Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Alfa Romeo 33 Stradale - Alfa wraca na supersportowe salony

Długo zapowiadany supersamochód Alfa Romeo wprost nawiązuje do legendarnej 33 Stradale z lat 60.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

30 sierpnia 2023
Alfa Romeo 33 Stradale główne przód
10

Nowa Alfa Romeo 33 Stradale - najbardziej wyczekiwany włoski supersamochód tego roku - właśnie zadebiutowała. Tym samym Alfa Romeo wraca do segmentu supersamochodów i to w wielkim stylu.

Nie jest to jednak powrót na długo, bo zgodnie z nazwą, Włosi zbudują tylko 33 egzemplarze tego modelu. Wszystkie już są sprzedane, a portfel zamówień zamknięto już w 2022 roku, na długo przed jakąkolwiek prezentacją. W momencie debiutu cena nie jest znana, ale mówi się o kwotach przekraczających 1 mln euro (niektórzy twierdzą, że nawet 3 mln euro), a każdy egzemplarz przejdzie szczegółową personalizację.

Bezpośrednią inspiracją dla nowej Alfy jest model o tej samej nazwie z 1967 roku - drogowa wersja wyczynowej, długodystansowej Alfy Romeo Tipo 33, których zbudowano łącznie 18 sztuk. Samochód ten na przestrzeni dekad był symbolem lat 60. i ideałem, do którego nawiązywali inni designerzy, także poza marką Alfa Romeo. Współczesna odmiana 33 Stradale była oferowana klientom w dwóch odmianach - w pełni elektrycznej oraz w pełni spalinowej, w tym drugim przypadku wykorzystano zmodyfikowany silnik V6 twin turbo pochodzący z Maserati. Na ten moment nie wiadomo jaki procent produkcji będzie stanowić wersja spalinowa.

Alfa Romeo 33 Stradale przód
10

Design

Stylizacja nowej 33 Stradale była nadzorowana przez szefa designu Alfy Romeo, Alejandro Mesonero-Romanosa, który dołączył do firmy w 2021 roku, będąc wcześniej szefem designu w Seacie. Jeszcze wcześniej odpowiadał on za design Dacii wewnątrz koncernu Renault.

Większość karoserii zbudowano z karbonu, w tym monokok centralny współdzielony z Maserati MC20. Podobnie jak w siostrzanym modelu zastosowano tutaj aluminiowe ramy pomocnicze, ale Alfa Romeo montuje w 33 Stradale dach wykonany z włókna węglowego i aluminium. Motylkowe drzwi są karbonowe, a tylną szybę wykonano z lekkiego poliwęglanu.

Wszystkie 33 samochody powstaną we włoskim studio Touring Superleggera. To włoski warsztat coachbuildingowy znany z wytwarzania krótkoseryjnych projektów specjalnych opartych o bazową konstrukcję seryjnych supersamochodów.

Dyrektor generalny Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato zasugerował, że w przyszłości zobaczymy więcej budowanych na zamówienie Alf, stwierdzając: "Nowy 33 Stradale jest pierwszym zbudowanym na zamówienie samochodem marki Alfa Romeo od 1969 roku i obiecuję, że nie ostatnim".

Alfa Romeo 33 Stradale lewy tył
10

33 Stradale nie posiada żadnej aktywnej aerodynamiki, ale Alfa Romeo zapewnia, że auto ma doskonały docisk i dobrą wydajność aerodynamiczną - współczynnik Cx określono na 0,375. Z ciekawych rozwiązań można wymienić wloty powietrza poniżej lamp, których zadaniem jest po części zasilanie chłodnic, po części poprawa opływu powietrza, a także skrzydełka służące jednocześnie jako wsporniki dla lusterek bocznych.

Pojedyncze sekcje karoserii z przodu i z tyłu otwierają się w przeciwnych kierunkach - to ukłon w stronę oryginalnej Alfy Tipo 33, a jednocześnie sposób na zapewnienie dobrego dostępu do wnętrzności auta.

