Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowe Ferrari SF90 XX Stradale - design, parametry, osiągi

Ferrari wprowadza ekstremalną wersję SF90 Stradale XX o mocy 1030 KM, następcę pamiętnego FXX K.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 września 2023
Ferrari SF90 XX Stradale główne
17

Wprowadzony kilka lat temu model SF90 Stradale ma osiągi hipersamochodu w cenie supersamochodu i jest pierwszą hybrydą plug-in w historii marki Ferrari. Bez wątpienia model ten zasługuje na uwagę, a z pakietem Assetto Fiorano udowadnia, że znakomicie radzi sobie zarówno na drodze jak i na torze. Włosi stwierdzili jednak, że ta formuła jeszcze się nie wyczerpała i postanowili doprowadzić SF90 do ekstremum w postaci modelu XX z linii Special Series.

Nazwa z literami XX w nazwie może być nieco myląca. Do tej pory otrzymywały ją wyjątkowe Ferrari przeznaczone do jazdy po torze, ale tym razem jest inaczej. SF90 XX to nadal samochód z homologacją drogową i powstanie od razu z dwoma rodzajami nadwozia. Produkcja będzie limitowana do 799 sztuk wersji Stradale i 599 sztuk wersji Spider. Ceny Stradale zaczynają się od 770 tysięcy euro, Spidera wyceniono na minimum 850 tysięcy euro. Wszystkie planowane samochody już są zarezerwowane.

Limitowane SF90 XX różni się od poprzedników tym, że nadal jest samochodem drogowym.

Pierwsza fizyczna prezentacja SF90 XX odbyła się na torze Fiorano, w budynku przeznaczonym do testowania i rozwoju wszelakich modeli wyścigowych, od serii Ferrari Challenge aż po pogromcę Le Mans, 499P. Jednym z zadań dla podkręconego SF90 jest zmniejszenie dystansu jaki dzielił drogowe Ferrari 812 Competizione od typowo torowych aut jak FXX-K EVO. Stworzona formuła to coś nowego w perspektywie ostatnich lat - długo musieliśmy czekać na powrót Ferrari do tworzenia drogowych supersamochodów o bardzo torowej charakterystyce, bo ostatnim tego typu modelem było F50 w drugiej połowie lat 90.

Napęd

Reklama

Sercem układu napędowego jest ten sam silnik 4.0 V8 o rozchyleniu 90 stopni co w znanym już SF90 Stradale, ale dopracowano jego konstrukcję. Polerowane kanały dolotowe i wydechowe, nowe tłoki i zmiana kształtu komór spalania zwiększyły stopień sprężania i tym samym moc o 17 KM - wynosi ona teraz 797 KM. Silnik jest przy tym lżejszy o 3,5 kg dzięki usunięciu układu powietrza wtórnego. Podobnie jak poprzednio, trzy silniki elektryczne (dwa przy przedniej osi, jeden między skrzynią a silnikiem) wspomagają silnik V8 generując systemowo 1030 KM. Tutaj również udało się wycisnąć dodatkowe 13 KM poprzez odwrócenie, i tym samym poprawienie efektywności działania, przedniej chłodnicy.

Ferrari SF90 XX Stradale prezentacja lewy tył
17

Osiągi

Dodatkowa moc i poprawa wydajności przełożyły się na liczby. 1030 KM wraz z napędem na wszystkie koła i automatyczną skrzynią sprawiają, że SF90 XX Stradale jest szybsze w sprincie do 100 km/h od normalnego SF90 o 0,2 s i osiąga tę prędkość w 2,3 s. Sprint do 200 km/h kończy się po 6,5 s (model podstawowy 6,7 s), a w przypadku Spidera po 6,7 s (normalny Spider równe 7 s). Nowy pakiet aerodynamiczny ze stałym skrzydłem tylnym zwiększa opór powietrza, przez co XX osiąga tylko 318 km/h względem 340 km/h w modelu podstawowym. Udało się zdjąć z masy auta 10 kg, więc waży ono “na sucho” 1560 kg; poprawiło to stosunek mocy do masy i wynosi on teraz 660 KM / tonę (cięższy XX Spider 612 KM / tonę). Dla kontekstu, całkowicie spalinowy McLaren Senna mimo mocy wynoszącej “tylko” 800 KM ma wyższy stosunek mocy do masy wynoszący 668 KM / tonę, gdyż waży niecałe 1200 kg. Właśnie w SF90 XX debiutuje funkcja “extra boost”, dzięki której aż 30 podzespołów zostaje zaprzęgniętych do wygenerowania jeszcze lepszych przyspieszeń podczas jazdy po torze w trybie Qualifying.

Aerodynamika

Najbardziej oczywistą nowością w SF90 XX Stradale jest duże, nieruchome tylne skrzydło, które samo w sobie generuje 315 kg docisku przy 250 km/h. Płaska podłoga z rozlicznymi kanałami, przednie elementy aerodynamiczne i tylne błotniki ze skrzelami w stylu Ferrari F12 TDF razem przyczyniają się do wytworzenia docisku równego 540 kg, o 130 kg większego niż w podstawowym SF90. Pod tylnym skrzydłem znajduje się aktywny system redukcji oporu powietrza, manipulujący przepływem powietrza w celu zmniejszenia roli skrzydła podczas szybkich odcinków i tym samym zmniejszenia oporu powietrza. W coupe podwójne otwory za kabiną pasażerską poprawiają chłodzenie, a główne wloty za drzwiami są większe i wyposażone w nowy kanał rozdzielający powietrze przy dużych prędkościach.

