Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowe Ferrari SF90 XX Stradale - design, parametry, osiągi

Ferrari wprowadza ekstremalną wersję SF90 Stradale XX o mocy 1030 KM, następcę pamiętnego FXX K.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 września 2023
Ferrari SF90 XX Stradale główne
17

Wprowadzony kilka lat temu model SF90 Stradale ma osiągi hipersamochodu w cenie supersamochodu i jest pierwszą hybrydą plug-in w historii marki Ferrari. Bez wątpienia model ten zasługuje na uwagę, a z pakietem Assetto Fiorano udowadnia, że znakomicie radzi sobie zarówno na drodze jak i na torze. Włosi stwierdzili jednak, że ta formuła jeszcze się nie wyczerpała i postanowili doprowadzić SF90 do ekstremum w postaci modelu XX z linii Special Series.

Nazwa z literami XX w nazwie może być nieco myląca. Do tej pory otrzymywały ją wyjątkowe Ferrari przeznaczone do jazdy po torze, ale tym razem jest inaczej. SF90 XX to nadal samochód z homologacją drogową i powstanie od razu z dwoma rodzajami nadwozia. Produkcja będzie limitowana do 799 sztuk wersji Stradale i 599 sztuk wersji Spider. Ceny Stradale zaczynają się od 770 tysięcy euro, Spidera wyceniono na minimum 850 tysięcy euro. Wszystkie planowane samochody już są zarezerwowane.

Limitowane SF90 XX różni się od poprzedników tym, że nadal jest samochodem drogowym.

Pierwsza fizyczna prezentacja SF90 XX odbyła się na torze Fiorano, w budynku przeznaczonym do testowania i rozwoju wszelakich modeli wyścigowych, od serii Ferrari Challenge aż po pogromcę Le Mans, 499P. Jednym z zadań dla podkręconego SF90 jest zmniejszenie dystansu jaki dzielił drogowe Ferrari 812 Competizione od typowo torowych aut jak FXX-K EVO. Stworzona formuła to coś nowego w perspektywie ostatnich lat - długo musieliśmy czekać na powrót Ferrari do tworzenia drogowych supersamochodów o bardzo torowej charakterystyce, bo ostatnim tego typu modelem było F50 w drugiej połowie lat 90.

Napęd

Sercem układu napędowego jest ten sam silnik 4.0 V8 o rozchyleniu 90 stopni co w znanym już SF90 Stradale, ale dopracowano jego konstrukcję. Polerowane kanały dolotowe i wydechowe, nowe tłoki i zmiana kształtu komór spalania zwiększyły stopień sprężania i tym samym moc o 17 KM - wynosi ona teraz 797 KM. Silnik jest przy tym lżejszy o 3,5 kg dzięki usunięciu układu powietrza wtórnego. Podobnie jak poprzednio, trzy silniki elektryczne (dwa przy przedniej osi, jeden między skrzynią a silnikiem) wspomagają silnik V8 generując systemowo 1030 KM. Tutaj również udało się wycisnąć dodatkowe 13 KM poprzez odwrócenie, i tym samym poprawienie efektywności działania, przedniej chłodnicy.

Ferrari SF90 XX Stradale prezentacja lewy tył
17

Osiągi

Dodatkowa moc i poprawa wydajności przełożyły się na liczby. 1030 KM wraz z napędem na wszystkie koła i automatyczną skrzynią sprawiają, że SF90 XX Stradale jest szybsze w sprincie do 100 km/h od normalnego SF90 o 0,2 s i osiąga tę prędkość w 2,3 s. Sprint do 200 km/h kończy się po 6,5 s (model podstawowy 6,7 s), a w przypadku Spidera po 6,7 s (normalny Spider równe 7 s). Nowy pakiet aerodynamiczny ze stałym skrzydłem tylnym zwiększa opór powietrza, przez co XX osiąga tylko 318 km/h względem 340 km/h w modelu podstawowym. Udało się zdjąć z masy auta 10 kg, więc waży ono “na sucho” 1560 kg; poprawiło to stosunek mocy do masy i wynosi on teraz 660 KM / tonę (cięższy XX Spider 612 KM / tonę). Dla kontekstu, całkowicie spalinowy McLaren Senna mimo mocy wynoszącej “tylko” 800 KM ma wyższy stosunek mocy do masy wynoszący 668 KM / tonę, gdyż waży niecałe 1200 kg. Właśnie w SF90 XX debiutuje funkcja “extra boost”, dzięki której aż 30 podzespołów zostaje zaprzęgniętych do wygenerowania jeszcze lepszych przyspieszeń podczas jazdy po torze w trybie Qualifying.

