Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.
Dynamiczne przechodzenie z napędów spalinowych na elektryczne spowodowało swego rodzaju reset zasad panujących na rynku samochodów. Do gry wchodzą zupełnie nowe marki oferujące świeże podejście do designu i technologii, a ich produkty z mniejszym lub większym sukcesem destabilizują sytuację rynkowych gigantów. Jednym z zupełnie nowych producentów jest pochodząca z Mediolanu Aehra. Założone w 2022 roku przedsiębiorstwo chce tworzyć ekskluzywne samochody elektryczne klasy premium, których głównymi wyróżnikami będą spektakularne osiągi i fantastyczny design. W tym momencie trwają prace nad dwoma modelami - obowiązkowym SUV-em i sportowym sedanem konkurującym z Porsche Taycan. Pierwszy koncept poznamy już 16 czerwca, choć planowane wdrożenie do produkcji nastąpi dopiero w 2026 roku.
Aehra nie jest zbiorem amatorów. Firma pozyskała całkiem obiecujący zespół, w którym znaleźli się m.in. były inżynier Ferrari i Lotusa Franco Cimatti oraz były szef designu Lamborghini, Filippo Perini. Dziełem drugiego z wymienionych jest opływowy design konceptu stworzonego w duchu “cab-forward”. Samochód ma się nazywać Aehra Sedan, a załączone grafiki pokazują jego niezwykle płynne linie i szeroko zarysowane nadkola.
Zespół projektowy podkreśla, że design wersji produkcyjnej nie będzie znacząco odbiegał od konceptu. Oba modele - sedan i SUV - powstaną na tej samej platformie i zadebiutują w 2026 roku. W celu opracowania akumulatorów trakcyjnych Aehra nawiązała współpracę z austriacką firmą Miba. Innowacyjne baterie auta będą mieć dość dużą pojemność 120 kWh oraz instalację 925V, co pozwoli na uzyskanie mocy ładowania do 350 kW. Mimo tak dużego akumulatora Aehra chce uzyskać możliwie niską masę własną poprzez maksymalne wykorzystanie włókien węglowych w produkcji podwozia. Docelowo SUV ma ważyć poniżej 2 ton, co dobrze wróży także dla sedana opartego na tym samym podwoziu, o tym samym rozstawie osi.
Aehra chce stworzyć podobny układ napędowy jak konkurencyjny Lucid w modelu Air Sapphire - trzy silniki elektryczne, dwa z tyłu i jeden z przodu auta. Daje to ogromne możliwości płynnego sterowania momentem obrotowym przekazywanym na poszczególne koła. Sedan będzie miał w okolicach 800 KM (SUV najprawdopodobniej też), więc spodziewamy się mocnych liczb, zwłaszcza że ma ważyć mniej niż większość rywali, nie wyłączając Taycana Turbo S (2295 kg). Zasięg przewidywany dla SUV-a wynosi około 800 km, a mniejszy i lżejszy Sedan powinien mieć jeszcze lepsze parametry.
Oba auta będą też dzielić technologię wnętrza - w SUV-ie już zadebiutowały nowoczesne multimedia Aehra wykorzystujące dwa ekrany. Pierwszy z nich to standardowy ekran dotykowy na środku deski rozdzielczej, ale drugi to szeroki na całą kabinę ekran umieszczony pod krawędzią przedniej szyby. Podczas jazdy większy z nich pokazuje informacje o prędkości, nawigacji i mediach,a także obraz z cyfrowych lusterek na zewnętrznych krawędziach. Jednak po zaparkowaniu ekran unosi się z deski rozdzielczej, tworząc ogromny ultraszeroki wyświetlacz do obsługi multimediów i połączeń konferencyjnych. Podejrzewamy, że w sedanie pojawi się oświetlenie ambientowe, wykończenia z włókna węglowego i ekologiczne tkaniny. Zakładana cena początkowa SUV-a wynosi 160 tysięcy dolarów (680 tys. zł po dzisiejszym kursie), Sedan zapewne będzie kosztował podobną sumę.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.
Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.
Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.
Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.
Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.
Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.
Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.
Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.
Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.
Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.
Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.
Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.