Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Ten pierwszy raz w prototypie LMP3

Wracamy z Mariuszem Miękosiem na niezwykle wymagający tor F1 w Portimao, na którym właśnie startują Mistrzostwa Świata Endurance WEC.

15 kwietnia 2023
Ligier JS P320 - na mokrej nawierzchni
13

Już raz tutaj byliśmy. Całkiem niedawno na torze Autódromo do Algarve towarzyszyliśmy znanemu polskiemu kierowcy wyścigowemu Mariuszowi Miękosiowi w testach jego Lamborghini Huracána Super Trofeo Evo II. Dobrze poznaliśmy wówczas wyścigowy warsztat Mariusza, specyfikę pracy zespołu wyścigowego oraz charakter i możliwości bezkompromisowego Huracána. 

Podczas kilku szybkich okrążeń z perspektywy prawego fotela na własnych pośladkach poczuliśmy, co potrafi ponad 600-konne Lambo z rozbudowanym do granic przyzwoitości pakietem aerodynamicznym, zaczepione o nawierzchnię miękkimi wyścigowymi slickami. To najwyższy stopień wtajemniczenia w wyścigowe samochody turystyczne oraz doświadczenie, które wzbogaciło nasze pojmowanie fizyki poruszającego się samochodu. Surowy, głośny, hardcorowy, lekki, potwornie szybki i przyczepny – wydaje się, że lepiej być nie może…

Okazuje się jednak, że wściekle zielone Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo II to wyścigowy przedszkolak w porównaniu z samochodem, z którym tym razem spotkamy się na Autódromo do Algarve.

Ligier JS P320, czyli coś nowego 

Podczas ostatnich testów Huracána Evo II Mariusz nie zdradzał swoich wyścigowych planów, wiedzieliśmy jedynie, że nadal będzie się ścigał na najwyższym poziomie. Z zadziornym uśmiechem ostrzegł też, że w kolejnym samochodzie, który tutaj będzie testował nie ma prawego fotela. Teraz widzimy, że Mariusz nie żartował. Coś, co stoi zaparkowane w boksach na Autódromo do Algarve nie tylko nie ma prawego fotela, ale nie ma też wiele wspólnego z żadnym samochodem drogowym… A najlepsze jest to, że sam Mariusz też jeszcze nie ma pojęcia, w co się wpakował.

Mariusz Miękoś gościł już na łamach EVO Magazine, więc możecie kojarzyć jego sylwetkę. Kiedy się nie ściga, aktywnie działa i szkoli w Fastline Racing Academy, organizuje eventy torowe dla największych firm czy szkoleniowe wypady na zamarznięte jeziora w Finlandii. Po prostu od ponad 30 lat umiejętnie łączy biznes z karierą profesjonalnego kierowcy wyścigowego. W Fastline Racing Academy, którą stworzył i prowadzi, dzieli się wyścigowym rzemiosłem i pomaga wskoczyć swoim podopiecznym za kierownicę naprawdę poważnych wyścigówek. Jednak ta, do której zaraz się przymierzy to dla niego coś zupełnie nowego.

Ligier JS P320 - na torze w Portugalii
13

Jest późny wieczór przed dniem testowym. Razem z Mariuszem oraz jednym z europejskich zespołów wyścigowych Virage Racing jesteśmy na torze w oświetlonych zimnym białym światłem boksach wyścigowych. Zespół właśnie się rozgaszcza się w pit lane, z wielkiej ciężarówki wypakowuje sprzęt, monitory, ustawia góry opon oraz szafy wypełnione narzędziami i częściami zamiennym. Przy wyjeździe z boksów, nieco w odosobnieniu, za prowizorycznymi ściankami, skierowane tyłem do całego zamieszania stoją dwa bolidy z monstrualnymi skrzydłami.

Reklama

Jeden z nich oklejony jest znajomymi naklejkami – logiem Fastline Racing Academy, Heels on Track oraz EVO Magazine, a nad malutką szybą boczną widać białoczerwoną flagę z nazwiskiem Miękoś… To właśnie ten bolid przyciągnął Mariusza i nas do Portugalii – wyścigowy prototyp klasy LMP3 francuskiej manufaktury Ligier Automotive – Ligier JS P320.

Formowanie

Kilka wieczornych godzin przed dniem testowym zespół Virage poświęca na przygotowanie dla Mariusza piankowej, wyprofilowanej nakładki na karbonową wytłoczkę, która w LMP3 zastępuje fotel. Mariusz przechodzi też szczegółowy briefing z szefem zespołu, poznaje samochód i sposób obchodzenia się z nim.

