Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Jeśli często gościsz na myjni bezdotykowej, to przez najbliższe miesiące z pewnością docenisz te dwa proste triki.
Kończy się pogodowa taryfa ulgowa dla tych z nas, którzy dbają o estetyczny wygląd samochodu i podchodzą do tej kwestii nieco bardziej ambicjonalnie. A wiem, że jest nas tu sporo. Przyznam, że sam do takich osób należę i to nie tylko dlatego, że lśniący lakier jest siłą rzeczy wizytówką mojej firmy.
Dla nas listopad, grudzień i kolejne zimowe miesiące wiążą się ze znacznie częstszymi wizytami na myjni bezdotykowej, koniecznością bardziej wytężonej pracy lancami i sięgania po tę upiorną szczotkę. Cóż, nie unikniemy tego. Możemy natomiast sprawić, aby nasza praca na „bezdotyku” dawała znacznie lepszy efekt przy jedynie nieznacznie większym nakładzie czasu. Posługując się chwytliwymi nagłówkami z portali internetowych: wystarczą tylko dwa proste triki.
To, co chciałem Wam zaproponować i jednocześnie polecić, coś, co osobiście przetestowałem i dobrze sprawdziło się w moim przypadku, to skompletowanie niewielkiej jesienno-zimowej „apteczki detailera”, którą będziecie wozić w samochodzie. Pomoże Wam ona skutecznie i efektywnie zadbać o lakier samochodu oraz znacznie polepszyć efekt mycia bezdotykowego. Taka apteczka na ciężkie zimowe dni powinna zawierać min. dwa elementy.
Absolutnym „must have” w mojej opinii jest dobra rękawica oraz wysokiej jakości środek do pielęgnacji. Ewentualnie możecie dorzucić dwa ręczniki – takie w rozmiarze 60x90 cm będą w sam raz. Teoretycznie tyle wystarczy, ale dobry detailing nawet na podstawowym poziomie – podobnie jak diabeł – tkwi w szczegółach. I na te szczegóły chciałem zwrócić Waszą uwagę.
Po pierwsze – rękawica. Przy zakupie staniecie zapewne przed dylematem, czy wybrać tę z włókna naturalnego, którym najczęściej jest wełna z merynosów, czy tę z włókien syntetycznych. Oczywiście ta naturalna będzie lepsza. Problem w tym, że wymaga sumiennej dbałości, aby była zdatna do użytku przez więcej niż kilka myć – trzeba ją prać, suszyć a nawet rozczesywać. Motywem przewodnim mojej rubryki w tym numerze jest „minimum wysiłku, maksimum efektu”, dlatego bardziej polecam dobrej jakości odporną na trudy użytkowania, a jednocześnie bardzo skuteczną rękawicę z włókien syntetycznych. Po użyciu po prostu ją wyciskamy i wrzucamy z powrotem do „apteczki”.
W myśl zasady „minimum wysiłku, maksimum efektu” do naszej apteczki wybieramy również odpowiedni produkt w postaci tzw. wodnej powłoki. To względna nowość na rynku. Z mojego doświadczenia i intensywnych testów wynika, że wodna powłoka to genialna i ostateczna broń w walce o czysty i łatwy w pielęgnacji lakier samochodu. Zapewnia fenomenalny stosunek uzyskanego efektu do czasu poświęconego na aplikację. Przyznam, że sam byłem zaskoczony jej możliwościami i działaniem, mimo że zajmuje się detailingiem ponad 12 lat.
Cytując treść etykiety produktu, którego używam, to: „Rewolucyjny, skoncentrowany szampon z dodatkowym działaniem. Zapewnia wyjątkową moc czyszczenia, dodatkowo pozostawia trwałą, odporną na zabrudzenia powłokę hydrofobową.”
W tej definicji są dwa określenia, które wymagają wyjaśnienia. Pierwsze z nich to „szampon”. Owszem mamy do czynienia z produktem o dużej zdolności czyszczenia. Jednak szampon w omawianym tutaj kontekście to nienajlepsze określenie, bo ten produkt przy nakładaniu w ogóle się nie pieni i jest niewidoczny.
Po drugie w naszym przypadku, na myjni bezdotykowej stosujemy go nie dla jego właściwości myjących (chociaż również), ale przede wszystkim hydrofobowych i zabezpieczających lakier. I tu dochodzimy do określenia „rewolucyjny”.
