Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowe Ferrari SF90 XX Stradale - design, parametry, osiągi

Ferrari wprowadza ekstremalną wersję SF90 Stradale XX o mocy 1030 KM, następcę pamiętnego FXX K.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 września 2023
Ferrari SF90 XX Stradale główne
17

Wprowadzony kilka lat temu model SF90 Stradale ma osiągi hipersamochodu w cenie supersamochodu i jest pierwszą hybrydą plug-in w historii marki Ferrari. Bez wątpienia model ten zasługuje na uwagę, a z pakietem Assetto Fiorano udowadnia, że znakomicie radzi sobie zarówno na drodze jak i na torze. Włosi stwierdzili jednak, że ta formuła jeszcze się nie wyczerpała i postanowili doprowadzić SF90 do ekstremum w postaci modelu XX z linii Special Series.

Nazwa z literami XX w nazwie może być nieco myląca. Do tej pory otrzymywały ją wyjątkowe Ferrari przeznaczone do jazdy po torze, ale tym razem jest inaczej. SF90 XX to nadal samochód z homologacją drogową i powstanie od razu z dwoma rodzajami nadwozia. Produkcja będzie limitowana do 799 sztuk wersji Stradale i 599 sztuk wersji Spider. Ceny Stradale zaczynają się od 770 tysięcy euro, Spidera wyceniono na minimum 850 tysięcy euro. Wszystkie planowane samochody już są zarezerwowane.

Limitowane SF90 XX różni się od poprzedników tym, że nadal jest samochodem drogowym.

Pierwsza fizyczna prezentacja SF90 XX odbyła się na torze Fiorano, w budynku przeznaczonym do testowania i rozwoju wszelakich modeli wyścigowych, od serii Ferrari Challenge aż po pogromcę Le Mans, 499P. Jednym z zadań dla podkręconego SF90 jest zmniejszenie dystansu jaki dzielił drogowe Ferrari 812 Competizione od typowo torowych aut jak FXX-K EVO. Stworzona formuła to coś nowego w perspektywie ostatnich lat - długo musieliśmy czekać na powrót Ferrari do tworzenia drogowych supersamochodów o bardzo torowej charakterystyce, bo ostatnim tego typu modelem było F50 w drugiej połowie lat 90.

Napęd

Reklama

Sercem układu napędowego jest ten sam silnik 4.0 V8 o rozchyleniu 90 stopni co w znanym już SF90 Stradale, ale dopracowano jego konstrukcję. Polerowane kanały dolotowe i wydechowe, nowe tłoki i zmiana kształtu komór spalania zwiększyły stopień sprężania i tym samym moc o 17 KM - wynosi ona teraz 797 KM. Silnik jest przy tym lżejszy o 3,5 kg dzięki usunięciu układu powietrza wtórnego. Podobnie jak poprzednio, trzy silniki elektryczne (dwa przy przedniej osi, jeden między skrzynią a silnikiem) wspomagają silnik V8 generując systemowo 1030 KM. Tutaj również udało się wycisnąć dodatkowe 13 KM poprzez odwrócenie, i tym samym poprawienie efektywności działania, przedniej chłodnicy.

Ferrari SF90 XX Stradale prezentacja lewy tył
17

Osiągi

Dodatkowa moc i poprawa wydajności przełożyły się na liczby. 1030 KM wraz z napędem na wszystkie koła i automatyczną skrzynią sprawiają, że SF90 XX Stradale jest szybsze w sprincie do 100 km/h od normalnego SF90 o 0,2 s i osiąga tę prędkość w 2,3 s. Sprint do 200 km/h kończy się po 6,5 s (model podstawowy 6,7 s), a w przypadku Spidera po 6,7 s (normalny Spider równe 7 s). Nowy pakiet aerodynamiczny ze stałym skrzydłem tylnym zwiększa opór powietrza, przez co XX osiąga tylko 318 km/h względem 340 km/h w modelu podstawowym. Udało się zdjąć z masy auta 10 kg, więc waży ono “na sucho” 1560 kg; poprawiło to stosunek mocy do masy i wynosi on teraz 660 KM / tonę (cięższy XX Spider 612 KM / tonę). Dla kontekstu, całkowicie spalinowy McLaren Senna mimo mocy wynoszącej “tylko” 800 KM ma wyższy stosunek mocy do masy wynoszący 668 KM / tonę, gdyż waży niecałe 1200 kg. Właśnie w SF90 XX debiutuje funkcja “extra boost”, dzięki której aż 30 podzespołów zostaje zaprzęgniętych do wygenerowania jeszcze lepszych przyspieszeń podczas jazdy po torze w trybie Qualifying.

