Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Ford Ranger Raptor z V6 o mocy 288 KM pojawi się w Europie

Ford Performance wzmocnił silnik Rangera Raptor oraz zastosował kilka zmyślnych trików w zawieszeniu.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 lutego 2022
Czerowny Ford Ranger Raptor wyskakujący w powietrze
15

Właśnie zadebiutował Ford Ranger Raptor nowej generacji, który dokładnie w takiej postaci trafi również do Europy. Sportowa wersja odznacza się bojowym wyglądem i znacząco poprawionymi zdolnościami do szybkiej jazdy w terenie.

Dostawy rozpoczną się latem tego roku.

To nadal Ranger i nadal Raptor, ale ze starego modelu pozostała tylko znajoma nazwa. Ford Performance postarał się o całkowitą przemianę, której rdzeniem jest przede wszystkim silnik. 3-litrowe V6 twin turbo to jednostka z rodziny Ecoboost, która ma zastosowanie także w Bronco Raptor oferowanym w USA. W stosunku do amerykańskiej wersji moc musiała zostać obniżona ze względu na normy emisji, ale i tak Ranger Raptor ma 288 KM i 491 Nm. To 75 KM więcej niż w poprzedniku wyposażonym w 2-litrowego turbodiesla, za to moment obrotowy spadł o 9 Nm. Moc jest przekazywana na wszystkie cztery koła za pośrednictwem nowej 10-biegowej automatycznej skrzyni biegów Forda, a wspomniany wcześniej diesel będzie dostępny jako opcja od 2023 roku.

Reklama
Ford Ranger Raptor w piachu
15

Oprócz nowego, stałego układu napędu na cztery koła Ranger Raptor korzysta z elektronicznie sterowanej, dwubiegowej skrzyni redukcyjnej, blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego oraz siedmiu trybów jazdy, aby jak najefektywniej przenosić moc na podłoże.

Nowy Ranger Raptor podobnie jak poprzednik wykorzystuje platformę T7, ale ma już podwójne wahacze przy przedniej osi i układ ze sztywną osią i sprężynami śrubowymi z tyłu. Współpracują z nimi amortyzatory o długim skoku. W modelach Raptor dział Ford Performance zazwyczaj wykorzystywał amortyzatory typu Fox i tak samo będzie w przypadku nowego Rangera.

Opracowane przez Ford Performance 2,5-calowe amortyzatory Fox umożliwiają korzystanie z takich funkcji jak "Bottom-Out Control", zapewniającej maksymalną siłę tłumienia w ostatnich 25 procentach skoku, oraz zwiększonej sztywności podczas przyspieszania. Reszta układu zawieszenia również została zmodernizowana np. poprzez wzmocnione górne i dolne wahacze zapewniające większą elastyczność i kontrolę w trudnym terenie.

Ford Ranger Raptor w piachu widziany z tyłu
15
Reklama

Do warunków terenowych dostosowano także konstrukcję słupka C, który jest istotnie wzmocniony, oraz powiększoną przednią stalową płytę, która chroni chłodnicę, miskę olejową i przedni mechanizm różnicowy przed uszkodzeniami.

Od strony wizualnej surowy Ranger przeszedł dość dużą metamorfozę. Pojawiły się poszerzone nadkola, pokaźne przetłoczenia boczne i oczywiście wielkie koła z terenowymi oponami. To idealnie komponuje się z agresywniejszymi zderzakami i potężnym przednim pasem z wkomponowanymi światłami LED Matrix. We wnętrzu Raptora zamontowano fotele (podobno) inspirowane myśliwcami, z pomarańczowym akcentem w postaci kontrastujących szwów. Standardowym wyposażeniem jest 12,4-calowy ekran cyfrowych zegarów i 12-calowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego, a opcjonalnie dostępny jest 10-głośnikowy system dźwiękowy B&O.

