Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Porsche Wireless Charging - technologia jutra zadebiutuje w Cayenne EV

Pod koniec roku poznamy nowe Porsche Cayenne EV wyposażone w technologię ładowania indukcyjnego.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 września 2025
2026 Porsche Cayenne ładowanie
9

Niektóre pomysły i koncepcje technologiczne rodem z sciencie-fiction po prostu nie chcą zniknąć. Latające samochody, autonomiczne samochody, pojazdy elektryczne ładowane bezprzewodowo. Podczas gdy wzniesienie się ponad zakorkowaną drogę czy drzemka podczas dojazdu do sklepu nadal są pieśnią przyszłości, Porsche poczyniło poważne kroki, aby stworzyć technologię bezwysiłkowego, bezprzewodowego uzupełniania energii w samochodzie. Jako pierwsi będą mogli z niej skorzystać nabywcy nadchodzącego Porsche Cayenne, jeśli tylko wybiorą odpowiednią opcję w zamówieniu.

Byliśmy nieco sceptycznie gdy ludzie z Porsche prowadzili nas z jednego tajnego studio (którego zawartość poznacie we właściwym momencie) do drugiego, mniejszego, na przedmieściach Stuttgartu. W tym drugim studio zobaczyliśmy dziwny, jarzący się światłem prototyp Cayenne na jednym końcu i dziwną matę podłogową na drugim końcu. To nowy system bezprzewodowego ładowania od Porsche i zainstalowano go tam, abyśmy mogli go wypróbować.

Jeśli pomysł się sprawdzi, Porsche będzie dążyć do jego integracji w innych modelach elektrycznych.

Pomysł jest banalny. Wjeżdżasz swoim Cayenne do garażu i parkujesz nad specjalną płytą ładującą (wymiary 117 cm długość, 78 cm szerokości, 6 cm grubości i waży 50 kg). Następnie wysiadasz, wchodzisz do domu i zajmujesz się swoimi sprawami. Następnego ranka samochód powinien być naładowany i gotów na kolejny dzień użytku, bez zbędnego podłączania i rozłączania ładowarki. W ciągu typowego tygodnia dojazdów do pracy właściciele mogą w ogóle nie myśleć o ładowaniu. Brzmi idealnie, choć wymaga kilku dodatkowych czynności.

Najważniejsza to ustawienie samochodu we właściwym miejscu. Samochód sam podpowie jak to zrobić wyświetlając linie prowadzące na ekranie asystenta parkowania. Zrobiliśmy kilka prób, i chociaż tolerancja obejmuje mniej więcej po 20 cm z każdej strony, nie zawsze się udaje. Gdy wszystko jest w porządku, samochód opuszcza się na pneumatycznym zawieszeniu, aby odległość podkładki od odbiornika w podwoziu wynosiła 16 cm, po czym zaczyna się proces ładowania.

Reklama
Porsche Cayenne E4 technologie
9

W optymalnym przypadku na ekranie Cayenne E4 pojawi się schemat pokazujący jak energia o mocy 11 kW jest transferowana bezprzewodowo do baterii samochodu. Proces ten możesz podglądać na dedykowanej dla auta aplikacji My Porsche. W tej samej aplikacji możesz zaprogramować pre-kondycjonowanie i timer. Energia jest przekazywana z sieci energetycznej do samochodu z wydajnością 90 procent, co jest wynikiem znacznie lepszym niż np. ładowanie samochodu za pomocą przewodu z domowej, standardowej wtyczki.

11 kW nie brzmi imponująco w czasach, gdy Mercedes chce opanować ładowanie z mocą 850 kW, ale trzeba pamiętać, że to rozwiązanie ma na celu uzupełnienie energii w czasie gdy samochód jest przez dłuższy czas nieużytkowany. Nawet jeśli jesteś w domu tylko na obiad i samochód zaparkowałeś w garażu na godzinę, uzupełnisz zasięg na kolejne 30-35 km. Z pewnością ładowarka jest na tyle wydajna, że naładuje auto podczas 12-godzinnego postoju np. nocą. A teraz małe FAQ dotyczące Porsche Wireless Charging.

Jak to działa?

Tak samo jak w ładowarkach bezprzewodowych do smartfonów, tyle że odległość między podkładką, a baterią nie musi być aż tak mała. Płyta podstawowa posiada miedzianą i ferrytową cewkę nadawczą, przez którą przepływa prąd przemienny, tworząc pole magnetyczne. Dzięki temu energia przepływa do cewki wtórnej zainstalowanej w samochodzie, w odbiorniku umieszczonym między przednimi kołami, gdzie prostownik zamienia prąd przemienny na prąd stały – taki, który może przepływać do akumulatora. Technologia ultraszerokopasmowa w płycie wykrywa względne położenie samochodu nad płytą.

Czy to zadziała w Macanie lub Taycanie?

Reklama

W tym momencie Macan posadowiony jest na platformie PPE, i chociaż Cayenne nie jest całkowicie odmienną konstrukcją, było tworzone od początku z myślą o integracji z technologią bezprzewodową, czego nie można powiedzieć o Macanie. W tym momencie nie jest on kompatybilny z tą technologią. Po liftingu pewnie będzie. To samo dotyczy Taycana wykorzystującego jeszcze inną platformę J1. Jeśli kupisz Cayenne E4 be tej opcji i będziesz ją chciał zaimplementować w przyszłości, prawdopodobnie będzie to możliwe po wizycie w serwisie Porsche. Jeśli technologia wireless spotka się z dużym zainteresowaniem klientów, z pewnością marka zrobi wszystko, aby również inne modele mogły z niej korzystać.

