Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Toyota GR Yaris Gen 2 - pierwsza jazda nową cywilną rajdówką

Toyota wypuszcza drugą wersję gorącego Yarisa od Gazoo Racing. Efekty poprawek są powalające.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 stycznia 2024
2024 Toyota GR Yaris Gen2 test
15
Ocena Evo
Cena:
b.d.
niewielkie zmiany przełożyły się na znacząco lepszy produkt
najszybsza odmiana ma teraz skrzynię automatyczną

Wystarczy wśliznąć się za kierownicę drugiej generacji Yarisa GR, położyć ręce na kierownicy i rzucić okiem na nową, dedykowaną deskę rozdzielczą, aby zauważyć pracę jaką Toyota włożyła w ten model. Wysoka pozycja za kierownicą była dla wielu głównym minusem pierwszej generacji tego auta. Tutaj nie tylko fotel przemieścił się o 25 mm w dół, ale także dostosowano do niego kolumnę kierowniczą i samą kierownicę. Lusterko wsteczne jest teraz wyżej, a ekran centralny wkomponowano w specjalnie zaprojektowaną konsolę, co poprawiło widoczność. Wyższość nowego Yarisa GR nad starym widać zanim jeszcze wał wykonał choćby jeden obrót, a zmian jest dużo, dużo więcej.

Najmocniejszy Yaris już w pierwszym wcieleniu był cholernie szybkim hatchbackiem, ale przy całym jego charakterze, możliwościach i rajdowych konotacjach wciąż miał spore pole do rozwoju. My sami mieliśmy wiele uwag do ergonomii i kilka dotyczących dynamiki jazdy. Zespół Toyoty przeprojektował lub zrewidował całe mnóstwo elementów bazując na informacjach zwrotnych od klientów, kierowców rajdowych i wyścigowych, oraz w wyniku doświadczeń zebranych w sportowej rywalizacji.

Aby stworzyć nowego GR Yarisa konstruktorzy Gazoo Racing wsłuchali się w opinie swoich kierowców oraz klientów.

Hattrick zdobytych tytułów WRC w klasyfikacji kierowców i konstruktorów, oraz nadspodziewanie dobry odbiór pierwszego GR Yarisa przez rynek, zmotywowały producenta do wprowadzenia szeroko zakrojonych, holistycznych zmian w konstrukcji cywilnej wersji rajdówki. Przepisy obligowały Toyotę do wyprodukowania 25 000 sztuk tego auta, bo tyle jest potrzebne, aby homologować nadwozie do klasy WRC (próg ten sukcesywnie spada). Tymczasem Japończycy przez 3 lata dostarczyli do klientów ponad 32 tysiące samochodów, a popyt wciąż jest wysoki. W samym Zjednoczonym Królestwie wciąż jest ponad 10 tysięcy niezrealizowanych zamówień.

Oprócz zmian w desce rozdzielczej i ergonomii pojawił się także zastrzyk mocy. 1.6-litrowy, turbodoładowany trzycylindrowiec ma teraz 280 zamiast 260 KM, a tryby jazdy wybiera się nowym przełącznikiem. Są trzy tryby, a w każdym z nich zrewidowano rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną oś. Dzięki doświadczeniom z rajdowych oesów przednia rozpórka jest tak ukształtowana, aby zmniejszyć odchyłki geometrii zawieszenia przy wysokim obciążeniu. Ponadto w ofercie pojawią się opcje wprost zaczerpnięte ze sportu jak kanały chłodzące do przednich hamulców, chwyt zimnego powietrza do silnika czy natrysk wody na intercooler.

2024 Toyota GR Yaris Gen 2 wnętrze
15

Podczas testu prowadziliśmy dwa finalne prototypy na torze Jarama w Hiszpanii. Obawiałem się, że nawet tak zróżnicowany i wymagający tor może nie być najlepszym miejscem do oceny samochodu drogowego, ale obawy okazały się nieuzasadnione. Obecnie dostępna jest tylko jedna wersja, "Circuit Pack", z dyferencjałami Torsena z przodu i z tyłu. Na początek przypadł mi samochód z manualną skrzynią biegów. Druga generacja wyróżnia się tym, że jako opcja dostępna jest ośmiostopniowa skrzynia automatyczna z konwerterem momentu obrotowego.

