Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Lamborghini Lanzador - zapowiedź pierwszego elektrycznego Lamborghini

Pierwszy elektryczny model Lamborghini będzie mieszanką SUV-a i coupe o mocy minimum 1360 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 sierpnia 2023
Lamborghini Lanzador koncept główne
26

Podobnie jak inni producenci, Lamborghini zmierza ku elektromobilności. O ile tradycyjne samochody sportowe, jak Revuelto i następca Huracana, zachowają przy życiu silniki spalinowe, o tyle całkowicie elektryczne Lambo wcale nie jest odległą wizją. Oto koncept Lanzador - efektowne GT 2+2 zaprojektowane jako wczesna zapowiedź designu pierwszego EV marki, który ma pojawić się w 2028 roku. Zapowiadana moc układu napędowego przekroczy 1360 KM, a auto będzie wyposażone w najbardziej zaawansowane technologicznie podwozie jakie kiedykolwiek stworzyło Lamborghini.

Nadwozie Lanzadora to coś pomiędzy Urusem a Revuelto, ale sam producent zaznacza, że to nie tylko showcar. Wygląd konceptu i niektóre jego systemy jazdy dość dokładnie oddają ostateczną formę produkcyjną. Nie ma na razie mowy o osiągach, ale Lamborghini wykorzysta dedykowaną dla elektryków platformę z silnikami na obu osiach.

Koncepcyjny Lanzador zapowiada design i technologie jakie Lamborghini zastosuje w swoim pierwszym EV.

Lanzador w produkcyjnej formie będzie w dużej mierze korzystał z technologii koncernu Volkswagena - przede wszystkim z architektury SSP Sport wspólnej z przyszłymi modelami Bentleya i Porsche. Mimo wszystko Lamborghini podkreśla, że projekt Lanzador od początku był tworzony z myślą o konkretnych osiągach i parametrach inżynieryjnych.

Koncept podobno dysponuje dwoma silnikami o łącznej mocy przekraczającej jeden megawat (1360 KM) i brzmi to wiarygodnie w kontekście zastosowania architektury SSP Sport, która według zapowiedzi będzie w stanie przenieść nawet 1700 i więcej koni mechanicznych. Osiągi tego auta będą spektakularne, ale producent chce także nadać mu unikalne własności jezdne, między innymi przy pomocy wyrafinowanej elektroniki sterującej układem jezdnym.

Lamborghini Lanzador koncept Monterey
26

Zaprezentowany podczas Monterey Car Week koncept Lamborghini Lanzador służy jako jeżdżące laboratorium dla niektórych z tych systemów. Chodzi przede wszystkim o nową odsłonę LDVI (Lamborghini Dynamic Vehicle Integration), czyli systemu sterowania dynamiką auta podczas jazdy. W porównaniu do aktualnej wersji systemu stosowanej w Revuelto, Lanzador ma więcej czujników i siłowników odpowiadających za reakcje podwozia, system skrętnej tylnej osi, system rozdziału momentu obrotowego i inne. Nowy jest także przedni radar, którego zadaniem będzie skanowanie drogi i przygotowanie zawieszenia pneumatycznego do tłumienia konkretnych nierówności.

Lanzador pełni też funkcję jeżdżącej platformy testowej dla zaawansowanych systemów dynamiki jazdy nowej generacji.

Reklama

Kluczową sprawą dla dynamiki Lanzadora są też ustawienia silników elektrycznych, które będą współpracować z czujnikami prędkości każdego koła w celu optymalizacji przyczepności i trakcji w zakrętach. W przeciwieństwie do niektórych usportowionych aut elektrycznych (np. Hyundai Ioniq 5 N) Lamborghini Lanzador nie będzie naśladował dźwięków i sposobu działania napędu spalinowego, ale Włosi chcą innymi sposobami maksymalnie poprawić zaangażowanie kierowcy w proces prowadzenia.

