Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Nowy gracz w segmencie mocnych EV - włoska Aehra Sedan

Włoski startup chce wypuścić dwa nowe modele EV. Jeden z nich będzie konkurował z Porsche Taycan.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 maja 2023
Aehra Sedan koncept teaser
3

Dynamiczne przechodzenie z napędów spalinowych na elektryczne spowodowało swego rodzaju reset zasad panujących na rynku samochodów. Do gry wchodzą zupełnie nowe marki oferujące świeże podejście do designu i technologii, a ich produkty z mniejszym lub większym sukcesem destabilizują sytuację rynkowych gigantów. Jednym z zupełnie nowych producentów jest pochodząca z Mediolanu Aehra. Założone w 2022 roku przedsiębiorstwo chce tworzyć ekskluzywne samochody elektryczne klasy premium, których głównymi wyróżnikami będą spektakularne osiągi i fantastyczny design. W tym momencie trwają prace nad dwoma modelami - obowiązkowym SUV-em i sportowym sedanem konkurującym z Porsche Taycan. Pierwszy koncept poznamy już 16 czerwca, choć planowane wdrożenie do produkcji nastąpi dopiero w 2026 roku.

Aehra nie jest zbiorem amatorów. Firma pozyskała całkiem obiecujący zespół, w którym znaleźli się m.in. były inżynier Ferrari i Lotusa Franco Cimatti oraz były szef designu Lamborghini, Filippo Perini. Dziełem drugiego z wymienionych jest opływowy design konceptu stworzonego w duchu “cab-forward”. Samochód ma się nazywać Aehra Sedan, a załączone grafiki pokazują jego niezwykle płynne linie i szeroko zarysowane nadkola.

Reklama

Unikalny design, technologia i dbałość o lekkość - taki przepis na sukces ma włoska Aehra.

Zespół projektowy podkreśla, że design wersji produkcyjnej nie będzie znacząco odbiegał od konceptu. Oba modele - sedan i SUV - powstaną na tej samej platformie i zadebiutują w 2026 roku. W celu opracowania akumulatorów trakcyjnych Aehra nawiązała współpracę z austriacką firmą Miba. Innowacyjne baterie auta będą mieć dość dużą pojemność 120 kWh oraz instalację 925V, co pozwoli na uzyskanie mocy ładowania do 350 kW. Mimo tak dużego akumulatora Aehra chce uzyskać możliwie niską masę własną poprzez maksymalne wykorzystanie włókien węglowych w produkcji podwozia. Docelowo SUV ma ważyć poniżej 2 ton, co dobrze wróży także dla sedana opartego na tym samym podwoziu, o tym samym rozstawie osi.

Reklama
Aehra Sedan koncept LED
3

Aehra chce stworzyć podobny układ napędowy jak konkurencyjny Lucid w modelu Air Sapphire - trzy silniki elektryczne, dwa z tyłu i jeden z przodu auta. Daje to ogromne możliwości płynnego sterowania momentem obrotowym przekazywanym na poszczególne koła. Sedan będzie miał w okolicach 800 KM (SUV najprawdopodobniej też), więc spodziewamy się mocnych liczb, zwłaszcza że ma ważyć mniej niż większość rywali, nie wyłączając Taycana Turbo S (2295 kg). Zasięg przewidywany dla SUV-a wynosi około 800 km, a mniejszy i lżejszy Sedan powinien mieć jeszcze lepsze parametry.

