BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.
GR Yaris M z silnikiem pośrodku posłuży Toyocie do testów nowego silnika… a może to coś więcej?
Bez żadnych wcześniejszych zapowiedzi Toyota właśnie zaprezentowała GR Yarisa z silnikiem pośrodku. To nie znaczy jeszcze, że w przygotowaniu jest inspirowany rajdową Grupą B hot hatch. Według oficjalnych informacji GR Yaris M posłuży do testowania nowego typu wyczynowej, czterocylindrowej jednostki napędowej, ale w planach może też być jakiś nowy sportowy model z takim układem napędu.
W tym modelu Toyota kompletnie porzuciła koncepcję trzycylindrowego motoru 1.6 turbo z normalnego GR Yarisa, zmieniono też lokalizację motoru. Za plecami kierowcy w Yarisie M pracuje 2-litrowa turbodoładowana jednostka czterocylindrowa. Znajduje się ona przed tylną osią, ale można się do niej dostać otwierając tylną klapę.
Silnik nosi oznaczenie G20E i może być w pewien sposób technologicznie powiązany z mniejszym G16E w cywilnym GR Yarisie. Brakuje jednak jednoznacznych informacji na ten temat.
Aby zmieścić większy motor, który na zdjęciach wygląda na tylno-centralny, Yaris M dostał szereg modyfikacji. Po zdjęciach widać, że tył jest poszerzony, ma także szersze opony. Tylną klapę pokryto od środka złotą folią odprowadzającą ciepło, jest też specjalna kratka służąca do chłodzenia. Na dole zniknął zwyczajowy dyfuzor, przez co widać pod zderzakiem duży tłumik końcowy układu wydechowego.
Podczas prezentacji na Salonie Samochodowym w Tokio, przedstawiciele firmy zostali zapytani czy z prototypu powstanie model produkcyjny, niekoniecznie z rodziny Yarisa. Oto ich odpowiedź: „Taką mamy nadzieję, w tej chwili wszyscy możemy sobie wyobrazić różne rzeczy, ale nie ma jeszcze oficjalnego ogłoszenia”.
Przedstawiciele marki przyznali również, że początkowo nie planowano pokazywania tego auta w tej chwili, ale Morizo (Akio Toyoda, szef koncernu Toyoty) nalegał. Potwierdzili również, że to właśnie Toyoda wkrótce zasiądzie za kierownicą Yarisa M, aby się nim ścigać. Samochód ten nie jest bowiem czystym showcarem ani też autem drogowym - jego misją jest udział w japońskiej serii wyścigowej Super Taikyu.
W oficjalnym oświadczeniu Toyoty czytamy: 'Zespół dąży do wdrożenia produkcji samochodów „driver-first”, dlatego w ekstremalnych warunkach wyścigowych samochody są wielokrotnie doprowadzane do awarii, a następnie naprawiane, i w której informacje zwrotne od Morizo, profesjonalnych kierowców i kierowców amatorów są dokładnie uwzględniane'.
Po tych słowach można przypuszczać, że GR Yaris M jest nie tyle konceptem, co mułem testowym, który poprzez udział w wyścigach ma pokazać granice wytrzymałości nowego wyczynowego silnika. Sam motor w przyszłości mógłby trafić do odrodzonej Toyoty MR2, Celiki czy nawet następnej Supry. Pamiętajmy, że Toyota jak nikt jest wierna koncepcji silników spalinowych i wciąż utrzymuje w ofercie pokaźną gamę usportowionych modeli.
BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.
Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.
Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.
Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?
Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.
Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.
Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.
W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.
BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.
Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.
McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.
Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.
Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.
Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.
Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.
Obecna klasa G w końcu zrzuca dach. Mercedes zapowiada nową odmianę Cabriolet.