Zamów czwarte wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Maserati MC20 GT2 będzie pierwszym wyścigowym autem tej marki od czasów ikonicznego MC12.
Maserati oficjalnie powraca na tor z modelem MC20 GT2, który zadebiutuje w przyszłym roku w mistrzostwach Fanatec GT2 European Series. Więcej szczegółów na temat napędu i specyfikacji pojawi się bliżej pierwszego wyjazdu na tor po uwzględnieniu wymogów systemu Balance of Performance. Warto jednak podkreślić, że GT2 w wielu obszarach jest bardzo zbliżone do drogowego pierwowzoru.
Serce auta stanowi ten sam 3-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik V6 Nettuno, wyposażony w opracowaną przez Maserati technologię podwójnych komór spalania, która poprawia wydajność, zwiększa moc i zmniejsza zużycie paliwa. Parametry docelowe silnika nie są jeszcze znane, bo auto nie przeszło procedury wyrównywania osiągów, ale Maserati zacznie “strojenie” auta od 630 KM, czyli mocy identycznej jak w drogowym MC20.
Analogicznie jak w drogowym aucie, także tutaj kluczowym elementem struktury jest karbonowy monokok powstający we współpracy z Dallarą. Jego konstrukcja zapewnia odpowiednią sztywność i odporność na skręcanie oraz niską masę własną. Maserati zdecydowało się zachować też zawieszenie z podwójnymi wahaczami przy wszystkich kołach. Transformacji do postaci GT2 nie przetrwała skrzynia biegów - ośmiostopniowy automat musiał ustąpić typowo torowej, sekwencyjnej skrzyni sześciobiegowej. Opracowano też dedykowane, wyczynowe sprzęgło i mechaniczny tylny dyferencjał o ograniczonym poślizgu.
Klasa GT2 nie jest tak wymagająca pod względem aerodynamiki jak GT3, ale i tak Maserati stworzyło dla swojego nowego auta pakiet zawierający wielkie tylne skrzydło, nowy splitter, dyfuzor i progi boczne. Poza tym da się zauważyć dodatkowy wlot powietrza na dachu, przeprojektowaną maskę, większe boczne wloty powietrza i wycięcia na szczycie przednich nadkoli. Wszystkie te zmiany były konieczne dla zapewnienia odpowiedniego docisku i chłodzenia, a za skuteczność hamowania odpowiadają wzmocnione hamulce skryte za 18-calowymi felgami na centralną nakrętkę.
Aby zapewnić MC20 GT2 zgodność z regulaminem FIA auto zostało wyposażone w 120-litrowy bezpieczny zbiornik paliwa, klatkę bezpieczeństwa, sześciopunktową uprząż, system gaśniczy i wiele innych motosportowych dodatków.
Davide Grasso, dyrektor generalny Maserati, powiedział: "Jesteśmy napędzani przez naszą pasję, zarówno na drodze, jak i na torze. Mamy długą historię światowych sukcesów w motosporcie i jesteśmy niezwykle dumni, że możemy ścigać się także na MC20. Wyścigi zawsze były naturalnym środowiskiem Maserati, a teraz, zarówno w mistrzostwach Fanatec GT2 European Series, jak i w mistrzostwach Formuły E, marka ta rozpoczyna od podstaw, aby budować przyszłość".
Maserati MC20 GT2 zadebiutuje na torze w 2023 roku obok takich samochodów jak Brabham, Audi i KTM.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.
Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.
Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.
Czy Zonda po 23 latach wciąż ma “to coś”? Sprawdzamy jeżdżąc prywatną Zondą F Horacio Paganiego.
Średni model w gamie Range Rovera zyskał niezbędne aktualizacje technologii i kosmetykę zewnętrzną.
Wyścigowy Glickenhaus 007 właśnie zyskał wersję drogową przeznaczoną dla klientów indywidualnych.
Wersja specjalna GranTurismo PrimaSerie ma także uhonorować 75 lat produkcji dużych GT od Maserati.
Podwozie Caymana GT4 RS posłużyło do stworzenia współczesnej interpretacji klasycznego Porsche 356.
Najnowsza Kia EV6 to duży, elektryczny crossover, ale pod literami GT kryje się prawdziwa petarda.
BMW zaprezentowało nowe M3 CS - model który dołączy do znakomitych poprzedników: M2 CS i M5 CS.
Polestar 2 po modernizacji ma aż 476 KM i potrafi pokonać do 636 km na jednym ładowaniu.
Trzecie Porsche Cayenne sprawdza się w roli dużego SUV-a, ale niektóre wersje nie są godne polecenia.
Najtańsze GT Ferrari to jednak dalej Ferrari - Portofino M posiada naprawdę mało słabych punktów.
V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.
Alpine A110 nie przestaje nas zadziwiać, a w wersji S ten mały gokart jest jeszcze lepszy.
Wzrasta zainteresowanie klientów marką Alpine, która w kolejnych latach planuje globalną ekspansję.