Znaczącymi nowościami w Yarisie GR Gen 2 jest kokpit, obniżona pozycja za kierownicą oraz opcjonalna skrzynia automatyczna.

Poprawiona pozycja za kierownicą i inaczej zaaranżowany kokpit z wirtualnymi zegarami dają znacznie bardziej sportowe odczucia. Zmiany biegów są bardziej płynne, a otwarcie przepustnicy na końcu pit lane uwalnia potencjał wzmocnionego silnika Yarisa. Już po kilku zakrętach staje się jasne, że niższa pozycja za kierownicą i na nowo skalibrowana dynamika całkowicie redefiniują wrażenia z jazdy. Sprężyny zawieszenia mają inne twardości, podobnie przedni stabilizator jest sztywniejszy, więc przechyły w zakrętach nie są aż tak wyraźne. Niższa pozycja także daje złudzenie, że auto mniej się pochyla, więc efekt wydaje się zwielokrotniony.

2024 Toyota GR Yaris Gen 2 tył
15

W trybie Normal rozkład momentu obrotowego wynosi teraz 60/40 na korzyść przedniej osi. Tryb Sport został zastąpiony trybem Gravel z rozkładem 53/47, a tryb Track nie jest spięty na sztywno w proporcji 50/50, lecz komputer płynnie dobiera proporcje napędu do zastanych warunków, od 60/40 aż do 30/70. Krótki Yaris nadal chętnie składa się w zakręty, ale wydaje się jeszcze pewniejszy i bardziej przyczepny niż w poprzednim modelu. W ten sposób Toyota wyciska z opon optymalne osiągi bez niepotrzebnych poślizgów na wejściu i wyjściu z zakrętu.

Reklama

Przesiadka do starszego modelu daje do zrozumienia jak bardzo poprawiła się pozycja za kierownicą. Nowy GR Yaris ma też znacznie lepiej dobraną siłę wspomagania kierownicy i w odróżnieniu od poprzednika prawie nie potrzebuje wsparcia kontroli stabilności podczas ostrej jazdy. Poza tym nowsza generacja jest o ponad 10 km/h szybsza na słynnej głównej prostej toru Jarama, osiągając przed punktem hamowania ponad 210 km/h.

Silnik Yarisa zyskał 20 KM, ale bardziej satysfakcjonująca jest zmiana kalibracji układu kierowniczego i zawieszenia.

Kompaktowa skrzynia automatyczna jest efektem przełożenia doświadczeń z wyścigów długodystansowych oraz rajdów na samochód drogowy. Zmienia biegi prawie tak samo szybko jak dwusprzęgłówka, jest bardziej niezawodna i nie wymaga ścisłego reżimu serwisowego. Według twórców automat pozwala nieco odciążyć kierowcę podczas długich stintów na torze, a także otwiera Yarisa GR na nowych klientów. Na torze Jarama skrzynia ta spisywała się bez zarzutu, zawsze była na optymalnym biegu i działała płynnie. Jednak prawdziwym egzaminem dla tej skrzyni będzie test drogowy, gdzie tempo zmienia się z zakrętu na zakręt.

2024 Toyota GR Yaris Gen 2 zegary
15

Toyota w drugiej generacji Yarisa GR zastosowała tę samą recepturę, lecz wniosła ogólne doświadczenie na zupełnie nowy poziom. Znacząco poprawiono ergonomię i wnętrze auta, a także rozwinięto jego potencjał dynamiczny. Jest dopiero styczeń, a my już mamy silną kandydaturę do tegorocznego tytułu Evo Car of The Year. Nie znamy jeszcze tylko cenników Yarisa GR Gen 2. Sprzedaż w Europie ruszy w czerwcu.

2024 Toyota GR Yaris Gen 2 - podstawowe dane

Silnik: 1.6 turbo R3
Moc: 280 KM / 6500 obr.
Moment obrotowy: 390 Nm / 3250 obr.
Masa: 1280 kg (219 KM / tonę)
0-100 km/h: 5,3 s (szac.)
Prędkość: 235 km/h (szac.)
Cena: b.d.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025