Ferrari SF90 XX Stradale wnętrze ogólne
17

Design

Reklama

Bazowy język designu pozostał taki sam jak w znanym już doskonale SF90 Stradale - zastosowano tu ten sam  przód w stylu rekina-młota, ale z jeszcze większą dozą agresywności. Nowy centralny wlot powietrza jak i dwa wyloty na masce mogą być w SF90 XX pomalowane na kontrastowy kolor dla większego efektu wizualnego. Z tyłu, pomijając oczywiście skrzydło, kryją się główne zmiany w nadwoziu, które zostało wydłużone tworząc coś w rodzaju wersji long-tail. Nowością jest podłużne światło LED przypominające bolid z Le Mans - Ferrari 499P - zamontowane nad powiększonym dyfuzorem. Co może być zaskakujące, nie ma żadnego logo Ferrari na tylnym pasie, jedynie napis na poziomej powierzchni u podstawy skrzydła.

Wnętrze

Kabina przypomina inne modele specjalne Ferrari z ostatnich lat. Tu także dywaniki są opcją, a wiele paneli, w tym deskę rozdzielczą, konsolę środkową i tylną przegrodę, wyłożono ciasno plecionym, satynowym włóknem węglowym. Tym samym materiałem udekorowano boczki drzwi, które odnoszą się do agresywnych, ponacinanych tylnych nadkoli z kanałami aerodynamicznymi. Specjalnie dla SF90 XX Ferrari stworzyło nowe, lekkie fotele kubełkowe (5,6 kg każdy). Choć wyglądają jak jednoczęściowe wyścigowe wytłoczki, składają się z dwóch paneli, co poprawia funkcjonalność. Wszystkie systemy są identyczne jak w normalnym SF90 - dodano tylko nowy wskaźnik “extra boost” na ekrani wirtualnych zegarów.

Ferrari SF90 XX Spider przód
17

Układ jezdny

Ferrari twierdzi, że poprawili czucie układu kierowniczego poza punktem centralnym. Utwardzili też sprężyny i zmniejszyli prześwit tylnej osi dla zwiększenia stabilności. Za 20-calowymi kołami zamontowano dedykowane tarcze ceramiczne i klocki hamulcowe (tarcze 298 mm przód, 290 mm tył). Pracują one w zespole z systemem ABS-Evo z czujnikami “6D” o wysokiej czułości. Przełożyło się to na skrócenie drogi hamowania z 200 km/h o 13 m, do dystansu 108,1 m. Za dopłatą klienci mogą wybrać karbonowe felgi z oponami Michelin Cup 2R (standard to Cup 2).

Ferrari SF90 XX Stradale/Spider - podstawowe dane

Silnik: 4.0 V8 twin turbo 90 stopni
Moc: 1030 KM
Moment obrotowy: 804 Nm / 6250 obr. (tylko V8)
Prędkość: 318 km/h
0-100 km/h: 2,3 s
0-200 km/h: 6,5 s (Spider 6,7 s)
Docisk: 530 kg / 250 km/h
Skrzynia: F1 8b DCT
Masa: na sucho 1560 kg / Spider 1660 kg
Stosunek moc/masa: 660 KM / 1t (Spider 612 KM / 1t)
Zasięg elektryczny: 26 km
Cena: od 770 000 euro (~3,57 mln zł)

Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
Bentley Supersports teaser
Bentley / Continental GT
Bentley zapowiada powrót limitowanego modelu Supersports

Na 14 listopada wyznaczono datę premiery lekkiego tylnonapędowego Bentleya serii Supersports.

6 listopada 2025
Czerwona lodówka i ekspres Porsche x SMEG 917 Salzburg w nowoczesnym wnętrzu inspirowanym duchem Le Mans
Design
Porsche x SMEG: pasja, precyzja i design z duszą Le Mans
6 listopada 2025
MINI Paul Smith Edition premiera
Mini / Cooper S
Nowe MINI Paul Smith Edition – brytyjski styl w limitowanej wersji

MINI prezentuje specjalną edycję stworzoną z Paulem Smithem – elegancja, detale i limitowany styl.

4 listopada 2025
Forch Racing by Atlas Ward z przełomowym sezonem w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Sport
Przełomowy sezon Forch Racing by Atlas Ward

Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025

3 listopada 2025
Lamborghini wyniki 2025
Lamborghini
Lamborghini chwali się wynikami. Gigantyczny zysk

Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.

3 listopada 2025
2026 Maserati Grecale Folgore prezentacja
Maserati / Grecale
Maserati Grecale Folgore teraz z lepszym zasięgiem i technologią

Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.

3 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Brązowa torba z zamszu, pasek i sztyblety OCHNIK – elegancki zestaw dla mężczyzny w miejskim stylu
Prezentacja Partnera
Elegancja w miejskim stylu – nowa kolekcja OCHNIK

OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.

3 listopada 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025
Mazda Vision X-Coupe prezentacja
Mazda
Mazda Vision X-Coupe dowodzi, że Japończycy wciąż wierzą w Wankla

Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.

29 października 2025
Ferrari 12Cilindri novitec design
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri z pakietem Novitec - więcej karbonu, lepszy dźwięk

Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.

28 października 2025
Mercedes-Benz 190E 2.3-16 Senna
Aukcje
Mercedes 190E 2.3-16 Cosworth Ayrtona Senny na sprzedaż. Cena powala

Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.

27 października 2025