Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Ford Ranger Raptor w kobiecych rękach - kto pierwszy wymięknie?

Potężny pickup, który za nic ma sobie grawitację vs. równie gibka, ale jednak kobieta. Czy dogadają się ze sobą na 1000 km asfaltów, pól i bezdroży?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

9 czerwca 2023
Ford Ranger Raptor test główne
22

Ford odrobił lekcję z tematu hołdów składanych niewątpliwym legendom i poprawił swoją ofertę dla miłośników pickupów. Pickupów, ale tych trochę szybszych i bardziej zwariowanych. Oczywiście Unia Europejska nie byłaby sobą, gdyby nie rzuciła kilku kłód pod koła (choć z tymi Raptor radzi sobie świetnie), wobec czego na Starym Kontynencie z 3-litrowego V6 mamy “tylko” niespełna 300 KM, gdzie USA czy Ameryka szczycą się mocą aż 400 KM (w zasadzie to kwestia sterownika, więc więcej chyba dodawać nie trzeba…). Nadal jednak jest to jedno z najlepiej wyglądających aut “roboczych” (przez szalone zawieszenie niestety uciąg na haku i ładowność mocno ucierpiały), wobec czego oddaliśmy je na Majówkę koleżance z redakcji.

Jak mówi - gabaryty jej nie przeraziły, wszak ma doświadczenie z SUV-ami, również tymi z USA. Sama jazda problemem nie jest, trochę słabiej z zajmowaniem miejsca. Nie ma co trudzić się z wskakiwaniem do wnętrza Forda - trzeba jak rasowy redneck użyć progu ku uciesze obserwatorów, inaczej kończy się na brudnych nogawkach. Raptor to auto nafaszerowane wspomagaczami elektronicznymi, choć jednocześnie zachowujące zdrowy rozsądek w tym daleko idącym wspieraniu kierowcy. Nic tu nie dzieje się bez przyzwolenia kierowcy, a w zasadzie o wszystkim decyduje on, nawet jeśli pickup podpowiada o ewentualnych skutkach pewnych manewrów. Zresztą byłoby dziwnie, gdyby Raptor na siłę wyhamowywał np. zbliżając się do przeszkody. Tu czujniki parkowania mają spory dystans do “pozamiejskich” sytuacji, ochoczo wręcz biorąc na siebie błoto, gałęzie i rowy.

Raptor nie przeraża gabarytami, za to wsiadanie dla kobiety jest dość problematyczne. Pomaga spory próg drzwiowy.

Co ciekawe, Raptor pojawił się w Europie wcześniej niż Ranger, na którym teoretycznie bazuje. Poza tym jest to pierwszy tego typu mariaż z Volkswagenem i ów Ranger dzieli dużo, co by nie powiedzieć - prawie wszystko - z Amarokiem. Sprawa ma się rzecz jasna nieco inaczej w przypadku Raptora (który przede wszystkim otrzymał mnóstwo dodatkowych wzmocnień karoserii i podwozia), ale jest to kolejny przykład tego, dokąd zmierza motoryzacja - unifikacja i elektryfikacja. Tym bardziej więc pora nacieszyć się faktem, że Raptor za nic ma sobie elektryczne wspomagacze i godnie raczy na wysoko podwieszonej kabinie swoimi sześcioma cylindrami.

Silnik to jednak nie to, co czyni Raptora wyjątkowym. Nasza koleżanka zwróciła uwagę zwłaszcza na “ładne” zawieszenie. Ale układ Fox’a to przede wszystkim niebywałe możliwości. To auto - co pokazywaliśmy w szóstym wydaniu magazynu EVO - potrafi nawet fruwać. Seryjne auto w 2023 roku. Wsiadasz, napędzasz się i pokonujesz kilka metrów w powietrzu. Pomyślelibyście? No my też nie, ale powtarzać tego miernie przyjemnego doświadczenia raczej nie zamierzamy. Chętnie za to powtórzylibyśmy błogi wyjazd w dzicz, odludzie i miejsca pełne beztroski - tam Raptor czuje się jak ryba w wodzie (a brodzić też może głęboko, oj głęboko!), śmiało zapuszczając się tam, gdzie większość kierowców nie odważyłaby się go zaprowadzić.

Reklama
Ford Ranger Raptor test przód główne
22

Raptor to świetne auto do biwakowania. Na pace umieszczono gniazda ładowania (teoretycznie pilarki, szlifierki czy innych narzędzi, ale śmiało można wpiąć tam laptopa i puszczać z niego muzykę na pozamiejskim pikniku), a same jej drzwi z powodzeniem udźwigną ciężar dwóch niezbyt opasłych biwakowiczów. Elektrycznie sterowana roleta (to nie tania opcja, nad którą warto się zastanowić, bo może i jest wygodna, ale w kontakcie z pyłem czy piachem lubi się zacinać, ponadto ograniczając część przestrzeni ładunkowej bliżej kabiny) pozwoli szybko i bez nadmiernego wysiłku przykryć dobytek w razie deszczu.

