Peugeota. Nowy 508 SW w topowej konfiguracji  PSE (hybryda plug-in, moc 360 KM) kosztuje w tym momencie minimum 326 900 zł, ale przynajmniej nie trzeba płacić kolejnych sum za opcje - wszystko co trzeba już jest na pokładzie. Dopiero Volvo ma w ofercie coś, co może wyglądać na tle VW atrakcyjnie. Nowe V60 jako hybryda plug-in występuje w wersji T6 o mocy 350 KM (od 235 900 zł) lub T8 455 KM (od 272 900 zł). W obu przypadkach za większą mocą idzie większa masa własna i zdecydowanie mniej sportowe wrażenia z jazdy.

Dane techniczne

Silnik: R4 turbo 1984 cm3
Moc: 320 KM (5350-6500 obr./min.)
Moment obrotowy: 420 Nm (2000-5350 obr./min.)
Masa: 1793 kg (178 KM/tonę)
0-100 km/h: 4,9 s
Prędkość: 250 km/h (ogr.)
Cena: od 281 790 zł

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
MG Cyberster cenniki
MG / Cyberster
MG Cyberster wchodzi do sprzedaży w Wielkiej Brytanii

W sierpniu pierwsi brytyjscy klienci odbiorą kluczyki do elektrycznych roadsterów MG Cyberster.

26 kwietnia 2024
Land Rover Defender OCTA teaser
Land Rover / Defender
Land Rover Defender OCTA z podwójnie uturbionym V8 zadebiutuje 3 lipca

OCTA będzie najszybszym i najdzielniejszym w terenie Defenderem w historii.

26 kwietnia 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
2024 Tesla Model 3 Performance premiera
Tesla / Model 3
Debiutuje nowa Tesla Model 3 w sportowej wersji Performance

Druga generacja Modelu 3 Performance ma tak dobre osiągi, że w przyszłości może konkurować z BMW M3.

25 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Lamborghini Urus SE premiera
Lamborghini / Urus
Hybrydowe Lamborghini Urus SE rzuca wyzwanie Ferrari Purosangue

Jeszcze w tym roku w salonach Lamborghini zawita Urus SE z napędem plug-in o mocy 800 KM.

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
Mercedes / klasa G
Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

24 kwietnia 2024
BMW 4 Gran Coupe / i4 lifting
BMW / seria 4
BMW serii 4 Gran Coupe oraz i4 przeszły niewielki facelifting

Seria 4 w wersji Gran Coupe oraz elektryczne i4 przeszły niewielkie odświeżenie designu i wnętrza.

24 kwietnia 2024
2024 BMW i4 eDrive35 test
BMW / i4
BMW i4 eDrive35 Gran Coupe - czy mniej znaczy więcej?

Najtańsze BMW i4 ma mniejszą baterię, mniej mocy i kosztuje 259 tysięcy. Czy warto go wybrać?

23 kwietnia 2024
2024 Range Rover Electric prototyp
Land Rover / Range Rover
Pojawiły się pierwsze oficjalne informacje na temat Range Rovera EV

Koncern JLR opublikował zdjęcia z testów pierwszego w historii elektrycznego Range Rovera.

23 kwietnia 2024
2024 Aston Martin DBX707 lifting
Aston Martin / DBX707
Aston Martin DBX707 przeszedł udany przeszczep wnętrza z Vantage’a

Od roku modelowego 2024 Aston Martin DBX dostanie nowe wnętrze inspirowane nowym Vantage.

22 kwietnia 2024
2024 Porsche Cayenne GTS prezentacja
Porsche / Cayenne
2024 Porsche Cayenne GTS - nowy konkurent dla X5M i X6M

Najlepsze rzeczy z Cayenne Turbo GT poprzedniej generacji znalazły drugie życie w nowym Cayenne GTS.

22 kwietnia 2024