Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Porsche Wireless Charging - technologia jutra zadebiutuje w Cayenne EV

Pod koniec roku poznamy nowe Porsche Cayenne EV wyposażone w technologię ładowania indukcyjnego.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

4 września 2025
2026 Porsche Cayenne ładowanie
9

Niektóre pomysły i koncepcje technologiczne rodem z sciencie-fiction po prostu nie chcą zniknąć. Latające samochody, autonomiczne samochody, pojazdy elektryczne ładowane bezprzewodowo. Podczas gdy wzniesienie się ponad zakorkowaną drogę czy drzemka podczas dojazdu do sklepu nadal są pieśnią przyszłości, Porsche poczyniło poważne kroki, aby stworzyć technologię bezwysiłkowego, bezprzewodowego uzupełniania energii w samochodzie. Jako pierwsi będą mogli z niej skorzystać nabywcy nadchodzącego Porsche Cayenne, jeśli tylko wybiorą odpowiednią opcję w zamówieniu.

Byliśmy nieco sceptycznie gdy ludzie z Porsche prowadzili nas z jednego tajnego studio (którego zawartość poznacie we właściwym momencie) do drugiego, mniejszego, na przedmieściach Stuttgartu. W tym drugim studio zobaczyliśmy dziwny, jarzący się światłem prototyp Cayenne na jednym końcu i dziwną matę podłogową na drugim końcu. To nowy system bezprzewodowego ładowania od Porsche i zainstalowano go tam, abyśmy mogli go wypróbować.

Jeśli pomysł się sprawdzi, Porsche będzie dążyć do jego integracji w innych modelach elektrycznych.

Pomysł jest banalny. Wjeżdżasz swoim Cayenne do garażu i parkujesz nad specjalną płytą ładującą (wymiary 117 cm długość, 78 cm szerokości, 6 cm grubości i waży 50 kg). Następnie wysiadasz, wchodzisz do domu i zajmujesz się swoimi sprawami. Następnego ranka samochód powinien być naładowany i gotów na kolejny dzień użytku, bez zbędnego podłączania i rozłączania ładowarki. W ciągu typowego tygodnia dojazdów do pracy właściciele mogą w ogóle nie myśleć o ładowaniu. Brzmi idealnie, choć wymaga kilku dodatkowych czynności.

Najważniejsza to ustawienie samochodu we właściwym miejscu. Samochód sam podpowie jak to zrobić wyświetlając linie prowadzące na ekranie asystenta parkowania. Zrobiliśmy kilka prób, i chociaż tolerancja obejmuje mniej więcej po 20 cm z każdej strony, nie zawsze się udaje. Gdy wszystko jest w porządku, samochód opuszcza się na pneumatycznym zawieszeniu, aby odległość podkładki od odbiornika w podwoziu wynosiła 16 cm, po czym zaczyna się proces ładowania.

Reklama
Porsche Cayenne E4 technologie
9

W optymalnym przypadku na ekranie Cayenne E4 pojawi się schemat pokazujący jak energia o mocy 11 kW jest transferowana bezprzewodowo do baterii samochodu. Proces ten możesz podglądać na dedykowanej dla auta aplikacji My Porsche. W tej samej aplikacji możesz zaprogramować pre-kondycjonowanie i timer. Energia jest przekazywana z sieci energetycznej do samochodu z wydajnością 90 procent, co jest wynikiem znacznie lepszym niż np. ładowanie samochodu za pomocą przewodu z domowej, standardowej wtyczki.

11 kW nie brzmi imponująco w czasach, gdy Mercedes chce opanować ładowanie z mocą 850 kW, ale trzeba pamiętać, że to rozwiązanie ma na celu uzupełnienie energii w czasie gdy samochód jest przez dłuższy czas nieużytkowany. Nawet jeśli jesteś w domu tylko na obiad i samochód zaparkowałeś w garażu na godzinę, uzupełnisz zasięg na kolejne 30-35 km. Z pewnością ładowarka jest na tyle wydajna, że naładuje auto podczas 12-godzinnego postoju np. nocą. A teraz małe FAQ dotyczące Porsche Wireless Charging.

Jak to działa?

Tak samo jak w ładowarkach bezprzewodowych do smartfonów, tyle że odległość między podkładką, a baterią nie musi być aż tak mała. Płyta podstawowa posiada miedzianą i ferrytową cewkę nadawczą, przez którą przepływa prąd przemienny, tworząc pole magnetyczne. Dzięki temu energia przepływa do cewki wtórnej zainstalowanej w samochodzie, w odbiorniku umieszczonym między przednimi kołami, gdzie prostownik zamienia prąd przemienny na prąd stały – taki, który może przepływać do akumulatora. Technologia ultraszerokopasmowa w płycie wykrywa względne położenie samochodu nad płytą.

