Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Lamborghini Lanzador - zapowiedź pierwszego elektrycznego Lamborghini

Pierwszy elektryczny model Lamborghini będzie mieszanką SUV-a i coupe o mocy minimum 1360 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 sierpnia 2023
Lamborghini Lanzador koncept główne
26

Podobnie jak inni producenci, Lamborghini zmierza ku elektromobilności. O ile tradycyjne samochody sportowe, jak Revuelto i następca Huracana, zachowają przy życiu silniki spalinowe, o tyle całkowicie elektryczne Lambo wcale nie jest odległą wizją. Oto koncept Lanzador - efektowne GT 2+2 zaprojektowane jako wczesna zapowiedź designu pierwszego EV marki, który ma pojawić się w 2028 roku. Zapowiadana moc układu napędowego przekroczy 1360 KM, a auto będzie wyposażone w najbardziej zaawansowane technologicznie podwozie jakie kiedykolwiek stworzyło Lamborghini.

Nadwozie Lanzadora to coś pomiędzy Urusem a Revuelto, ale sam producent zaznacza, że to nie tylko showcar. Wygląd konceptu i niektóre jego systemy jazdy dość dokładnie oddają ostateczną formę produkcyjną. Nie ma na razie mowy o osiągach, ale Lamborghini wykorzysta dedykowaną dla elektryków platformę z silnikami na obu osiach.

Koncepcyjny Lanzador zapowiada design i technologie jakie Lamborghini zastosuje w swoim pierwszym EV.

Lanzador w produkcyjnej formie będzie w dużej mierze korzystał z technologii koncernu Volkswagena - przede wszystkim z architektury SSP Sport wspólnej z przyszłymi modelami Bentleya i Porsche. Mimo wszystko Lamborghini podkreśla, że projekt Lanzador od początku był tworzony z myślą o konkretnych osiągach i parametrach inżynieryjnych.

Koncept podobno dysponuje dwoma silnikami o łącznej mocy przekraczającej jeden megawat (1360 KM) i brzmi to wiarygodnie w kontekście zastosowania architektury SSP Sport, która według zapowiedzi będzie w stanie przenieść nawet 1700 i więcej koni mechanicznych. Osiągi tego auta będą spektakularne, ale producent chce także nadać mu unikalne własności jezdne, między innymi przy pomocy wyrafinowanej elektroniki sterującej układem jezdnym.

Lamborghini Lanzador koncept Monterey
26

Zaprezentowany podczas Monterey Car Week koncept Lamborghini Lanzador służy jako jeżdżące laboratorium dla niektórych z tych systemów. Chodzi przede wszystkim o nową odsłonę LDVI (Lamborghini Dynamic Vehicle Integration), czyli systemu sterowania dynamiką auta podczas jazdy. W porównaniu do aktualnej wersji systemu stosowanej w Revuelto, Lanzador ma więcej czujników i siłowników odpowiadających za reakcje podwozia, system skrętnej tylnej osi, system rozdziału momentu obrotowego i inne. Nowy jest także przedni radar, którego zadaniem będzie skanowanie drogi i przygotowanie zawieszenia pneumatycznego do tłumienia konkretnych nierówności.

Lanzador pełni też funkcję jeżdżącej platformy testowej dla zaawansowanych systemów dynamiki jazdy nowej generacji.

Reklama

Kluczową sprawą dla dynamiki Lanzadora są też ustawienia silników elektrycznych, które będą współpracować z czujnikami prędkości każdego koła w celu optymalizacji przyczepności i trakcji w zakrętach. W przeciwieństwie do niektórych usportowionych aut elektrycznych (np. Hyundai Ioniq 5 N) Lamborghini Lanzador nie będzie naśladował dźwięków i sposobu działania napędu spalinowego, ale Włosi chcą innymi sposobami maksymalnie poprawić zaangażowanie kierowcy w proces prowadzenia.

Lamborghini Lanzador koncept wnętrze
26

Wiele testowych kilometrów Lanzador pokona na torze i ma sobie tam radzić równie dobrze jak na drogach. Mimo wszystko jest to jednak auto drogowe o charakterze GT, więc nadwozie zoptymalizowano głównie pod kątem zredukowania oporów powietrza. Dla optymalnego balansu samochód ma dwa tryby - Efficiency i Downforce - które mają wpływ na aktywne elementy aerodynamiki ukryte w nadwoziu i podłodze. W ten sposób kierowca będzie mógł zmaksymalizować zasięg lub zapewnić stabilność przy wysokich prędkościach. Nawet ogromne 23-calowe koła konceptu mają już aerodynamiczne dyski poprawiające przepływ powietrza.

Lamborghini Lanzador będzie przede wszystkim autem drogowym, ale ma sobie radzić także na torze.

Cała ta elektronika ma być skomponowana w kilka różnych trybów jazdy o większej różnorodności niż w analogicznym samochodzie z klasycznym napędem. Zamiast dawać kierowcy pełnię władzy nad działaniem podwozia i napędu (jak np. w Rimacu Nevera), Lamborghini stworzy własne tryby obejmujące pracę silników, układu kierowniczego, zawieszenia i aerodynamiki.

Projektanci już teraz zapowiadają, że Lanzador będzie najlżejszym samochodem w swojej kategorii, ale te zapowiedzi należy traktować z dystansem, bo na razie nie ma na rynku żadnego samochodu o podobnych założeniach. Tak czy inaczej, jesteśmy ciekawi jak Lamborghini poradzi sobie z pierwszym całkowicie elektrycznym modelem.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024