Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
5

Podczas brytyjskiej premiery Temerario wśród włodarzy marki Lamborghini  dało się wyczuć głębokie poczucie ulgi. Ostatnie 18 miesięcy było dla producenta z Sant’Agata bardzo wyczerpujące i niepewne. W tym okresie pod marką szarżującego byka zadebiutowały trzy zupełnie nowe modele z napędem hybrydowym. Co figuruje w dalszych planach włoskiej marki skoro rozpoczęto już ten nowy rozdział? Spotkaliśmy się z dyrektorem generalnym Stephanem Winkelmannem i dyrektorem handlowym Federico Foschinim, aby omówić teraźniejszość i najbliższą przyszłość Lamborghini, od pojazdów elektrycznych po hipersamochody.

Decyzja o wyposażeniu Revuelto, nowego flagowca i następcy Aventadora, w moduł elektryczny, była według Winkelmanna przejawem “głębokiej wiary”. Wiary w to, że w obliczu konieczności zmniejszenia emisji przy jednoczesnym zwiększeniu osiągów klienci zaakceptują częściowo elektryczny wpis w konserwatywną linię krwi Lamborghini - typową dla spalania wewnętrznego w najbardziej teatralnym wydaniu. Łatwo zapomnieć, że teraz Revuelto jest w każdym calu ulubieńcem Instagrama, podobnie jak jego poprzednik.

Za Lamborghini bardzo trudne 18 miesięcy, ale marka już teraz przedstawia strategię na następne lata.

Następnie pojawił się Urus SE, filozoficznie mniej trudna do zaakceptowania hybryda Lamborghini. Żywiciel rodziny Lambo wygląda teraz lepiej, jest bardziej wyrafinowany, szybszy i bardziej wszechstronny - czego tu nie lubić?

Ostatni z trojga, Temerario, był najbardziej problematyczny. W przeciwieństwie do Revuelto nie zachował silnika, który zdefiniował jego poprzedników. To całkowicie nowy produkt, z całkowicie nowym układem napędowym. Może i ma ponad 900 KM, może i kręci się do 10 000 obr./min., ale to jednak nowe V8 twin turbo, a nie stare wolnossące, ukochane V10.

Lamborghini stephan winkelmann
5

Dotarliśmy do obecnego momentu. Co dalej? Najbardziej niewygodnym tematem, o którym wszyscy zdaje się zapomnieli, jest zapowiadany od ponad roku elektryczny SUV Lanzador, którego produkcja miała ruszyć w 2028 r. Włoska marka otwarcie mówiła o wyzwaniach związanych ze stworzeniem rodzinnego, elektrycznego wozu godnego noszenia tego logo. Wygląda jednak na to, że od momentu prezentacji konceptu stosunek opinii publicznej do samochodów elektrycznych, szczególnie z półki premium, zmienił się na tyle, że Lamborghini jest skłonne odłożyć wprowadzenie Lanzadora na później.

Elektryczny Lanzador miał pojawić się w 2028 r., ale Lamborghini przesunęło jego premierę o co najmniej 2 lata.

CEO Lamborghini, Stephan Winkelmann, wyjaśnił: 'Krzywa akceptacji w pełni elektrycznych samochodów spłaszcza się i jest to jeszcze bardziej widoczne w przypadku drogich samochodów. Istnieje równanie mówiące, że im droższy samochód, tym mniej chętnych do zakupu w pełni elektrycznego wariantu. Ta zmiana nastąpiła w ciągu ostatnich paru lat, ale wszyscy uważamy, że w nadchodzących latach ten trend się odwróci. Uważamy, że koniec dekady to najlepszy moment na wprowadzenie kolejnego samochodu, takiego jak Lanzador - nowy styl nadwozia, nowe typy klientów. Trzy samochody hybrydowe i jeden samochód elektryczny - koniec dekady to właściwy moment na wprowadzenie tego dodatku”.

Lamborghini przyszłość marki
5

„W okresie przejściowym trzeba być elastycznym i odpowiadać na potrzeby klientów” - dodał dyrektor handlowy Federico Foschini. „Nie można zmusić klienta do zakupu wbrew jego upodobaniom. To wielki problem, z którym zmaga się dziś świat motoryzacji”.

Inna sprawa co stanie się z rdzennie spalinowymi samochodami Lamborghini w obliczu niepewnej przyszłości. Paliwa syntetyczne dają pewną nadzieję na ich zachowanie, ale na razie wydaje się, że w Sant’Agata wszyscy są zadowoleni z odświeżonej linii hybrydowych modeli, a o przyszłość będą się martwić gdy nadejdzie na to właściwy moment.

Nowe hybrydowe modele Lamborghini zostały ciepło przyjęte przez rynek. Teraz trzeba je ustabilizować.

„Chcemy jak najdłużej korzystać z samochodów hybrydowych, być może także, jeśli będzie to dozwolone ze względu na paliwo syntetyczne, po 2035 roku” - powiedział Winkelman. „Wiele nie jest jeszcze przesądzone, musimy zobaczyć co się wydarzy. Dzisiejsza oferta jest zupełnie nowa, więc nie spieszymy się z decyzją co dalej”.

