Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alfa Romeo 33 Stradale - Alfa wraca na supersportowe salony

Długo zapowiadany supersamochód Alfa Romeo wprost nawiązuje do legendarnej 33 Stradale z lat 60.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 sierpnia 2023
Alfa Romeo 33 Stradale główne przód
10

Nowa Alfa Romeo 33 Stradale - najbardziej wyczekiwany włoski supersamochód tego roku - właśnie zadebiutowała. Tym samym Alfa Romeo wraca do segmentu supersamochodów i to w wielkim stylu.

Nie jest to jednak powrót na długo, bo zgodnie z nazwą, Włosi zbudują tylko 33 egzemplarze tego modelu. Wszystkie już są sprzedane, a portfel zamówień zamknięto już w 2022 roku, na długo przed jakąkolwiek prezentacją. W momencie debiutu cena nie jest znana, ale mówi się o kwotach przekraczających 1 mln euro (niektórzy twierdzą, że nawet 3 mln euro), a każdy egzemplarz przejdzie szczegółową personalizację.

Bezpośrednią inspiracją dla nowej Alfy jest model o tej samej nazwie z 1967 roku - drogowa wersja wyczynowej, długodystansowej Alfy Romeo Tipo 33, których zbudowano łącznie 18 sztuk. Samochód ten na przestrzeni dekad był symbolem lat 60. i ideałem, do którego nawiązywali inni designerzy, także poza marką Alfa Romeo. Współczesna odmiana 33 Stradale była oferowana klientom w dwóch odmianach - w pełni elektrycznej oraz w pełni spalinowej, w tym drugim przypadku wykorzystano zmodyfikowany silnik V6 twin turbo pochodzący z Maserati. Na ten moment nie wiadomo jaki procent produkcji będzie stanowić wersja spalinowa.

Alfa Romeo 33 Stradale przód
10

Design

Stylizacja nowej 33 Stradale była nadzorowana przez szefa designu Alfy Romeo, Alejandro Mesonero-Romanosa, który dołączył do firmy w 2021 roku, będąc wcześniej szefem designu w Seacie. Jeszcze wcześniej odpowiadał on za design Dacii wewnątrz koncernu Renault.

Większość karoserii zbudowano z karbonu, w tym monokok centralny współdzielony z Maserati MC20. Podobnie jak w siostrzanym modelu zastosowano tutaj aluminiowe ramy pomocnicze, ale Alfa Romeo montuje w 33 Stradale dach wykonany z włókna węglowego i aluminium. Motylkowe drzwi są karbonowe, a tylną szybę wykonano z lekkiego poliwęglanu.

Wszystkie 33 samochody powstaną we włoskim studio Touring Superleggera. To włoski warsztat coachbuildingowy znany z wytwarzania krótkoseryjnych projektów specjalnych opartych o bazową konstrukcję seryjnych supersamochodów.

Dyrektor generalny Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato zasugerował, że w przyszłości zobaczymy więcej budowanych na zamówienie Alf, stwierdzając: "Nowy 33 Stradale jest pierwszym zbudowanym na zamówienie samochodem marki Alfa Romeo od 1969 roku i obiecuję, że nie ostatnim".

Alfa Romeo 33 Stradale lewy tył
10

33 Stradale nie posiada żadnej aktywnej aerodynamiki, ale Alfa Romeo zapewnia, że auto ma doskonały docisk i dobrą wydajność aerodynamiczną - współczynnik Cx określono na 0,375. Z ciekawych rozwiązań można wymienić wloty powietrza poniżej lamp, których zadaniem jest po części zasilanie chłodnic, po części poprawa opływu powietrza, a także skrzydełka służące jednocześnie jako wsporniki dla lusterek bocznych.

Pojedyncze sekcje karoserii z przodu i z tyłu otwierają się w przeciwnych kierunkach - to ukłon w stronę oryginalnej Alfy Tipo 33, a jednocześnie sposób na zapewnienie dobrego dostępu do wnętrzności auta.

Napęd

Wersja spalinowa wykorzystuje 3-litrową jednostkę V6, której moc ma wynosić około 615 KM. Jest to samochód tylnonapędowy z 8-biegową skrzynią i elektronicznym dyferencjałem. Elektryczna odmiana 33 Stradale będzie mieć 3 silniki o łącznej mocy 760 KM i napęd na cztery koła. Szacowany zasięg na jednym ładowaniu: 450 km.

