Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Ford Ranger Raptor z V6 o mocy 288 KM pojawi się w Europie

Ford Performance wzmocnił silnik Rangera Raptor oraz zastosował kilka zmyślnych trików w zawieszeniu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 lutego 2022
Czerowny Ford Ranger Raptor wyskakujący w powietrze
15

Właśnie zadebiutował Ford Ranger Raptor nowej generacji, który dokładnie w takiej postaci trafi również do Europy. Sportowa wersja odznacza się bojowym wyglądem i znacząco poprawionymi zdolnościami do szybkiej jazdy w terenie.

Dostawy rozpoczną się latem tego roku.

To nadal Ranger i nadal Raptor, ale ze starego modelu pozostała tylko znajoma nazwa. Ford Performance postarał się o całkowitą przemianę, której rdzeniem jest przede wszystkim silnik. 3-litrowe V6 twin turbo to jednostka z rodziny Ecoboost, która ma zastosowanie także w Bronco Raptor oferowanym w USA. W stosunku do amerykańskiej wersji moc musiała zostać obniżona ze względu na normy emisji, ale i tak Ranger Raptor ma 288 KM i 491 Nm. To 75 KM więcej niż w poprzedniku wyposażonym w 2-litrowego turbodiesla, za to moment obrotowy spadł o 9 Nm. Moc jest przekazywana na wszystkie cztery koła za pośrednictwem nowej 10-biegowej automatycznej skrzyni biegów Forda, a wspomniany wcześniej diesel będzie dostępny jako opcja od 2023 roku.

Ford Ranger Raptor w piachu
15

Oprócz nowego, stałego układu napędu na cztery koła Ranger Raptor korzysta z elektronicznie sterowanej, dwubiegowej skrzyni redukcyjnej, blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego oraz siedmiu trybów jazdy, aby jak najefektywniej przenosić moc na podłoże.

Nowy Ranger Raptor podobnie jak poprzednik wykorzystuje platformę T7, ale ma już podwójne wahacze przy przedniej osi i układ ze sztywną osią i sprężynami śrubowymi z tyłu. Współpracują z nimi amortyzatory o długim skoku. W modelach Raptor dział Ford Performance zazwyczaj wykorzystywał amortyzatory typu Fox i tak samo będzie w przypadku nowego Rangera.

Opracowane przez Ford Performance 2,5-calowe amortyzatory Fox umożliwiają korzystanie z takich funkcji jak "Bottom-Out Control", zapewniającej maksymalną siłę tłumienia w ostatnich 25 procentach skoku, oraz zwiększonej sztywności podczas przyspieszania. Reszta układu zawieszenia również została zmodernizowana np. poprzez wzmocnione górne i dolne wahacze zapewniające większą elastyczność i kontrolę w trudnym terenie.

Ford Ranger Raptor w piachu widziany z tyłu
15
Reklama

Do warunków terenowych dostosowano także konstrukcję słupka C, który jest istotnie wzmocniony, oraz powiększoną przednią stalową płytę, która chroni chłodnicę, miskę olejową i przedni mechanizm różnicowy przed uszkodzeniami.

Od strony wizualnej surowy Ranger przeszedł dość dużą metamorfozę. Pojawiły się poszerzone nadkola, pokaźne przetłoczenia boczne i oczywiście wielkie koła z terenowymi oponami. To idealnie komponuje się z agresywniejszymi zderzakami i potężnym przednim pasem z wkomponowanymi światłami LED Matrix. We wnętrzu Raptora zamontowano fotele (podobno) inspirowane myśliwcami, z pomarańczowym akcentem w postaci kontrastujących szwów. Standardowym wyposażeniem jest 12,4-calowy ekran cyfrowych zegarów i 12-calowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego, a opcjonalnie dostępny jest 10-głośnikowy system dźwiękowy B&O.

Ford Ranger Raptor wnętrze auta
15

Wygląda na to, że Ford po raz kolejny stworzył pikapa, jakiego nikt inny nie ma, przynajmniej w Europie. Nowy Raptor będzie wisienką na torcie w gamie Rangera, którego poprzednia generacja była najchętniej kupowanym pikapem na naszym kontynencie. Zmiana napędu wersji Raptor na mocne, benzynowe V6 Ecoboost nie każdemu się spodoba z powodu wysokiego spalania, ale przecież w ofercie pozostaną mocne diesle, choć trzeba będzie na nie chwilę poczekać. Nam zdecydowanie podoba się, że samochód reklamowany jako mocny, duży i szybki będzie miał zauważalnie lepsze osiągi. Tak właśnie powinno być w przypadku Forda o nazwie Raptor.

Pierwsze sztuki nowego Forda Ranger Raptor pojawią się w Europie w połowie tego roku, ale ceny jeszcze nie opublikowano. Należy spodziewać się kwot rzędu 300-350 tys. zł.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
Redaktor Michał Sztorc wskakuje na prawy fotel
Motosport
Work-racing balance w teamie Atlas Ward Motorsport

Ruszamy na Red Bull Ring by wraz z Atlas Ward Motorsport poznać sekret łączenia pracy zawodowej z profesjonalnym ściganiem się.

25 października 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Ferrari F250 hypercar spyshot
Ferrari
Następny hipersamochód Ferrari może otrzymać tylko sześć cylindrów

Dzięki hybrydzie z V6 następny flagowiec Ferrari połączy świat samochodów drogowych i wyścigowych.

27 listopada 2023
Adam Małysz - legenda skoków narciarskich i wielokrotny uczestnik Rajdu Dakar
Felieton
O jakich autach marzył Adam Małysz?

W EVO czytamy o autach ze snów i wszyscy o nich marzymy niezależnie od tego, ile kosztują i jak są szybkie.

24 listopada 2023
2023 Porsche Panamera lifting
Porsche / Panamera
Nowe Porsche Panamera ma się prowadzić bardziej jak 911

Po liftingu Panamera zyskała design i technologie upodabniające ten model do Porsche Taycana.

24 listopada 2023
Pagani Imola Roadster główne
Pagani / Imola
Nowe Pagani Imola Roadster - bezwzględny atak na zmysły

Imola to najbardziej radykalne drogowe Pagani w historii, a teraz debiutuje jej wersja Roadster.

24 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023