Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
15

Przede wszystkim wizerunek! Teoretycznie każde auto jakiś ma, ale poprzednik prezentowanego auta był bardzo nijaki, nudny, przepadający na tle innych modeli marki. Nowy model - szczególnie w odmianie Esprit Alpine i z opcjonalnym (7500 zł) lakierem matowym - robi wrażenie. Wredni czepią się, że to tak naprawdę Nissan Qashqai w przebraniu - z jednej strony Ameryki na nowo nie odkrywają, z drugiej - żeby każda współpraca tak mocno się odróżniała!

Oprócz świetnej barwy nadwozia, która chyba wraca do łask, bo kilka lat temu był jej na ulicach przesyt, nowy Austral zwraca uwagę głównie światłami. Przednie reflektory to wzór typowy dla Renault, ale czynią z nocy dzień genialnie dzięki aktywnym LED-om. Tylne klosze to z kolei coś innowacyjnego, co naprawdę zwraca uwagę, zwłaszcza po zmroku, kiedy diody zagrają spektakl. Design to niewątpliwie mocna strona SUV-a Renault i nie pozostanie niezauważony na tle bogatej listy rywali.

Kadjar był zbyt przeciętny, Austral zdobywa serce przede wszystkim efektownym wyglądem. Brawo dla Renault.

Reklama

SUV to jednak przede wszystkim użytkowość. Austral oferuje około 500 litrów bagażnika i suwaną tylną kanapę wraz ze zmiennym kątem pochylenia jej oparcia - świetne rozwiązanie, które sprawdza się na co dzień i od święta - kiedy przykładowo ruszamy na wakacje, dzieci siadają z tyłu i nie potrzebują zapasu przestrzeni na nogi, który przyda się w kufrze, co pozwoli zmieścić znacznie większe walizki. Poza tym rzecz jasna przestrzeni nikomu nie brakuje - ani na kolana, ani na głowy, niezależnie od wzrostu pasażera. Fotele przednie to coś, co naprawdę Francuzom się udało - są wygodne, w wersji Alpine miłe w dotyku (alcantara), a do tego elektrycznie regulowane i z funkcją masażu. Te zachwyty trudno przełożyć na plastiki wnętrza, których jest sporo i są różnej jakości. Jest o niebo lepiej niż w Kadjarze, ale czuć francuskie pochodzenie - zdarzają się elementy skrzypiące i bardzo twarde, choć nie ma ich bardzo dużo.

Poza tym kokpit to kolejny atut Renault Austral. Zdecydowano się na styl znany z elektrycznego Megane - środkowy tablet w pionie i poziomo ułożony ekran przed kierowcą. Ci, którzy jeżdżą już trochę Renault odnajdą się w morzu wajch za przyjemną w odbiorze (świetny rozmiar!) kierownicą, ale nowi nabywcy będą mieli początkowo problem. Z prawej strony bowiem znajduje się dźwignia od zmiany biegów, wycieraczek oraz audio. Z lewej z kolei - tylko ta podstawowa, od świateł. Ciekawym rozwiązaniem jest designerski uchwyt w konsoli centralnej przywodzący na myśl dźwignię z samolotu, który tutaj… odsuwa wyłącznie schowek. Porusza się wraz z półką z ładowarką indukcyjną i w zasadzie wszystko jest tu pod ręką, choć rozwiązanie to wymaga obycia wzrokowego.

Renault Austral test tył
15

Zegary i ekran główny działają szybko, mają czytelne motywy, które możemy modyfikować pod własne preferencje, ale w ostrym świetle odbijają wszystko i pokazują mnóstwo śladów po palcach. Słowem - jest tu mnóstwo świetnych systemów, sporo designerskich smaczków, ale francuski duch wykonania pozostał. Trudno jednak obrażać się za to na Renault, bo takie od zawsze były i tym odróżniają się od mniej charakternych aut chociażby z Niemiec.

Reklama

Od razu widać, że Austral to samochód francuski. Stylowy, za to nie zawsze perfekcyjnie ergonomiczny.