Osiągi i prowadzenie

Obie wersje napędowe mają mieć prędkość maksymalną ponad 330 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy. Alfa Romeo zapewnia, że samochód będzie się czuł jak w domu na drogach jak i na torach wyścigowych. Przy wszystkich kołach pracuje zawieszenie na podwójnych wahaczach i aktywne amortyzatory zawierające funkcję Lift do pokonywania progów zwalniających. Standardowe felgi mają rozmiar 20 cali.

Alfa Romeo 33 Stradale otwarta karoseria
10

Nową Alfę wyposażono w system brake-by-wire, który obsługuje ceramiczne tarcze Brembo. Zaciski przednie mają 6 tłoczków, z tyłu pracują zaciski 4-tłoczkowe. Barwę lakieru na zaciskach firma dobierze indywidualnie według życzenia klienta.

Tryb Pista (torowy) zawiera między innymi funkcję kontroli startu. Podobnie jak w Giulii i Stelvio można mieszać ustawienia jazdy i tłumienia amortyzatorów - tryb Strada dopuszcza ustawienie miękkie lub normalne, a ustawienie Pista łączy się z tłumieniem normalnym lub twardym.

Reklama

Rozwój auta odbywał się na torze testowym Alfy w Balocco, a w temat zaangażowano kierowcę fabrycznego teamu F1, Valtteriego Bottasa. Nie sprecyzowano tylko jaką rolę miał Fin w całym procesie.

Wnętrze

Klienci mają do wyboru dwa schematy wnętrza: Tributo (nawiązujący do oryginalnej 33 Stradale; patrz zdjęcia) lub Alfa Corse (nowoczesny, wyścigowy klimat; część elementów aluminiowych zastąpiono tu karbonem). Materiały wykorzystane do budowy wnętrza to przede wszystkim skóra, aluminium, alcantara i włókno węglowe.

Alfa Romeo 33 Stradale wnętrze
10

Otaczające kierowcę i pasażera fotele to cytat z legendarnego poprzednika. Posiadają one 6-kierunkową regulację elektryczną. Z kolei mocno przeszklona, zaokrąglona kabina także odnosi się do oryginału posiadającego charakterystyczne drzwi z szybą zachodzącą na dach.

Co ciekawe, styliści nie zdecydowali się na umieszczenie jakichkolwiek przycisków na kierownicy. Większość oprzyrządowania obsługuje się albo aluminiowymi, mechanicznymi przełącznikami na konsoli i dachu, albo na wysuwanym dotykowym ekranie. Za kierownicą znajduje się trójwymiarowy zestaw cyfrowych wskaźników z różnymi ekranami dla trybów Strada i Pista.

Personalizacja

Alfa Romeo utworzyła zespół "Bottega" złożony z projektantów, inżynierów i historyków Tipo 33, którzy spędzili kilka miesięcy z klientami samochodu, aby uwzględnić ich uwagi i sfinalizować liczne szczegóły projektu nadwozia, a także indywidualne akcenty wykończenia. Alfa Romeo twierdzi, że nie będzie dwóch identycznych egzemplarzy modelu 33. Na przykład, niektóre z nich mogą mieć przedni pas w stylu 3D, tak jak w samochodzie koncepcyjnym na zdjęciach, a inne w bardziej tradycyjnym układzie.

Klientów przyjmowano w siedzibie Bottega w Sala del Consiglio w Muzeum Alfa Romeo w Arese, gdzie powstawała oryginalna Alfa 33.

Alfa Romeo 33 Stradale konsola aluminium
10

Co więcej, Alfa Romeo utworzyła specjalny "Komitet 33" pod przewodnictwem szefów różnych działów firmy, a indywidualne wybory klientów dotyczące wykonania lub kolorów nadwozia muszą zostać przez niego zatwierdzone. Poza specjalnymi życzeniami, takimi jak gołe włókno węglowe, planowane są trzy kolory nadwozia: klasyczny Rosso Alfa, błyszczący lakier Rosso lub Royal Blue. Oficjalną opcją jest również biało-czerwone malowanie hołdujące wyścigowym samochodom sportowym Alfa Romeo. Nie wiadomo jeszcze, czy Hot Pink lub metaliczny fiolet są opcjami aprobowanymi przez komisję, ale my nie dalibyśmy się namówić.