Czy to zadziała w Macanie lub Taycanie?

Reklama

W tym momencie Macan posadowiony jest na platformie PPE, i chociaż Cayenne nie jest całkowicie odmienną konstrukcją, było tworzone od początku z myślą o integracji z technologią bezprzewodową, czego nie można powiedzieć o Macanie. W tym momencie nie jest on kompatybilny z tą technologią. Po liftingu pewnie będzie. To samo dotyczy Taycana wykorzystującego jeszcze inną platformę J1. Jeśli kupisz Cayenne E4 be tej opcji i będziesz ją chciał zaimplementować w przyszłości, prawdopodobnie będzie to możliwe po wizycie w serwisie Porsche. Jeśli technologia wireless spotka się z dużym zainteresowaniem klientów, z pewnością marka zrobi wszystko, aby również inne modele mogły z niej korzystać.

2026 Porsche Cayenne wireless charging
9

Czy to groźne dla mojego kota?

“Nie” odpowiadają ludzie z Porsche uśmiechając się pod nosem. Musieli przewidywać, że to pytanie się pojawi… Podkładka ładująca ma czujnik ruchu wykrywający niepożądane obiekty. Jeśli nieświadomy mruczek wślizgnie się pod samochód zanim ten się opuści (powinieneś go jednak wcześniej zauważyć na kamerach parkowania), albo postanowi się położyć na podkładce już w trakcie procesu, czujniki wykryją ruch i proces będzie przerwany.

Czy zadziała na zewnątrz i czy przetrwa przypadkowe najechanie?

Tak, ładowarka jest zaprojektowana tak, aby znosić wilgoć, deszcz i śnieg podczas użytku na zewnątrz. Powinna też bez problemu wytrzymać przypadkowe przejechanie.

Ile to będzie kosztować i kiedy będzie dostępne?

Dokładne ceny nie są jeszcze znane, ale orientacyjnie będzie to około 5 tys. euro za podkładkę i 2 tys. euro za wyposażenie na pokładzie samochodu. Sam model Cayenne E4 ma zostać zaprezentowany przed końcem roku, a do sprzedaży trafi najwcześniej w drugim kwartale, a najpóźniej w trzecim kwartale 2026 r. Technologia wireless charging będzie dostępna jako opcja od samego początku sprzedaży.

Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Defender z przyczepą na haku
Prezentacja Partnera
Podróż Defenderem w Dolomity – test opon Yokohama Geolandar A/T G015

Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.

13 sierpnia 2025
2026 Porsche Macan GTS premiera
Porsche / Macan
Wariant GTS uzupełnia gamę elektrycznego Porsche Macan

Między Macana 4S i Turbo Porsche wprowadza nowy wariant GTS o typowo sportowym charakterze.

21 października 2025
Ferrari SC40 design
Ferrari / SC40
Ferrari SC40 - unikat na miarę legendy F40

Dział projektów specjalnych Ferrari przedstawia SC40 - one-off jawnie inspirowany kultowym F40.

20 października 2025
2026 Alfa Romeo Tonale prezentacja
Alfa Romeo / Tonale
Nowa Alfa Romeo Tonale - więcej stylu, technologii i emocji

Stylowy SUV Alfy Romeo przeszedł lifting obejmujący wygląd, wyposażenie i technologie pokładowe.

20 października 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025
Honda NSX italdesign koncept
Honda / NSX
Honda NSX powróci? Mamy oficjalną zapowiedź!

Studio Italdesign wkrótce zaprezentuje nowy projekt inspirowany kultowym japońskim supersamochodem.

15 października 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025
2026 Aston Martin DB12 S coupe
Aston Martin / DB12
Nowy Aston Martin DB12 S ma mniej masy, więcej mocy i lepszą dynamikę

Na szczyt oferty Aston Martina DB12 wskakuje nowy model S oferujący 700 KM i garść stylowych detali.

8 października 2025
Honda NSX używane poradnik
Honda / NSX
Używana Honda NSX (1990-2006) - pierwszy prawdziwy japoński supercar

35 lat temu rynkiem supersamochodów wstrząsnęła Honda NSX. Po latach ponownie odkrywamy jej uroki.

30 września 2025