Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alfa Romeo 33 Stradale - Alfa wraca na supersportowe salony

Długo zapowiadany supersamochód Alfa Romeo wprost nawiązuje do legendarnej 33 Stradale z lat 60.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 sierpnia 2023
Alfa Romeo 33 Stradale główne przód
10

Nowa Alfa Romeo 33 Stradale - najbardziej wyczekiwany włoski supersamochód tego roku - właśnie zadebiutowała. Tym samym Alfa Romeo wraca do segmentu supersamochodów i to w wielkim stylu.

Nie jest to jednak powrót na długo, bo zgodnie z nazwą, Włosi zbudują tylko 33 egzemplarze tego modelu. Wszystkie już są sprzedane, a portfel zamówień zamknięto już w 2022 roku, na długo przed jakąkolwiek prezentacją. W momencie debiutu cena nie jest znana, ale mówi się o kwotach przekraczających 1 mln euro (niektórzy twierdzą, że nawet 3 mln euro), a każdy egzemplarz przejdzie szczegółową personalizację.

Bezpośrednią inspiracją dla nowej Alfy jest model o tej samej nazwie z 1967 roku - drogowa wersja wyczynowej, długodystansowej Alfy Romeo Tipo 33, których zbudowano łącznie 18 sztuk. Samochód ten na przestrzeni dekad był symbolem lat 60. i ideałem, do którego nawiązywali inni designerzy, także poza marką Alfa Romeo. Współczesna odmiana 33 Stradale była oferowana klientom w dwóch odmianach - w pełni elektrycznej oraz w pełni spalinowej, w tym drugim przypadku wykorzystano zmodyfikowany silnik V6 twin turbo pochodzący z Maserati. Na ten moment nie wiadomo jaki procent produkcji będzie stanowić wersja spalinowa.

Alfa Romeo 33 Stradale przód
10

Design

Stylizacja nowej 33 Stradale była nadzorowana przez szefa designu Alfy Romeo, Alejandro Mesonero-Romanosa, który dołączył do firmy w 2021 roku, będąc wcześniej szefem designu w Seacie. Jeszcze wcześniej odpowiadał on za design Dacii wewnątrz koncernu Renault.

Większość karoserii zbudowano z karbonu, w tym monokok centralny współdzielony z Maserati MC20. Podobnie jak w siostrzanym modelu zastosowano tutaj aluminiowe ramy pomocnicze, ale Alfa Romeo montuje w 33 Stradale dach wykonany z włókna węglowego i aluminium. Motylkowe drzwi są karbonowe, a tylną szybę wykonano z lekkiego poliwęglanu.

Wszystkie 33 samochody powstaną we włoskim studio Touring Superleggera. To włoski warsztat coachbuildingowy znany z wytwarzania krótkoseryjnych projektów specjalnych opartych o bazową konstrukcję seryjnych supersamochodów.

Dyrektor generalny Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato zasugerował, że w przyszłości zobaczymy więcej budowanych na zamówienie Alf, stwierdzając: "Nowy 33 Stradale jest pierwszym zbudowanym na zamówienie samochodem marki Alfa Romeo od 1969 roku i obiecuję, że nie ostatnim".

Alfa Romeo 33 Stradale lewy tył
10

33 Stradale nie posiada żadnej aktywnej aerodynamiki, ale Alfa Romeo zapewnia, że auto ma doskonały docisk i dobrą wydajność aerodynamiczną - współczynnik Cx określono na 0,375. Z ciekawych rozwiązań można wymienić wloty powietrza poniżej lamp, których zadaniem jest po części zasilanie chłodnic, po części poprawa opływu powietrza, a także skrzydełka służące jednocześnie jako wsporniki dla lusterek bocznych.

Pojedyncze sekcje karoserii z przodu i z tyłu otwierają się w przeciwnych kierunkach - to ukłon w stronę oryginalnej Alfy Tipo 33, a jednocześnie sposób na zapewnienie dobrego dostępu do wnętrzności auta.

Napęd

Wersja spalinowa wykorzystuje 3-litrową jednostkę V6, której moc ma wynosić około 615 KM. Jest to samochód tylnonapędowy z 8-biegową skrzynią i elektronicznym dyferencjałem. Elektryczna odmiana 33 Stradale będzie mieć 3 silniki o łącznej mocy 760 KM i napęd na cztery koła. Szacowany zasięg na jednym ładowaniu: 450 km.

