Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Toyota GR Yaris Gen 2 - pierwsza jazda nową cywilną rajdówką

Toyota wypuszcza drugą wersję gorącego Yarisa od Gazoo Racing. Efekty poprawek są powalające.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

15 stycznia 2024
2024 Toyota GR Yaris Gen2 test
15
Ocena Evo
Cena:
b.d.
niewielkie zmiany przełożyły się na znacząco lepszy produkt
najszybsza odmiana ma teraz skrzynię automatyczną

Wystarczy wśliznąć się za kierownicę drugiej generacji Yarisa GR, położyć ręce na kierownicy i rzucić okiem na nową, dedykowaną deskę rozdzielczą, aby zauważyć pracę jaką Toyota włożyła w ten model. Wysoka pozycja za kierownicą była dla wielu głównym minusem pierwszej generacji tego auta. Tutaj nie tylko fotel przemieścił się o 25 mm w dół, ale także dostosowano do niego kolumnę kierowniczą i samą kierownicę. Lusterko wsteczne jest teraz wyżej, a ekran centralny wkomponowano w specjalnie zaprojektowaną konsolę, co poprawiło widoczność. Wyższość nowego Yarisa GR nad starym widać zanim jeszcze wał wykonał choćby jeden obrót, a zmian jest dużo, dużo więcej.

Najmocniejszy Yaris już w pierwszym wcieleniu był cholernie szybkim hatchbackiem, ale przy całym jego charakterze, możliwościach i rajdowych konotacjach wciąż miał spore pole do rozwoju. My sami mieliśmy wiele uwag do ergonomii i kilka dotyczących dynamiki jazdy. Zespół Toyoty przeprojektował lub zrewidował całe mnóstwo elementów bazując na informacjach zwrotnych od klientów, kierowców rajdowych i wyścigowych, oraz w wyniku doświadczeń zebranych w sportowej rywalizacji.

Aby stworzyć nowego GR Yarisa konstruktorzy Gazoo Racing wsłuchali się w opinie swoich kierowców oraz klientów.

Hattrick zdobytych tytułów WRC w klasyfikacji kierowców i konstruktorów, oraz nadspodziewanie dobry odbiór pierwszego GR Yarisa przez rynek, zmotywowały producenta do wprowadzenia szeroko zakrojonych, holistycznych zmian w konstrukcji cywilnej wersji rajdówki. Przepisy obligowały Toyotę do wyprodukowania 25 000 sztuk tego auta, bo tyle jest potrzebne, aby homologować nadwozie do klasy WRC (próg ten sukcesywnie spada). Tymczasem Japończycy przez 3 lata dostarczyli do klientów ponad 32 tysiące samochodów, a popyt wciąż jest wysoki. W samym Zjednoczonym Królestwie wciąż jest ponad 10 tysięcy niezrealizowanych zamówień.

Oprócz zmian w desce rozdzielczej i ergonomii pojawił się także zastrzyk mocy. 1.6-litrowy, turbodoładowany trzycylindrowiec ma teraz 280 zamiast 260 KM, a tryby jazdy wybiera się nowym przełącznikiem. Są trzy tryby, a w każdym z nich zrewidowano rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną oś. Dzięki doświadczeniom z rajdowych oesów przednia rozpórka jest tak ukształtowana, aby zmniejszyć odchyłki geometrii zawieszenia przy wysokim obciążeniu. Ponadto w ofercie pojawią się opcje wprost zaczerpnięte ze sportu jak kanały chłodzące do przednich hamulców, chwyt zimnego powietrza do silnika czy natrysk wody na intercooler.

2024 Toyota GR Yaris Gen 2 wnętrze
15

Podczas testu prowadziliśmy dwa finalne prototypy na torze Jarama w Hiszpanii. Obawiałem się, że nawet tak zróżnicowany i wymagający tor może nie być najlepszym miejscem do oceny samochodu drogowego, ale obawy okazały się nieuzasadnione. Obecnie dostępna jest tylko jedna wersja, "Circuit Pack", z dyferencjałami Torsena z przodu i z tyłu. Na początek przypadł mi samochód z manualną skrzynią biegów. Druga generacja wyróżnia się tym, że jako opcja dostępna jest ośmiostopniowa skrzynia automatyczna z konwerterem momentu obrotowego.