Inaczej niż u rywali zza naszej zachodniej granicy, tu do wyboru nie mamy wielu jednostek napędowych. Francuzi postawili na benzynę 1.3 w układzie miękkiej hybrydy o dwóch poziomach mocy: 140 lub 158 KM. Pierwsza wersja występuje z 6-biegowym manualem, a druga z bezstopniowym automatem CVT. To jednostki w zasadzie przejęte z Kadjara, choć w poprzedniku występował dwusprzęgłowy automat EDC. Nie ma też możliwości zamówienia napędu obu osi. Czy to nie lekki regres? Pora sprawdzić.

Renault Austral test konsola centralna
15

Według danych producenta, mocniejsza odmiana setkę osiąga w 9,7 s. Szału to dziś niestety nie robi, choć na co dzień nie wydaje się aż tak przeciętnym wynikiem. Pamiętajmy, że mowa tu o mocniejszej wersji w “automacie”. Do tego spalanie jest mało “hybrydowe”. W mieście raczej zbliżymy się w okolicach 9 litrów. W trasie - 6-8 litrów. Mamy więc tu do czynienia z “normalnym” autem, a nie hybrydą, jaką znamy z ostatnich lat, kiedy to ekonomia występuje wyłącznie w mieście. Prowadzenie to zazwyczaj była domena francuskich, zwłaszcza tych bardziej sportowych aut. Tu jest nieźle, biorąc pod uwagę segment, do jakiego przynależy Austral. Spora w tym zasługa jednak odmiany Alpine, która to oferuje zmodernizowane zawieszenie. Mimo 20-calowych obręczy trudno narzekać też na brak komfortu. Jest wygodnie, a do tego pewnie w zakrętach - naprawdę przyjemne połączenie.

Na koniec ceny. Bazowy Austral w odmianie evolution kosztuje 135 900 zł. Jeśli chcesz jeździć automatem, trzeba wybrać drugą wersję wyposażenia (techno) i zapłacić już niemal 160 000 zł. Renault takie jak widzicie na zdjęciach ociera się o próg 200 000 zł. Czy to auto warte rozważenia, jeśli szukacie zgrabnego i nieźle jeżdżącego, raczej średniej wielkości SUV-a? Jak najbardziej, choć przydałby się napęd 4WD i może minimalnie mocniejszy silnik.

Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Rolls-Royce Phantom Centenary Private Collection design
Rolls-Royce / Phantom
Nowy Rolls-Royce Phantom Centenary – luksusowa ikona na stulecie marki

Rolls-Royce świętuje 100 lat Phantoma limitowaną, wyjątkową edycją Centenary Private Collection.

23 października 2025
2026 Porsche Macan GTS premiera
Porsche / Macan
Wariant GTS uzupełnia gamę elektrycznego Porsche Macan

Między Macana 4S i Turbo Porsche wprowadza nowy wariant GTS o typowo sportowym charakterze.

21 października 2025
Ferrari SC40 design
Ferrari / SC40
Ferrari SC40 - unikat na miarę legendy F40

Dział projektów specjalnych Ferrari przedstawia SC40 - one-off jawnie inspirowany kultowym F40.

20 października 2025
2026 Alfa Romeo Tonale prezentacja
Alfa Romeo / Tonale
Nowa Alfa Romeo Tonale - więcej stylu, technologii i emocji

Stylowy SUV Alfy Romeo przeszedł lifting obejmujący wygląd, wyposażenie i technologie pokładowe.

20 października 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025
Honda NSX italdesign koncept
Honda / NSX
Honda NSX powróci? Mamy oficjalną zapowiedź!

Studio Italdesign wkrótce zaprezentuje nowy projekt inspirowany kultowym japońskim supersamochodem.

15 października 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025
Mercedes-Benz Vision Iconic koncept
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Vision Iconic - pomost między tradycją, a nowoczesnością

Mercedes chwali się własną wizją mobilności… w postaci steampunkowego konceptu rodem z filmu sci-fi.

14 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Ferrari Elettrica EV platforma
Ferrari / Elettrica
Ferrari Elettrica na horyzoncie. Poznaliśmy parametry architektury EV

Ferrari przedstawiło szczegóły nowej autorskiej platformy dedykowanej do samochodów elektrycznych.

13 października 2025
Capricorn 01 Zagato premiera
Capricorn / 01 Zagato
Niemiecka inżynieria spotkała włoski design - oto Capricorn 01 Zagato

Niemiecki Capricorn debiutuje na rynku hipersamochodów z 900-konnym 01 stworzonym wspólnie z Zagato.

11 października 2025