Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Najlepsze coupe 2022 - nasze Top 10 najbardziej stylowych samochodów sportowych w klasycznej formie

Różnorodne i eklektyczne, nasze ulubione coupe uderzają w najróżniejsze nuty.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

9 grudnia 2021
11

Stawka sportowych coupe jest obecnie bardzo różnorodna, więc poszukiwanie dziesięciu najlepszych z założenia będzie kontrowersyjnym tematem. Samochody sportowe oferują tak różne wrażenia i doświadczenia, że niemal nie sposób je porównać. Wybraliśmy swoje Top 10, ale nie na podstawie sztywnych kryteriów, jak czas do 100 km/h, ani czystość wrażeń z jazdy, ale patrząc na to w jaki sposób auta łączą pewne pożądane cechy w jedną całość.

Nasz przegląd rynku obejmuje różne rodzaje samochodów typu coupe. Są w nich cztero-, sześcio- i ośmiocylindrowe silniki umieszczone z przodu, pośrodku lub z tyłu oraz mają turbinę, kompresor lub żadnej z tych rzeczy. W dodatku każdy z tych samochodów ma swój unikalny charakter.

Przede wszystkim, te samochody są wspaniałe w prowadzeniu, ale w cudownie różny sposób. Od niszczących opony chuliganów Forda i BMW do ostrego jak skalpel Alpine, z prawie wszystkim innym pomiędzy, nie powinniśmy mieć wątpliwości, że naprawdę jesteśmy rozpieszczani wyborem, jeśli chodzi o zbiór coupe z 2022 roku.

Najlepsze coupe w roku 2022

Poniżej znajduje się nasz wybór dziesięciu najlepszych coupe na rynku w tej chwili. Przewiń w dół, aby zobaczyć nasz werdykt na temat każdego samochodu.

BMW M2 CS

Best coupes 2022
11

Niektórzy czytelnicy - prawdopodobnie ci z trochę większym przebiegiem - pewnie uważają, że BMW M2 to dwudrzwiowy sedan. Dla całej reszty jest to jednak rasowe coupe i to jedno z najlepszych jakie można obecnie kupić w salonie. Pojawił się w czasach gdy BMW, a szczególnie dział M, był w ogniu krytyki za swoje najnowsze dzieła. M2 CS to nie tylko fantastyczny samochód, ale także bezbłędna odpowiedź na tę krytykę i jednocześnie dowód, że BMW nie zapomniało jak się robi samochody.

Cena na poziomie 440 tys. zł pewnie niejednego zwali z nóg, tym bardziej że auto bazuje na serii 2 wypuszczonej w 2014, która z kolei jest ewolucją auta z 2004 roku, ale nowe M2 ani trochę nie daje tego odczuć. Ten model łączy w sobie najlepsze cechy BMW M w bardzo spójny i rozrywkowy sposób. Wygląda przy tym jak mały, niemiecki hot-rod i może być używany na co dzień, gdyż posiada tylne siedzenia i bagażnik. Niech żyje coupe (lub dwudrzwiowy sedan, jak kto woli).

Alpine A110

Best coupes 2022-7
11

Mało który samochód przyciągał tyle uwagi entuzjastów w latach poprzedzających jego wprowadzenie na rynek, co Alpine A110. Założenia były zbyt piękne, żeby były prawdziwe - dedykowane, aluminiowe podwozie, 1100 kg masy, turbodoładowany silnik pośrodku i stylizacja z nutą nostalgii, ale bez przesadnej retro-papki. Dodajcie do równania fakt, że za zawieszenie odpowiada Renault Sport i jedynym potencjalnym słabym punktem może być tylko dwusprzęgłowa skrzynia biegów.

Rzeczywistość okazała się jeszcze lepsza. To co odróżnia Alpine właściwie od wszystkich innych aut to dość zadziwiająca zdolność do poruszania się po drodze z niezrównanym poziomem zgodności i wyrafinowania. W połączeniu z intensywnością kierownicy, silnika i hamulców tworzy jedno z najlepszych coupe do jazdy w ostatnich latach. Niech o mistrzostwie A110 świadczy fakt, że wersja S, którą pewnie powinniśmy bardziej uważać - pomniejsza blask oryginału. Alpine zrobiło wszystko perfekcyjnie przy pierwszym podejściu.