Ligier JS P320 - Mariusz Miękoś w prototypie
13

– Jutro po raz pierwszy wsiadam w prototyp LMP3. Na ten moment nawet nie wiem, czy mi będzie odpowiadał i czy w ogóle sobie z nim poradzę, nie wspominając o wykręceniu sensownego okrążenia – mówi Mariusz. Ma sporo czasu na rozmowę, ponieważ formowanie fotela trwa około 30 min i w tym czasie Mariusz musi nieruchomo siedzieć w samochodzie. – Od wielu lat ścigam się samochodami turystycznymi – najpierw w Porsche, później w Lamborghini. Startuję w sprintach i wyścigach długodystansowych, ale LMP3 to dla mnie zupełnie nowe wyścigowe terytorium. 

–  Tor znam doskonale. Pokonałem na nim już ponad 1000 km, w słońcu i w deszczu. Niewiadomą pozostaje więc tylko kwestia samochodu i… tu zaczynają się schody. Mam za sobą dwa tygodnie treningów na symulatorze. LMP3 z tej perspektywy jest piekielnie trudną maszyną, ale dopiero jutro, na żywo przekonam się, czy tak jest faktycznie. Jak by nie było, tej nocy będę spać nieco mniej spokojnie…

Czym jest LMP3?

Kolejnego dnia ponownie pojawiamy się w boksie Virage Racing. Wszystko wokół jest już uporządkowane, inżynierowie i mechanicy czekają na stanowiskach, a na rozwieszonych kartkach widnieje szczegółowo rozplanowany harmonogram dnia – sesje na torze z przerwami na „car check” i analizę przejazdów. Wokół czuć typową ciszę przed burzą przerywaną jedynie charakterystycznym mechanicznym klekotem kluczy dynamometrycznych. Szef zespołu przyznaje, że podczas testów działają jak podczas wyścigów, jest pełna koncentracja i skupienie, dla nich to również testy, nie tylko samochodu i kierowcy, ale i pracy zespołowej. 

Ligier JS P320 - team Virage Racing
13

Ligier oklejony w barwy Fastline Racing Academy oraz EVO Magazine przechodzi właśnie ostatnią inspekcję. Oglądany od przodu z uniesionymi drzwiami i zdjętą przednią częścią przypomina latającą maszynę z filmu „Diuna”. LMP3 jest czymś między wyścigowym samochodem turystycznym, a bolidem. Słowo „prototyp” oznacza w tym przypadku, że w przeciwieństwie do wyścigowego Lamborghini czy 911, taki Ligier JS P320 nie musi mieć drogowego odpowiednika wyprodukowanego na potrzeby homologacji w konkretnej liczbie egzemplarzy. Jest więc bezkompromisową wyścigówką, zbudowaną od podstaw jako narzędzie do ustanawiania najlepszych czasów okrążeń. Co prawda musi mieć zabudowane nadkola, teoretyczną możliwość wstawienia drugiego fotela oraz światła drogowe z przodu i z tyłu, ale na tym homologacyjne wymagania się kończą. 

Ligier JS P320 - sprawdzanie ciśnienia w oponach
13
Reklama

Mamy więc wanienkę z włókna węglowego, do której przyczepiony jest silnik, skrzynia biegów oraz zawieszenie. To wszystko okryte jest skorupą z włókna węglowego uformowaną jako jeden wielki pakiet aerodynamiczny. Przyglądając się z bliska widzisz, że każdy detal, każdy profil i zagięcie pełnią tu konkretną rolę. Wchodzimy na wyższy poziom wtajemniczenia w wyścigową konstrukcję nawet w porównaniu ze zdawałoby się hardcorowym Lamborghini Huracánem Super Trofeo Evo II. Widać to również po pozycji, w jakiej ułożone jest ciało kierowcy. Podobnie jak w bolidzie F1 to pozycja półleżąca ze stopami wyciągniętymi daleko do przodu samochodu i ułożonymi na wysokości bioder. Całość waży 950 kg i napędzana jest przez 5,4-litrowe, 460-konne, wolnossące V8 VK56 Nissana. 

