Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Skuteczne i łatwa pielęgnacja samochodu w zimie

Jeśli często gościsz na myjni bezdotykowej, to przez najbliższe miesiące z pewnością docenisz te dwa proste triki.

1 marca 2023
Myjnia bezdotykowa
1

Kończy się pogodowa taryfa ulgowa dla tych z nas, którzy dbają o estetyczny wygląd samochodu i podchodzą do tej kwestii nieco bardziej ambicjonalnie. A wiem, że jest nas tu sporo. Przyznam, że sam do takich osób należę i to nie tylko dlatego, że lśniący lakier jest siłą rzeczy wizytówką mojej firmy. 

Dla nas listopad, grudzień i kolejne zimowe miesiące wiążą się ze znacznie częstszymi wizytami na myjni bezdotykowej, koniecznością bardziej wytężonej pracy lancami i sięgania po tę upiorną szczotkę. Cóż, nie unikniemy tego. Możemy natomiast sprawić, aby nasza praca na „bezdotyku” dawała znacznie lepszy efekt przy jedynie nieznacznie większym nakładzie czasu. Posługując się chwytliwymi nagłówkami z portali internetowych: wystarczą tylko dwa proste triki.

Czego potrzebujesz, aby zadbać o lakier auta w zimie?

To, co chciałem Wam zaproponować i jednocześnie polecić, coś, co osobiście przetestowałem i dobrze sprawdziło się w moim przypadku, to skompletowanie niewielkiej jesienno-zimowej „apteczki detailera”, którą będziecie wozić w samochodzie. Pomoże Wam ona skutecznie i efektywnie zadbać o lakier samochodu oraz znacznie polepszyć efekt mycia bezdotykowego. Taka apteczka na ciężkie zimowe dni powinna zawierać min. dwa elementy. 

Absolutnym „must have” w mojej opinii jest dobra rękawica oraz wysokiej jakości środek do pielęgnacji. Ewentualnie możecie dorzucić dwa ręczniki – takie w rozmiarze 60x90 cm będą w sam raz. Teoretycznie tyle wystarczy, ale dobry detailing nawet na podstawowym poziomie – podobnie jak diabeł – tkwi w szczegółach. I na te szczegóły chciałem zwrócić Waszą uwagę. 

Rękawica do mycia samochodu 

Po pierwsze – rękawica. Przy zakupie staniecie zapewne przed dylematem, czy wybrać tę z włókna naturalnego, którym najczęściej jest wełna z merynosów, czy tę z włókien syntetycznych. Oczywiście ta naturalna będzie lepsza. Problem w tym, że wymaga sumiennej dbałości, aby była zdatna do użytku przez więcej niż kilka myć – trzeba ją prać, suszyć a nawet rozczesywać. Motywem przewodnim mojej rubryki w tym numerze jest „minimum wysiłku, maksimum efektu”, dlatego bardziej polecam dobrej jakości odporną na trudy użytkowania, a jednocześnie bardzo skuteczną rękawicę z włókien syntetycznych. Po użyciu po prostu ją wyciskamy i wrzucamy z powrotem do „apteczki”.

Wodna powłoka – prosty trik na czysty samochód

W myśl zasady „minimum wysiłku, maksimum efektu” do naszej apteczki wybieramy również odpowiedni produkt w postaci tzw. wodnej powłoki. To względna nowość na rynku. Z mojego doświadczenia i intensywnych testów wynika, że wodna powłoka to genialna i ostateczna broń w walce o czysty i łatwy w pielęgnacji lakier samochodu. Zapewnia fenomenalny stosunek uzyskanego efektu do czasu poświęconego na aplikację. Przyznam, że sam byłem zaskoczony jej możliwościami i działaniem, mimo że zajmuje się detailingiem ponad 12 lat. 

Czym jest wodna powłoka?

Cytując treść etykiety produktu, którego używam, to: „Rewolucyjny, skoncentrowany szampon z dodatkowym działaniem. Zapewnia wyjątkową moc czyszczenia, dodatkowo pozostawia trwałą, odporną na zabrudzenia powłokę hydrofobową.” 

Reklama

W tej definicji są dwa określenia, które wymagają wyjaśnienia. Pierwsze z nich to „szampon”. Owszem mamy do czynienia z produktem o dużej zdolności czyszczenia. Jednak szampon w omawianym tutaj kontekście to nienajlepsze określenie, bo ten produkt przy nakładaniu w ogóle się nie pieni i jest niewidoczny. 

Po drugie w naszym przypadku, na myjni bezdotykowej stosujemy go nie dla jego właściwości myjących (chociaż również), ale przede wszystkim hydrofobowych i zabezpieczających lakier. I tu dochodzimy do określenia „rewolucyjny”.

To duże słowo, często stosowane jako marketingowa wydmuszka, ale już po pierwszym użyciu stwierdzicie, że w tym przypadku określenie „rewolucyjny” jest jak najbardziej na miejscu. Po zastosowaniu na lakierze wodna powłoka pozostawia trwałą warstwę, która nie tylko odpycha bród i wodę oraz sprawia, że lakier wolniej się brudzi i łatwiej myje, ale ponadto lśni – jak mawiamy w detailingowym żargonie – „jak oblany szkłem”. Drugim aspektem rewolucji jest fakt, że to naprawdę efektowne i efektywne działanie łączy się z szybką i banalnie prostą aplikacją. A to prowadzi nas pod wiatę myjni bezdotykowej.

Jak szybko i łatwo umyć samochód w zimie?

W pierwszym etapie mycia, kiedy już spryskasz samochód pianą, do akcji wkracza rękawica. Kilka szybkich ruchów pozwala skutecznie „oderwać” brud, który byłby trudny do ruszenia lancą z proszkiem – z pewnością kojarzysz te piękne matowo-błyszczące wzorki na drzwiach, dokładnie pokazujące miejsca, które pominąłeś przy myciu. Jednocześnie rękawica jest znacznie bezpieczniejsza dla lakieru niż myjkowa szczotka czy zwykła gąbka, a równie szybka w użyciu. Po opłukaniu samochodu przychodzi czas na wodną powłokę.

Nadal stoimy pod wiatą myjni. Sięgamy do naszej apteczki po powłokę i nakładamy około 20 ml takiego produktu na rękawicę. Następnie rozprowadzamy go na mokrym lakierze samochodu, tak jakbyśmy go myli. Z mojego doświadczenia wynika, że taka operacja zajmuje około minuty. Po nałożeniu ponownie spłukujemy samochód i gotowe. 

Na tym etapie możemy zakończyć naszą wizytę na myjni. Dla nieskazitelnego efektu warto byłoby skorzystać z ręcznika i osuszyć lakier. To dobra praktyka, ale… zastosowana wodna powłoka ma tak silne właściwości hydrofobowe, że po pierwszych przejechanych kilkuset metrach samochód będzie praktycznie suchy jeszcze zanim zalegająca na lakierze woda zdąży nałapać brud z drogi. W dodatku lakier będzie lśnił tak, że z pewnością stwierdzisz, że te kilka dodatkowych minut i kilka ruchów rękawicą było zdecydowanie wartych tego efektu. Dla mnie to po prostu nowa jakość mycia i sądzę, że docenicie ją szczególnie przez najbliższe miesiące.

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024