To duże słowo, często stosowane jako marketingowa wydmuszka, ale już po pierwszym użyciu stwierdzicie, że w tym przypadku określenie „rewolucyjny” jest jak najbardziej na miejscu. Po zastosowaniu na lakierze wodna powłoka pozostawia trwałą warstwę, która nie tylko odpycha bród i wodę oraz sprawia, że lakier wolniej się brudzi i łatwiej myje, ale ponadto lśni – jak mawiamy w detailingowym żargonie – „jak oblany szkłem”. Drugim aspektem rewolucji jest fakt, że to naprawdę efektowne i efektywne działanie łączy się z szybką i banalnie prostą aplikacją. A to prowadzi nas pod wiatę myjni bezdotykowej.
W pierwszym etapie mycia, kiedy już spryskasz samochód pianą, do akcji wkracza rękawica. Kilka szybkich ruchów pozwala skutecznie „oderwać” brud, który byłby trudny do ruszenia lancą z proszkiem – z pewnością kojarzysz te piękne matowo-błyszczące wzorki na drzwiach, dokładnie pokazujące miejsca, które pominąłeś przy myciu. Jednocześnie rękawica jest znacznie bezpieczniejsza dla lakieru niż myjkowa szczotka czy zwykła gąbka, a równie szybka w użyciu. Po opłukaniu samochodu przychodzi czas na wodną powłokę.
Nadal stoimy pod wiatą myjni. Sięgamy do naszej apteczki po powłokę i nakładamy około 20 ml takiego produktu na rękawicę. Następnie rozprowadzamy go na mokrym lakierze samochodu, tak jakbyśmy go myli. Z mojego doświadczenia wynika, że taka operacja zajmuje około minuty. Po nałożeniu ponownie spłukujemy samochód i gotowe.
Na tym etapie możemy zakończyć naszą wizytę na myjni. Dla nieskazitelnego efektu warto byłoby skorzystać z ręcznika i osuszyć lakier. To dobra praktyka, ale… zastosowana wodna powłoka ma tak silne właściwości hydrofobowe, że po pierwszych przejechanych kilkuset metrach samochód będzie praktycznie suchy jeszcze zanim zalegająca na lakierze woda zdąży nałapać brud z drogi. W dodatku lakier będzie lśnił tak, że z pewnością stwierdzisz, że te kilka dodatkowych minut i kilka ruchów rękawicą było zdecydowanie wartych tego efektu. Dla mnie to po prostu nowa jakość mycia i sądzę, że docenicie ją szczególnie przez najbliższe miesiące.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Jedyne w swoim rodzaju Bugatti Chiron Profilée stało się najdroższym nowym samochodem w historii.
V12 to moc, dźwięk i prestiż. Sprawdzamy które marki są wciąż wierne dwunastocylindrowym silnikom.
Giulia SWB Zagato to unikalny projekt Alfy Romeo stworzony na 100-lecie współpracy obu marek.
Według najnowszych informacji od Forda nowy Mustang w najmocniejszej wersji przekroczy 500 KM.
Obecny model Porsche 911 GT3 jeszcze nie zdążył się znudzić, a w przygotowaniu już jest następca.
Następca Aston Martina DB11 przechodzi szereg testów na Północnej Pętli. Premiera za kilka miesięcy.
Motocykl stworzony dla ludzi kochających podróże, wyprawy, którzy chcą odkrywać świat z siodła motocykla.
Hipercar Adriana Neweya jest gotowy. Czy to najlepszy wóz jaki kiedykolwiek dostał legalne tablice?
Fani rajdowej Grupy B mogą za odpowiednią kwotą nabyć legendę - odtworzonego Rovera Metro 6R4.
Specjaliści od Porsche z Oxfordshire zaprezentowali kolejne doskonałe 911 oparte o generację 964.
Silnik V8 HEMI powoli wychodzi z oferty, dlatego nowy Dodge Demon prezentuje na co go jeszcze stać.
Wraith w limitowanej wersji Black Arrow jest ostatnim coupe Rolls-Royce’a z motorem V12.
Limitowany Polestar 2 BST 230 nawiązuje wyglądem i wyposażeniem do pierwotnego modelu BST 270.
Materiałowy dach powraca do przedniosilnikowego Ferrari po raz pierwszy od 1969 r. Oto Roma Spider.
Koncern Volkswagena ma plan wprowadzenia na rynek taniego, dostępnego, elektrycznego hatchbacka.
W ramach standardowego liftingu Mercedesy GLA35 i GLB35 zyskały między innymi moduły mild hybrid.