Jak awantura z żoną…

Mariusz właśnie kończy rozgrzewkę i wchodzi w wyścigowy trans. Najbliższe kilka godzin to dla niego nowe wyzwanie w 30-letniej karierze. Mimo że jest środek tygodnia, normalny dzień pracy, to Mariusza nie ma dla nikogo. Jest tylko on i samochód. Ewentualnie dwójka dzieci, które od czasu do czasu przybiegają do pit lane, by sprawdzić, jak radzi sobie tata. Między poszczególnymi sesjami na torze udaje nam się złapać Mariusza i na gorąco zapytać o wrażenia zza kierownicy LMP3. 

Magdalena Miękoś - Fastline Racing Academy
13

– Fenomenalna maszyna. Zakochałem się już na pierwszym zakręcie. A po kolejnych 3-4 okazała się łatwiejsza niż na symulatorze. Ta responsywność, chęć do słuchania poleceń kierowcy – jest jak w Lambo… tylko 10 razy lepiej. Wyścigowa jazda w Lambo jest jak z rozmową z moją żoną. Trzeba się pilnować i uważać, bo w każdej chwili może być awantura. Z tym LMP3 rozmawiam jak z najlepszym kumplem, rozumiemy się na zupełnie innym poziomie, momentalnie wie, o co mi chodzi i czego od niego chce – mówi Mariusz, spoglądając jednym okiem na ekrany z pomiarami czasu.

Ligier JS P320 w trudnych warunkach
13

Jako że tym razem nie możemy wskoczyć na prawy fotel i osobiście poczuć samochodu, dopytujemy Mariusza o największe różnice względem Lambo, żeby lepiej wyobrazić sobie wrażenia z LMP3.

– Huracán Super Trofeo Evo II jest ciężkim autem i generuje niewiele przyczepności bocznej. Ma ABS i kontrolę trakcji, ale ma też znacznie uboższy pakiet aerodynamiczny. Prawdę mówiąc w porównaniu z tym LMP3, to wcale go nie ma, mimo że też dzielnie pręży swoje wielkie skrzydło. A to sprawia, że w LMP3 nie jedziesz na naturalnej, stałej przyczepności bocznej opony, ale na przyczepności, która rośnie wraz z prędkością i rosnącym dociskiem aerodynamicznym. W Lambo dohamowuje do 90 km/h, aby pokonać zakręt, bo wiem, że przy 95 km/h zacznę się uślizgiwać, a przy 100 km/h wylecę z toru. W LMP3 tego zakrętu nie przejadę z prędkością 90 km/h bo braknie przyczepności. Przy 95 km/h może się uda, a dopiero przy 100 km/h mogę pewnie go przejechać. To największa i trudna do przełamania różnica, ale jest coraz lepiej – tłumaczy Mariusz.

Zamiana marzeń na plany

Z każdą kolejną sesją Mariusza coraz śmielej i odważniej rozprawia się z mokrymi zakrętami na Autódromo do Algarve. Doświadczenie kierowcy długodystansowego procentuje również kierownicą JS P320. I nawet, w momentach, kiedy Ligier zaczyna jechać tyłem do kierunku jazdy, w poglądzie na żywo w pitach widzimy, że Mariusz ma wszystko pod kontrolą, a spiny to jeden z elementów badania granic możliwości samochodu. Szef zespołu Virage Racing jest pod wrażeniem wyników Mariusza i powtarzalności czasów, jakie uzyskuje Mariusz, a to chyba najwyższy wyraz uznania dla jego poczynań. Na koniec dnia, bogatszy o nowe doświadczenia i przekonany do prototypu LMP3, Mariusz zaczyna odważniej mówić o ściganiu się w seriach LeMans

Ligier JS P320 na torze
13

– Od zawsze marzyłem, żeby wsiąść w wyścigowy prototyp LMP2 lub LMP3. Doskonale znałem te samochody w teorii przede wszystkich z wyścigowych serii długodystansowych, które komentuje dla Eurosportu. Teraz to marzenie poznania ich w praktyce się spełniło – mówi zmęczony, ale szczęśliwy. 

Kolejne marzenie Mariusza Miękosia to start w 24-godzinnym wyścigu LeMans. To duże wyzwanie, ale Mariusza poznaliśmy już na tyle dobrze, aby wiedzieć, że jak coś nazywa marzeniem, to znaczy, że ma na to plan. I wygląda na to, że właśnie byliśmy świadkami pierwszego etapu realizacji tego planu…

CDN... Chcesz zamienić marzenia na plany i przeżyć swój pierwszy raz za kierownicą samochodu wyścigowego? Sprawdź ofertę Fastline Racing Academy i trenuj pod okiem Mariusza Miękosia!

Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu
Życie przez obiektyw
Bartek Kołaczkowski – życie w rytmie podróży i obiektywu

Fotograf, podróżnik, pasjonat Land Roverów. Bartek Kołaczkowski łączy pasję z zawodem, tworząc wyjątkowe kadry z końca świata.

8 listopada 2025
Kobieta przy klasycznym Porsche 944 Dakarista w rajdowej stylistyce vintage
Prezentacja Partnera
Yokohama on Tour: Porsche 944 „Dakarista” i marzenia o wyprawach

Poznaj historię projektu Porsche 944 Dakarista: inspiracje Rajdami Safari, opony Yokohama Geolandar A/T G015, pierwsze wyprawy i plany na Islandię.

3 listopada 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Lotus Emeya moc ładowania
Lotus / Emeya
Lotus Emeya z rekordem mocy ładowania wśród EV

443 kW - tyle mocy Lotus wycisnął ze swojej elektrycznej architektury 800V w modelu Emeya.

19 listopada 2025
Porsche Cayenne Electric premiera
Porsche / Cayenne
Nowe Porsche Cayenne Electric - sport i luksus w elektrycznym SUV-ie

Z mocą 1156 KM nowe Cayenne w wersji Turbo jest najmocniejszym seryjnym Porsche w historii.

19 listopada 2025
McLaren 750S Project Viva premiera
McLaren / 750S
McLaren 750S Spider "Project Viva" - design skrojony pod Las Vegas

Podczas Grand Prix Las Vegas McLaren zaprezentuje wyjątkowy model 750S Spider od MSO.

17 listopada 2025
Cupra Leon VZ TCR premiera
Cupra / Leon
Cupra Leon VZ TCR - cywilna wersja torowego hot hatcha

Limitowany model Leon VZ TCR to najbardziej torowo nastawiona Cupra w historii.

17 listopada 2025
Fiat 126P Bis przed scenografią Hot Wheels podczas finału Legends Tour 2025.
Hot Wheels
Fiat 126P Bis wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025

Fiat 126P Bis z Polski wygrywa Hot Wheels Legends Tour 2025 i trafi jako model 1:64 do serii Hot Wheels Garage of Legends. Poznaj jego specyfikację.

17 listopada 2025
Bentley Continental GT Supersports prezentacja
Bentley / Continental GT
Nowy Bentley Continental GT Supersports: lekkość, moc i tylny napęd

Nowy Supersports nie jest szybszy od poprzednika, ale to najbardziej sportowy Bentley od 100 lat.

14 listopada 2025
Audi F1 malowanie
Formuła 1
Historyczny dzień dla Audi. Poznaliśmy malowanie ich nowego bolidu F1

Sezon 2026 Formuły 1 będzie pierwszym dla Audi jako samodzielnego producenta, a ambicje są ogromne.

12 listopada 2025
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów
Dla dzieci
Z rajdowych oesów prosto na Wielką Wyprawę Maluchów

Po intensywnym półroczu w WRC Kajetan Kajetanowicz rusza w Wielką Wyprawę Maluchów – charytatywny rajd dla dzieci poszkodowanych w wypadkach.

11 listopada 2025
Porsche 911 GT3 Touring Ocelot
Porsche / 911 GT3 Touring
Porsche 911 GT3 Ocelot - pierwsza z wielu “ikon Ameryki” od Porsche

Limitowana wersja 911 GT3 Ocelot łączy sportową duszę Porsche z kulturą Ameryki Łacińskiej.

10 listopada 2025
Koenigsegg Sadair's Spear rekord toru
Koenigsegg / Sadair's Spear
Koenigsegg Sadair’s Spair najszybszym produkcyjnym autem w Laguna Seca

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

10 listopada 2025
Lamborghini Temerario SUper Trofeo prezentacja
Lamborghini / Temerario
Temerario Super Trofeo rozpoczyna nową erę wyścigów Lamborghini

Lamborghini Temerario Super Trofeo ma w kolejnych latach być podstawą programu wyścigowego marki.

10 listopada 2025
Ferrari 499P tytuł WEC 2025
WEC
Ferrari zgarnia najważniejsze laury w klasie WEC LMH w sezonie 2025

Po rundzie w Bahrajnie znamy ostateczne rozstrzygnięcia tego sezonu WEC. Ferrari może świętować.

10 listopada 2025