Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
3

Dynamiczne przechodzenie z napędów spalinowych na elektryczne spowodowało swego rodzaju reset zasad panujących na rynku samochodów. Do gry wchodzą zupełnie nowe marki oferujące świeże podejście do designu i technologii, a ich produkty z mniejszym lub większym sukcesem destabilizują sytuację rynkowych gigantów. Jednym z zupełnie nowych producentów jest pochodząca z Mediolanu Aehra. Założone w 2022 roku przedsiębiorstwo chce tworzyć ekskluzywne samochody elektryczne klasy premium, których głównymi wyróżnikami będą spektakularne osiągi i fantastyczny design. W tym momencie trwają prace nad dwoma modelami - obowiązkowym SUV-em i sportowym sedanem konkurującym z Porsche Taycan. Pierwszy koncept poznamy już 16 czerwca, choć planowane wdrożenie do produkcji nastąpi dopiero w 2026 roku.

Aehra nie jest zbiorem amatorów. Firma pozyskała całkiem obiecujący zespół, w którym znaleźli się m.in. były inżynier Ferrari i Lotusa Franco Cimatti oraz były szef designu Lamborghini, Filippo Perini. Dziełem drugiego z wymienionych jest opływowy design konceptu stworzonego w duchu “cab-forward”. Samochód ma się nazywać Aehra Sedan, a załączone grafiki pokazują jego niezwykle płynne linie i szeroko zarysowane nadkola.

Unikalny design, technologia i dbałość o lekkość - taki przepis na sukces ma włoska Aehra.

Zespół projektowy podkreśla, że design wersji produkcyjnej nie będzie znacząco odbiegał od konceptu. Oba modele - sedan i SUV - powstaną na tej samej platformie i zadebiutują w 2026 roku. W celu opracowania akumulatorów trakcyjnych Aehra nawiązała współpracę z austriacką firmą Miba. Innowacyjne baterie auta będą mieć dość dużą pojemność 120 kWh oraz instalację 925V, co pozwoli na uzyskanie mocy ładowania do 350 kW. Mimo tak dużego akumulatora Aehra chce uzyskać możliwie niską masę własną poprzez maksymalne wykorzystanie włókien węglowych w produkcji podwozia. Docelowo SUV ma ważyć poniżej 2 ton, co dobrze wróży także dla sedana opartego na tym samym podwoziu, o tym samym rozstawie osi.

Reklama
Aehra Sedan koncept LED
3

Aehra chce stworzyć podobny układ napędowy jak konkurencyjny Lucid w modelu Air Sapphire - trzy silniki elektryczne, dwa z tyłu i jeden z przodu auta. Daje to ogromne możliwości płynnego sterowania momentem obrotowym przekazywanym na poszczególne koła. Sedan będzie miał w okolicach 800 KM (SUV najprawdopodobniej też), więc spodziewamy się mocnych liczb, zwłaszcza że ma ważyć mniej niż większość rywali, nie wyłączając Taycana Turbo S (2295 kg). Zasięg przewidywany dla SUV-a wynosi około 800 km, a mniejszy i lżejszy Sedan powinien mieć jeszcze lepsze parametry.

Oba auta będą też dzielić technologię wnętrza - w SUV-ie już zadebiutowały nowoczesne multimedia Aehra wykorzystujące dwa ekrany. Pierwszy z nich to standardowy ekran dotykowy na środku deski rozdzielczej, ale drugi to szeroki na całą kabinę ekran umieszczony pod krawędzią przedniej szyby. Podczas jazdy większy z nich pokazuje informacje o prędkości, nawigacji i mediach,a także obraz z cyfrowych lusterek na zewnętrznych krawędziach. Jednak po zaparkowaniu ekran unosi się z deski rozdzielczej, tworząc ogromny ultraszeroki wyświetlacz do obsługi multimediów i połączeń konferencyjnych. Podejrzewamy, że w sedanie pojawi się oświetlenie ambientowe, wykończenia z włókna węglowego i ekologiczne tkaniny. Zakładana cena początkowa SUV-a wynosi 160 tysięcy dolarów (680 tys. zł po dzisiejszym kursie), Sedan zapewne będzie kosztował podobną sumę.

Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
Limitowana edycja - Diavel for Bentley
Diavel for Bentley
Ducati i Bentley - duet egzotyczny

Od przeszło 100 lat światy aut i motocykli romansują ze sobą. Ducati z Bentleyem spotykają się po raz pierwszy.

6 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc przedstawia nowe wydanie EVO Magazine
EVO Magazine
Co przedstawiamy w czternastym wydaniu EVO Magazine?

To pierwszy raz, kiedy na okładce gości nie tylko samochód! O co chodzi w zestawieniu auta i motocykla?

23 października 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Zamki, dworki, legendy, winnice w towarzystwie cudownych dróg

Zapraszamy w okolice Gór Świętokrzyskich, jednego z najstarszych pasm górskich w Europie.

22 października 2024
Jaguar GT EV teaser koncept
Jaguar / GT EV
Jaguar wypuścił pierwsze zdjęcie nowego konceptu limuzyny GT

Jaguar pracuje nad rywalem dla Porsche Taycan - mamy pierwsze zdjęcie konceptu tego auta.

21 listopada 2024
Aston Martin Valkyrie rekord silverstone
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie pobił rekord toru Silverstone

Aston Martin wreszcie pokazał kosmiczne osiągi Valkyrie. Samochód ten pobił rekord toru Silverstone.

21 listopada 2024
Mercedes-AMG GT3 Evo Le Mans
WEC
Mercedes-AMG powraca do Le Mans, ale nie w klasie Hypercar

W 2025 roku Mercedes powraca do Le Mans z AMG GT dostosowanym do wymogów klasy LMGT3.

21 listopada 2024
TWR Supercat Jaguar XJS restomod
TWR
TWR Supercat - dziki kot z doładowanym V12 i manualną skrzynią

Singer i Alfaholics zbyt oklepane? Oto doładowany Jaguar XJS V12 o mocy 670 KM z manualną skrzynią.

20 listopada 2024
Donkervoort F22 Final Five
Donkervoort / F22
Donkervoort F22 Final Five - pożegnanie z “pięciocylindrówką” Audi

Final Five to ostatnia seria F22 i pożegnanie z silnikami Audi. W tle już czeka nowy hipersamochód.

18 listopada 2024
2026 BMW 3 Neue Klasse spyshot news
BMW / seria 3
BMW testuje nową, spalinową serię 3

Nadchodzące BMW serii 3 z rodziny Neue Klasse otrzyma napędy spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

18 listopada 2024
2025 Ferrari Roma następca
Ferrari / Roma
Ferrari Roma drugiej generacji weszła w fazę testów drogowych

Roma, najmniejsze GT Ferrari, zostanie zastąpiona nowym modelem w 2025 roku. Prototypy już jeżdżą.

16 listopada 2024
Bugatti Mistral World Record Editon
Bugatti / Mistral
Bugatti Mistral oficjalnie najszybszym roadsterem świata. 453 km/h!

Podobnie jak Veyron i Chiron, ostatnie Bugatti z W16 żegna się niebagatelnym rekordem prędkości.

14 listopada 2024
Redaktor Michał Sztorc na torze Hockenheimring
Sport
Wyścigowy weekend na torze Hockenheimring

Ośmiu polskich kierowców Forch Racing by Atlas Ward staje do walki o dominację w niemieckiej serii wyścigowej.

13 listopada 2024
2025 Porsche Taycan GTS
Porsche / Taycan
Nowe Porsche Taycan GTS może rywalizować z BMW M5

Taycan GTS jest lżejszy niż M5 i niemal tak samo mocny. Możesz go mieć także w wersji Sport Turismo.

12 listopada 2024
Caterham Seven CSR Twenty premiera
Caterham / Seven
Caterham Seven CSR Twenty - Caterham klasy premium

CSR Twenty to limitowana wersja Seven stworzona do jazdy przede wszystkim po drogach publicznych.

12 listopada 2024
Alpine A290 pierwsza jazda
Alpine / A290
Alpine A290 GTS - czy elektryczny kuzyn Renault 5 jest naprawdę hot?

Alpine przechodzi na elektryczność i zaczyna od hatchbacka A290. Czy model ten ma DNA Alpine?

11 listopada 2024