Typowy problem pikapów - niekryta paka i brak bagażnika - Ford rozwiązał za pomocą opcjonalnej, elektrycznej rolety.

Coś o dźwięku. Sześć cylindrów w zestawieniu z bardziej ambitnym charakterem samochodu zwiastuje już jakieś akustyczne emocje. Koleżance spodobał się dźwięk pod kątem umiarkowanej, acz rasowej donośności, choć trudno bronić sensu obecności aż czterech trybów pracy układu wydechowego wyposażonego w klapy, bo trudno je rozróżnić. Mimo wszystko Fordowi należy się uznanie, że w dobie nadmiaru filtrów i norm emisji spalin, byli w stanie wprowadzić do produkcji tego typu auto, godząc się na naprawdę niewielką ilość koniecznych obostrzeń.

Ford Ranger Raptor test kobieta za kierownicą
22

Ford miał ciężki orzech do zgryzienia w kwestii wykończenia wnętrza, wszak to produkt globalny, który musi spełnić oczekiwania rynku amerykańskiego, jak i europejskiego. Złoty środek okazał się całkiem korzystny, bo wewnątrz sporo jest materiałów miękkich, choć nie brak też okrutnych plastików, najczęściej jednak są poza zasięgiem dotyku. A co nasza redakcyjna testerka sądzi o kokpicie? “No Tesla” - brzmiało pierwsze wrażenie. Owszem, pionowy (choć nie tak jak miejsca na tylnej kanapie) wyświetlacz początkowo może przerażać, ale później okazuje się, że jest całkiem intuicyjny i świetnie współpracuje z Apple CarPlay. Na plus także cyfrowe wskaźniki za kierownicą - są proste i czytelne, a dodatkowo można je personalizować od A do Z, ustawiając wedle własnego poczucia harmonii elementy, z których korzystamy najczęściej.

Duży, pionowy ekran centralny może onieśmielać, ale po krótkim zapoznaniu wszystko wydaje się dość intuicyjne. Plus dla Raptora.

Reklama

Oprócz zaprogramowanych trybów jazdy na wszelką nawierzchnię (i niezależnie sterowanego napędu obu osi), Raptor oferuje nam indywidualne nastawy układu kierowniczego, amortyzatorów, czy wspomnianego już wcześniej wydechu. Do tego tryb R, który po jednym kliknięciu wszystkie ustawienia zmienia na nasze zaprogramowane wcześniej preferencje, tak aby zastaną sytuację przywitać w pełni gotowym do działania samochodem. Co jeszcze? Blokady dyferencjałów, systemy bezpieczeństwa oraz kamery wspomagające jazdę po bezdrożach… można by wymieniać długo. Ale pełnoprawnymi offroaderami ani my, ani koleżanka - nie jesteśmy, wobec czego skoncentrujemy się na tym, jakie wrażenie auto robi na drodze.

Ford Ranger Raptor daleki plan
22

Robić musi spore, wszak gabaryt, kolory, charakter, “pickupowatość”, 2,5 tony masy i blisko 5,5 m długości nie zginie w tłumie. Ale same rozmiary i potęga Raptora nie przytłaczają. Tylne zawieszenie (nie piórowe jak w zwykłym Rangerze) sprawia, że auto prowadzi się też bardziej jak osobówka niż samochód dostawczy. Do tego można swobodnie podróżować nim na autostradzie, jak i drogach międzymiastowych - nowoczesny, nie trzęsie, pełno systemów relaksujących, wspomagających i ostrzegających, no słowem - niemal auto do wszystkiego.

Transformacja Rangera w Raptora niesie też pewne konsekwencje np. zmniejszoną o 30% ładowność paki.

Zawsze musi być jednak jakieś “ale”. I choć ostatnio coraz częściej godzimy się na to, że “fajne” auto niesie za sobą pewne wyrzeczenia, tak Raptor w dużym mieście bywa naprawdę upierdliwy. Z miejsca parkingowego dość mocno wystaje, a na regularnym wyznaczonym miejscu z trudem otworzycie drzwi. Mieszkając jednak poza “betonozą”, naprawdę może być to jeden z fajniejszych uniwersalnych wyborów, zwłaszcza jeśli zdarzy się wam wrzucić coś cięższego na pakę w ramach prac ogrodowych lub pociągnąć przyczepę z koniem, łódką czy samochodem. No dobra - specyfika Raptora sprawia, że ma on trochę mniej sprawności w tych ostatnich czynnościach względem Rangera (2500 kg na haku i ok. 700 kg ładowności zamiast tony), ale nie oszukujmy się - najczęściej i to nam wystarczy, a do funkcji prawdziwego woła roboczego, raczej wybierzemy coś bardziej klasycznego niż skaczącego mięśniaka, jakim jest Ford Ranger Raptor.

