Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alfa Romeo 33 Stradale - Alfa wraca na supersportowe salony

Długo zapowiadany supersamochód Alfa Romeo wprost nawiązuje do legendarnej 33 Stradale z lat 60.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 sierpnia 2023
Alfa Romeo 33 Stradale główne przód
10

Nowa Alfa Romeo 33 Stradale - najbardziej wyczekiwany włoski supersamochód tego roku - właśnie zadebiutowała. Tym samym Alfa Romeo wraca do segmentu supersamochodów i to w wielkim stylu.

Nie jest to jednak powrót na długo, bo zgodnie z nazwą, Włosi zbudują tylko 33 egzemplarze tego modelu. Wszystkie już są sprzedane, a portfel zamówień zamknięto już w 2022 roku, na długo przed jakąkolwiek prezentacją. W momencie debiutu cena nie jest znana, ale mówi się o kwotach przekraczających 1 mln euro (niektórzy twierdzą, że nawet 3 mln euro), a każdy egzemplarz przejdzie szczegółową personalizację.

Bezpośrednią inspiracją dla nowej Alfy jest model o tej samej nazwie z 1967 roku - drogowa wersja wyczynowej, długodystansowej Alfy Romeo Tipo 33, których zbudowano łącznie 18 sztuk. Samochód ten na przestrzeni dekad był symbolem lat 60. i ideałem, do którego nawiązywali inni designerzy, także poza marką Alfa Romeo. Współczesna odmiana 33 Stradale była oferowana klientom w dwóch odmianach - w pełni elektrycznej oraz w pełni spalinowej, w tym drugim przypadku wykorzystano zmodyfikowany silnik V6 twin turbo pochodzący z Maserati. Na ten moment nie wiadomo jaki procent produkcji będzie stanowić wersja spalinowa.

Alfa Romeo 33 Stradale przód
10

Design

Stylizacja nowej 33 Stradale była nadzorowana przez szefa designu Alfy Romeo, Alejandro Mesonero-Romanosa, który dołączył do firmy w 2021 roku, będąc wcześniej szefem designu w Seacie. Jeszcze wcześniej odpowiadał on za design Dacii wewnątrz koncernu Renault.

Większość karoserii zbudowano z karbonu, w tym monokok centralny współdzielony z Maserati MC20. Podobnie jak w siostrzanym modelu zastosowano tutaj aluminiowe ramy pomocnicze, ale Alfa Romeo montuje w 33 Stradale dach wykonany z włókna węglowego i aluminium. Motylkowe drzwi są karbonowe, a tylną szybę wykonano z lekkiego poliwęglanu.

Wszystkie 33 samochody powstaną we włoskim studio Touring Superleggera. To włoski warsztat coachbuildingowy znany z wytwarzania krótkoseryjnych projektów specjalnych opartych o bazową konstrukcję seryjnych supersamochodów.

Dyrektor generalny Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato zasugerował, że w przyszłości zobaczymy więcej budowanych na zamówienie Alf, stwierdzając: "Nowy 33 Stradale jest pierwszym zbudowanym na zamówienie samochodem marki Alfa Romeo od 1969 roku i obiecuję, że nie ostatnim".

Alfa Romeo 33 Stradale lewy tył
10

33 Stradale nie posiada żadnej aktywnej aerodynamiki, ale Alfa Romeo zapewnia, że auto ma doskonały docisk i dobrą wydajność aerodynamiczną - współczynnik Cx określono na 0,375. Z ciekawych rozwiązań można wymienić wloty powietrza poniżej lamp, których zadaniem jest po części zasilanie chłodnic, po części poprawa opływu powietrza, a także skrzydełka służące jednocześnie jako wsporniki dla lusterek bocznych.

Pojedyncze sekcje karoserii z przodu i z tyłu otwierają się w przeciwnych kierunkach - to ukłon w stronę oryginalnej Alfy Tipo 33, a jednocześnie sposób na zapewnienie dobrego dostępu do wnętrzności auta.

Napęd

Wersja spalinowa wykorzystuje 3-litrową jednostkę V6, której moc ma wynosić około 615 KM. Jest to samochód tylnonapędowy z 8-biegową skrzynią i elektronicznym dyferencjałem. Elektryczna odmiana 33 Stradale będzie mieć 3 silniki o łącznej mocy 760 KM i napęd na cztery koła. Szacowany zasięg na jednym ładowaniu: 450 km.