Aerodynamika

Najbardziej oczywistą nowością w SF90 XX Stradale jest duże, nieruchome tylne skrzydło, które samo w sobie generuje 315 kg docisku przy 250 km/h. Płaska podłoga z rozlicznymi kanałami, przednie elementy aerodynamiczne i tylne błotniki ze skrzelami w stylu Ferrari F12 TDF razem przyczyniają się do wytworzenia docisku równego 540 kg, o 130 kg większego niż w podstawowym SF90. Pod tylnym skrzydłem znajduje się aktywny system redukcji oporu powietrza, manipulujący przepływem powietrza w celu zmniejszenia roli skrzydła podczas szybkich odcinków i tym samym zmniejszenia oporu powietrza. W coupe podwójne otwory za kabiną pasażerską poprawiają chłodzenie, a główne wloty za drzwiami są większe i wyposażone w nowy kanał rozdzielający powietrze przy dużych prędkościach.

Ferrari SF90 XX Stradale wnętrze ogólne
17

Design

Reklama

Bazowy język designu pozostał taki sam jak w znanym już doskonale SF90 Stradale - zastosowano tu ten sam  przód w stylu rekina-młota, ale z jeszcze większą dozą agresywności. Nowy centralny wlot powietrza jak i dwa wyloty na masce mogą być w SF90 XX pomalowane na kontrastowy kolor dla większego efektu wizualnego. Z tyłu, pomijając oczywiście skrzydło, kryją się główne zmiany w nadwoziu, które zostało wydłużone tworząc coś w rodzaju wersji long-tail. Nowością jest podłużne światło LED przypominające bolid z Le Mans - Ferrari 499P - zamontowane nad powiększonym dyfuzorem. Co może być zaskakujące, nie ma żadnego logo Ferrari na tylnym pasie, jedynie napis na poziomej powierzchni u podstawy skrzydła.

Wnętrze

Kabina przypomina inne modele specjalne Ferrari z ostatnich lat. Tu także dywaniki są opcją, a wiele paneli, w tym deskę rozdzielczą, konsolę środkową i tylną przegrodę, wyłożono ciasno plecionym, satynowym włóknem węglowym. Tym samym materiałem udekorowano boczki drzwi, które odnoszą się do agresywnych, ponacinanych tylnych nadkoli z kanałami aerodynamicznymi. Specjalnie dla SF90 XX Ferrari stworzyło nowe, lekkie fotele kubełkowe (5,6 kg każdy). Choć wyglądają jak jednoczęściowe wyścigowe wytłoczki, składają się z dwóch paneli, co poprawia funkcjonalność. Wszystkie systemy są identyczne jak w normalnym SF90 - dodano tylko nowy wskaźnik “extra boost” na ekrani wirtualnych zegarów.

Ferrari SF90 XX Spider przód
17

Układ jezdny

Ferrari twierdzi, że poprawili czucie układu kierowniczego poza punktem centralnym. Utwardzili też sprężyny i zmniejszyli prześwit tylnej osi dla zwiększenia stabilności. Za 20-calowymi kołami zamontowano dedykowane tarcze ceramiczne i klocki hamulcowe (tarcze 298 mm przód, 290 mm tył). Pracują one w zespole z systemem ABS-Evo z czujnikami “6D” o wysokiej czułości. Przełożyło się to na skrócenie drogi hamowania z 200 km/h o 13 m, do dystansu 108,1 m. Za dopłatą klienci mogą wybrać karbonowe felgi z oponami Michelin Cup 2R (standard to Cup 2).

Ferrari SF90 XX Stradale/Spider - podstawowe dane

Silnik: 4.0 V8 twin turbo 90 stopni
Moc: 1030 KM
Moment obrotowy: 804 Nm / 6250 obr. (tylko V8)
Prędkość: 318 km/h
0-100 km/h: 2,3 s
0-200 km/h: 6,5 s (Spider 6,7 s)
Docisk: 530 kg / 250 km/h
Skrzynia: F1 8b DCT
Masa: na sucho 1560 kg / Spider 1660 kg
Stosunek moc/masa: 660 KM / 1t (Spider 612 KM / 1t)
Zasięg elektryczny: 26 km
Cena: od 770 000 euro (~3,57 mln zł)

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025
Mercedes klasy G Cabriolet
Mercedes / klasa G
Będzie nowy Mercedes klasy G Cabriolet, chociaż nikt go nie potrzebuje

Obecna klasa G w końcu zrzuca dach. Mercedes zapowiada nową odmianę Cabriolet.

5 września 2025
2026 Porsche Cayenne ładowanie
Porsche / Cayenne
Porsche Wireless Charging - technologia jutra zadebiutuje w Cayenne EV

Pod koniec roku poznamy nowe Porsche Cayenne EV wyposażone w technologię ładowania indukcyjnego.

4 września 2025