Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Wzmocniona Toyota Yaris GRMN będzie oferowana tylko w Japonii

Toyota Gazoo Racing nie wstrzymała projektu hardkorowego Yarisa, ale powstanie on w liczbie zaledwie 500 sztuk i tylko na jeden rynek.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 stycznia 2022
Toyota Yaris GRMN
20

Toyota GRMN Yaris szturmem zdobyła Auto Salon w Tokio - to wzmocniona i doprowadzona do skrajności wersja jednego z naszych ulubionych hatchbacków. Już standardowy Yaris GR jest imponującym przykładem inżynierii, ale w przypadku GRMN dział sportowy Toyoty poszedł zdecydowanie dalej. Nie dotyczy to stricte liczb, ale o wiele więcej uwagi poświęcono detalom, aby do perfekcji dopracować układ jezdny Yarisa, który już w standardowej formie wyróżnia się na tle rywali.

Produkcja będzie ograniczona do 500 egzemplarzy, a jedynym rynkiem docelowym jest Japonia. Toyota już teraz przewiduje, że zainteresowanie daleko przekroczy wielkość produkcji, więc stworzono procedurę selekcji wniosków o rezerwację slotu produkcyjnego. W ofercie pojawią się różne pakiety, tak jak w dotychczasowym modelu. Chodzi o pakiet torowy (Circiut Pack) dodawany w procesie produkcji lub pakiet rajdowy (Rally Pack) dodawany jako opcja przez konkretnego dealera.

Toyota Yaris GRMN z tyłu
20

Modyfikacje wykonywane przez Gazoo Racing zaczynają się na etapie gołego nadwozia. Wszystkie Yarisy GR powstają na osobnej linii produkcyjnej, a nawet w innym zakładzie niż normalny Yaris, bo w tym przypadku nadwozie przechodzi proces dodatkowego wzmacniania konstrukcji. Do tego celu używa się sporo specjalnego kleju nakładanego w kluczowych miejscach naprężeń i wykonuje się nie mniej niż 545 dodatkowych spawów punktowych. To poprawia nie tylko sztywność, ale także odporność na wysokie obciążenia przy minimalnym podniesieniu masy pojazdu.

Reklama

Z tyłu Yaris GRMN dostał dodatkową rozpórkę kielichów zawieszenia, a maskę wykonano z plastiku wzmacnianego karbonem (CFRP), czyli z tego samego materiału, którego użyto do stworzenia dachu każdego Yarisa GR. W efekcie samochód waży 20 kg mniej, pomimo wspomnianego wzmocnienia konstrukcji. Udział w odchudzaniu ma też ogołocone ze zbędnych rzeczy wnętrze wyposażone w kubełkowe fotele Recaro i pozbawione tylnej kanapy. Co ciekawe, ekran systemu multimediów całkowicie zniknął, zegary delikatnie przeprojektowano i dodano takie detale jak czerwone wykończenie gałki zmiany biegów i kierownica z Alcantary.

Wnętrze Toyota Yaris GRMN
20

Silnik to nadal wspaniały 3-cylindrowy motor G16E-GTS o pojemności 1.6 l i mocy 265 KM, ale o zwiększonym momencie obrotowym o 30 Nm do 390 Nm uzyskiwanych nieco ponad kreską oznaczającą 3000 obrotów. Nadal jedyną skrzynią jest manualna przekładnia, ale Toyota skróciła w niej przełożenia dla lepszej dynamiki. Podmieniono też dyferencjały Torsena na dwa dyfry o ograniczonym poślizgu oraz wzmocniono sprzęgło.

Toyota GRMN Yaris Circiut Pack

Zawieszenie przeszło stosowne modyfikacje, ale ostateczny setup zależy od wybranej wersji. We wszystkich trzech jest obniżone o 10 mm, ale w pakiecie Circiut klient dostanie regulowane zawieszenie Bilstein z mechaniczną regulacją twardości. Pakiet zawiera też zamianę obręczy 18-calowych na dedykowany zestaw kutych felg BBS, skuteczniejsze hamulce i elementy pakietu aerodynamicznego. Ściślej mówiąc chodzi o przedni splitter, nakładki progowe i tylny spoiler z mocowaniami typu “łabędzia szyja” wykonane z CFRP.

Zawieszenie Toyota Yaris GRMN
20
Reklama

Toyota GRMN Yaris Rally Pack

Wersja Rally idzie ze zmianami w kompletnie odwrotnym kierunku. Przede wszystkim ma inne amortyzatory i łączniki stabilizatorów. Koła to te same kontrastowe wzory używane w bazowym GRMN, ale za to w środku ma klatkę bezpieczeństwa z dodatkowymi bocznymi wzmocnieniami. Pod podwoziem przewidziano osłonę ochronną.

rozpórka Toyota Yaris GRMN
20

Ceny i dostępność

Yaris GRMN będzie oferowany w tych samych barwach nadwozia co zwykły GR Yaris, ale pod pewnymi warunkami. Najbardziej popularny kolor - klasyczny biały - będzie dostępny w limitowanej do 50 sztuk serii aut i tylko z dodatkami w kolorze matowej szarości. Cennik nowego Yarisa GRMN zaczyna się od około 254 tys. złotych po dzisiejszych kursach walut. Z pakietem Rally cena wzrasta do 291 tys. zł, a najdroższy jest pakiet Circuit z ceną 294 tys. zł. Wszystkie te ceny są mniej więcej o połowę wyższe niż ceny odpowiednich wersji standardowego Yarisa GR w Japonii, co naszym zdaniem niewiele zmieni jeśli chodzi o popyt. Niestety nie ma szans na sprzedaż tych aut poza Japonią, a proces selekcji zgłoszeń może skomplikować prywatnym podmiotom nabycie auta w celu importu do Europy. Przykładem niech będzie firma Litchfield, która potwierdza, że nie ma możliwości ściągnięcia jednego z takich Yarisów do Zjednoczonego Królestwa. Brytyjski oddział Toyoty poprosił jedynie o oficjalny import części, co obecnie jest poddawane dyskusji w centrali Toyoty.

Zgodnie z oświadczeniem CEO Toyoty, Akio Toyody, wygłoszonym w momencie powstania submarki Gazoo Racing, symbol GRMN przysługuje najbardziej usportowionym modelom w gamie, a GR tym sytuowanym nieco niżej, podczas gdy GR Sport to coś w rodzaju wersji wyposażenia i stylizacji. Musieliśmy trochę poczekać na ponowne pojawienie się oznaczenia GRMN, bo do tej pory jedynym modelem tego rodzaju był poprzedni Yaris GRMN z 2016 roku, ale to dobrze wróży na przyszłość. Może modele obecnie pozycjonowane jako GR, takie jak Supra, wkrótce także doczekają się swoich odpowiedników GRMN.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025