2026 Porsche Cayenne wireless charging
9

Czy to groźne dla mojego kota?

“Nie” odpowiadają ludzie z Porsche uśmiechając się pod nosem. Musieli przewidywać, że to pytanie się pojawi… Podkładka ładująca ma czujnik ruchu wykrywający niepożądane obiekty. Jeśli nieświadomy mruczek wślizgnie się pod samochód zanim ten się opuści (powinieneś go jednak wcześniej zauważyć na kamerach parkowania), albo postanowi się położyć na podkładce już w trakcie procesu, czujniki wykryją ruch i proces będzie przerwany.

Czy zadziała na zewnątrz i czy przetrwa przypadkowe najechanie?

Tak, ładowarka jest zaprojektowana tak, aby znosić wilgoć, deszcz i śnieg podczas użytku na zewnątrz. Powinna też bez problemu wytrzymać przypadkowe przejechanie.

Ile to będzie kosztować i kiedy będzie dostępne?

Dokładne ceny nie są jeszcze znane, ale orientacyjnie będzie to około 5 tys. euro za podkładkę i 2 tys. euro za wyposażenie na pokładzie samochodu. Sam model Cayenne E4 ma zostać zaprezentowany przed końcem roku, a do sprzedaży trafi najwcześniej w drugim kwartale, a najpóźniej w trzecim kwartale 2026 r. Technologia wireless charging będzie dostępna jako opcja od samego początku sprzedaży.

Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
Garagisti GP1 koncept
Garagisti / GP1
Garagisti GP1 to kolejne po GMA T.50 superauto z V12 i manualem

Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.

11 sierpnia 2025
Lamborghini Temerario test torowy
Lamborghini / Temerario
Lamborghini Temerario - pełen ogień hybrydowym następcą Huracána

Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?

3 sierpnia 2025
Chevrolet Corvette ZR1X design
Chevrolet / Corvette C8
Nowa Corvette ZR1X pobiła czas Mustanga GTD na Nürburgringu

…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.

1 sierpnia 2025
Mercedes klasy G Cabriolet
Mercedes / klasa G
Będzie nowy Mercedes klasy G Cabriolet, chociaż nikt go nie potrzebuje

Obecna klasa G w końcu zrzuca dach. Mercedes zapowiada nową odmianę Cabriolet.

5 września 2025
2026 Porsche Cayenne ładowanie
Porsche / Cayenne
Porsche Wireless Charging - technologia jutra zadebiutuje w Cayenne EV

Pod koniec roku poznamy nowe Porsche Cayenne EV wyposażone w technologię ładowania indukcyjnego.

4 września 2025
2026 Volkswagen ID.Polo GTI przedprodukcyjny
Volkswagen / ID.Polo
Volkswagen ID.Polo GTI - VW trzyma się dobrze znanych oznaczeń

Nowa strategia VW zakłada oznaczanie elektrycznych modeli nazwami, które klienci znają i lubią.

3 września 2025
Audi Concept C prezentacja
Audi / Concept C
Audi Concept C zapowiada nowe sportowe coupe od Audi

Widzicie tu nowy język stylistyczny Audi, a przy okazji zapowiedź sportowego samochodu przyszłości.

3 września 2025
Porsche 718 Cayman i Boxster wycofane
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Porsche Cayman i Boxster znikają z rynku

Porsche Boxster i Cayman latami stanowiły benchmark aut sportowych, ale ich historia dobiegła końca.

3 września 2025
2026 Toyota Supra V8 australia
Toyota / Supra
Toyota Supra dostała V8… ale tylko w wyścigach i tylko w Australii

Aby wystartować w serii Australian Supercars, Toyota stworzyła Suprę z wyczynowym 5.2 V8 Lexusa.

2 września 2025
2025 Tesla Model Y Performance debiut
Tesla / Model Y
Nowa Tesla Model Y Performance bije Porsche Macan ceną, ale nie mocą

Nowy Model Y zyskał wersję Performance, która już nie szokuje mocą, ale nadal jest bardzo szybka.

1 września 2025
Lamborghini Murciélago test i poradnik kupującego
Lamborghini / Murciélago
Lamborghini Murciélago (2001-2011) - ikona świata supersamochodów

Murciélago łączy najlepsze cechy Lamborghini - ma oldschoolowy charakter i nowoczesną użyteczność.

31 sierpnia 2025
Lotus Cars zwalnia pracowników
Lotus
Lotus redukuje 550 etatów w macierzystej fabryce w Hethel

Wzrost długu i spadek sprzedaży Emiry zmusiły Lotus Cars do zredukowania kolejnych 550 etatów.

29 sierpnia 2025
Mercedes-AMG GT XX rekord dystansu
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX osiąga 350 km/h i ma elektryzujący lakier

Mercedes pobił konceptem AMG GT XX kilka rekordów, aby dowieść jakości swojej nowej technologii EV.

29 sierpnia 2025
Porsche 911 Flachbau spyshot
Porsche / 911
Porsche pracuje nad nowym 911 “Flachbau” na bazie starego 991 GT2 RS

Na drogach widziano prototyp Porsche 991 z przodem typu “Flachbau”. Tylko pakiet czy nowy model?

28 sierpnia 2025
2027 Volkswagen Golf R spyshot
Volkswagen / Golf
Volkswagen testuje dużo mocniejszą i szybszą wersję Golfa R

Otwory w masce i powiększony główny wlot powietrza sugerują bardziej ekstremalny charakter Golfa R.

27 sierpnia 2025