Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
15

Przede wszystkim wizerunek! Teoretycznie każde auto jakiś ma, ale poprzednik prezentowanego auta był bardzo nijaki, nudny, przepadający na tle innych modeli marki. Nowy model - szczególnie w odmianie Esprit Alpine i z opcjonalnym (7500 zł) lakierem matowym - robi wrażenie. Wredni czepią się, że to tak naprawdę Nissan Qashqai w przebraniu - z jednej strony Ameryki na nowo nie odkrywają, z drugiej - żeby każda współpraca tak mocno się odróżniała!

Oprócz świetnej barwy nadwozia, która chyba wraca do łask, bo kilka lat temu był jej na ulicach przesyt, nowy Austral zwraca uwagę głównie światłami. Przednie reflektory to wzór typowy dla Renault, ale czynią z nocy dzień genialnie dzięki aktywnym LED-om. Tylne klosze to z kolei coś innowacyjnego, co naprawdę zwraca uwagę, zwłaszcza po zmroku, kiedy diody zagrają spektakl. Design to niewątpliwie mocna strona SUV-a Renault i nie pozostanie niezauważony na tle bogatej listy rywali.

Kadjar był zbyt przeciętny, Austral zdobywa serce przede wszystkim efektownym wyglądem. Brawo dla Renault.

SUV to jednak przede wszystkim użytkowość. Austral oferuje około 500 litrów bagażnika i suwaną tylną kanapę wraz ze zmiennym kątem pochylenia jej oparcia - świetne rozwiązanie, które sprawdza się na co dzień i od święta - kiedy przykładowo ruszamy na wakacje, dzieci siadają z tyłu i nie potrzebują zapasu przestrzeni na nogi, który przyda się w kufrze, co pozwoli zmieścić znacznie większe walizki. Poza tym rzecz jasna przestrzeni nikomu nie brakuje - ani na kolana, ani na głowy, niezależnie od wzrostu pasażera. Fotele przednie to coś, co naprawdę Francuzom się udało - są wygodne, w wersji Alpine miłe w dotyku (alcantara), a do tego elektrycznie regulowane i z funkcją masażu. Te zachwyty trudno przełożyć na plastiki wnętrza, których jest sporo i są różnej jakości. Jest o niebo lepiej niż w Kadjarze, ale czuć francuskie pochodzenie - zdarzają się elementy skrzypiące i bardzo twarde, choć nie ma ich bardzo dużo.

Poza tym kokpit to kolejny atut Renault Austral. Zdecydowano się na styl znany z elektrycznego Megane - środkowy tablet w pionie i poziomo ułożony ekran przed kierowcą. Ci, którzy jeżdżą już trochę Renault odnajdą się w morzu wajch za przyjemną w odbiorze (świetny rozmiar!) kierownicą, ale nowi nabywcy będą mieli początkowo problem. Z prawej strony bowiem znajduje się dźwignia od zmiany biegów, wycieraczek oraz audio. Z lewej z kolei - tylko ta podstawowa, od świateł. Ciekawym rozwiązaniem jest designerski uchwyt w konsoli centralnej przywodzący na myśl dźwignię z samolotu, który tutaj… odsuwa wyłącznie schowek. Porusza się wraz z półką z ładowarką indukcyjną i w zasadzie wszystko jest tu pod ręką, choć rozwiązanie to wymaga obycia wzrokowego.

Renault Austral test tył
15

Zegary i ekran główny działają szybko, mają czytelne motywy, które możemy modyfikować pod własne preferencje, ale w ostrym świetle odbijają wszystko i pokazują mnóstwo śladów po palcach. Słowem - jest tu mnóstwo świetnych systemów, sporo designerskich smaczków, ale francuski duch wykonania pozostał. Trudno jednak obrażać się za to na Renault, bo takie od zawsze były i tym odróżniają się od mniej charakternych aut chociażby z Niemiec.

Reklama

Od razu widać, że Austral to samochód francuski. Stylowy, za to nie zawsze perfekcyjnie ergonomiczny.

Inaczej niż u rywali zza naszej zachodniej granicy, tu do wyboru nie mamy wielu jednostek napędowych. Francuzi postawili na benzynę 1.3 w układzie miękkiej hybrydy o dwóch poziomach mocy: 140 lub 158 KM. Pierwsza wersja występuje z 6-biegowym manualem, a druga z bezstopniowym automatem CVT. To jednostki w zasadzie przejęte z Kadjara, choć w poprzedniku występował dwusprzęgłowy automat EDC. Nie ma też możliwości zamówienia napędu obu osi. Czy to nie lekki regres? Pora sprawdzić.

Renault Austral test konsola centralna
15

Według danych producenta, mocniejsza odmiana setkę osiąga w 9,7 s. Szału to dziś niestety nie robi, choć na co dzień nie wydaje się aż tak przeciętnym wynikiem. Pamiętajmy, że mowa tu o mocniejszej wersji w “automacie”. Do tego spalanie jest mało “hybrydowe”. W mieście raczej zbliżymy się w okolicach 9 litrów. W trasie - 6-8 litrów. Mamy więc tu do czynienia z “normalnym” autem, a nie hybrydą, jaką znamy z ostatnich lat, kiedy to ekonomia występuje wyłącznie w mieście. Prowadzenie to zazwyczaj była domena francuskich, zwłaszcza tych bardziej sportowych aut. Tu jest nieźle, biorąc pod uwagę segment, do jakiego przynależy Austral. Spora w tym zasługa jednak odmiany Alpine, która to oferuje zmodernizowane zawieszenie. Mimo 20-calowych obręczy trudno narzekać też na brak komfortu. Jest wygodnie, a do tego pewnie w zakrętach - naprawdę przyjemne połączenie.

