Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-AMG GT Track Series - torowa wersja Black Series o mocy 734 KM

Gdy już wydaje się, że Black Series to szczyt rozwoju AMG GT, do gry wkracza torowy Track Series.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

29 kwietnia 2022
Mercedes-AMG GT Track Series
11

Dla uczczenia 55. rocznicy istnienia  fabrycznego tunera - AMG - Mercedes stworzył GT Track Series. To kolejna odsłona doskonale znanej serii GT, ale przeznaczona do użytku wyłącznie na torze. Podkreślam, że nadal chodzi o samochód przeznaczony do komercyjnej sprzedaży, a nie żadne GT3 czy GT4, więc dysponując kwotą co najmniej 369 tys. euro (1,8 mln zł) można nabyć jeden z 55 egzemplarzy tego auta.

Właśnie oglądacie najmocniejszy samochód Mercedesa przeznaczony dla normalnego klienta. Mimo to silnik jest akurat najmniej zmodyfikowaną rzeczą w tym aucie, bo o wiele więcej wydarzyło się we wnętrzu. Zniknęły luksusy Black Series takie jak maty wygłuszające, elektryczne szyby czy dekoracje wewnętrzne, za to pozostawiono klimatyzację. Efekty tej kuracji odchudzającej są imponujące - Track Series z masą 1400 kg jest 122 kg lżejszy niż ekstremalny Black Series.

Mercedes AMG GT Track Series - widok z tyłu
11

Track Series mógłby być teoretycznie wykorzystywany do ścigania w nowej europejskiej serii Fanatec GT2, ale podstawowym przeznaczeniem tego samochodu są track-daye i inne imprezy sportowe. Tym samym Mercedes nie musiał dostosowywać auta do żadnych regulaminów technicznych, które zwykle wymuszają pewne kompromisy, czego dobrym przykładem są serie GT3 i GT4. Nieskrępowany żadnymi przepisami jest silnik tego auta - niemal wyczynowe, 4-litrowe V8 z płaskimi wykorbieniami wału, w którym zastosowano specjalne, motorsportowe wtryskiwacze i program zwiększający moc. Efekt? Na papierze są to zaledwie 4 KM (734 KM) i 50 Nm (850 Nm) ponad to, co oferuje drogowy Black Series.

Moc trafia na tylne koła przez motorsportową, sekwencyjną skrzynię 6-biegową Hewland, a trakcję zapewniają cztery opony o szerokości 325 mm. Do wymagań torowych dostosowano też 18-calowe felgi i hamulce. Jest to zestaw stalowych hamulców z tarczami 390 mm i 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu oraz tarczami 355 mm i zaciskami 4-tłoczkowymi z tyłu. Układ jest wyposażony w możliwość ręcznej regulacji balansu podobnie jak amortyzatory Bilsteina i stabilizatory.

Z zewnątrz zachowano większość elementów aerodynamicznych z Black Series, ale po uważnym przeanalizowaniu też da się wskazać znaczące różnice. Chociażby przedni splitter, którego większa powierzchnia przekłada się na znacznie lepszy docisk przedniej osi. Pojawiły się też niewielkie zmiany pakietu w rejonie dyfuzora i tylnego skrzydła.

Mercedes AMG GT Track Series - tylne skrzydło
11
Reklama

Kabina została całkowicie podporządkowana użyteczności na torze. Wszystko jest nowe i zrobione tak, aby szybko i bezpiecznie obsługiwać kluczowe funkcje. Stalowa klatka bezpieczeństwa jest przymocowana bezpośrednio do aluminiowej struktury nadwozia, a w karbonowej kabinie powinni zmieścić się także wysocy kierowcy. Pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa, zamontowana na dachu klapa ratunkowa, wyścigowy system gaśniczy, siatki ochronne dla kierowcy oraz piankowe fotele z możliwością dostosowania do indywidualnych potrzeb - wszystko to sprawia, że pojazd spełnia najnowsze normy FIA.

Mercedes AMG GT Track Series - wnętrze
11

Najbardziej przyziemnymi elementami w kabinie są haftowane napisy Track Series na fotelach i tabliczka z napisem “1 of 55”. Poza tym czysta funkcja - kierownica w stylu F1, regulowane pedały, prosty wyświetlacz Boscha z podglądem najważniejszych danych i 12-stopniowa regulacja ABS i kontroli trakcji. Tych elementów zdecydowanie nie znajdziecie w standardowym Black Series przeznaczonym na drogi publiczne.

Potencjalni klienci będą zachęcani przez Mercedesa pakietem usług ułatwiających właściwe korzystanie z auta. W skład serwisu wchodzi pomoc przydzielonego inżyniera-doradcy, infolinia serwisowa i wsparcie logistyczne przy pozyskiwaniu części.

