Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.
Przez parę ostatnich lat Maserati po cichu opóźniało debiut swojego elektrycznego supersamochodu na bazie modelu MC20. Teraz wiele wskazuje na to, że model o nazwie MC20 Folgore został całkowicie skreślony przez włoską markę. Decydujący miał być słaby popyt na supersamochód tego typu oraz rosnące koszty jego rozwoju i wdrożenia.
W krótkim, ostrym oświadczeniu z Włoch czytamy: “Projekt został wstrzymany ze względu na obecną prognozę niewystarczającego popytu na rynku supersportowych samochodów z napędem elektrycznym”.
Elektryczne MC20 było w planach marki jeszcze przed debiutem benzynowego modelu w końcówce 2020 roku. Dla porównania, następny nowy model, GranTurismo, pojawił się w obu odmianach napędowych niemal od razu, z zaledwie roczną przerwą. W tej chwili 760-konne GranTurismo Folgore EV to najmocniejsze seryjne Maserati w historii.
MC20 Folgore miało pojawić się równie szybko, jednak nigdy do tego nie doszło. W tym roku spalinowe MC20 będzie miało już pięć lat, a przez ten czas coraz głośniej mówiło się o możliwym zarzuceniu projektu Folgore przez Maserati. Czy samochód ten kiedykolwiek wyjedzie na drogi? Nie jest to całkowicie wykluczone, ale będzie zależeć od zapotrzebowania rynku na takie konstrukcje.
Maserati to tylko jedna z marek, które ostro wyhamowały rozwój swoich luksusowo-sportowych modeli BEV w obliczu znikomego popytu. Pod koniec 2024 roku Lotus ogłosił, że pracuje nad implementacją napędu “Hyper Hybrid” do swoich istniejących modeli z napędem bateryjnym, co w praktyce oznacza montaż spalinowego range extendera. Lotus ma ten komfort, że tego typu napędy już funkcjonują w innych częściach macierzystego imperium Geely, do którego należy brytyjska marka. Mamy mocne wątpliwości czy ten pomysł obejmie też hipersamochód Evija - elektryczny flagowiec Lotusa, którego liczba wyprodukowanych egzemplarzy i informacje na temat dostaw do klientów są nadal trudne do ustalenia, mimo sześciu lat od prezentacji auta.
Jak na razie rynek wydaje się bardziej otwarty na hybrydy plug-in, przynajmniej w ujęciu ogólnym, ale czym wyższy segment, tym więcej rodzi się wątpliwości. Nawet Ferrari musi zmagać się z tematem elektryfikacji, patrząc jak szokująco spadły ceny używanych egzemplarzy supersamochodu 296 GTB z napędem hybrydowym. Mimo wszystko Włosi jeszcze w tym roku planują pokazać swój pierwszy w pełni elektryczny model, ale będzie to raczej coś w rodzaju mniejszego Purosangue niż typowy supercar. Tymczasem Lamborghini uważnie przygląda się sytuacji przekładając premierę swojego elektrycznego coupe-SUV-a Lanzador o parę kolejnych lat. Według informacji uzyskanych w zeszłym roku od samego CEO Lamborghini Stephena Winkelmanna, Lanzador nie pojawi się przed rokiem 2030.
Maserati znalazło się w trudnym położeniu. Rynek samochodów sportowych i luksusowych z napędem elektrycznym kuleje, a hybrydy także w niektórych przypadkach będą trudne do uzasadnienia. W obecnej sytuacji Maserati nie ma możliwości szybkiego pójścia w kierunku plug-inów, zatem na razie jedyną dostępną na rynku wersją MC20 będzie ta z Nettuno V6 twin turbo. Nie żebyśmy narzekali.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.
Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.
Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.
Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.
Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.
Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.
BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.
Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?
VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.
Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.
Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.
Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.