Nowością w personalizacji jest możliwość wyboru numeru VIN auta, który następnie zostanie wygrawerowany na tunelu centralnym.

McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Ducati Multistrada Pikes Peak V4 podczas jazdy
Ducati
Ducati prezentuje Multistradę V4, V4 S i Pikes Peak

Ducati Multistrada Pikes Peak V4 ocieka sportem, dzięki wprowadzonym innowacjom i nowemu zawieszeniu Öhlins.

19 września 2024
Yokohama on Tour - Beskid Śląski
Prezentacja Partnera
Beskid Śląski to frajda dla zmotoryzowanego turysty

Czytelnicy wybierają cel, my ruszamy w drogę – te proste zasady zmieniły się dla nas w wymarzoną przygodę.

3 września 2024
Porsche Carrera GT i Michelin Pilot Sport Cup2
Porsche
Porsche Carrera GT może być lepsza i szybsza. Wystarczą nowe opony

Michelin opracował specjalne opony Pilot Sport Cup 2 dedykowane dla Porsche Carrera GT.

10 października 2024
Oilstainlab HF-11 prototyp
Oilstainlab / HF-11
Oilstainlab HF-11 to inspirowany Porsche hipersamochód typu hot rod

Będziesz mógł wybrać HF-11 z wysokooobrotowym bokserem lub napędem EV… jeśli rzeczywiście powstanie.

10 października 2024
2025 Mini Convertible Cooper S
Mini / Cooper S
Przywitajcie nowe Mini Convertible, na razie w wersji spalinowej

Nowe Mini z miękkim dachem oferuje 2-litrowy benzynowy motor turbo o mocy 163 lub 204 KM.

10 października 2024
Alpine Alpenglow supersamochód
Alpine / Alpenglow
Alpine pracuje nad supersamochodem z silnikiem zasilanym wodorem

Władze Alpine sugerują, że ich nowy flagowy supersamochód może być zasilany wodorem.

8 października 2024
Ferrari 288 GTO Pirelli Cinturato
Pirelli
Pirelli wyprodukuje nowe opony pasujące do Ferrari 288 GTO

Dostępność opon do Ferrari 288 GTO to problem, który Pirelli chce rozwiązać modelem P7 Cinturato.

8 października 2024
McLaren W1 premiera
McLaren / W1
McLaren W1 - następca P1 o mocy 1275 KM

Był F1, P1 i teraz jest… W1. Zadaniem nowego McLarena jest rywalizacja z hipersamochodem Ferrari.

6 października 2024
Hyundai Ioniq 6 N spyshot
Hyundai / Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 N ma być odpowiedzią na Teslę Model 3 Performance

Wkrótce Ioniq 6 N dołączy do elektrycznej gamy sportowych Hyundaiów obok znakomitego Ioniq’a 5 N.

6 października 2024
Mercedes-AMG CLE63 V8 spyshot
Mercedes / AMG CLE63
Nadchodzi nowy Mercedes-AMG CLE63 z (prawie) potwierdzonym V8

Wraz z premierą Mercedesa-AMG CLE63 zakończymy spekulacje na temat źródła jego napędu.

6 października 2024
Mercedes-AMG Project One rekord
Mercedes / AMG Project One
Mercedes-AMG One poprawił własny rekord toru Nürburgring

Maro Engel raz jeszcze zasiadł za kierownicą hypercara AMG z silnikiem F1 i ustanowił czas 6:29,09.

4 października 2024
Caterham Project V proces rozwojowy
Caterham / Project V
Caterham Project V będzie gotowy jeszcze w 2025 r.

Nowoczesne coupe Caterhama z elektryczną technologią Yamahy zakończy proces rozwojowy w 2025 r.

2 października 2024
Bentley Continental GT Mulliner 2024
Bentley / Continental GT
Bentley Continental GT od Mulliner jest jeszcze bardziej luksusowy

Mulliner to wersja specjalna dla klientów, którym zwykły Continental GT wydaje się zbyt pospolity.

1 października 2024
2025 Audi RS5 spyshot
Audi / RS5
Nowe Audi RS5 otrzyma hybrydę z V6 i ponad 500 KM

RS5 następnej generacji zastąpi jednocześnie modele RS4 Avant i RS5 Sportback.

30 września 2024