Osiągi i prowadzenie

Obie wersje napędowe mają mieć prędkość maksymalną ponad 330 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy. Alfa Romeo zapewnia, że samochód będzie się czuł jak w domu na drogach jak i na torach wyścigowych. Przy wszystkich kołach pracuje zawieszenie na podwójnych wahaczach i aktywne amortyzatory zawierające funkcję Lift do pokonywania progów zwalniających. Standardowe felgi mają rozmiar 20 cali.

Alfa Romeo 33 Stradale otwarta karoseria
10

Nową Alfę wyposażono w system brake-by-wire, który obsługuje ceramiczne tarcze Brembo. Zaciski przednie mają 6 tłoczków, z tyłu pracują zaciski 4-tłoczkowe. Barwę lakieru na zaciskach firma dobierze indywidualnie według życzenia klienta.

Tryb Pista (torowy) zawiera między innymi funkcję kontroli startu. Podobnie jak w Giulii i Stelvio można mieszać ustawienia jazdy i tłumienia amortyzatorów - tryb Strada dopuszcza ustawienie miękkie lub normalne, a ustawienie Pista łączy się z tłumieniem normalnym lub twardym.

Reklama

Rozwój auta odbywał się na torze testowym Alfy w Balocco, a w temat zaangażowano kierowcę fabrycznego teamu F1, Valtteriego Bottasa. Nie sprecyzowano tylko jaką rolę miał Fin w całym procesie.

Wnętrze

Klienci mają do wyboru dwa schematy wnętrza: Tributo (nawiązujący do oryginalnej 33 Stradale; patrz zdjęcia) lub Alfa Corse (nowoczesny, wyścigowy klimat; część elementów aluminiowych zastąpiono tu karbonem). Materiały wykorzystane do budowy wnętrza to przede wszystkim skóra, aluminium, alcantara i włókno węglowe.

Alfa Romeo 33 Stradale wnętrze
10

Otaczające kierowcę i pasażera fotele to cytat z legendarnego poprzednika. Posiadają one 6-kierunkową regulację elektryczną. Z kolei mocno przeszklona, zaokrąglona kabina także odnosi się do oryginału posiadającego charakterystyczne drzwi z szybą zachodzącą na dach.

Co ciekawe, styliści nie zdecydowali się na umieszczenie jakichkolwiek przycisków na kierownicy. Większość oprzyrządowania obsługuje się albo aluminiowymi, mechanicznymi przełącznikami na konsoli i dachu, albo na wysuwanym dotykowym ekranie. Za kierownicą znajduje się trójwymiarowy zestaw cyfrowych wskaźników z różnymi ekranami dla trybów Strada i Pista.

Personalizacja

Alfa Romeo utworzyła zespół "Bottega" złożony z projektantów, inżynierów i historyków Tipo 33, którzy spędzili kilka miesięcy z klientami samochodu, aby uwzględnić ich uwagi i sfinalizować liczne szczegóły projektu nadwozia, a także indywidualne akcenty wykończenia. Alfa Romeo twierdzi, że nie będzie dwóch identycznych egzemplarzy modelu 33. Na przykład, niektóre z nich mogą mieć przedni pas w stylu 3D, tak jak w samochodzie koncepcyjnym na zdjęciach, a inne w bardziej tradycyjnym układzie.

Klientów przyjmowano w siedzibie Bottega w Sala del Consiglio w Muzeum Alfa Romeo w Arese, gdzie powstawała oryginalna Alfa 33.

Alfa Romeo 33 Stradale konsola aluminium
10

Co więcej, Alfa Romeo utworzyła specjalny "Komitet 33" pod przewodnictwem szefów różnych działów firmy, a indywidualne wybory klientów dotyczące wykonania lub kolorów nadwozia muszą zostać przez niego zatwierdzone. Poza specjalnymi życzeniami, takimi jak gołe włókno węglowe, planowane są trzy kolory nadwozia: klasyczny Rosso Alfa, błyszczący lakier Rosso lub Royal Blue. Oficjalną opcją jest również biało-czerwone malowanie hołdujące wyścigowym samochodom sportowym Alfa Romeo. Nie wiadomo jeszcze, czy Hot Pink lub metaliczny fiolet są opcjami aprobowanymi przez komisję, ale my nie dalibyśmy się namówić.

Nowością w personalizacji jest możliwość wyboru numeru VIN auta, który następnie zostanie wygrawerowany na tunelu centralnym.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Aston Martin Vantage coupe lifting
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage chce być poważnym rywalem Porsche 911 Turbo

W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.

