Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
1

Dla Gordona Murraya projektowanie unikatowych, fantastycznie zbudowanych i intensywnie przejmujących supersamochodów drogowych to za mało. Dowodzona przez niego grupa stworzy serię samochodów na specjalne zamówienie dla wybranych klientów pod szyldem Gordon Murray Special Vehicles (GMSV). Samochody te miałyby być projektowane z tym samym etosem inżynieryjnym co obecne T.50T.33, ale z designem i dokładną specyfikacją opartą o wizję konkretnego klienta. Pierwsze wytwory tej nowej komórki GMA poznamy w sierpniu podczas Monterey Car Week w Kalifornii, gdzie marka pokaże dwa modele specjalne.

GMSV funkcjonuje jako osobna struktura wewnątrz Gordon Murray Group, z własnym zespołem projektowym i inżynieryjnym. Ich praca nie polega jednak na tworzeniu oklein i tapicerek do istniejących modeli marki. Zadaniem GMSV jest budowa specjalnych supersamochodów pod zamówienie konkretnego klienta w oparciu o nową, dedykowaną temu celowi platformę.

Komórka ta ma się zajmować różnymi rzeczami, w tym tworzeniem modeli one-off o specyficznym designie, odtwarzaniem kultowych samochodów z dorobku Murraya czy samochodami z szeroko rozumianego nurtu restomodów, czyli zmodernizowanych klasyków. Dział Special Vehicles powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku domagającego się jeszcze bardziej ekskluzywnych aut niż T.50, którego seria produkcyjna licząca 100 egzemplarzy zostanie ukończona w lipcu.

„Przez lata otrzymywaliśmy wiele próśb o zaprojektowanie i zbudowanie jedynych w swoim rodzaju egzemplarzy i wszelkiego rodzaju produktów specjalnych” - powiedział Murray. "Do niedawna zawsze opieraliśmy się tym prośbom, ponieważ skupialiśmy się na wprowadzeniu na rynek naszego flagowego supersamochodu T.50 i finalizowaniu rozwoju kolejnych produktów: T.50s Niki Lauda i serii T.33. Teraz, wraz z rozwojem firmy i zespołu, utworzyliśmy oddzielne działy projektowe i inżynieryjne dla GMSV - to idealny czas, aby rozszerzyć naszą ofertę o pojazdy specjalne".

Pod szyldem GMSV będą powstawać nowe modele supersamochodów, inne projekty specjalne, a także unikatowe restomody.

Reklama

Nie jest pewne co dokładnie zaprezentuje GMSV w sierpniu, ale będzie to coś wyraźnie różnego od bazowej gamy produktów GMA i posłuży do prezentacji nowej platformy. Będą to pojazdy zaprojektowane z tym samym obsesyjnym podejściem do zmniejszania masy, do czego Murray zdążył nas przyzwyczaić, ale szczegóły mechaniki, stylistyki czy ogólnego layoutu pozostają tajemnicą.

Będziemy jednak zaskoczeni jeśli chociaż jeden z tych samochodów nie wykorzysta znanego z GMA T.50 i T.33 wolnossącego silnika Cosworth V12. To klejnot w koronie Murraya - wysokoobrotowa jendostka zdolna wkręcać się do 12 100 obrotów, która zawsze, z wyjątkiem torowego modelu T.50s Niki Lauda, parowana jest z manualną skrzynią biegów. Ten motor potrafi być oszałamiający, o czym przekonał się Henry Catchpole testując flagowe T.50.

“Intensywny, skomplikowany wrzask tej jednostki w połączeniu z osiągami jest całkowicie uzależniający, a seria zmian biegów za pomocą ciasno spasowanego, precyzyjnego mechanizmu manualnej, sześciobiegowej skrzyni Xtrac to coś, co będzie wywoływać w tobie gęsią skórkę jeszcze przez wiele dni.”

Czy produkty GMSV będą oferować podobne emocje w jeszcze większych dawkach, a może coś zupełnie innego, dopiero się okaże. Więcej dowiemy się w sierpniu podczas premiery.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Ferrari 296 Speciale Piloti premiera
Ferrari / 296 Speciale
Ferrari 296 Speciale Piloti - 880 KM których i tak nie możesz kupić

Ferrari prezentuje wersję specjalną 296 Speciale przeznaczoną dla bardzo wąskiej grupy odbiorców.

17 czerwca 2025
GMA special vehicles zapowiedź
GMA
Tego lata poznamy dwa nowe supersamochody Gordon Murray Automotive

Dwa nowe “modele specjalne” GMA już czekają na sierpniowy debiut podczas Monterey Car Week.

17 czerwca 2025
Nürburgring 24h 2025 zapowiedź
Nürburgring 24h
Nürburgring 24h 2025 - 141 aut w najtrudniejszym wyścigu sezonu

Jeśli po Le Mans nie macie dość długodystansowych emocji, w ten weekend startuje Nürburgring 24h.

17 czerwca 2025
2025 24h Le Mans zapowiedź
24h Le Mans
Le Mans 24h 2025 - zwycięski marsz Ferrari. Trzeci triumf z rzędu

Już po raz 93. najlepsi kierowcy zmierzyli się na torze pod Le Mans, ale to znów Ferrari było górą.

16 czerwca 2025
Hyundai Ioniq 5 test 2025
Hyundai / Ioniq 5
2025 Hyundai Ioniq 5 - koreański rywal VW ID.4 to czysty biznes

Czas płynie, a w 2025 roku praktyczny Hyundai Ioniq 5 nadal jest jednym z liderów swojego segmentu.

15 czerwca 2025
2026 Peugeot 208 GTi premiera
Peugeot / 208 GTi
Peugeot 208 GTi powrócił, aby podjąć walkę z elektrycznym Alpine A290

Rynek elektrycznych hot hatchy rośnie. Podczas 24h Le Mans Peugeot przedstawił nowego 208 GTi.

14 czerwca 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

14 czerwca 2025
Alpine A390 produkcyjne
Alpine / A390
Debiutuje Alpine A390 - francuska odpowiedź na Porsche Macan

Ofensywa modelowa Alpine nabiera rozpędu. Podczas 24h Le Mans debiutuje sportowy SUV A390 na prąd.

14 czerwca 2025
2025 Volkswagen Golf GTI Edition 50
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 bliski rekordu Nürburgringu w klasie FWD

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

14 czerwca 2025
Volkswagen T-Cross test PL 2025
Volkswagen / T-Cross
Volkswagen T-Cross 1.0 DSG - lubimy to co znamy

Lifting małego crossovera z Niemiec to żadna rewolucja. I chyba nikt nie ma mu tego za złe.

11 czerwca 2025
Caterham Seven 310 Encore prezentacja
Caterham / Seven
Caterham 310 Encore to model pożegnalny dla fordowskiego silnika 1.6

Serią 25 egzemplarzy o nazwie Encore marka Caterham kończy produkcję modelu Seven 310.

11 czerwca 2025
Aston Martin Valkyrie LM prezentacja
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie LM pozwoli 10 osobom poczuć się jak w Le Mans

Valkyrie LM będzie dla garstki osób okazją, aby przejechać się bolidem wyścigowym rodem z Le Mans.

9 czerwca 2025