Napęd

Wersja spalinowa wykorzystuje 3-litrową jednostkę V6, której moc ma wynosić około 615 KM. Jest to samochód tylnonapędowy z 8-biegową skrzynią i elektronicznym dyferencjałem. Elektryczna odmiana 33 Stradale będzie mieć 3 silniki o łącznej mocy 760 KM i napęd na cztery koła. Szacowany zasięg na jednym ładowaniu: 450 km.

Osiągi i prowadzenie

Obie wersje napędowe mają mieć prędkość maksymalną ponad 330 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy. Alfa Romeo zapewnia, że samochód będzie się czuł jak w domu na drogach jak i na torach wyścigowych. Przy wszystkich kołach pracuje zawieszenie na podwójnych wahaczach i aktywne amortyzatory zawierające funkcję Lift do pokonywania progów zwalniających. Standardowe felgi mają rozmiar 20 cali.

Alfa Romeo 33 Stradale otwarta karoseria
10

Nową Alfę wyposażono w system brake-by-wire, który obsługuje ceramiczne tarcze Brembo. Zaciski przednie mają 6 tłoczków, z tyłu pracują zaciski 4-tłoczkowe. Barwę lakieru na zaciskach firma dobierze indywidualnie według życzenia klienta.

Tryb Pista (torowy) zawiera między innymi funkcję kontroli startu. Podobnie jak w Giulii i Stelvio można mieszać ustawienia jazdy i tłumienia amortyzatorów - tryb Strada dopuszcza ustawienie miękkie lub normalne, a ustawienie Pista łączy się z tłumieniem normalnym lub twardym.

Reklama

Rozwój auta odbywał się na torze testowym Alfy w Balocco, a w temat zaangażowano kierowcę fabrycznego teamu F1, Valtteriego Bottasa. Nie sprecyzowano tylko jaką rolę miał Fin w całym procesie.

Wnętrze

Klienci mają do wyboru dwa schematy wnętrza: Tributo (nawiązujący do oryginalnej 33 Stradale; patrz zdjęcia) lub Alfa Corse (nowoczesny, wyścigowy klimat; część elementów aluminiowych zastąpiono tu karbonem). Materiały wykorzystane do budowy wnętrza to przede wszystkim skóra, aluminium, alcantara i włókno węglowe.

Alfa Romeo 33 Stradale wnętrze
10

Otaczające kierowcę i pasażera fotele to cytat z legendarnego poprzednika. Posiadają one 6-kierunkową regulację elektryczną. Z kolei mocno przeszklona, zaokrąglona kabina także odnosi się do oryginału posiadającego charakterystyczne drzwi z szybą zachodzącą na dach.

Co ciekawe, styliści nie zdecydowali się na umieszczenie jakichkolwiek przycisków na kierownicy. Większość oprzyrządowania obsługuje się albo aluminiowymi, mechanicznymi przełącznikami na konsoli i dachu, albo na wysuwanym dotykowym ekranie. Za kierownicą znajduje się trójwymiarowy zestaw cyfrowych wskaźników z różnymi ekranami dla trybów Strada i Pista.

Personalizacja

Alfa Romeo utworzyła zespół "Bottega" złożony z projektantów, inżynierów i historyków Tipo 33, którzy spędzili kilka miesięcy z klientami samochodu, aby uwzględnić ich uwagi i sfinalizować liczne szczegóły projektu nadwozia, a także indywidualne akcenty wykończenia. Alfa Romeo twierdzi, że nie będzie dwóch identycznych egzemplarzy modelu 33. Na przykład, niektóre z nich mogą mieć przedni pas w stylu 3D, tak jak w samochodzie koncepcyjnym na zdjęciach, a inne w bardziej tradycyjnym układzie.

Klientów przyjmowano w siedzibie Bottega w Sala del Consiglio w Muzeum Alfa Romeo w Arese, gdzie powstawała oryginalna Alfa 33.