Ford Mustang Mach 1

Best coupes 2022-5
11

Ford Mustang jest całkiem niezłym wozem już w standardowej wersji GT z 5-litrowym silnikiem wolnossącym o nazwie “Coyote”. Jednak brakuje mu talentu na drogach niższej kategorii, wijących się jak makaron. Sporo można zarzucić też jego skrzyni automatycznej o dziesięciu przełożeniach. Co innego wersja Mach 1, która dostała zmiany redukujące niepożądane cechy.

Za dodatkowe 55 tysięcy złotych dostaje się zbiór pozornie małych modyfikacji, które razem sprawiają, że Mustang to zupełnie inna maszyna. Moc z 5-litrowego silnika jest tylko ciut wyższa dzięki modyfikacjom dolotu i wydechu, ale to zestrojenie układu jezdnego robi prawdziwą różnicę.

Nowe ramy pomocnicze przednia i tylna współpracują z grubszymi stabilizatorami, a sprężyny i tuleje dają więcej precyzji prowadzenia. Amortyzatory MagneRide i elektryczne wspomaganie kierownicy zostały zestrojone tak, aby pasowały do nowych komponentów. W rezultacie otrzymujemy bardziej wyrafinowane coupe o lepszych osiągach, bardziej dopracowane i precyzyjne niż standardowe 5.0.

Aston Martin Vantage

Best coupes 2022-3
11

Na ten samochód czekaliśmy bardzo długo, ale 11 lat po debiucie poprzednika nowy Vantage w końcu był gotowy. Zawiera zmodyfikowaną architekturę z większego modelu DB11 i trochę bardziej kontrowersyjny wygląd niż stary model, który był niezaprzeczalnie piękny.

Nie mamy nic do zarzucenia w kwestii napędu, bo Aston ma pod maską podkręcony silnik 4.0 twin turbo od AMG i osiąga 510 KM oraz 685 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To wystarczy do osiągnięcia czasu sprintu do 100 km/h w 3,6 s. Na równych, suchych drogach Vantage sprawia ogromną frajdę z jazdy, ale na wybojach czy podczas kiepskiej pogody auto walczy o przyczepność i trakcję.

Jako całość Vantage radzi sobie dobrze, ale jeśli naprawdę ciśniesz go na nawierzchni gorszej niż gładki asfalt, na jaw wychodzi jego lekko nieokrzesana natura. Wielkość samochodu może również działać na jego niekorzyść, bo przez stosunkowo niewielkie powierzchnie przeszklone może być trudno poruszać się nim na ciaśniejszych drogach. W obecnej formie Vantage jest przyjemnym autem z wyśmienitą ścieżką dźwiękową i praktyczną kabiną. Z kilkoma poprawkami podwozia może być absolutnym hitem.

Lexus LC 500

Best coupes 2022-6
11

Jeśli któreś auto na rynku może być rozważane jako najczęściej pomijane i niedoceniane, to kandydatura Lexusa LC 500 będzie trudna do przebicia. Nawet jego niesamowity wygląd, świetny silnik o mocy 477 KM i mnóstwo zręcznej technologii w podwoziu nie są w stanie tego zmienić.

Lexus opracował model LC w taki sposób, że większość koncernów motoryzacyjnych nie mogłaby sobie na to pozwolić w obecnych czasach. Tutaj wszystko jest robione specjalnie dla tego samochodu, co drastycznie zwiększa koszt wytworzenia każdego jednego egzemplarza. Przykładowo przednie zawieszenie powstało od czystej kartki po to, by idealnie spasować szalone nadwozie tuż nad 20-calowymi felgami. Silnik to wspaniałe 2UE-GZR V8 od Toyoty, ale nie ma w nim ani turbo, ani żadnego układu hybrydowego, a jedynie pomruk dochodzący częściowo spod maski, częściowo z rur wydechowych. Jego wspaniałe podwozie, charyzmatyczny napęd i trudna do pobicia jakość wykonania tworzą razem samochód, który lepiej jeździ niż wygląda. A przecież jego prawie-koncepcyjny wygląd jest tym, co szokuje każdego wokół. Szkoda tylko, że tak mało osób to zauważa.

Nissan GT-R

Best coupes 2022-8
11
Reklama

Panuje powszechna opinia, że jazda Nissanem GT-R jest przeżyciem podobnym do gry na komputerze - łatwa, przyjemna i nie trzeba do tego żadnych umiejętności. Każdy kto tak uważa na pewno nigdy nie jeździł GT-R’em. Po pierwszych paru metrach, gdy słyszysz jak pracują dyferencjały, już wiesz, że jazda tym autem to bardzo bezpośrednie przeżycie. Kiedy po raz pierwszy wciśniesz gaz do dechy po wyjściu z zakrętu, a opony piszcząc będą próbowały zetrzeć w pył warstwę asfaltu, poczujesz, że będziesz musiał się sprężać, aby wyciągnąć z tego samochodu wszystko co najlepsze.