Oba auta będą też dzielić technologię wnętrza - w SUV-ie już zadebiutowały nowoczesne multimedia Aehra wykorzystujące dwa ekrany. Pierwszy z nich to standardowy ekran dotykowy na środku deski rozdzielczej, ale drugi to szeroki na całą kabinę ekran umieszczony pod krawędzią przedniej szyby. Podczas jazdy większy z nich pokazuje informacje o prędkości, nawigacji i mediach,a także obraz z cyfrowych lusterek na zewnętrznych krawędziach. Jednak po zaparkowaniu ekran unosi się z deski rozdzielczej, tworząc ogromny ultraszeroki wyświetlacz do obsługi multimediów i połączeń konferencyjnych. Podejrzewamy, że w sedanie pojawi się oświetlenie ambientowe, wykończenia z włókna węglowego i ekologiczne tkaniny. Zakładana cena początkowa SUV-a wynosi 160 tysięcy dolarów (680 tys. zł po dzisiejszym kursie), Sedan zapewne będzie kosztował podobną sumę.

BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Porsche Taycan Turbo GT4 RS spyshot
Porsche / Taycan
Co znowu wymyśliło Porsche? Po Ringu jeździ prototyp Taycana “GT4 RS”

Porsche testuje poszerzony i wyposażony w ogromne skrzydło prototyp Tacyana. Pytanie tylko po co?

16 września 2025
Ariel Atom 4 test
Ariel / Atom
Ariel Atom 4 - brytyjska zabawka staje się lepsza i lepsza…

Może nie wygląda, ale to całkiem nowy Ariel Atom. Stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednika.

15 września 2025
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS – nowe sportowe motocykle w limitowanej serii, widok studyjny
Ducati
Ducati Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS: styl, osiągi i lekkość

Nowe Ducati V4 RS: Diavel i Multistrada w numerowanych seriach. Styl, lekkość i osiągi inspirowane MotoGP.

14 września 2025
Lotus Elise VHPK Analogue Automotive
Lotus / Elise
Lotus Elise z centralnym fotelem za ułamek ceny GMA T.50? Poprosimy!

Analogue Automotive prezentuje projekt na bazie Elise z podobnym podejściem do lekkości jak w GMA.

13 września 2025
Toyota GR Yaris Aero Performance
Toyota / Yaris GR
Toyota GR Yaris zyska pakiet Aero Performance. Niestety, nie u nas…

W Europie póki co nie zobaczymy GR Yarisa z dodatkowym pakietem aero. To opcja tylko na Japonię.

12 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Lamborghini Fenomeno premiera
Lamborghini / Fenomeno
Fenomeno uczy jak sprzedawać hipersamochody - mają być rzadkie i z V12

Najmocniejsze Lamborghini w historii! Fenomeno 2025 z V12 i hybrydą ma 1080 KM, osiąga 350 km/h i powstanie tylko 29 egzemplarzy.

12 września 2025
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja w malowaniu LARK
McLaren / 750S
McLaren 750S JC96 – limitowana edycja upamiętniająca sukcesy McLarena F1 w Japonii

McLaren 750S JC96 – 61 egzemplarzy tylko dla Japonii. Limitowana edycja upamiętnia zwycięstwo McLarena F1 GTR w JGTC 1996.

11 września 2025
Toyota Gazoo Racing AE86
Toyota
Toyota wznowiła produkcję bloków silnika do kultowej Corolli AE86

Do katalogu części historycznych Toyoty dołączyły bloki i głowice do jednostki 4A-GE.

11 września 2025
Ferrari 849 Testarossa premiera
Ferrari / 849 Testarossa
Ferrari Testarossa powraca jako hybryda V8 o mocy 1050 KM

Lukę w gamie powstałą po wycofaniu linii SF90 Ferrari wypełnia nowym modelem 849 Testarossa.

10 września 2025
2026 Porsche 911 Turbo S 992.2
Porsche / 911 Turbo
Poznajcie nowe, zelektryfikowane Porsche 911 Turbo S o mocy 711 KM

Technologia T-Hybrid posłużyła Porsche do stworzenia najmocniejszego cywilnego 911 w historii.

8 września 2025
2026 BMW iX3 premiera
BMW / iX3
2026 BMW iX3 - era Neue Klasse rozpoczyna się od SUV-a

Niby to tylko kolejny elektryczny SUV, ale realnie iX3 to początek nowej strategii produktowej BMW.

5 września 2025