Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
1

Dla Gordona Murraya projektowanie unikatowych, fantastycznie zbudowanych i intensywnie przejmujących supersamochodów drogowych to za mało. Dowodzona przez niego grupa stworzy serię samochodów na specjalne zamówienie dla wybranych klientów pod szyldem Gordon Murray Special Vehicles (GMSV). Samochody te miałyby być projektowane z tym samym etosem inżynieryjnym co obecne T.50T.33, ale z designem i dokładną specyfikacją opartą o wizję konkretnego klienta. Pierwsze wytwory tej nowej komórki GMA poznamy w sierpniu podczas Monterey Car Week w Kalifornii, gdzie marka pokaże dwa modele specjalne.

GMSV funkcjonuje jako osobna struktura wewnątrz Gordon Murray Group, z własnym zespołem projektowym i inżynieryjnym. Ich praca nie polega jednak na tworzeniu oklein i tapicerek do istniejących modeli marki. Zadaniem GMSV jest budowa specjalnych supersamochodów pod zamówienie konkretnego klienta w oparciu o nową, dedykowaną temu celowi platformę.

Komórka ta ma się zajmować różnymi rzeczami, w tym tworzeniem modeli one-off o specyficznym designie, odtwarzaniem kultowych samochodów z dorobku Murraya czy samochodami z szeroko rozumianego nurtu restomodów, czyli zmodernizowanych klasyków. Dział Special Vehicles powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku domagającego się jeszcze bardziej ekskluzywnych aut niż T.50, którego seria produkcyjna licząca 100 egzemplarzy zostanie ukończona w lipcu.

„Przez lata otrzymywaliśmy wiele próśb o zaprojektowanie i zbudowanie jedynych w swoim rodzaju egzemplarzy i wszelkiego rodzaju produktów specjalnych” - powiedział Murray. "Do niedawna zawsze opieraliśmy się tym prośbom, ponieważ skupialiśmy się na wprowadzeniu na rynek naszego flagowego supersamochodu T.50 i finalizowaniu rozwoju kolejnych produktów: T.50s Niki Lauda i serii T.33. Teraz, wraz z rozwojem firmy i zespołu, utworzyliśmy oddzielne działy projektowe i inżynieryjne dla GMSV - to idealny czas, aby rozszerzyć naszą ofertę o pojazdy specjalne".

Pod szyldem GMSV będą powstawać nowe modele supersamochodów, inne projekty specjalne, a także unikatowe restomody.

Reklama

Nie jest pewne co dokładnie zaprezentuje GMSV w sierpniu, ale będzie to coś wyraźnie różnego od bazowej gamy produktów GMA i posłuży do prezentacji nowej platformy. Będą to pojazdy zaprojektowane z tym samym obsesyjnym podejściem do zmniejszania masy, do czego Murray zdążył nas przyzwyczaić, ale szczegóły mechaniki, stylistyki czy ogólnego layoutu pozostają tajemnicą.

Będziemy jednak zaskoczeni jeśli chociaż jeden z tych samochodów nie wykorzysta znanego z GMA T.50 i T.33 wolnossącego silnika Cosworth V12. To klejnot w koronie Murraya - wysokoobrotowa jendostka zdolna wkręcać się do 12 100 obrotów, która zawsze, z wyjątkiem torowego modelu T.50s Niki Lauda, parowana jest z manualną skrzynią biegów. Ten motor potrafi być oszałamiający, o czym przekonał się Henry Catchpole testując flagowe T.50.

“Intensywny, skomplikowany wrzask tej jednostki w połączeniu z osiągami jest całkowicie uzależniający, a seria zmian biegów za pomocą ciasno spasowanego, precyzyjnego mechanizmu manualnej, sześciobiegowej skrzyni Xtrac to coś, co będzie wywoływać w tobie gęsią skórkę jeszcze przez wiele dni.”

Czy produkty GMSV będą oferować podobne emocje w jeszcze większych dawkach, a może coś zupełnie innego, dopiero się okaże. Więcej dowiemy się w sierpniu podczas premiery.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Toyota GR GT3 goodwood 2025
Toyota / GR GT3
Po raz pierwszy z bliska widzieliśmy tajemniczą Toyotę GT z V8

Od wielu miesięcy Toyota testuje zamaskowane coupe w stylu GT z silnikiem V8. Co to właściwie jest?

15 lipca 2025
Hyundai Ioniq 6 N premiera
Hyundai / Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6 N - 650 KM za połowę ceny Porsche Taycan

Po wielu miesiącach zapowiedzi Hyundai wypuszcza swój drugi sportowy model z napędem elektrycznym.

15 lipca 2025
2026 Porsche Cayenne EV prototyp
Porsche / Cayenne
Prototyp elektrycznego Porsche Cayenne pojawił się w Goodwood

Zbliża się premiera nowego Cayenne. Po raz pierwszy model ten będzie oferowany także jako EV.

15 lipca 2025
Rimac Nevera R rekordy
Rimac / Nevera
Rimac Nevera R miażdży kolejne rekordy i rozpędza się do 431 km/h

Rimac Nevera R to nowy najszybciej przyspieszający samochód świata z 24 rekordami na koncie.

14 lipca 2025
2026 Aston Martin Vantage S premiera
Aston Martin / Vantage
Nowy Aston Martin Vantage S - więcej mocy i garść ciekawych zmian

Aston Martin Vantage S kryje sporo detali, dzięki którym może zaciekawić klientów na Ferrari Amalfi.

14 lipca 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025