Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Zza kierownicy 1000-konnego hybrydowego flagowca Ferrari

Testujemy Ferrari SF90 Stradale - technika i osiągi na poziomie LaFerrari - za jedną trzecią ceny!

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

1 lutego 2022
Ferrari SF90 Stradale
21
Ocena Evo
Cena:
od około 2,34 mln zł
Oszałamiające osiągi. Genialne zestrojenie podwozia i napędu
Masa. Trudny w obsłudze infotainment. Jest o wiele zbyt szybki, by w pełni poczuć to na drodze publicznej

Trudno uwierzyć, że Ferrari SF90 Stradale z całą swoją mocą i zaawansowaniem technologicznym jest samochodem seryjnym. Wraz z jego debiutem wyścig zbrojeń wśród supersamochodów wchodzi w zupełnie nową fazę, w której typowy supersamochód prezentuje osiągi niedawnych hipersamochodów.

Niech to świadczy o świadomości rynkowej Ferrari i ich zmyśle inżynieryjnym, że w taki sposób skradli show swoim rywalom. SF90 oznacza także powrót centralnosilnikowego modelu na pozycję flagowca w gamie - sytuacja, której nie widzieliśmy od przeszło 25 lat, gdy na rynku było F512M.

Ferrari SF90 Stradale na żwirowej drodze
21

Oczywiście Ferrari nie stworzyło tego modelu przez przypadek. SF90 ma przetrzeć szlaki dla całej gamy hybrydowych Ferrari, wśród których już znamy nowe 296 GTB z silnikiem V6. Jak zauważyliśmy podczas naszego konkursu evo Car of the Year, przełożenie całej tej technologii i mocy na entuzjazm i zaangażowanie kierowcy jest zadaniem tak trudnym, że nawet producent spod znaku brykającego konia miał z tym niemały problem.

Silnik, skrzynia biegów i czas 0-100

Kompleksowo przeprojektowany silnik twin-turbo V8 3.9 l, który zdobył już wiele nagród i wyróżnień, w SF90 Stradale jest rozwiercony do pojemności 4 litrów. Umieszczono go zauważalnie niżej dzięki zaprojektowanym od zera układom: dolotowemu i wydechowemu. Głowice są węższe i zostały wyposażone w nowy wtrysk bezpośredni o większym ciśnieniu, co przekłada się na lepsze spalanie mieszanki i mniejsze zużycie paliwa. Turbiny wyposażono w elektronicznie sterowane zawory wastegate zmniejszające emisję szkodliwych substancji.

Silnik Ferrari SF90 Stradale
21

Mniejsze koło zamachowe pozwoliło umieścić silnik o 15 mm bliżej podłoża, a nowy typ dwusprzęgłowej, 8-stopniowej skrzyni w stylu F1 radzi sobie ze znacznie większym momentem obrotowym. Nie ma w niej wstecznego biegu, dzięki czemu jest 10 kg lżejsza niż 7-biegowa skrzynia F8 Tributo, a potrafi zmieniać biegi o 100 ms szybciej (30% szybciej) niż skrzynia w 488 Pista.

Jak możecie przypuszczać, przyspieszenie SF90 Stradale jest wyjątkowym przeżyciem. 0-100 km/h w 2,5 s, do 200 km/h w 6,7 s. Prędkość maksymalna wynosi 340 km/h, a okrążenie toru Fiorano zajmuje mu tylko 79 sekund.

Zegar Ferrari SF90 Stradale
21

Szczegóły techniczne

Wokół benzynowego V8 pracują jeszcze 3 silniki elektryczne i bateria litowo-jonowa o pojemności 8 kWh tworzące napęd hybrydowy typu plug-in. Wszystkie razem dokładają do mocy swoje 220 KM, co przekłada się na systemową moc auta na poziomie 1000 KM. Dwa motory elektryczne są umieszczone przy przednich kołach, a trzeci jest wciśnięty między silnik benzynowy, a skrzynię biegów. W zależności od wybranego trybu jazdy pracują one w różnych sekwencjach. Na przykład w trybe eDrive samochód jest napędzany tylko przez dwa przednie silniki, czyli jest przednionapędowy. W trybie Hybrid wszystkie silniki elektryczne i V8 pracują w harmonii, ale po przekroczeniu 220 km/h przednie silniki przestają pracować, a cała energia z baterii wędruje do tylnego silnika wspomagającego benzynowe V8.

