Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
5

Podczas brytyjskiej premiery Temerario wśród włodarzy marki Lamborghini  dało się wyczuć głębokie poczucie ulgi. Ostatnie 18 miesięcy było dla producenta z Sant’Agata bardzo wyczerpujące i niepewne. W tym okresie pod marką szarżującego byka zadebiutowały trzy zupełnie nowe modele z napędem hybrydowym. Co figuruje w dalszych planach włoskiej marki skoro rozpoczęto już ten nowy rozdział? Spotkaliśmy się z dyrektorem generalnym Stephanem Winkelmannem i dyrektorem handlowym Federico Foschinim, aby omówić teraźniejszość i najbliższą przyszłość Lamborghini, od pojazdów elektrycznych po hipersamochody.

Decyzja o wyposażeniu Revuelto, nowego flagowca i następcy Aventadora, w moduł elektryczny, była według Winkelmanna przejawem “głębokiej wiary”. Wiary w to, że w obliczu konieczności zmniejszenia emisji przy jednoczesnym zwiększeniu osiągów klienci zaakceptują częściowo elektryczny wpis w konserwatywną linię krwi Lamborghini - typową dla spalania wewnętrznego w najbardziej teatralnym wydaniu. Łatwo zapomnieć, że teraz Revuelto jest w każdym calu ulubieńcem Instagrama, podobnie jak jego poprzednik.

Za Lamborghini bardzo trudne 18 miesięcy, ale marka już teraz przedstawia strategię na następne lata.

Następnie pojawił się Urus SE, filozoficznie mniej trudna do zaakceptowania hybryda Lamborghini. Żywiciel rodziny Lambo wygląda teraz lepiej, jest bardziej wyrafinowany, szybszy i bardziej wszechstronny - czego tu nie lubić?

Ostatni z trojga, Temerario, był najbardziej problematyczny. W przeciwieństwie do Revuelto nie zachował silnika, który zdefiniował jego poprzedników. To całkowicie nowy produkt, z całkowicie nowym układem napędowym. Może i ma ponad 900 KM, może i kręci się do 10 000 obr./min., ale to jednak nowe V8 twin turbo, a nie stare wolnossące, ukochane V10.

Lamborghini stephan winkelmann
5

Dotarliśmy do obecnego momentu. Co dalej? Najbardziej niewygodnym tematem, o którym wszyscy zdaje się zapomnieli, jest zapowiadany od ponad roku elektryczny SUV Lanzador, którego produkcja miała ruszyć w 2028 r. Włoska marka otwarcie mówiła o wyzwaniach związanych ze stworzeniem rodzinnego, elektrycznego wozu godnego noszenia tego logo. Wygląda jednak na to, że od momentu prezentacji konceptu stosunek opinii publicznej do samochodów elektrycznych, szczególnie z półki premium, zmienił się na tyle, że Lamborghini jest skłonne odłożyć wprowadzenie Lanzadora na później.

Elektryczny Lanzador miał pojawić się w 2028 r., ale Lamborghini przesunęło jego premierę o co najmniej 2 lata.

CEO Lamborghini, Stephan Winkelmann, wyjaśnił: 'Krzywa akceptacji w pełni elektrycznych samochodów spłaszcza się i jest to jeszcze bardziej widoczne w przypadku drogich samochodów. Istnieje równanie mówiące, że im droższy samochód, tym mniej chętnych do zakupu w pełni elektrycznego wariantu. Ta zmiana nastąpiła w ciągu ostatnich paru lat, ale wszyscy uważamy, że w nadchodzących latach ten trend się odwróci. Uważamy, że koniec dekady to najlepszy moment na wprowadzenie kolejnego samochodu, takiego jak Lanzador - nowy styl nadwozia, nowe typy klientów. Trzy samochody hybrydowe i jeden samochód elektryczny - koniec dekady to właściwy moment na wprowadzenie tego dodatku”.

Lamborghini przyszłość marki
5

„W okresie przejściowym trzeba być elastycznym i odpowiadać na potrzeby klientów” - dodał dyrektor handlowy Federico Foschini. „Nie można zmusić klienta do zakupu wbrew jego upodobaniom. To wielki problem, z którym zmaga się dziś świat motoryzacji”.

Inna sprawa co stanie się z rdzennie spalinowymi samochodami Lamborghini w obliczu niepewnej przyszłości. Paliwa syntetyczne dają pewną nadzieję na ich zachowanie, ale na razie wydaje się, że w Sant’Agata wszyscy są zadowoleni z odświeżonej linii hybrydowych modeli, a o przyszłość będą się martwić gdy nadejdzie na to właściwy moment.

