Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Skuteczne i łatwa pielęgnacja samochodu w zimie

Jeśli często gościsz na myjni bezdotykowej, to przez najbliższe miesiące z pewnością docenisz te dwa proste triki.

1 marca 2023
Myjnia bezdotykowa
1

Kończy się pogodowa taryfa ulgowa dla tych z nas, którzy dbają o estetyczny wygląd samochodu i podchodzą do tej kwestii nieco bardziej ambicjonalnie. A wiem, że jest nas tu sporo. Przyznam, że sam do takich osób należę i to nie tylko dlatego, że lśniący lakier jest siłą rzeczy wizytówką mojej firmy. 

Dla nas listopad, grudzień i kolejne zimowe miesiące wiążą się ze znacznie częstszymi wizytami na myjni bezdotykowej, koniecznością bardziej wytężonej pracy lancami i sięgania po tę upiorną szczotkę. Cóż, nie unikniemy tego. Możemy natomiast sprawić, aby nasza praca na „bezdotyku” dawała znacznie lepszy efekt przy jedynie nieznacznie większym nakładzie czasu. Posługując się chwytliwymi nagłówkami z portali internetowych: wystarczą tylko dwa proste triki.

Czego potrzebujesz, aby zadbać o lakier auta w zimie?

To, co chciałem Wam zaproponować i jednocześnie polecić, coś, co osobiście przetestowałem i dobrze sprawdziło się w moim przypadku, to skompletowanie niewielkiej jesienno-zimowej „apteczki detailera”, którą będziecie wozić w samochodzie. Pomoże Wam ona skutecznie i efektywnie zadbać o lakier samochodu oraz znacznie polepszyć efekt mycia bezdotykowego. Taka apteczka na ciężkie zimowe dni powinna zawierać min. dwa elementy. 

Absolutnym „must have” w mojej opinii jest dobra rękawica oraz wysokiej jakości środek do pielęgnacji. Ewentualnie możecie dorzucić dwa ręczniki – takie w rozmiarze 60x90 cm będą w sam raz. Teoretycznie tyle wystarczy, ale dobry detailing nawet na podstawowym poziomie – podobnie jak diabeł – tkwi w szczegółach. I na te szczegóły chciałem zwrócić Waszą uwagę. 

Rękawica do mycia samochodu 

Po pierwsze – rękawica. Przy zakupie staniecie zapewne przed dylematem, czy wybrać tę z włókna naturalnego, którym najczęściej jest wełna z merynosów, czy tę z włókien syntetycznych. Oczywiście ta naturalna będzie lepsza. Problem w tym, że wymaga sumiennej dbałości, aby była zdatna do użytku przez więcej niż kilka myć – trzeba ją prać, suszyć a nawet rozczesywać. Motywem przewodnim mojej rubryki w tym numerze jest „minimum wysiłku, maksimum efektu”, dlatego bardziej polecam dobrej jakości odporną na trudy użytkowania, a jednocześnie bardzo skuteczną rękawicę z włókien syntetycznych. Po użyciu po prostu ją wyciskamy i wrzucamy z powrotem do „apteczki”.

Wodna powłoka – prosty trik na czysty samochód

W myśl zasady „minimum wysiłku, maksimum efektu” do naszej apteczki wybieramy również odpowiedni produkt w postaci tzw. wodnej powłoki. To względna nowość na rynku. Z mojego doświadczenia i intensywnych testów wynika, że wodna powłoka to genialna i ostateczna broń w walce o czysty i łatwy w pielęgnacji lakier samochodu. Zapewnia fenomenalny stosunek uzyskanego efektu do czasu poświęconego na aplikację. Przyznam, że sam byłem zaskoczony jej możliwościami i działaniem, mimo że zajmuje się detailingiem ponad 12 lat. 

Czym jest wodna powłoka?

Cytując treść etykiety produktu, którego używam, to: „Rewolucyjny, skoncentrowany szampon z dodatkowym działaniem. Zapewnia wyjątkową moc czyszczenia, dodatkowo pozostawia trwałą, odporną na zabrudzenia powłokę hydrofobową.” 

Reklama

W tej definicji są dwa określenia, które wymagają wyjaśnienia. Pierwsze z nich to „szampon”. Owszem mamy do czynienia z produktem o dużej zdolności czyszczenia. Jednak szampon w omawianym tutaj kontekście to nienajlepsze określenie, bo ten produkt przy nakładaniu w ogóle się nie pieni i jest niewidoczny. 

Po drugie w naszym przypadku, na myjni bezdotykowej stosujemy go nie dla jego właściwości myjących (chociaż również), ale przede wszystkim hydrofobowych i zabezpieczających lakier. I tu dochodzimy do określenia „rewolucyjny”.