Znaczącymi nowościami w Yarisie GR Gen 2 jest kokpit, obniżona pozycja za kierownicą oraz opcjonalna skrzynia automatyczna.

Poprawiona pozycja za kierownicą i inaczej zaaranżowany kokpit z wirtualnymi zegarami dają znacznie bardziej sportowe odczucia. Zmiany biegów są bardziej płynne, a otwarcie przepustnicy na końcu pit lane uwalnia potencjał wzmocnionego silnika Yarisa. Już po kilku zakrętach staje się jasne, że niższa pozycja za kierownicą i na nowo skalibrowana dynamika całkowicie redefiniują wrażenia z jazdy. Sprężyny zawieszenia mają inne twardości, podobnie przedni stabilizator jest sztywniejszy, więc przechyły w zakrętach nie są aż tak wyraźne. Niższa pozycja także daje złudzenie, że auto mniej się pochyla, więc efekt wydaje się zwielokrotniony.

2024 Toyota GR Yaris Gen 2 tył
15

W trybie Normal rozkład momentu obrotowego wynosi teraz 60/40 na korzyść przedniej osi. Tryb Sport został zastąpiony trybem Gravel z rozkładem 53/47, a tryb Track nie jest spięty na sztywno w proporcji 50/50, lecz komputer płynnie dobiera proporcje napędu do zastanych warunków, od 60/40 aż do 30/70. Krótki Yaris nadal chętnie składa się w zakręty, ale wydaje się jeszcze pewniejszy i bardziej przyczepny niż w poprzednim modelu. W ten sposób Toyota wyciska z opon optymalne osiągi bez niepotrzebnych poślizgów na wejściu i wyjściu z zakrętu.

Reklama

Przesiadka do starszego modelu daje do zrozumienia jak bardzo poprawiła się pozycja za kierownicą. Nowy GR Yaris ma też znacznie lepiej dobraną siłę wspomagania kierownicy i w odróżnieniu od poprzednika prawie nie potrzebuje wsparcia kontroli stabilności podczas ostrej jazdy. Poza tym nowsza generacja jest o ponad 10 km/h szybsza na słynnej głównej prostej toru Jarama, osiągając przed punktem hamowania ponad 210 km/h.

Silnik Yarisa zyskał 20 KM, ale bardziej satysfakcjonująca jest zmiana kalibracji układu kierowniczego i zawieszenia.

Kompaktowa skrzynia automatyczna jest efektem przełożenia doświadczeń z wyścigów długodystansowych oraz rajdów na samochód drogowy. Zmienia biegi prawie tak samo szybko jak dwusprzęgłówka, jest bardziej niezawodna i nie wymaga ścisłego reżimu serwisowego. Według twórców automat pozwala nieco odciążyć kierowcę podczas długich stintów na torze, a także otwiera Yarisa GR na nowych klientów. Na torze Jarama skrzynia ta spisywała się bez zarzutu, zawsze była na optymalnym biegu i działała płynnie. Jednak prawdziwym egzaminem dla tej skrzyni będzie test drogowy, gdzie tempo zmienia się z zakrętu na zakręt.

2024 Toyota GR Yaris Gen 2 zegary
15

Toyota w drugiej generacji Yarisa GR zastosowała tę samą recepturę, lecz wniosła ogólne doświadczenie na zupełnie nowy poziom. Znacząco poprawiono ergonomię i wnętrze auta, a także rozwinięto jego potencjał dynamiczny. Jest dopiero styczeń, a my już mamy silną kandydaturę do tegorocznego tytułu Evo Car of The Year. Nie znamy jeszcze tylko cenników Yarisa GR Gen 2. Sprzedaż w Europie ruszy w czerwcu.

2024 Toyota GR Yaris Gen 2 - podstawowe dane

Silnik: 1.6 turbo R3
Moc: 280 KM / 6500 obr.
Moment obrotowy: 390 Nm / 3250 obr.
Masa: 1280 kg (219 KM / tonę)
0-100 km/h: 5,3 s (szac.)
Prędkość: 235 km/h (szac.)
Cena: b.d.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Jaguar GT EV zapowiedź
Jaguar / GT EV
Elektryczna limuzyna GT Jaguara dostanie zupełnie nowe logo

Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024