Lamborghini Lanzador koncept wnętrze
26

Wiele testowych kilometrów Lanzador pokona na torze i ma sobie tam radzić równie dobrze jak na drogach. Mimo wszystko jest to jednak auto drogowe o charakterze GT, więc nadwozie zoptymalizowano głównie pod kątem zredukowania oporów powietrza. Dla optymalnego balansu samochód ma dwa tryby - Efficiency i Downforce - które mają wpływ na aktywne elementy aerodynamiki ukryte w nadwoziu i podłodze. W ten sposób kierowca będzie mógł zmaksymalizować zasięg lub zapewnić stabilność przy wysokich prędkościach. Nawet ogromne 23-calowe koła konceptu mają już aerodynamiczne dyski poprawiające przepływ powietrza.

Lamborghini Lanzador będzie przede wszystkim autem drogowym, ale ma sobie radzić także na torze.

Cała ta elektronika ma być skomponowana w kilka różnych trybów jazdy o większej różnorodności niż w analogicznym samochodzie z klasycznym napędem. Zamiast dawać kierowcy pełnię władzy nad działaniem podwozia i napędu (jak np. w Rimacu Nevera), Lamborghini stworzy własne tryby obejmujące pracę silników, układu kierowniczego, zawieszenia i aerodynamiki.

Projektanci już teraz zapowiadają, że Lanzador będzie najlżejszym samochodem w swojej kategorii, ale te zapowiedzi należy traktować z dystansem, bo na razie nie ma na rynku żadnego samochodu o podobnych założeniach. Tak czy inaczej, jesteśmy ciekawi jak Lamborghini poradzi sobie z pierwszym całkowicie elektrycznym modelem.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Ringbrothers Octavia aston martin dbs
Restomod
To nowy restomod Aston Martina, choć nazwa może sugerować co innego

Ringbrothers Octavia to nie popularny liftback Skody z silnikiem V8, a nowy restomod Aston Martina…

18 sierpnia 2025
Longbow zapowiedź
Longbow
Ta brytyjska firma może przejąć filozofię lekkości Lotusa

Marka Longbow buduje lekki i prosty elektryczny samochód sportowy, który ma mieć rozsądną cenę.

18 sierpnia 2025
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!
Prezentacja Partnera
Nowa era męskiej pielęgnacji – jak zmieniły się przyzwyczajenia mężczyzn!

Jeszcze kilkanaście lat temu męska półka w łazience często ograniczała się do żelu pod prysznic 3w1 - jak jest dziś?

14 sierpnia 2025
Ford Kuga test PL
Ford / Kuga
Ford Kuga - słusznie lubiany wielozadaniowiec

To jeden z najmniej emocjonujących segmentów, ale nieustannie mogący sporo zaoferować.

14 sierpnia 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defender w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Kamm 912T restomod
Restomod
Ten restomod Porsche 912 ma mniej mocy niż BMW 3, ale to nieważne

Kamm Manufaktur właśnie pokazało samochód będący idealnym antidotum na współczesny wyścig mocy.

9 sierpnia 2025
Bugatti Brouillard prezentacja
Bugatti / Brouillard
Bugatti Brouillard to pierwszy z wielu nowych one-offów z Molsheim

Kto powiedział że W16 zniknęło? Jeśli masz kasę i wyobraźnię, Bugatti jest gotowe współpracować.

7 sierpnia 2025
2025 Bentley Bentayga Speed test
Bentley / Bentayga
2025 Bentley Bentayga Speed - godny rywal Aston Martina DBX?

Już bez W12, ale z V8 i plejadą zmyślnej elektroniki - Bentley Bentayga Speed może zagrozić liderom.

6 sierpnia 2025
Range Rover Sport SV Carbon 2025
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport SV teraz także w wersji specjalnej Carbon

Range Rover Sport SV w wersji Carbon nie posiada w standardzie dwóch najlepszych karbonowych opcji…

6 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025