Alfa Romeo 33 Stradale konsola aluminium
10

Co więcej, Alfa Romeo utworzyła specjalny "Komitet 33" pod przewodnictwem szefów różnych działów firmy, a indywidualne wybory klientów dotyczące wykonania lub kolorów nadwozia muszą zostać przez niego zatwierdzone. Poza specjalnymi życzeniami, takimi jak gołe włókno węglowe, planowane są trzy kolory nadwozia: klasyczny Rosso Alfa, błyszczący lakier Rosso lub Royal Blue. Oficjalną opcją jest również biało-czerwone malowanie hołdujące wyścigowym samochodom sportowym Alfa Romeo. Nie wiadomo jeszcze, czy Hot Pink lub metaliczny fiolet są opcjami aprobowanymi przez komisję, ale my nie dalibyśmy się namówić.

Nowością w personalizacji jest możliwość wyboru numeru VIN auta, który następnie zostanie wygrawerowany na tunelu centralnym.

Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
Volkswagen Golf GTI Clubsport MK8.5
Volkswagen / Golf
Nowy Golf GTI Clubsport jest jednym z ostatnich benzynowych GTI

Nadchodząca dziewiąta generacja popularnego kompaktu przejdzie w całości na napęd elektryczny.

31 maja 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Oficjalnie: Aston Martin Valkyrie wystartuje w 24h Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

14 czerwca 2024
Alpine A290 wersja produkcyjna
Alpine / A290
Alpine A290 ma wszystko, aby zostać pierwszym udanym hot hatchem EV

Wielokrotnie zapowiadane i wyczekiwane przez nas Alpine A290 właśnie miało swój oficjalny debiut.

13 czerwca 2024
2024 BMW M2 lifting
BMW / M2
Debiutuje odświeżone BMW M2 z większą mocą i (nadal) manualną skrzynią

Na kolejny rok modelowy BMW M wprowadziło kilka poprawek do najmniejszego w gamie coupe M2.

13 czerwca 2024
Nowy naczelny EVO Magazine Michał Sztorc
HOT NEWS
Michał Sztorc nowym naczelnym EVO Magazine

Czas na zmiany! Za sterami EVO Magazine zasiada teraz nowy redaktor naczelny, Michał Sztorc. Co to oznacza dla magazynu?

13 czerwca 2024
Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
2024 Lexus UX 300h test
Lexus / UX
2024 Lexus UX 300h - hybrydowy crossover spoza mainstreamu

UX 300h po liftingu jest mocniejszy i oszczędniejszy, ale czy to wystarczy na czołówkę segmentu?

8 czerwca 2024
Lanzante Porsche 930 TAG Championship
Restomod
TAG Championship od Lanzante to restomod Porsche 911 z silnikiem F1

Lanzante zbuduje trzy egzemplarze Porsche 930 z silnikiem V6 z bolidu McLarena z lat 80.

7 czerwca 2024
Alpina B3 GT news
Alpina / B3
Nowe Alpiny B3 i B4 GT są mocniejsze i bardziej luksusowe od BMW M3

Wariant GT popularnych modeli Alpiny: B3 i B4 wnosi sporo nowości w dziedzinie napędu i dynamiki.

6 czerwca 2024
Caterham nowa siedziba
Caterham
Caterham otwiera nową siedzibę i inwestuje w większe moce produkcyjne

W nowych halach w Dartford pod Londynem Caterham chce produkować nawet 750 samochodów rocznie.

5 czerwca 2024
2024 BMW M135 xDrive premiera
BMW / M135
Nowe BMW M135 xDrive jest słabsze, za to ma ostrzejszy charakter

Hot hatch BMW stracił kilka koni mechanicznych, za to zyskał nowy wygląd i ostrzejsze prowadzenie.

5 czerwca 2024
Ferrari Enzo Pirelli współpraca
Ferrari / Enzo
Pirelli stworzyło specjalną nowoczesną oponę dedykowaną do Ferrari Enzo

Nowa opona P Zero Corsa System zbliża osiągi Ferrari Enzo do poziomu współczesnych hipersamochodów.

4 czerwca 2024
Nürburgring 24 Hours 2024
Nürburgring 24 Hours
Nürburgring 24 Hours 2024: triumf dla Audi R8 zespołu Scherer Sport PHX

Pomimo rekordowo słabej pogody tegoroczny Nürburgring 24 Hours dostarczył sporo wyścigowych emocji.

3 czerwca 2024