Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Toyota GR Yaris Gen 2 - pierwsza jazda nową cywilną rajdówką

Toyota wypuszcza drugą wersję gorącego Yarisa od Gazoo Racing. Efekty poprawek są powalające.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 stycznia 2024
2024 Toyota GR Yaris Gen2 test
15
Ocena Evo
Cena:
b.d.
niewielkie zmiany przełożyły się na znacząco lepszy produkt
najszybsza odmiana ma teraz skrzynię automatyczną

Wystarczy wśliznąć się za kierownicę drugiej generacji Yarisa GR, położyć ręce na kierownicy i rzucić okiem na nową, dedykowaną deskę rozdzielczą, aby zauważyć pracę jaką Toyota włożyła w ten model. Wysoka pozycja za kierownicą była dla wielu głównym minusem pierwszej generacji tego auta. Tutaj nie tylko fotel przemieścił się o 25 mm w dół, ale także dostosowano do niego kolumnę kierowniczą i samą kierownicę. Lusterko wsteczne jest teraz wyżej, a ekran centralny wkomponowano w specjalnie zaprojektowaną konsolę, co poprawiło widoczność. Wyższość nowego Yarisa GR nad starym widać zanim jeszcze wał wykonał choćby jeden obrót, a zmian jest dużo, dużo więcej.

Najmocniejszy Yaris już w pierwszym wcieleniu był cholernie szybkim hatchbackiem, ale przy całym jego charakterze, możliwościach i rajdowych konotacjach wciąż miał spore pole do rozwoju. My sami mieliśmy wiele uwag do ergonomii i kilka dotyczących dynamiki jazdy. Zespół Toyoty przeprojektował lub zrewidował całe mnóstwo elementów bazując na informacjach zwrotnych od klientów, kierowców rajdowych i wyścigowych, oraz w wyniku doświadczeń zebranych w sportowej rywalizacji.

Aby stworzyć nowego GR Yarisa konstruktorzy Gazoo Racing wsłuchali się w opinie swoich kierowców oraz klientów.

Hattrick zdobytych tytułów WRC w klasyfikacji kierowców i konstruktorów, oraz nadspodziewanie dobry odbiór pierwszego GR Yarisa przez rynek, zmotywowały producenta do wprowadzenia szeroko zakrojonych, holistycznych zmian w konstrukcji cywilnej wersji rajdówki. Przepisy obligowały Toyotę do wyprodukowania 25 000 sztuk tego auta, bo tyle jest potrzebne, aby homologować nadwozie do klasy WRC (próg ten sukcesywnie spada). Tymczasem Japończycy przez 3 lata dostarczyli do klientów ponad 32 tysiące samochodów, a popyt wciąż jest wysoki. W samym Zjednoczonym Królestwie wciąż jest ponad 10 tysięcy niezrealizowanych zamówień.

Oprócz zmian w desce rozdzielczej i ergonomii pojawił się także zastrzyk mocy. 1.6-litrowy, turbodoładowany trzycylindrowiec ma teraz 280 zamiast 260 KM, a tryby jazdy wybiera się nowym przełącznikiem. Są trzy tryby, a w każdym z nich zrewidowano rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną oś. Dzięki doświadczeniom z rajdowych oesów przednia rozpórka jest tak ukształtowana, aby zmniejszyć odchyłki geometrii zawieszenia przy wysokim obciążeniu. Ponadto w ofercie pojawią się opcje wprost zaczerpnięte ze sportu jak kanały chłodzące do przednich hamulców, chwyt zimnego powietrza do silnika czy natrysk wody na intercooler.

2024 Toyota GR Yaris Gen 2 wnętrze
15

Podczas testu prowadziliśmy dwa finalne prototypy na torze Jarama w Hiszpanii. Obawiałem się, że nawet tak zróżnicowany i wymagający tor może nie być najlepszym miejscem do oceny samochodu drogowego, ale obawy okazały się nieuzasadnione. Obecnie dostępna jest tylko jedna wersja, "Circuit Pack", z dyferencjałami Torsena z przodu i z tyłu. Na początek przypadł mi samochód z manualną skrzynią biegów. Druga generacja wyróżnia się tym, że jako opcja dostępna jest ośmiostopniowa skrzynia automatyczna z konwerterem momentu obrotowego.

Znaczącymi nowościami w Yarisie GR Gen 2 jest kokpit, obniżona pozycja za kierownicą oraz opcjonalna skrzynia automatyczna.

Poprawiona pozycja za kierownicą i inaczej zaaranżowany kokpit z wirtualnymi zegarami dają znacznie bardziej sportowe odczucia. Zmiany biegów są bardziej płynne, a otwarcie przepustnicy na końcu pit lane uwalnia potencjał wzmocnionego silnika Yarisa. Już po kilku zakrętach staje się jasne, że niższa pozycja za kierownicą i na nowo skalibrowana dynamika całkowicie redefiniują wrażenia z jazdy. Sprężyny zawieszenia mają inne twardości, podobnie przedni stabilizator jest sztywniejszy, więc przechyły w zakrętach nie są aż tak wyraźne. Niższa pozycja także daje złudzenie, że auto mniej się pochyla, więc efekt wydaje się zwielokrotniony.

