Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Technologia sześciosuwowa Porsche to szansa na zwiększenie mocy silnika przy zmniejszeniu emisji.
Porsche opatentowało rewolucyjny sześciosuwowy system spalania wewnętrznego. W przeciwieństwie do wszystkich nowoczesnych silników spalinowych, które pracują w czterosuwowym cyklu Otto, system Porsche dodaje kolejną fazę sprężania i zapłonu.
W rezultacie w jednym cyklu tłok spręża mieszankę paliwowo-powietrzną w komorze spalania dwukrotnie, z dwoma procesami spalania, zatem również dwukrotnie wykonuje pracę. W tym drugim cyklu, produkt odpadowy z pierwszego jest ponownie sprężany. Sześciosuwowy cykl jest bardziej jak dwa mini-cykle po trzy, z zasysaniem, sprężaniem i pracą w jednym, a następnie sprężaniem, pracą i wydechem w kolejnym.
Aby było to możliwe konieczny był wał korbowy, który obraca się wokół przekładni planetarnej, jednocześnie obracając się wokół własnej osi, co oznacza, że nie obraca się tylko wokół stałego punktu centralnego. Istnieją dwa górne i dwa dolne martwe punkty w cyklu obrotowym. Oznacza to również, że skok tłoka i sprężanie będą się różnić w dwóch górnych i dolnych martwych punktach. Mówiąc prościej, nie ma ustalonego sprężania i skoku, jak w czterosuwowym silniku z klasycznym wałem.
W rezultacie można poprawić wydajność, ale przede wszystkim zwiększyć moc silnika, choć za cenę bardziej skomplikowanej mechaniki. Gdy praca jest wykonywana raz na trzy suwy, a nie tak jak w klasycznym silniku raz na cztery suwy, to naturalne że moc będzie odpowiednio większa. Proces spalania powinien być czystszy, a druga faza sprężania powinna skutecznie „usuwać” gazy z pierwszego spalania i ponownie je spalać. Przypomina to działanie systemu recyrkulacji spalin, ale bez konieczności ich faktycznej recyrkulacji. Potencjał sprawności cieplnej silnika sześciosuwowego wynosi do 50%, w porównaniu do 30%, które uważa się za średnią dla silnika czterosuwowego.
Co to może oznaczać w praktyce? Jak wyżej, praca raz na trzy suwy zamiast na cztery brzmi dobrze, ale co sześciosuwowy cykl oznacza w kontekście reakcji na gaz, wkręcania się na obroty i brzmienia? Tego jeszcze nie wiemy, ale biorąc pod uwagę dodatkową złożoność i potencjalnie zwiększone wibracje, należy się zastanowić, czy technologia ta będzie odpowiednia do zastosowań wysokoobrotowych, takich jak na przykład w Porsche 911 GT3.
Jak zawsze w przypadku zgłoszeń patentowych nie ma wzmianki o ewentualnej produkcji ani o potencjalnych zaletach czy wadach tego rozwiązania. Pewne jest tylko to, że Porsche jako marka szuka możliwości dostosowania silnika spalinowego do wymagań nowej ery, w której tradycyjne napędy byłyby komplementarne z e-paliwami i rozwojem elektryfikacji.
Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!
Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!
Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji
Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?
Ferrari 296 Speciale o mocy 880 KM wypełnia lukę po 488 Pista, a na torze jest szybsze od LaFerrari.
Sprawdź, jak w jeden dzień odwiedzić ikony Europy, nie wyjeżdżając z kraju! Niezwykła podróż po Pałukach.
To nie tylko ewolucja flagowego modelu, ale też odpowiedź na dynamiczne zmiany w świecie motoryzacji
Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.
Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.
Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.
Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.
Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.
Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.
Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?
Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.
W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.