Ford Ranger Raptor test tył podjazd
22

Na co dzień dynamika Forda jest zupełnie wystarczają, pomimo sporej wagi. Brzmi ciekawie, wygląda świetnie, krawężniki mu niestraszne, a prowadzi się… cóż - znacznie słabiej niż każda osobówka, ale sporo lepiej niż większość pickupów, pomimo opon typu A/T. W trybie pracy Baja ma nawet podtrzymanie turbo, co w kopnym piachu pozwoli na efektywne skorzystanie z potencjału jednostki napędowej. To wszystko jednak sprowadza się do marketingu, a Raptora kupuje się sercem.

Nasza testerka pewnie nie kupiła by pickupa za prawie 400 000 zł, ale przyznaje, że podróżowanie nim ma coś w sobie. Pewien lifestyle, pewną indywidualność, trochę naginanie reguł, co zwłaszcza dziś jest zbiorem cech, za którymi tęsknimy, w dobie unifikacji i nadmiaru bezpieczeństwa zewsząd. Ford pokazuje, że mimo szaleńczych czasów pod kątem narzucanych obowiązków, można jeszcze zrobić coś z pazurem, charakternego, funkcjonalnego, interesującego, a do tego z czym wbrew pozorom, poradzi sobie również kobieta.

Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
Forch Racing by Atlas Ward z przełomowym sezonem w Porsche Sports Cup Deutschland 2025
Sport
Przełomowy sezon Forch Racing by Atlas Ward

Forch Racing by Atlas Ward bezkonkurencyjne w Porsche Sports Cup Deutschland 2025

3 listopada 2025
Lamborghini wyniki 2025
Lamborghini
Lamborghini chwali się wynikami. Gigantyczny zysk

Lamborghini świetnie radzi sobie na zmiennym rynku i notuje zysk operacyjny ponad 592 mln euro.

3 listopada 2025
2026 Maserati Grecale Folgore prezentacja
Maserati / Grecale
Maserati Grecale Folgore teraz z lepszym zasięgiem i technologią

Na rok modelowy 2026 elektryczny wariant Maserati Grecale zyska istotne aktualizacje.

3 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Brązowa torba z zamszu, pasek i sztyblety OCHNIK – elegancki zestaw dla mężczyzny w miejskim stylu
Prezentacja Partnera
Elegancja w miejskim stylu – nowa kolekcja OCHNIK

OCHNIK w sezonie jesień–zima 2025 stawia na ponadczasową elegancję i miejski styl. Skórzane kurtki, płaszcze, torby i dodatki dla mężczyzn, którzy cenią klasę i komfort.

3 listopada 2025
Mercedes-AMG GT Track Sport teaser
Mercedes / AMG GT
Nowy AMG GT Track Sport rozpoczął program testowy

Nie GT R i nie Black Series - nowy torowy Mercedes-AMG nazywa się Track Sport i już rozpoczął testy.

30 października 2025
Mazda Vision X-Coupe prezentacja
Mazda
Mazda Vision X-Coupe dowodzi, że Japończycy wciąż wierzą w Wankla

Dwurotorowy silnik Wankla jest elementem nowego typu napędu PHEV do przyszłych modeli Mazdy.

29 października 2025
Ferrari 12Cilindri novitec design
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri z pakietem Novitec - więcej karbonu, lepszy dźwięk

Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.

28 października 2025
Mercedes-Benz 190E 2.3-16 Senna
Aukcje
Mercedes 190E 2.3-16 Cosworth Ayrtona Senny na sprzedaż. Cena powala

Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.

27 października 2025
2026 Honda Prelude europejska premiera
Honda / Prelude
Po 25 latach Honda Prelude powraca na europejski rynek

Prelude powraca jako zgrabne coupe z wydajnym napędem hybrydowym i sportowym charakterem.

27 października 2025
Tancerki na scenie podczas premiery hybrydowego SUV-a Chery Tiggo 4 HEV w Warszawie
Chery
Chery świętuje w Polsce i wprowadza nowe SUV-y Tiggo

Chery świętuje w Polsce dostarczenie 5-milionowego auta i prezentuje dwa nowe modele – Tiggo 4 HEV oraz Tiggo 9 PHEV.

25 października 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025