Cena na poziomie około 1,8 mln zł bez podatków aż tak bardzo nas nie przeraża, bo o wiele większym szokiem były cenniki Black Series, który kosztuje w Polsce tyle samo, ale brutto. W sumie wyprodukowanych zostanie tylko 55 egzemplarzy, a nabywcy mogą za dodatkową opłatą wyposażyć się w pakiet podstawowych części zamiennych, system wentylacji fotela i kasku, system dostarczania napoju rodem z F1 oraz dodatkową klatkę bezpieczeństwa po stronie pasażera.

Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
Padma Lakshmi i Simone Ashley - Pirelli
Prezentacja Partnera
Kalendarz 2025 Pirelli - "Refresh and Reveal"

Odkrywamy, co przyniesie 51. edycja kultowego kalendarza Pirelli, zwanego „The Cal”

31 grudnia 2024
Piętnaste wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
EVO Magazine #15: Testy superaut, lifestyle i wydarzenia motoryzacyjne

Lamborghini Revuelto na okładce piętnastego wydania EVO Magazine – pożegnanie sezonu z superautem!

18 grudnia 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche 911 Carrera 992.2 test
Porsche / 911 Carrera
Porsche Carrera 992.2 - czy w tym przypadku najtańszy = najlepszy?

W mediach rządzą najdroższe warianty 911, tymczasem zwykła Carrera także ma mnóstwo do zaoferowania.

18 stycznia 2025
Alpina B8 GT premiera
Alpina / B8
Alpina B8 GT - ostatnia “prawdziwa” Alpina, przy okazji najmocniejsza

Na zakończenie długiej i barwnej ery niezależności Alpina wypuszcza topowe B8 GT o mocy 634 KM.

16 stycznia 2025
2025 Aston Martin Vantage Raodster premiera
Aston Martin / Vantage
Aston Martin Vantage Roadster - suszenie włosów z prędkością 324 km/h

Jakość jazdy na równi z coupe i szybko składany dach - tym ma się wyróżniać nowy Vantage Roadster.

15 stycznia 2025
TAG Heuer w Formule 1
Formuła 1
TAG Heuer Oficjalnym Czasomierzem Formuły 1

Po wielu latach TAG Heuer powraca jako oficjalny partner cyklu Formuły 1.

11 stycznia 2025
Subaru Impreza 22B STI poradnik
Subaru
Subaru Impreza 22B STI (1998) - ikona inspirowana rajdami

Impreza 22B udowadnia swą wartość w cywilu nawet jeśli nie jest prawdziwym modelem homologacyjnym.

11 stycznia 2025
Mazda MX-5 Racing Spirit Roadster 12R design
Mazda / MX-5
Mazda MX-5 Spirit Racing 12R - japońskie ekstremum

Wersja Spirit Racing 12R to roadster Mazdy doprowadzony do skrajności. Spoiler: tylko na Japonię.

10 stycznia 2025
Subaru WRX STI S210
Subaru / WRX STI
Nowe sportowe Subaru WRX S210 STI dostało skrzynię CVT

Subaru WRX STI w wersji S210 próbuje podtrzymać ducha dawnej Imprezy, ale jest w nim jeden haczyk.

10 stycznia 2025
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition prezentacja
Hyundai / Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5 N DK Edition - EV stworzone do driftu

Specjalna wersja DK Edition jeszcze podkręca emocje jakie za kierownicą daje Hyundai Ioniq 5 N.

10 stycznia 2025
Toyota GR Yaris silnik centralny
Toyota / Yaris GR
Czy centralnosilnikowy GR Yaris M to tak naprawdę prototyp nowej MR2?

GR Yaris M z silnikiem pośrodku posłuży Toyocie do testów nowego silnika… a może to coś więcej?

10 stycznia 2025
Magiczne okolice Jeziorska
Prezentacja Partnera
Centralna Polska zimą – co warto zobaczyć i jak zaplanować wyjazd?

Centralna Polska - region idealny dla turystyki samochodowej - staje się celem zimowej wyprawy w ramach akcji "Yokohama on Tour"

10 stycznia 2025
2025 Porsche 911 Carrera S 992.2 lifting
Porsche / 911 Carrera S
Nowe Porsche 992.2 Carrera S przyspiesza szybciej niż GT3

Jest już dostępne poliftowe Porsche 992.2 Carrera S, czyli model pośredni w dolnej części gamy 911.

8 stycznia 2025
Honda 0 Saloon Concept główne
Honda / 0 Saloon
Honda 0 Saloon Concept jest lekka, szybka i… ma na pokładzie Asimo

Generacja elektrycznych modeli 0 Series Hondy wystartuje w 2026 roku.

8 stycznia 2025