Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Maserati MC20 GT2 po raz pierwszy wyjeżdża na tor

Nowe torowe Maserati  - MC20 GT2 - rozpoczyna serię testów na torze przed oficjalnym debiutem.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

8 marca 2023
Maserati MC20 GT2 na torze
12

Po wielu latach posuchy Maserati wraca do rywalizacji sportowej z nowym modelem MC20 GT2. Ostatnim samochodem tej marki, który ścigał się w serii FIA GT, był wspaniały MC12 GT mniej więcej w latach 2004-2008. Włosi z nowym samochodem będą się ścigać przede wszystkim w serii Fanatec GT2 European Series począwszy od 24-godzinnego wyścigu na Spa w czerwcu. Tymczasem firma rozpoczęła intensywne zajęcia rozwojowe MC20 GT2 na torze we Włoszech.

Serce auta stanowi ten sam 3-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik V6 Nettuno, wyposażony w opracowaną przez Maserati technologię podwójnych komór spalania, która poprawia wydajność, zwiększa moc i zmniejsza zużycie paliwa. Parametry docelowe silnika nie są jeszcze znane, bo auto nie przeszło procedury wyrównywania osiągów, ale Maserati zacznie “strojenie” auta od 630 KM, czyli mocy identycznej jak w drogowym MC20.

Ostateczna moc wyścigowego Maserati MC20 GT2 będzie zależała od skomplikowanych zasad Balance of Performance.

Analogicznie jak w drogowym aucie, także tutaj kluczowym elementem struktury jest karbonowy monokok powstający we współpracy z Dallarą. Jego konstrukcja zapewnia odpowiednią sztywność i odporność na skręcanie oraz niską masę własną. Maserati zdecydowało się zachować też zawieszenie z podwójnymi wahaczami przy wszystkich kołach. Transformacji do postaci GT2 nie przetrwała skrzynia biegów - ośmiostopniowy automat musiał ustąpić typowo torowej, sekwencyjnej skrzyni sześciobiegowej. Opracowano też dedykowane, wyczynowe sprzęgło i mechaniczny tylny dyferencjał o ograniczonym poślizgu.

Klasa GT2 nie jest tak wymagająca pod względem aerodynamiki jak GT3, ale i tak Maserati stworzyło dla swojego nowego auta pakiet zawierający wielkie tylne skrzydło, nowy splitter, dyfuzor i progi boczne. Poza tym da się zauważyć dodatkowy wlot powietrza na dachu, przeprojektowaną maskę, większe boczne wloty powietrza i wycięcia na szczycie przednich nadkoli. Wszystkie te zmiany były konieczne dla zapewnienia odpowiedniego docisku i chłodzenia, a za skuteczność hamowania odpowiadają wzmocnione hamulce skryte za 18-calowymi felgami na centralną nakrętkę.

Maserati MC20 GT2 na torze kamuflaż
12
Reklama

Aby zapewnić MC20 GT2 zgodność z regulaminem FIA auto zostało wyposażone w 120-litrowy bezpieczny zbiornik paliwa, klatkę bezpieczeństwa, sześciopunktową uprząż, system gaśniczy i wiele innych motosportowych dodatków.

Po serii intensywnych testów na torze MC20 GT2 wystartuje w 24h of Spa na przełomie czerwca i lipca 2023.

Po pierwszych testach kierowca testowy Maserati, Andrea Bertolini, powiedział: "Przeprowadziliśmy wiele jazd próbnych i pierwsze wrażenia są pozytywne. Powrót za kierownicę samochodu GT był naprawdę ekscytujący, a ja widziałem, że wszyscy zaangażowani w projekt są bardzo zmotywowani. Skupiliśmy się na stworzeniu produktu, który nie tylko będzie się wyróżniał na tle konkurencji, ale także będzie idealnym samochodem dla naszych klientów pod względem prowadzenia, komfortu i osiągów. Chcemy, aby doświadczyli oni w tym samochodzie wyjątkowych wrażeń".

Maserati MC20 GT2 zadebiutuje na torze w tym roku obok takich samochodów jak Brabham, Audi i KTM.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Jaguar GT EV zapowiedź
Jaguar / GT EV
Elektryczna limuzyna GT Jaguara dostanie zupełnie nowe logo

Jaguar wchodzi w okres zmian, a ich nowa limuzyna EV dostanie nowy napęd, design i logo.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
Mazda Iconic SP koncept główne
Mazda
Mazda Iconic SP ma zielone światło do produkcji. Czy to nowe RX-7?

Koncept Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla przeobrazi się w niewielki sportowy samochód produkcyjny.

9 listopada 2024
Bentley EV teaser
Bentley
Bentley odkłada pełną elektryfikację, ale pierwsze EV zobaczymy w 2026

Pierwszy elektryczny Bentley pojawi się w 2026 roku, ale marka zamierza pozostać przy ICE do 2035.

9 listopada 2024