Na koniec ceny. Bazowy Austral w odmianie evolution kosztuje 135 900 zł. Jeśli chcesz jeździć automatem, trzeba wybrać drugą wersję wyposażenia (techno) i zapłacić już niemal 160 000 zł. Renault takie jak widzicie na zdjęciach ociera się o próg 200 000 zł. Czy to auto warte rozważenia, jeśli szukacie zgrabnego i nieźle jeżdżącego, raczej średniej wielkości SUV-a? Jak najbardziej, choć przydałby się napęd 4WD i może minimalnie mocniejszy silnik.

Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
Volkswagen Golf GTI Clubsport MK8.5
Volkswagen / Golf
Nowy Golf GTI Clubsport jest jednym z ostatnich benzynowych GTI

Nadchodząca dziewiąta generacja popularnego kompaktu przejdzie w całości na napęd elektryczny.

31 maja 2024
2024 BMW M3 lifting
BMW / M3
BMW prezentuje poliftowe modele M3 i M3 Competition, sedan i Touring

Niewielki lifting BMW M3 przyniósł mu nowy wygląd, a w modelach xDrive także zastrzyk mocy.

29 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Oficjalnie: Aston Martin Valkyrie wystartuje w 24h Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

14 czerwca 2024
Alpine A290 wersja produkcyjna
Alpine / A290
Alpine A290 ma wszystko, aby zostać pierwszym udanym hot hatchem EV

Wielokrotnie zapowiadane i wyczekiwane przez nas Alpine A290 właśnie miało swój oficjalny debiut.

13 czerwca 2024
2024 BMW M2 lifting
BMW / M2
Debiutuje odświeżone BMW M2 z większą mocą i (nadal) manualną skrzynią

Na kolejny rok modelowy BMW M wprowadziło kilka poprawek do najmniejszego w gamie coupe M2.

13 czerwca 2024
Nowy naczelny EVO Magazine Michał Sztorc
HOT NEWS
Michał Sztorc nowym naczelnym EVO Magazine

Czas na zmiany! Za sterami EVO Magazine zasiada teraz nowy redaktor naczelny, Michał Sztorc. Co to oznacza dla magazynu?

13 czerwca 2024
Nowy Peugeot E-3008
Prezentacja Partnera
Nowy Peugeot E-3008 - dobry design w parze z technologią

Allure – to nie tylko nazwa jednej z wersji wyposażeniowych nowego Peugeot E-3008, ale także słowo, które oddaje ducha tego projektu. 

10 czerwca 2024
2024 Lexus UX 300h test
Lexus / UX
2024 Lexus UX 300h - hybrydowy crossover spoza mainstreamu

UX 300h po liftingu jest mocniejszy i oszczędniejszy, ale czy to wystarczy na czołówkę segmentu?

8 czerwca 2024
Lanzante Porsche 930 TAG Championship
Restomod
TAG Championship od Lanzante to restomod Porsche 911 z silnikiem F1

Lanzante zbuduje trzy egzemplarze Porsche 930 z silnikiem V6 z bolidu McLarena z lat 80.

7 czerwca 2024
Alpina B3 GT news
Alpina / B3
Nowe Alpiny B3 i B4 GT są mocniejsze i bardziej luksusowe od BMW M3

Wariant GT popularnych modeli Alpiny: B3 i B4 wnosi sporo nowości w dziedzinie napędu i dynamiki.

6 czerwca 2024
Caterham nowa siedziba
Caterham
Caterham otwiera nową siedzibę i inwestuje w większe moce produkcyjne

W nowych halach w Dartford pod Londynem Caterham chce produkować nawet 750 samochodów rocznie.

5 czerwca 2024
2024 BMW M135 xDrive premiera
BMW / M135
Nowe BMW M135 xDrive jest słabsze, za to ma ostrzejszy charakter

Hot hatch BMW stracił kilka koni mechanicznych, za to zyskał nowy wygląd i ostrzejsze prowadzenie.

5 czerwca 2024
Ferrari Enzo Pirelli współpraca
Ferrari / Enzo
Pirelli stworzyło specjalną nowoczesną oponę dedykowaną do Ferrari Enzo

Nowa opona P Zero Corsa System zbliża osiągi Ferrari Enzo do poziomu współczesnych hipersamochodów.

4 czerwca 2024
Nürburgring 24 Hours 2024
Nürburgring 24 Hours
Nürburgring 24 Hours 2024: triumf dla Audi R8 zespołu Scherer Sport PHX

Pomimo rekordowo słabej pogody tegoroczny Nürburgring 24 Hours dostarczył sporo wyścigowych emocji.

3 czerwca 2024