Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Zespół designerów Porsche wkroczył do wirtualnego świata za sprawą nowego GT Concept.
Wirtualny świat gry na konsolę Gran Turismo wzbogaci się o pierwszy projekt specjalny od Porsche - koncept Vision Gran Turismo. Tak jak wszystkie inne koncepty z serii Vision GT samochód ten istnieje tylko fikcyjnie i nie jest zapowiedzią żadnego produkcyjnego modelu. Jedynie wybrane elementy designu mogą w przyszłości pojawić się w prawdziwych, realnych samochodach Porsche.
Pomysł Porsche przybrał formę niskiego, dwuosobowego samochodu sportowego, który wyraźnie różni się estetyką od konceptu Mission R, gdyż jest o wiele bardziej futurystyczną wizją samochodu elektrycznego przyszłości. Przede wszystkim Vision GT jest szersze i niższe niż Mission R, ma większe koła w proporcji do sylwetki i bardzo małą, ciasną kabinę.
Przód w dużej mierze tworzą reflektory w innym układzie niż tradycyjnie stosowane przez Porsche, bo cztery punktowe LED-y są zastąpione cienkimi światłami wkomponowanymi w aerodynamikę kierującą powietrze wokół przednich nadkoli. Brak głównych elementów świetlnych na szczycie przednich błotników Vision GT pozwolił projektantom Porsche na pełną swobodę w zakresie ich kształtu i profilu, który jest bardziej zwarty i mniej zaokrąglony niż typowe projekty Porsche.
Na wysokości świateł projektanci usunęli fragmenty napompowanych błotników zarówno z przodu, jak i z tyłu. Takie wyeksponowanie opon ma konkretny cel - często służy zmniejszeniu ciśnienia wewnątrz nadkoli bez potrzeby robienia nacięć na ich szczycie, jak np. w nowym Caymanie GT4 RS.
Na pierwszy rzut oka tylna część nadwozia konceptu wygląda typowo dla aktualnej gamy Porsche, ale tak nie jest. Po raz pierwszy widzimy stylistyczny pomysł, by pas świetlny w poprzek całego nadwozia miał też funkcję aktywnej aerodynamiki. Przy wysokiej prędkości wysuwa się, a po bokach ma jeszcze dwa małe, ruchome skrzydełka. To pierwszy taki eksperyment Porsche, by panel oświetlenia był jednocześnie spoilerem, a kierunkowskaz małą lotką z boku nadwozia. Tego typu rozwiązania mogą być nowym, fascynującym nurtem w rozwoju stylistyki, aerodynamiki i oświetlenia samochodowego.
Elementy z potencjałem na produkcję w realnych samochodach nie ograniczają się do detali szalonego konceptu. Mocno zaokrąglona przednia szyba i design przodu przypominający inny koncept, Mission R, mogą być w przyszłości wykorzystane w nowym samochodzie sportowym z napędem elektrycznym. To samo dotyczy dwukolorowego designu kół, ale ten już trafił do produkcji wraz z Taycanem.
Wnętrze to typowe dla konceptu, futurystyczne połączenie włókien węglowych i aluminium. Nowością jest przezroczysta tablica z zegarami - hybryda tradycyjnych zegarów cyfrowych z wyświetlaczem typu head-up. To może być technologiczna nowość, która z czasem pojawi się w normalnych samochodach.
W przeciwieństwie do większości konceptów, tym Porsche będzie mógł się przejechać każdy , choć tylko w świecie wirtualnym. Wystarczy mieć konsolę Play Station i grę Gran Turismo.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?
Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.
Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica
Ruszamy na Red Bull Ring by wraz z Atlas Ward Motorsport poznać sekret łączenia pracy zawodowej z profesjonalnym ściganiem się.
BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.
Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.
Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.
Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.
SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.
McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.
Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?
Dzięki hybrydzie z V6 następny flagowiec Ferrari połączy świat samochodów drogowych i wyścigowych.
W EVO czytamy o autach ze snów i wszyscy o nich marzymy niezależnie od tego, ile kosztują i jak są szybkie.
Po liftingu Panamera zyskała design i technologie upodabniające ten model do Porsche Taycana.
Imola to najbardziej radykalne drogowe Pagani w historii, a teraz debiutuje jej wersja Roadster.
Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.