Aerodynamika

Najbardziej oczywistą nowością w SF90 XX Stradale jest duże, nieruchome tylne skrzydło, które samo w sobie generuje 315 kg docisku przy 250 km/h. Płaska podłoga z rozlicznymi kanałami, przednie elementy aerodynamiczne i tylne błotniki ze skrzelami w stylu Ferrari F12 TDF razem przyczyniają się do wytworzenia docisku równego 540 kg, o 130 kg większego niż w podstawowym SF90. Pod tylnym skrzydłem znajduje się aktywny system redukcji oporu powietrza, manipulujący przepływem powietrza w celu zmniejszenia roli skrzydła podczas szybkich odcinków i tym samym zmniejszenia oporu powietrza. W coupe podwójne otwory za kabiną pasażerską poprawiają chłodzenie, a główne wloty za drzwiami są większe i wyposażone w nowy kanał rozdzielający powietrze przy dużych prędkościach.

Ferrari SF90 XX Stradale wnętrze ogólne
17

Design

Reklama

Bazowy język designu pozostał taki sam jak w znanym już doskonale SF90 Stradale - zastosowano tu ten sam  przód w stylu rekina-młota, ale z jeszcze większą dozą agresywności. Nowy centralny wlot powietrza jak i dwa wyloty na masce mogą być w SF90 XX pomalowane na kontrastowy kolor dla większego efektu wizualnego. Z tyłu, pomijając oczywiście skrzydło, kryją się główne zmiany w nadwoziu, które zostało wydłużone tworząc coś w rodzaju wersji long-tail. Nowością jest podłużne światło LED przypominające bolid z Le Mans - Ferrari 499P - zamontowane nad powiększonym dyfuzorem. Co może być zaskakujące, nie ma żadnego logo Ferrari na tylnym pasie, jedynie napis na poziomej powierzchni u podstawy skrzydła.

Wnętrze

Kabina przypomina inne modele specjalne Ferrari z ostatnich lat. Tu także dywaniki są opcją, a wiele paneli, w tym deskę rozdzielczą, konsolę środkową i tylną przegrodę, wyłożono ciasno plecionym, satynowym włóknem węglowym. Tym samym materiałem udekorowano boczki drzwi, które odnoszą się do agresywnych, ponacinanych tylnych nadkoli z kanałami aerodynamicznymi. Specjalnie dla SF90 XX Ferrari stworzyło nowe, lekkie fotele kubełkowe (5,6 kg każdy). Choć wyglądają jak jednoczęściowe wyścigowe wytłoczki, składają się z dwóch paneli, co poprawia funkcjonalność. Wszystkie systemy są identyczne jak w normalnym SF90 - dodano tylko nowy wskaźnik “extra boost” na ekrani wirtualnych zegarów.

Ferrari SF90 XX Spider przód
17

Układ jezdny

Ferrari twierdzi, że poprawili czucie układu kierowniczego poza punktem centralnym. Utwardzili też sprężyny i zmniejszyli prześwit tylnej osi dla zwiększenia stabilności. Za 20-calowymi kołami zamontowano dedykowane tarcze ceramiczne i klocki hamulcowe (tarcze 298 mm przód, 290 mm tył). Pracują one w zespole z systemem ABS-Evo z czujnikami “6D” o wysokiej czułości. Przełożyło się to na skrócenie drogi hamowania z 200 km/h o 13 m, do dystansu 108,1 m. Za dopłatą klienci mogą wybrać karbonowe felgi z oponami Michelin Cup 2R (standard to Cup 2).

Ferrari SF90 XX Stradale/Spider - podstawowe dane

Silnik: 4.0 V8 twin turbo 90 stopni
Moc: 1030 KM
Moment obrotowy: 804 Nm / 6250 obr. (tylko V8)
Prędkość: 318 km/h
0-100 km/h: 2,3 s
0-200 km/h: 6,5 s (Spider 6,7 s)
Docisk: 530 kg / 250 km/h
Skrzynia: F1 8b DCT
Masa: na sucho 1560 kg / Spider 1660 kg
Stosunek moc/masa: 660 KM / 1t (Spider 612 KM / 1t)
Zasięg elektryczny: 26 km
Cena: od 770 000 euro (~3,57 mln zł)

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025