To duże słowo, często stosowane jako marketingowa wydmuszka, ale już po pierwszym użyciu stwierdzicie, że w tym przypadku określenie „rewolucyjny” jest jak najbardziej na miejscu. Po zastosowaniu na lakierze wodna powłoka pozostawia trwałą warstwę, która nie tylko odpycha bród i wodę oraz sprawia, że lakier wolniej się brudzi i łatwiej myje, ale ponadto lśni – jak mawiamy w detailingowym żargonie – „jak oblany szkłem”. Drugim aspektem rewolucji jest fakt, że to naprawdę efektowne i efektywne działanie łączy się z szybką i banalnie prostą aplikacją. A to prowadzi nas pod wiatę myjni bezdotykowej.

Jak szybko i łatwo umyć samochód w zimie?

W pierwszym etapie mycia, kiedy już spryskasz samochód pianą, do akcji wkracza rękawica. Kilka szybkich ruchów pozwala skutecznie „oderwać” brud, który byłby trudny do ruszenia lancą z proszkiem – z pewnością kojarzysz te piękne matowo-błyszczące wzorki na drzwiach, dokładnie pokazujące miejsca, które pominąłeś przy myciu. Jednocześnie rękawica jest znacznie bezpieczniejsza dla lakieru niż myjkowa szczotka czy zwykła gąbka, a równie szybka w użyciu. Po opłukaniu samochodu przychodzi czas na wodną powłokę.

Nadal stoimy pod wiatą myjni. Sięgamy do naszej apteczki po powłokę i nakładamy około 20 ml takiego produktu na rękawicę. Następnie rozprowadzamy go na mokrym lakierze samochodu, tak jakbyśmy go myli. Z mojego doświadczenia wynika, że taka operacja zajmuje około minuty. Po nałożeniu ponownie spłukujemy samochód i gotowe. 

Na tym etapie możemy zakończyć naszą wizytę na myjni. Dla nieskazitelnego efektu warto byłoby skorzystać z ręcznika i osuszyć lakier. To dobra praktyka, ale… zastosowana wodna powłoka ma tak silne właściwości hydrofobowe, że po pierwszych przejechanych kilkuset metrach samochód będzie praktycznie suchy jeszcze zanim zalegająca na lakierze woda zdąży nałapać brud z drogi. W dodatku lakier będzie lśnił tak, że z pewnością stwierdzisz, że te kilka dodatkowych minut i kilka ruchów rękawicą było zdecydowanie wartych tego efektu. Dla mnie to po prostu nowa jakość mycia i sądzę, że docenicie ją szczególnie przez najbliższe miesiące.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 Ford Mustang GT S650 coupe
Ford / Mustang GT
2024 Ford Mustang GT - oldschool w dobrym tonie

Mocno polubiliśmy się z nowym Mustangiem Dark Horse, a teraz sprawdzamy jak wypadnie standardowe GT.

26 maja 2024
Złoty TAG Heuer Carrera Skipper
Zegarek
TAG Heuer stawia na złoto na pełnym morzu

TAG Heuer z przyjemnością ogłasza wprowadzenie nowej wersji zegarka z kopertą wykonaną z 18-karatowego różowego złota 5N.

24 maja 2024
2002 Renault Sport Clio 172 Cup
Renault / Clio
Renault Sport Clio 172 Cup (2002-2003) - cywilna rajdówka na co dzień

Stworzone jako wersja homologacyjna Clio 172 Cup to jedno z najlepszych aut rodziny Renault Sport.

22 maja 2024
Lamborghini V8 prezentacja
Lamborghini
Następca Lamborghini Huracán dostanie wysokoobrotowe V8 z płaskim wałem

Czasy kultowego V10 minęły, ale Lamborghini opracowało nowe V8 kręcące się do 10 tys. obrotów.

20 maja 2024
2024 Mini John Cooper Works Pro teaser
Mini / John Cooper Works
Nowe Mini John Cooper Works zadebiutuje podczas Nürburgring 24 Hours

Flagowy hot hatch Mini JCW będzie oferowany równolegle w dwóch odmianach - spalinowej i elektrycznej.

20 maja 2024
2024 Range Rover Sport D300 test
Land Rover / Range Rover Sport
Range Rover Sport - wciąż luksus nad sport

Jeszcze do niedawna Range Rover Sport był tańszym, mniejszym bratem “dużego” modelu. Pora na zmiany.

20 maja 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024
Alfa Romeo Giulia / Stelvio Super Sport premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo wprowadza limitowane modele Giulia i Stelvio Super Sport

Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.

15 maja 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024