Żeby odpowiednio wyważyć i zbalansować siłę hamowania z karbonowo-ceramicznych hamulców i systemu rekuperacji energii Ferrari postawiło na system hamowania brake-by-wire, czyli wciskając pedał hamulca nie uruchamia się żaden płyn hydrauliczny, a jedynie elektronika. Nikomu jeszcze nie udało się takiego systemu doprowadzić do perfekcji, ale Ferrari zbliżyło się do tego celu bardziej niż ktokolwiek inny. Tylko przy niskich prędkościach czuć wyraźną rozbieżność między naciskiem na pedał, a faktyczną siłą hamowania, ale przy szybkiej jeździe i wysokich prędkościach, na przykład na torze, działanie hamulców jest bezbłędne.

Czerwone Ferrari SF90 Stradale na drodze
21

Jak możecie oczekiwać, samochód czerpiący swoją nazwę ze znamienitej Scuderii Ferrari F1 ma na pokładzie rozległą aerodynamikę. Smukła sylwetka SF90 poznaczona jest różnymi wlotami, kratkami i mocno wyrzeźbionymi powierzchniami, które kierują chłodne powietrze tam gdzie trzeba, wyprowadzają gorące powietrze na zewnątrz, a resztę powietrza kierują pod i nad samochodem, aby zminimalizować opór, a zmaksymalizować docisk. Punktem kulminacyjnym jest tak zwany "Shut-off Gurney", aktywna powierzchnia aerodynamiczna, która otwiera się i zamyka automatycznie, aby wygenerować maksymalną siłę docisku w razie potrzeby. Nawet koła są zaprojektowane z myślą o aerodynamice. Felgi mają między ramionami coś w rodzaju skrzydełek, które zachowują się jak rotory - wydmuchują powietrze spod auta jak i z samych nadkoli poprawiając efekt przyssania auta do nawierzchni.

Struktura nośna SF90 jest zbudowana głównie z aluminium, które w kluczowych obszarach, takich jak tylna gródź, są wzmocnione włóknem węglowym dla zmniejszenia masy i poprawy wytrzymałości. Opracowano również odlewy drążone, ponownie w celu zmniejszenia masy, a nowe stopy zastosowano w celu zwiększenia sztywności i redukcji hałasu i wibracji. Zyski są znaczne: 20-procentowa poprawa sztywności zginania i 40-procentowa poprawa sztywności skrętnej.

Kierownica Ferrari SF90 Stradale
21
Reklama

We wnętrzu głównym centrum dowodzenia jest 16-calowy, zakrzywiony ekran. To na nim steruje się HMI (Human-Machine Interface) za pomocą przycisków na kierownicy. Musimy przyznać, że są one trochę za małe, przez co sterowanie poszczególnymi funkcjami może być wyzwaniem. Są tutaj też dwa manettino - jeden do dynamicznych trybów jazdy, drugi do sterowania trybami napędu.

Jak się tym jeździ?

Możemy powiedzieć to po raz kolejny: w dziedzinie natychmiastowego przemieszczania się z punktu A do B Ferrari SF90 Stradale wchodzi na zupełnie nieznany do tej pory poziom. Ze względu na sprawność działania systemów dynamicznych, natychmiastowość i ilość mocy oraz momentu obrotowego, nie wspominając o poziomie przyczepności, trakcji i hamowania, SF90 pozwala kierowcom o nawet umiarkowanych umiejętnościach cieszyć się pełną mocą 1000 KM.