Ostatnie odmiany podstawowego GT-R’a stały się trochę bardziej zmiękczone względem pierwowzoru z 2008 roku, gdyż rolę hardkorowych zabawek na tor przejęły odmiany Nismo. To nie zmienia faktu, że każdy GT-R kryje tą brutalną naturę, niezależnie od rocznika i wersji japońskiego coupe.

BMW M4 Competition

Best coupes 2022-9
11

Wystarczy popatrzeć na coś więcej niż kontrowersyjny design, by zobaczyć, że BMW M4 Competition to jedno z najlepszych samochodów o wysokich osiągach jakie można obecnie kupić. Jego masa 1725 kg to sporo więcej niż 1570 kg w poprzedniku, ale nowe M4 ma w 3-litrowym silniku S58 sporo mocy, by sobie z tym poradzić. W wersji z napędem na tył o mocy 510 KM (650 Nm) osiąga 100 km/h od zera w 3,9 s.

W odróżnieniu od poprzednika F82 napędzanego silnikiem S55 tutaj moc jest rozwijana bardzo linearnie, a to ułatwia korzystanie z pełni możliwości samochodu. Skrzynia dwusprzęgłowa wyleciała na rzecz 9-biegowego automatu z konwerterem momentu. Zmiany biegów nie są już tak kosmicznie szybkie, ale i tak praca nowego zespołu napędowego radzi sobie lepiej niż ktokolwiek mógłby oczekiwać.

Pomimo swojej masy, M4 Competition oferuje większą precyzję i reakcję niż kiedykolwiek, a imponująca sztywność podwozia jest natychmiast widoczna. Przyczepność jest również monumentalna, dzięki czemu auto budzi zaufanie i jest jeszcze bardziej użyteczne niż jego poprzednik. Za prawie 440 tys. zł nie jest tani, ale osiągi przeliczone na złotówki sprawiają, że jest jednym z najlepszych w swojej klasie.

Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Best coupes 2022-2
11

Trudno jest nie zabrzmieć cynicznie mówiąc o 718 Cayman GTS 4.0, ponieważ pozornie wydaje się, że jest to po prostu Cayman, o którego wszyscy prosili od czasu kontrowersyjnej premiery 718. Pomysł nie jest skomplikowany, bo wsadzili do Caymana ten sam silnik bokser 4.0 co w GT4, ale mniej wysilony z mocą 400 KM. To samo można powiedzieć o podwoziu, bo są tutaj standardowe amortyzatory PASM obniżające auto o 20 mm, aktywne zawieszenie silnika i szpera z wektorowaniem momentu obrotowego, która reprezentuje początek i koniec pakietu dynamicznego.

Jak to jeździ? W skrócie, doskonale. Porsche posiada umiejętność przemykania po kiepskich drogach jak Alpine A110 a jednocześnie to, jak pracuje nadwozie i zawieszenie pod obciążeniem bocznym jest niepodobne do żadnego innego samochodu w tej półce cenowej. Reakcja układu napędowego, jego elastyczność i charakter są wspaniałe, hamulce mocne i pewne. A wszystko to wsparte jest równowagą tak czystą i godną zaufania, że można się zastanawiać, jak udało się zaszczepić w nieożywionej maszynie charakter starego, wiernego owczarka.

Porsche 911 Turbo S

Best coupes 2022-10
11

Pytacie - Coupe czy supersamochód? Porsche 911 Turbo zmaga się z tym pytaniem od samego początku swojego istnienia, więc także w tej generacji. Tym razem jest jedna różnica, bo obok osiągów na poziomie supersamochodów Turbo ma jeszcze w rękawie zestaw trików jakby przy podwoziu majstrowali specjaliści z dywizji Porsche GT (spoiler alert - tak, majstrowali).

Z dużą dozą prawdopodobieństwa Turbo S jest tą odmianą, która w generacji 992 rzeczywiście poczyniła spory progres względem poprzednika. Tak w obiektywny, jak i w subiektywny sposób.

Bentley Continental GT V8

Best coupes 2022-11
11

OK, to jest jedyna prawdziwe GT w tej stawce (Lexus jest za dobry w dynamice, by wprost go wsadzić do tego koszyka). Continental GT V8 w najnowszym wydaniu wydaje się wreszcie tym, czego wszyscy pragnęliśmy od momentu pojawienia się tego auta na rynku w 2003. Ironią jest to, że powód tego progresu jest na wskroś niemiecki, bo nowy Conti korzysta z platformy i silnika V8 Porsche Panamera.