Osiągi i prowadzenie

Obie wersje napędowe mają mieć prędkość maksymalną ponad 330 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy. Alfa Romeo zapewnia, że samochód będzie się czuł jak w domu na drogach jak i na torach wyścigowych. Przy wszystkich kołach pracuje zawieszenie na podwójnych wahaczach i aktywne amortyzatory zawierające funkcję Lift do pokonywania progów zwalniających. Standardowe felgi mają rozmiar 20 cali.

Alfa Romeo 33 Stradale otwarta karoseria
10

Nową Alfę wyposażono w system brake-by-wire, który obsługuje ceramiczne tarcze Brembo. Zaciski przednie mają 6 tłoczków, z tyłu pracują zaciski 4-tłoczkowe. Barwę lakieru na zaciskach firma dobierze indywidualnie według życzenia klienta.

Tryb Pista (torowy) zawiera między innymi funkcję kontroli startu. Podobnie jak w Giulii i Stelvio można mieszać ustawienia jazdy i tłumienia amortyzatorów - tryb Strada dopuszcza ustawienie miękkie lub normalne, a ustawienie Pista łączy się z tłumieniem normalnym lub twardym.

Reklama

Rozwój auta odbywał się na torze testowym Alfy w Balocco, a w temat zaangażowano kierowcę fabrycznego teamu F1, Valtteriego Bottasa. Nie sprecyzowano tylko jaką rolę miał Fin w całym procesie.

Wnętrze

Klienci mają do wyboru dwa schematy wnętrza: Tributo (nawiązujący do oryginalnej 33 Stradale; patrz zdjęcia) lub Alfa Corse (nowoczesny, wyścigowy klimat; część elementów aluminiowych zastąpiono tu karbonem). Materiały wykorzystane do budowy wnętrza to przede wszystkim skóra, aluminium, alcantara i włókno węglowe.

Alfa Romeo 33 Stradale wnętrze
10

Otaczające kierowcę i pasażera fotele to cytat z legendarnego poprzednika. Posiadają one 6-kierunkową regulację elektryczną. Z kolei mocno przeszklona, zaokrąglona kabina także odnosi się do oryginału posiadającego charakterystyczne drzwi z szybą zachodzącą na dach.

Co ciekawe, styliści nie zdecydowali się na umieszczenie jakichkolwiek przycisków na kierownicy. Większość oprzyrządowania obsługuje się albo aluminiowymi, mechanicznymi przełącznikami na konsoli i dachu, albo na wysuwanym dotykowym ekranie. Za kierownicą znajduje się trójwymiarowy zestaw cyfrowych wskaźników z różnymi ekranami dla trybów Strada i Pista.

Personalizacja

Alfa Romeo utworzyła zespół "Bottega" złożony z projektantów, inżynierów i historyków Tipo 33, którzy spędzili kilka miesięcy z klientami samochodu, aby uwzględnić ich uwagi i sfinalizować liczne szczegóły projektu nadwozia, a także indywidualne akcenty wykończenia. Alfa Romeo twierdzi, że nie będzie dwóch identycznych egzemplarzy modelu 33. Na przykład, niektóre z nich mogą mieć przedni pas w stylu 3D, tak jak w samochodzie koncepcyjnym na zdjęciach, a inne w bardziej tradycyjnym układzie.

Klientów przyjmowano w siedzibie Bottega w Sala del Consiglio w Muzeum Alfa Romeo w Arese, gdzie powstawała oryginalna Alfa 33.

Alfa Romeo 33 Stradale konsola aluminium
10

Co więcej, Alfa Romeo utworzyła specjalny "Komitet 33" pod przewodnictwem szefów różnych działów firmy, a indywidualne wybory klientów dotyczące wykonania lub kolorów nadwozia muszą zostać przez niego zatwierdzone. Poza specjalnymi życzeniami, takimi jak gołe włókno węglowe, planowane są trzy kolory nadwozia: klasyczny Rosso Alfa, błyszczący lakier Rosso lub Royal Blue. Oficjalną opcją jest również biało-czerwone malowanie hołdujące wyścigowym samochodom sportowym Alfa Romeo. Nie wiadomo jeszcze, czy Hot Pink lub metaliczny fiolet są opcjami aprobowanymi przez komisję, ale my nie dalibyśmy się namówić.

Nowością w personalizacji jest możliwość wyboru numeru VIN auta, który następnie zostanie wygrawerowany na tunelu centralnym.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024