Ford Ranger Raptor wnętrze auta
15

Wygląda na to, że Ford po raz kolejny stworzył pikapa, jakiego nikt inny nie ma, przynajmniej w Europie. Nowy Raptor będzie wisienką na torcie w gamie Rangera, którego poprzednia generacja była najchętniej kupowanym pikapem na naszym kontynencie. Zmiana napędu wersji Raptor na mocne, benzynowe V6 Ecoboost nie każdemu się spodoba z powodu wysokiego spalania, ale przecież w ofercie pozostaną mocne diesle, choć trzeba będzie na nie chwilę poczekać. Nam zdecydowanie podoba się, że samochód reklamowany jako mocny, duży i szybki będzie miał zauważalnie lepsze osiągi. Tak właśnie powinno być w przypadku Forda o nazwie Raptor.

Pierwsze sztuki nowego Forda Ranger Raptor pojawią się w Europie w połowie tego roku, ale ceny jeszcze nie opublikowano. Należy spodziewać się kwot rzędu 300-350 tys. zł.

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Genesis G90 Wingback concept
Genesis / G90
Genesis G90 Wingback Concept - potencjalny rywal BMW M5 Touring

Projekty takie jak G90 Wingback Concept Genesis mają podkreślić sportowe aspiracje marki Genesis.

10 grudnia 2025
Bentley Continental GT dutch masters seria
Bentley / Continental GT
Bentley prezentuje trzy unikatowe kreacje inspirowane mistrzami pędzla

Luksusowe samochody i malarstwo? Bentley i Mulliner udowadniają, że to bardzo dobre połączenie.

9 grudnia 2025
Lamborghini Temerario Ad Personam przód
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario Ad Personam - sztuka i rzemiosło w jednym

Lamborghini rozwija swój program zamówień specjalnych, stąd pomysł na nowe Temerario Ad Personam.

8 grudnia 2025
Lexus LFA Concept premiera
Lexus / LFA
Nowy Lexus LFA nie dostanie silnika V10, ani żadnego silnika tłokowego

Następca LFA będzie samochodem elektrycznym. Jego oficjalną zapowiedzią jest nowy LFA Concept.

7 grudnia 2025
Toyota GR GT i GT3 premiera
Toyota / GR GT
Toyota GR GT ma silnik V8, napęd na tył i będzie ścigać się w GT3

Stworzona od podstaw, flagowa Toyota GR GT ma być perłą w koronie oddziału Gazoo Racing.

5 grudnia 2025
JAS motorsport Honda NSX restomod
Restomod
JAS Motorsport i Pininfarina stworzą restomoda na bazie Hondy NSX

NSX od JAS Motorsport ma być autem, w którym spotyka się piękno, osiągi i sztuka inżynieryjna.

4 grudnia 2025
Volvo wyposażone w opony Bridgestone Blizzak 6 podczas zimowych testów na śniegu.
Prezentacja Partnera
Bridgestone: Rok zwycięstw i dominacji w testach 2025

Bridgestone umacnia pozycję lidera: w 2025 r. zdobywa topowe wyniki w testach opon zimowych, całorocznych i letnich.

3 grudnia 2025
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo Giulia i Stelvio Collezione - w hołdzie dla Quadrifoglio

Edycja Collezione Giulii i Stelvio nawiązuje do koniczyny obecnej w drogowych Alfach od 1963 roku.

2 grudnia 2025
Mercedes G Cabriolet teaser
Mercedes / klasa G
Mercedes rozpoczął proces testowy klasy G w wersji Cabriolet

Luksusowa terenówka Mercedesa powróci do korzeni i zyska nowy, lifestyle’owy rodzaj nadwozia.

2 grudnia 2025
Bugatti Bolide ostatni egzemplarz
Bugatti / Bolide
Bugatti zakończyło produkcję torowego modelu specjalnego Bolide

Bolide to projekt, który jak żaden inny poszerzył wiedzę Bugatti w zakresie osiągów na torze.

29 listopada 2025
Audi V6 TDI mhev prezentacja
Audi
Audi prezentuje nowy silnik V6 TDI z technologią MHEV plus

Audi udowadnia, że da się jeszcze stworzy mocny i oszczędny silnik diesla o większej pojemności.

29 listopada 2025
2026 Mercedes-AMG GT 4-door ev
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG zorganizował pierwszy dynamiczny pokaz nowego GT 4-door

W światłach Las Vegas Mercedes-AMG pokazał najnowszy prototyp elektrycznego następcy AMG GT 4-door.

29 listopada 2025