Nowe hybrydowe modele Lamborghini zostały ciepło przyjęte przez rynek. Teraz trzeba je ustabilizować.

„Chcemy jak najdłużej korzystać z samochodów hybrydowych, być może także, jeśli będzie to dozwolone ze względu na paliwo syntetyczne, po 2035 roku” - powiedział Winkelman. „Wiele nie jest jeszcze przesądzone, musimy zobaczyć co się wydarzy. Dzisiejsza oferta jest zupełnie nowa, więc nie spieszymy się z decyzją co dalej”.

Reklama

Foschini dodał, że V12 jest kluczowym elementem, o którego przetrwanie toczy się walka:

„Nie jesteśmy teraz w stanie zdecydować o następnej generacji, ale jasne jest, że jeśli będą otwarte drzwi i będziemy mogli utrzymać hybrydę z silnikiem spalinowym, pierwszą rzeczą, którą będziemy chcieli zachować jest V12. V12 jest ikoną Lamborghini. Z paliwem syntetycznym jest szansa. Nie widzę możliwości, by Lamborghini nie miało V12”.

Lamborghini logo prezentacja
5

W końcu musimy poruszyć temat gwiezdnego rynku plasującego się ponad tradycyjnym flagowcem z V12, który 30 lat temu składał się z Ferrari F50, McLarena F1 i właściwie nikogo więcej. Dziś wygląda to zupełnie inaczej - samochodów z cenami liczonymi w milionach funtów jest więcej niż tradycyjnych hot hatchy i na pewno Lamborghini chce należeć do tego wąskiego grona. Jak chętnie podkreślał Foschini, Lamborghini od prawie dwóch dekad jest w grze o ściśle limitowane serie supersamochodów, czy to z niestandardowymi wersjami istniejących modeli, czy też z bardziej zaawansowanymi autami demonstrującymi nowe technologie. Gdy nowe hybrydy zostaną w pełni wprowadzone na rynek, pojawią się kolejne:

W planach Lamborghini figuruje więcej modeli specjalnych, w tym flagowy hipersamochód z napędem hybrydowym.

“Zaczęliśmy oferować niskoseryjne auta od modelu Reventón. Potem pokazaliśmy Sesto Elemento, które zważywszy na masę utrzymaną poniżej 1000 kg, jest w mojej opinii hipersamochodem. To była prawdziwa demonstracja technologii. Potem były Veneno, Centenario, Sian, Countach. Wiemy, że tworzą one piramidę, na której szczycie jest miejsce na absolutnie niszowy hipersamochód za siedmiocyfrowe sumy.

Lamborghini hybryda
5

„To jasne, że w tej chwili naszą strategią jest przekształcenie oferty. Wprowadziliśmy na rynek trzy modele w ciągu 18 miesięcy, co dla firmy naszej wielkości jest ogromnym wyzwaniem, zwłaszcza w obliczu transformacji technologicznej. To jest pierwszy filar. Z pewnością drugim filarem jest poszerzanie oferty - modele Super Veloce, Performante, STO. Następnie, na szczycie piramidy, jest wspomniany hipersamochód. To coś, co planujemy i do czego będziemy dążyć. Teraz nadajemy priorytet ustabilizowaniu naszych trzech kluczowych modeli, ale mamy pomysł, mamy plan na przyszłość. Na pewno was zaskoczymy”.

Jeśli mamy być faktycznie zaskoczeni, nowy hipersamochód Lamborghini musiałby być czymś więcej niż tylko flagowcem w nowym opakowaniu. Sian i Countach wniosły nowatorską technologię superkondensatorów, więc tym razem także może chodzić o “coś więcej”. Można jednak bezpiecznie założyć, że jeśli Lamborghini chce wejść na szczyt wspomnianej piramidy, mniej lub bardziej wykorzysta istniejące komponenty flagowego Revuelto.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X jest mocniejsza i szybsza od Ferrari F80

Flagowe Corvette ZR1X już tu jest i ma dokładnie tak ogromną moc jakiej się spodziewaliśmy.

19 czerwca 2025
Ferrari 296 Speciale Piloti premiera
Ferrari / 296 Speciale
Ferrari 296 Speciale Piloti - 880 KM których i tak nie możesz kupić

Ferrari prezentuje wersję specjalną 296 Speciale przeznaczoną dla bardzo wąskiej grupy odbiorców.

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
GMA
Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

17 czerwca 2025
Nürburgring 24h 2025 zapowiedź
Nürburgring 24h
Nürburgring 24h 2025 - 141 aut w najtrudniejszym wyścigu sezonu

Jeśli po Le Mans nie macie dość długodystansowych emocji, w ten weekend startuje Nürburgring 24h.

17 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025