Reklama

Foschini dodał, że V12 jest kluczowym elementem, o którego przetrwanie toczy się walka:

„Nie jesteśmy teraz w stanie zdecydować o następnej generacji, ale jasne jest, że jeśli będą otwarte drzwi i będziemy mogli utrzymać hybrydę z silnikiem spalinowym, pierwszą rzeczą, którą będziemy chcieli zachować jest V12. V12 jest ikoną Lamborghini. Z paliwem syntetycznym jest szansa. Nie widzę możliwości, by Lamborghini nie miało V12”.

Lamborghini logo prezentacja
5

W końcu musimy poruszyć temat gwiezdnego rynku plasującego się ponad tradycyjnym flagowcem z V12, który 30 lat temu składał się z Ferrari F50, McLarena F1 i właściwie nikogo więcej. Dziś wygląda to zupełnie inaczej - samochodów z cenami liczonymi w milionach funtów jest więcej niż tradycyjnych hot hatchy i na pewno Lamborghini chce należeć do tego wąskiego grona. Jak chętnie podkreślał Foschini, Lamborghini od prawie dwóch dekad jest w grze o ściśle limitowane serie supersamochodów, czy to z niestandardowymi wersjami istniejących modeli, czy też z bardziej zaawansowanymi autami demonstrującymi nowe technologie. Gdy nowe hybrydy zostaną w pełni wprowadzone na rynek, pojawią się kolejne:

W planach Lamborghini figuruje więcej modeli specjalnych, w tym flagowy hipersamochód z napędem hybrydowym.

“Zaczęliśmy oferować niskoseryjne auta od modelu Reventón. Potem pokazaliśmy Sesto Elemento, które zważywszy na masę utrzymaną poniżej 1000 kg, jest w mojej opinii hipersamochodem. To była prawdziwa demonstracja technologii. Potem były Veneno, Centenario, Sian, Countach. Wiemy, że tworzą one piramidę, na której szczycie jest miejsce na absolutnie niszowy hipersamochód za siedmiocyfrowe sumy.

Lamborghini hybryda
5

„To jasne, że w tej chwili naszą strategią jest przekształcenie oferty. Wprowadziliśmy na rynek trzy modele w ciągu 18 miesięcy, co dla firmy naszej wielkości jest ogromnym wyzwaniem, zwłaszcza w obliczu transformacji technologicznej. To jest pierwszy filar. Z pewnością drugim filarem jest poszerzanie oferty - modele Super Veloce, Performante, STO. Następnie, na szczycie piramidy, jest wspomniany hipersamochód. To coś, co planujemy i do czego będziemy dążyć. Teraz nadajemy priorytet ustabilizowaniu naszych trzech kluczowych modeli, ale mamy pomysł, mamy plan na przyszłość. Na pewno was zaskoczymy”.

Jeśli mamy być faktycznie zaskoczeni, nowy hipersamochód Lamborghini musiałby być czymś więcej niż tylko flagowcem w nowym opakowaniu. Sian i Countach wniosły nowatorską technologię superkondensatorów, więc tym razem także może chodzić o “coś więcej”. Można jednak bezpiecznie założyć, że jeśli Lamborghini chce wejść na szczyt wspomnianej piramidy, mniej lub bardziej wykorzysta istniejące komponenty flagowego Revuelto.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Tesla Model Y lifting
Tesla / Model Y
Tesla odświeża bestsellerowy Model Y

Nowa stylizacja zewnętrzna i poprawa jakości - to główne cele dużego liftingu Tesli Model Y.

24 stycznia 2025
2025 Shelby GT350 premiera
Ford / Mustang Shelby
Shelby GT350 z doładowanym V8 wrócił i jest gotów kąsać rywali

Poprzednie GT350 było produktem licencyjnym. Nowy model to prawdziwe Shelby i ma V8 o mocy 821 KM.

24 stycznia 2025
Maserati Quattroporte V poradnik kupującego
Maserati / Quattroporte
Maserati Quattroporte V (2003 - 2012): test i poradnik kupującego

Piąta generacja Quattroporte wniosła włoską limuzynę na poziom pozwalający rywalizować z najlepszymi.

23 stycznia 2025
Lexus LFA test
Lexus / LFA
Lexus LFA (2009-2012) - japoński supersamochód wszechczasów

Niedoceniany w swoim czasie, dziś Lexus LFA urósł do rangi ikony współczesnej motoryzacji.

22 stycznia 2025
BMW iM3 EV testy zimowe
BMW / M3
Elektryczne BMW M3 przechodzi testy w niskich temperaturach

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. Zauważono pierwsze muły testowe tego auta.

22 stycznia 2025
Michelin Primacy 5 opony
Michelin
Michelin wprowadza nową oponę Primacy 5 o zwiększonej trwałości

W oponie Primacy 5 Michelin dąży do zwiększenia żywotności i zmniejszenia wpływu na środowisko.

21 stycznia 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Na 2025 rok producent symulatora jazdy Assetto Corsa zapowiada nową wersję popularnej serii.

21 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025