Wersja V8 brzmi jak kompromis, ale chciałbym przypomnieć, że pierwszy GT miał więcej wspólnego z Volkswagenami (phaetonem i Touaregiem) niż Bentley był gotów przyznać. Tym samym nowe GT z silnikiem z przodu i napędem na tył bardziej pasuje do koncepcji Bentleya Gran Turismo niż to, co było wcześniej. Silnik V8 jest owszem, wyciszony, ale jest też bardziej charyzmatyczny niż flagowy W12 i przyczynia się do nowoodkrytej sprawności prowadzenia samochodu. GT bardziej niż kiedykolwiek angażuje kierowcę, a wszystko to bez utraty bogatej (niektórzy mogliby powiedzieć: przesadnie bogatej) atmosfery wewnątrz i na zewnątrz. 

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024
BMW M5 G90 sedan test
BMW / M5
2024 BMW M5 - więcej mocy, więcej masy… ta sama magia?

Wiele już powiedziano na temat hybrydowego M5, ale czas przestać gadać. Czas się przejechać.

8 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Ford Mustang GTD czas okrążenia
Ford / Mustang GTD
Ford Mustang GTD pokonał granicę 7 minut na Ringu, ale to nie koniec

Pół-wyczynowy Mustang GTD osiągnął czas poniżej 7 minut na Nürburgringu, ale stać go na więcej.

10 grudnia 2024
McLaren sprzedaż
McLaren
Fundusz z Abu Zabi potwierdza inwestycję w McLarena

Fundusz CYVN Holdings z Abu Zabi przejmuje dział samochodów drogowych McLarena.

10 grudnia 2024
SEAT Leon Sportstourer PHEV
SEAT / Leon Sportstourer
SEAT Leon Sportstourer FR 1.4 e-Hybrid PHEV

Pamiętacie, że jeszcze istnieje? Leon - i to nie Cupra - ciągle jest na rynku!

9 grudnia 2024
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis rzuca wyzwanie Ferrari i Toyocie w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

5 grudnia 2024
Electrogenic Mazda MX-5 EV
Mazda / MX-5
Elektryczna Mazda MX-5 - kontrowersyjny współczesny klasyk

To nie jest kolejna Mazda MX-5 - to jej pierwsza odmiana po konwersji na EV w firmie Electrogenic.

5 grudnia 2024
Ford Escort Boreham Motorworks
Restomod
Klasyczny Ford Escort powróci w 2025 jako modny restomod

Nowy Escort nie jest kolejnym SUV-em, to klasyczny restomod napędzany benzyną.

5 grudnia 2024
Jaguar Type 00 premiera
Jaguar / GT EV
Jaguar Type 00 to koncept nowej, elektrycznej ery Jaguara

Drogie, luksusowe, elektryczne super-GT o mocy 1000 KM ma pokazać kierunek, w którym podąża Jaguar.

4 grudnia 2024
Bernie Ecclestone kolekcja F1
F1
Warta 0,5 mld dolarów kolekcja Berniego Ecclestone’a idzie pod młotek

Nieznana do tej pory kolekcja 69 bolidów Formuły 1 Berniego Ecclestone’a trafi na aukcję.

2 grudnia 2024
Lotus Emira hybryda zapowiedź
Lotus / Emira
Lotus nie wyklucza wprowadzenia hybrydowej wersji Emiry

Ostatni spalinowy Lotus - Emira - może dostać od losu jeszcze jedną szansę - wersję hybrydową.

2 grudnia 2024
Audi F1 zmiany właścicielskie
Audi
Audi już zdążyło sprzedać część udziałów w zespole F1

Katarczycy przejęli około 30% udziałów w zespole Formuły 1 Audi, który pojawi się na gridzie w 2026.

2 grudnia 2024
Lamborghini Lanzador przyszłość marki
Lamborghini / Lanzador
Lamborghini Lanzador EV opóźniony do 2030 r., w planach nowa hybryda

Elektryczne Lamborghini nie pojawi się przed 2030 rokiem, za to marka zapowiada nowy hipersamochód.

2 grudnia 2024
Lotus Hyper Hybrid
Lotus
Lotus zmienia kurs i pracuje nad technologią Hyper Hybrid

W 2026 roku Lotus chce powrócić do częściowo spalinowych napędów za sprawą technologii Hyper Hybrid.

30 listopada 2024