12 lutego 2024
Audi RS6 GT główne
Audi / RS6
Nowe Audi RS6 GT wprost nawiązuje do wyścigowego Audi 90 Quattro IMSA

Audi Sport świętuje 40. urodziny wypuszczając krótką serię Audi RS6 GT w oryginalnym malowaniu.

6 lutego 2024
Ducati Streetfighter V4 Lamborghini Speciale Clienti
Ducati
Ducati i Lamborghini razem w imię sztuki Paolo Troilo

Obydwa dzieła "Centauro" i "Minotauro" będzie można obejrzeć w Galleria Cavour do 5 lutego 2024 roku.

5 lutego 2024
2024 Volkswagen Golf GTI Mk8.5 debiut
Volkswagen / Golf
Debiutuje nowy Volkswagen Golf GTI - czy to punkt zwrotny?

Golf GTI generacji 8.5 ma nowe wnętrze i więcej mocy, ale czy naprawiono słabe strony poprzednika?

24 stycznia 2024
Alpine A290 spyshot przód
Alpine / A290
Alpine A290 jest już prawie gotowe do debiutu

Hot hatch bazujący na Renault 5 zadebiutuje w tym roku - oto pierwsze zdjęcia wersji produkcyjnej.

19 lutego 2024
Alpine A110S test druk główne
Alpine / A110
Alpine A110S - nostalgiczny OS

Alpine to wszechstronne sportowe auto, ale największe triumfy święciło na odcinkach specjalnych.

19 lutego 2024
2024 Skoda Octavia RS lifting
Skoda / Octavia
Skoda Octavia RS po liftingu wchodzi na rynek

Praktyczniejsza kuzynka Golfa GTI MK8.5 - Octavia RS - dostanie silnik o mocy aż 265 KM.

15 lutego 2024
Porsche 911 992.2 lifting spyshot
Porsche / 911
Nowe Porsche 992.2 na zdjęciach - pierwsze zelektryfikowane 911?

W ramach modernizacji w gamie Porsche 911 prawdopodobnie pojawi się wersja hybrydowa.

14 lutego 2024
2024 Mercedes-AMG A45 S Limited Edition
Mercedes / A45S AMG
Mercedes-AMG A45 S Limited Edition to matowo-zielony hiper-hatchback

A45 S Limited Edition wyróżnia się na tle innych wersji przede wszystkim dodatkami wizualnymi.

14 lutego 2024
Zagato AGTZ współpraca z La Squadra
Zagato
Zagato i La Squadra pracują nad wskrzeszeniem zapomnianego klasyka

Zagato AGTZ Twin Tail to retro gran tourer inspirowany jednym z klasycznych aut z Le Mans.

13 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage GT3 główne
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage GT3 celuje w klasowe zwycięstwo w Le Mans

Z nowym Vantage GT3 Aston Martin chce rządzić na torach i wygrać prestiżowy wyścig 24h Le Mans.

12 lutego 2024
Abarth 695 75 Anniversario prezentacja
Abarth / 500
Abarth 695 jeszcze nie odchodzi - poznajcie wersję 75 Anniversario

Po 16 latach ciągłej produkcji hot hatch na bazie Fiata 500 zyskał nową wersję na 75 urodziny marki.

12 lutego 2024
2024 Aston Martin Vantage coupe lifting
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage chce być poważnym rywalem Porsche 911 Turbo

W ramach odświeżania gamy Aston Martin Vantage ma więcej mocy, nowe wnętrze, design i technologię.

12 lutego 2024
Pagani Huayra R Evo design
Pagani / Huayra
Pagani Huayra R Evo - 900 KM, 9200 obrotów i zero dachu nad głową

Najmocniejsze Pagani w historii ma nadwozie Roadster i jest torowym potworem o mocy 900 KM.

9 lutego 2024
Abarth 600e prezentacja
Abarth / 600e
Debiutuje Abarth 600e - najmocniejszy model w historii marki

Elektryczny crossover 600e ma być modelem inspirowanym barwną wyścigową historią marki Abarth.

9 lutego 2024
Porsche Taycan / EVO #1
Porsche / Taycan
Porsche Taycan - teoria e-względności - Michał Sztorc

Większość teorii na temat aut elektrycznych jest równie względna, jak pojęcia ruchu oraz spoczynku, i w dużej mierze zależy od punktu odniesienia. Jak jest naprawdę?

8 lutego 2024