W trybach dla bardziej doświadczonych kierowców - CT Off i ESP Off - auto wymaga znacznie więcej umiejętności i samokontroli. Wciąż jednak dostarcza takie strzały mocy, że możesz nacieszyć się tym ledwo przez parę sekund zanim osiągniesz prędkość prowadzącą cię prosto do aresztu miejscowego komisariatu policji. Mimo, że jest to wspaniałe osiągnięcie, że auto pozwala na wykorzystanie tak dużej mocy, SF90 podąża w wątpliwym kierunku dyktowanym przez przemysł motoryzacyjny. Takim, który kładzie nacisk na moc i prędkość, mimo że świat uważa szybkie samochody za coraz mniej pożądane.

Ferrari SF90 Stradale wychodzi z zakrętu
21

Jeśli potrafisz zaakceptować fakt, że bardzo rzadko będziesz sięgać w górne rejony jego osiągów, to wciąż jest tu sporo rzeczy wartych pochwały. Skręca z chirurgiczną precyzją i niewiarygodnie dobrze się prowadzi. Układy wspomagające kierowcę są tak precyzyjnie dostrojone, że można na nich polegać z pełnym zaufaniem, a jeśli ma się odpowiednie umiejętności i pewność siebie, można poczuć, jak maszyna porusza się pod nami. Pomimo nazwy Stradale, samochód błyszczy także na torze. Z masą na poziomie 1570 kg na sucho (wliczając wszystkie opcje zmniejszające masę), co daje tak naprawdę około 1700 kg z płynami i kierowcą w środku - to jest naprawdę coś.

Technologia hybrydowa poprawia zarówno moc jak i podkreśla przyjazność dla środowiska, ale bateria, silniki elektryczne, całe dodatkowe okablowanie itp. ważą razem 270 kg. Pomimo szerokiego zastosowania lekkich materiałów wszędzie gdzie się da, SF90 waży o 240 kg więcej niż F8 Tributo. Nawet biorąc pod uwagę, że jest to 1000-konny supersamochód, który jednocześnie potrafi poruszać się w idealnej ciszy, dodatkowa masa jest dla niego olbrzymim obciążeniem. Zwłaszcza w sytuacji, gdy masz ogromną nadwyżkę osiągów, bezużyteczną na większości dróg.

Ferrari SF90 Stradale sexi tył auta
21

Nieuchronnie zmierzamy do zadania pytania: jakie byłoby SF90 bez tych wszystkich hybrydowych napędów, za to ze zmodyfikowanym, wolnossącym V12 znanym z 812 Superfast? Tak, to trochę mija się z celem - zwłaszcza, że nadal byłby za szybki - ale nie ma wątpliwości, że taki samochód oferowałby bardziej konkretne i emocjonalnie naładowane wrażenia z jazdy. Ferrari SF90 Stradale jest wyjątkową maszyną, ale też zostawia nas z pytaniem czy aby na pewno technologia jaką tu mamy nie zabrała nas o wiele dalej od miejsca, w którym faktycznie chcieliśmy być.

Cena i konkurencja

Jeśli nie chcecie porównywać jabłek do gruszek, to w tym momencie SF90 Stradale nie ma żadnego oczywistego ani porównywalnego konkurenta. Z ceną przekraczającą 2,3 mln zł, a z opcjami 3 mln zł, jest znacznie droższy niż jakikolwiek inny supersamochód, a oferuje osiągi i moc kilkukrotnie droższych aut takich jak LaFerrari, McLaren P1 czy Porsche 918 Spyder. Sam fakt, że technologia oferowana w SF90 sprawia, że te superdrogie, wyrafinowane  i ściśle limitowane maszyny wyglądają na przestarzałe, świadczy o tym jaki postęp dokonał sięw świecie wysokich osiągów. Nie wspominamy już o zaangażowaniu Ferrari w budowanie najbardziej zaawansowanych supersamochodów produkowanych seryjnie na świecie. Prawdziwi rywale są dopiero na horyzoncie, ale w tym nowo powstałym segmencie Ferrari ustawiło poprzeczkę naprawdę bardzo wysoko.

Drugie wydanie EVO magazine

Zamów drugie wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić drugi numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w dobrych salonach prasowych.

Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Prowadzący Moto Stories
Podcast
Nadchodzące cyborgi motoryzacji

Co czeka nas w bliższej lub dalszej przyszłości motoryzacji? Czy będzie w niej miejsce dla petrolheada?

