Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.
Marka Longbow buduje lekki i prosty elektryczny samochód sportowy, który ma mieć rozsądną cenę.
Lotusa ogarnął chaos i niepokój. Słabe wyniki sprzedaży, pogłoski o zamknięciu fabryki w Hethel oraz odejście szefa Matta Windle'a z firmy sprawiają, że sytuacja jednego z największych producentów samochodów sportowych na świecie nie wygląda najlepiej. Zapowiada się kolejna walka o przetrwanie, tymczasem na horyzoncie pojawiła się nowa marka samochodów sportowych, która może wykorzystać dawny etos Lotusa. Longbow stawia na lekkie auta sportowe, a za jego sterami stoją ludzie z doświadczeniem w McLarenie, Alpine i właśnie Lotusie.
Elektryczne modele Speedster i Roadster powstają w jednym celu: sprawić, aby sportowe EV były atrakcyjne, co jak na razie stanowi wyzwanie nawet dla największych firm w branży. Cyberster od MG ma odpowiedni wygląd i osiągi, ale dynamiką odstaje od spalinowych odpowiedników, a elektryczny następca Porsche serii 718 jest opóźniony ze względu na długi i żmudny proces rozwojowy. Rynek wydaje się nie być gotowy na samochody sportowe zasilane baterią, ale Longbow ma silny zarząd przekonany o słuszności swojej wizji. Wśród starszych doradców firmy znajdują się były szef Lotus Europe Dan Balmer, były dyrektor generalny McLaren Automotive Mike Flewitt oraz Michael van der Sande, były pracownik Aston Martina, Alpine i Lucida.
Filozofia Longbow kładzie nacisk na prostotę i lekkość, a nie czyste liczby - to nowe, odświeżające podejście wśród producentów EV. Modele Speedster i Roadster zostały zaprojektowane przede wszystkim z myślą o przyjemności z jazdy i są opisywane przez firmę jako duchowi następcy modelu Elise. Będą one projektowane, opracowywane i ręcznie produkowane w Wielkiej Brytanii, przy czym model Roadster (wbrew intuicji) będzie miał płynną, opływową sylwetkę coupe, a Speedster będzie wyglądał prawie jak pomniejszona wersja Ferrari Monza SP2.
Specjalnie zaprojektowana aluminiowa konstrukcja i lekkie materiały pozwalają na zastosowanie bardziej kompaktowych silników i akumulatorów, przy jednoczesnym zachowaniu osiągów, jakich można oczekiwać od samochodu sportowego. Dzięki temu całkowita masa Speedstera wynosi zaledwie 895 kg, a Roadstera 995 kg. Dane dotyczące mocy nie zostały jeszcze podane, ale wersja z otwartym dachem może osiągnąć prędkość 100 km/h w 3,5 sekundy, a coupe jest o jedną dziesiątą sekundy wolniejsze. Longbow Speedster ma mieć zasięg dochodzący do 440 km.
Szczegóły techniczne są na razie odległe, ale Longbow zapewnia, że korzysta z usług “światowej klasy” brytyjskich inżynierów, aby dopracować napęd, układ jezdny i elektronikę swoich modeli. Roadster i Speedster nie będą tanie, ich ceny mają zaczynać się odpowiednio od 64 995 i 84 995 funtów, ale niższa z tych kwot to poziom Porsche Cayman S, a wyższa znajduje się blisko czterocylindrowego Lotusa Emira. Najbliższym rywalem Longbow wydaje się być Caterham Project V z prognozowaną ceną wyjściową poniżej 80 tys. funtów, przyspieszeniem do 100 km/h w okolicach 4 s i masą docelową 1190 kg.
Longbow jest zdeterminowany, aby wprowadzić Roadstera i Speedstera na rynek w 2026 roku. Chętni mogą już wpłacać zaliczki na jeden ze 150 planowanych samochodów (obie wersje razem), a pierwsze egzemplarze mają być wersjami specjalnymi.
Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.
Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.
Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?
…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.
Ringbrothers Octavia to nie popularny liftback Skody z silnikiem V8, a nowy restomod Aston Martina…
Marka Longbow buduje lekki i prosty elektryczny samochód sportowy, który ma mieć rozsądną cenę.
Jeszcze kilkanaście lat temu męska półka w łazience często ograniczała się do żelu pod prysznic 3w1 - jak jest dziś?
To jeden z najmniej emocjonujących segmentów, ale nieustannie mogący sporo zaoferować.
Sprawdź, jak Defender z oponami Yokohama Geolandar A/T G015 radzi sobie w podróży z Polski do Dolomitów – test w trasie i w terenie.
Więcej jest teraz supersamochodów V12 niż aut miejskich. Do tego grona zamierza dołączyć Garagisti.
Kamm Manufaktur właśnie pokazało samochód będący idealnym antidotum na współczesny wyścig mocy.
Kto powiedział że W16 zniknęło? Jeśli masz kasę i wyobraźnię, Bugatti jest gotowe współpracować.
Już bez W12, ale z V8 i plejadą zmyślnej elektroniki - Bentley Bentayga Speed może zagrozić liderom.
Range Rover Sport SV w wersji Carbon nie posiada w standardzie dwóch najlepszych karbonowych opcji…
Temerario ma wysokoobrotowe V8 i trzy e-motory, ale czy technologia nie pozbawiła go duszy Lambo?
…dokładnie tak jak powinna zważając na ponad 450 KM różnicy mocy.