2024 Toyota GR Yaris Gen 2 tył
15

W trybie Normal rozkład momentu obrotowego wynosi teraz 60/40 na korzyść przedniej osi. Tryb Sport został zastąpiony trybem Gravel z rozkładem 53/47, a tryb Track nie jest spięty na sztywno w proporcji 50/50, lecz komputer płynnie dobiera proporcje napędu do zastanych warunków, od 60/40 aż do 30/70. Krótki Yaris nadal chętnie składa się w zakręty, ale wydaje się jeszcze pewniejszy i bardziej przyczepny niż w poprzednim modelu. W ten sposób Toyota wyciska z opon optymalne osiągi bez niepotrzebnych poślizgów na wejściu i wyjściu z zakrętu.

Reklama
Reklama

Przesiadka do starszego modelu daje do zrozumienia jak bardzo poprawiła się pozycja za kierownicą. Nowy GR Yaris ma też znacznie lepiej dobraną siłę wspomagania kierownicy i w odróżnieniu od poprzednika prawie nie potrzebuje wsparcia kontroli stabilności podczas ostrej jazdy. Poza tym nowsza generacja jest o ponad 10 km/h szybsza na słynnej głównej prostej toru Jarama, osiągając przed punktem hamowania ponad 210 km/h.

Silnik Yarisa zyskał 20 KM, ale bardziej satysfakcjonująca jest zmiana kalibracji układu kierowniczego i zawieszenia.

Kompaktowa skrzynia automatyczna jest efektem przełożenia doświadczeń z wyścigów długodystansowych oraz rajdów na samochód drogowy. Zmienia biegi prawie tak samo szybko jak dwusprzęgłówka, jest bardziej niezawodna i nie wymaga ścisłego reżimu serwisowego. Według twórców automat pozwala nieco odciążyć kierowcę podczas długich stintów na torze, a także otwiera Yarisa GR na nowych klientów. Na torze Jarama skrzynia ta spisywała się bez zarzutu, zawsze była na optymalnym biegu i działała płynnie. Jednak prawdziwym egzaminem dla tej skrzyni będzie test drogowy, gdzie tempo zmienia się z zakrętu na zakręt.

2024 Toyota GR Yaris Gen 2 zegary
15

Toyota w drugiej generacji Yarisa GR zastosowała tę samą recepturę, lecz wniosła ogólne doświadczenie na zupełnie nowy poziom. Znacząco poprawiono ergonomię i wnętrze auta, a także rozwinięto jego potencjał dynamiczny. Jest dopiero styczeń, a my już mamy silną kandydaturę do tegorocznego tytułu Evo Car of The Year. Nie znamy jeszcze tylko cenników Yarisa GR Gen 2. Sprzedaż w Europie ruszy w czerwcu.

2024 Toyota GR Yaris Gen 2 - podstawowe dane

Silnik: 1.6 turbo R3
Moc: 280 KM / 6500 obr.
Moment obrotowy: 390 Nm / 3250 obr.
Masa: 1280 kg (219 KM / tonę)
0-100 km/h: 5,3 s (szac.)
Prędkość: 235 km/h (szac.)
Cena: b.d.

Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Rolls-Royce Phantom Centenary Private Collection design
Rolls-Royce / Phantom
Nowy Rolls-Royce Phantom Centenary – luksusowa ikona na stulecie marki

Rolls-Royce świętuje 100 lat Phantoma limitowaną, wyjątkową edycją Centenary Private Collection.

23 października 2025
2026 Porsche Macan GTS premiera
Porsche / Macan
Wariant GTS uzupełnia gamę elektrycznego Porsche Macan

Między Macana 4S i Turbo Porsche wprowadza nowy wariant GTS o typowo sportowym charakterze.

21 października 2025
Ferrari SC40 design
Ferrari / SC40
Ferrari SC40 - unikat na miarę legendy F40

Dział projektów specjalnych Ferrari przedstawia SC40 - one-off jawnie inspirowany kultowym F40.

20 października 2025
2026 Alfa Romeo Tonale prezentacja
Alfa Romeo / Tonale
Nowa Alfa Romeo Tonale - więcej stylu, technologii i emocji

Stylowy SUV Alfy Romeo przeszedł lifting obejmujący wygląd, wyposażenie i technologie pokładowe.

20 października 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025
Honda NSX italdesign koncept
Honda / NSX
Honda NSX powróci? Mamy oficjalną zapowiedź!

Studio Italdesign wkrótce zaprezentuje nowy projekt inspirowany kultowym japońskim supersamochodem.

15 października 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025