6 września 2022
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS
Porsche / 911 GT3 RS
Najnowsze Porsche 911 GT3 RS z rozbudowanym aero i mocą 525 KM

Oto najbardziej ekstremalne GT3 RS w historii - torowa broń inspirowana sukcesami Porsche w sporcie.

17 sierpnia 2022
Porsche 356
Podcast
Speedstery - auta pożądane, choć nie do końca zrozumiałe

Pozbawione dachów, z pięknymi liniami nadwozia, rozbudzają serca petrolheadów od kilku już dekad.

7 sierpnia 2022
Lamborghini Huracan Sterrato
Huracan Sterrato
Lamborghini Huracan Sterrato niemal gotowy do produkcji

Wielkimi krokami zbliża się premiera uterenowionej wersji Lamborghini Huracan z silnikiem V10.

24 września 2022
Cadillac CT5-V Blackwing sylwetka z przodu
Cadillac / CT5-V Blackwing
Cadillac CT5-V Blackwing - amerykańska odpowiedź na BMW M5 Competition

Doładowane sprężarką V8, 677 KM i ręczna skrzynia - czy te atrybuty wznoszą CT5-V na poziom BMW M5?

23 września 2022
Mercedes AMG C63 podczas prezentacji
Mercedes / C63 AMG
Poznajcie nowego, hybrydowego Mercedesa-AMG C63 S E-Performance

Do walki z BMW M3 AMG wystawia nowy model C63 S z czterema cylindrami, wtyczką i ogromną mocą 680 KM.

23 września 2022
Bentley Bentayga S 2022 podczas testu
Bentley Bentayga
2022 Bentley Bentayga S - z naciskiem na sport

Nowe ustawienia podwozia wystarczyły do stworzenia najlepiej jeżdżącej wersji Bentaygi.

21 września 2022
Maserati GranTurismo Trofeo sylwetka z przodu
Maserati / GranTurismo
Nowe Maserati GranTurismo Trofeo gotowe do wejścia na rynek

Wciąż nie znamy szczegółów, ale Maserati GranTurismo po 15 latach wreszcie doczekało się następcy.

20 września 2022
Mazda CX-60 podczas testu
Mazda / CX-60
2022 Mazda CX-60 - w opozycji do Audi, BMW i Mercedesa

Mazda modelem CX-60 wykonuje krok w stronę klasy premium, ale czekamy na coś bardziej w stylu Evo.

16 września 2022
Rodzina Forda Mustanga
Ford Mustang
Ford wraca do Le Mans z nowym Mustangiem GT3

Przy okazji premiery nowego Mustanga zaprezentowano motosportowe plany Forda na najbliższe lata.

15 września 2022
Nowy Ford Mustang Dark Horse
Premiera Mustanga
Debiutuje nowy Ford Mustang. Na początek wersja standard, GT i Dark Horse

Ford Mustang nowej generacji otrzymał odświeżony wygląd, ale zachował silnik V8 i ręczną przekładnię.

15 września 2022
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio podczas testu
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - test przyszłego włoskiego klasyka

Miała skończyć w cieniu M3, a skradła nasze serca - Giulia Quadrifoglio to najlepsza współczesna Alfa.

15 września 2022
Honda Civic e:HEV Sport podczas testu
Honda / Civic
2022 Honda Civic e:HEV Sport - w poszukiwaniu genów Type R

Najnowsza Honda Civic FL5 w wersji Sport jest swoistym przedsmakiem nowego Type R.

14 września 2022
Ferrari Purosangue prezentacja
Ferrari / Purosangue
Debiutuje Purosangue - Ferrari Utility Vehicle z wolnossącym V12

Oto odpowiedź Ferrari na Lambo Urus i AM DBX707 - najnowsze Purosangue z 725-konnym V12.

14 września 2022
Pagani Utopia sylwetka z przodu
Pagani / Utopia
Zaprezentowano nowe Pagani Utopia z silnikiem V12 o mocy 864 KM

Po sześciu latach prac Pagani zaprezentowało nowy model Utopia wyposażony w mocne V12 twin turbo.

13 września 2022