Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Renault Austral - wyczekany następca Kadjara, w stylu Alpine

Choć poprzednik sprzedawał się znakomicie, w odbiorze był dość przeciętny. Co nowego wnosi Austral?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 grudnia 2023
Renault Austral test główne
15

Przede wszystkim wizerunek! Teoretycznie każde auto jakiś ma, ale poprzednik prezentowanego auta był bardzo nijaki, nudny, przepadający na tle innych modeli marki. Nowy model - szczególnie w odmianie Esprit Alpine i z opcjonalnym (7500 zł) lakierem matowym - robi wrażenie. Wredni czepią się, że to tak naprawdę Nissan Qashqai w przebraniu - z jednej strony Ameryki na nowo nie odkrywają, z drugiej - żeby każda współpraca tak mocno się odróżniała!

Oprócz świetnej barwy nadwozia, która chyba wraca do łask, bo kilka lat temu był jej na ulicach przesyt, nowy Austral zwraca uwagę głównie światłami. Przednie reflektory to wzór typowy dla Renault, ale czynią z nocy dzień genialnie dzięki aktywnym LED-om. Tylne klosze to z kolei coś innowacyjnego, co naprawdę zwraca uwagę, zwłaszcza po zmroku, kiedy diody zagrają spektakl. Design to niewątpliwie mocna strona SUV-a Renault i nie pozostanie niezauważony na tle bogatej listy rywali.

Kadjar był zbyt przeciętny, Austral zdobywa serce przede wszystkim efektownym wyglądem. Brawo dla Renault.

SUV to jednak przede wszystkim użytkowość. Austral oferuje około 500 litrów bagażnika i suwaną tylną kanapę wraz ze zmiennym kątem pochylenia jej oparcia - świetne rozwiązanie, które sprawdza się na co dzień i od święta - kiedy przykładowo ruszamy na wakacje, dzieci siadają z tyłu i nie potrzebują zapasu przestrzeni na nogi, który przyda się w kufrze, co pozwoli zmieścić znacznie większe walizki. Poza tym rzecz jasna przestrzeni nikomu nie brakuje - ani na kolana, ani na głowy, niezależnie od wzrostu pasażera. Fotele przednie to coś, co naprawdę Francuzom się udało - są wygodne, w wersji Alpine miłe w dotyku (alcantara), a do tego elektrycznie regulowane i z funkcją masażu. Te zachwyty trudno przełożyć na plastiki wnętrza, których jest sporo i są różnej jakości. Jest o niebo lepiej niż w Kadjarze, ale czuć francuskie pochodzenie - zdarzają się elementy skrzypiące i bardzo twarde, choć nie ma ich bardzo dużo.

Poza tym kokpit to kolejny atut Renault Austral. Zdecydowano się na styl znany z elektrycznego Megane - środkowy tablet w pionie i poziomo ułożony ekran przed kierowcą. Ci, którzy jeżdżą już trochę Renault odnajdą się w morzu wajch za przyjemną w odbiorze (świetny rozmiar!) kierownicą, ale nowi nabywcy będą mieli początkowo problem. Z prawej strony bowiem znajduje się dźwignia od zmiany biegów, wycieraczek oraz audio. Z lewej z kolei - tylko ta podstawowa, od świateł. Ciekawym rozwiązaniem jest designerski uchwyt w konsoli centralnej przywodzący na myśl dźwignię z samolotu, który tutaj… odsuwa wyłącznie schowek. Porusza się wraz z półką z ładowarką indukcyjną i w zasadzie wszystko jest tu pod ręką, choć rozwiązanie to wymaga obycia wzrokowego.

Renault Austral test tył
15

Zegary i ekran główny działają szybko, mają czytelne motywy, które możemy modyfikować pod własne preferencje, ale w ostrym świetle odbijają wszystko i pokazują mnóstwo śladów po palcach. Słowem - jest tu mnóstwo świetnych systemów, sporo designerskich smaczków, ale francuski duch wykonania pozostał. Trudno jednak obrażać się za to na Renault, bo takie od zawsze były i tym odróżniają się od mniej charakternych aut chociażby z Niemiec.

Reklama

Od razu widać, że Austral to samochód francuski. Stylowy, za to nie zawsze perfekcyjnie ergonomiczny.

Inaczej niż u rywali zza naszej zachodniej granicy, tu do wyboru nie mamy wielu jednostek napędowych. Francuzi postawili na benzynę 1.3 w układzie miękkiej hybrydy o dwóch poziomach mocy: 140 lub 158 KM. Pierwsza wersja występuje z 6-biegowym manualem, a druga z bezstopniowym automatem CVT. To jednostki w zasadzie przejęte z Kadjara, choć w poprzedniku występował dwusprzęgłowy automat EDC. Nie ma też możliwości zamówienia napędu obu osi. Czy to nie lekki regres? Pora sprawdzić.

Renault Austral test konsola centralna
15

Według danych producenta, mocniejsza odmiana setkę osiąga w 9,7 s. Szału to dziś niestety nie robi, choć na co dzień nie wydaje się aż tak przeciętnym wynikiem. Pamiętajmy, że mowa tu o mocniejszej wersji w “automacie”. Do tego spalanie jest mało “hybrydowe”. W mieście raczej zbliżymy się w okolicach 9 litrów. W trasie - 6-8 litrów. Mamy więc tu do czynienia z “normalnym” autem, a nie hybrydą, jaką znamy z ostatnich lat, kiedy to ekonomia występuje wyłącznie w mieście. Prowadzenie to zazwyczaj była domena francuskich, zwłaszcza tych bardziej sportowych aut. Tu jest nieźle, biorąc pod uwagę segment, do jakiego przynależy Austral. Spora w tym zasługa jednak odmiany Alpine, która to oferuje zmodernizowane zawieszenie. Mimo 20-calowych obręczy trudno narzekać też na brak komfortu. Jest wygodnie, a do tego pewnie w zakrętach - naprawdę przyjemne połączenie.

Na koniec ceny. Bazowy Austral w odmianie evolution kosztuje 135 900 zł. Jeśli chcesz jeździć automatem, trzeba wybrać drugą wersję wyposażenia (techno) i zapłacić już niemal 160 000 zł. Renault takie jak widzicie na zdjęciach ociera się o próg 200 000 zł. Czy to auto warte rozważenia, jeśli szukacie zgrabnego i nieźle jeżdżącego, raczej średniej wielkości SUV-a? Jak najbardziej, choć przydałby się napęd 4WD i może minimalnie mocniejszy silnik.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
2025 Mercedes-Benz CLA premiera
Mercedes / CLA
Przybywa nowy, hybrydowy lub elektryczny, Mercedes-Benz CLA

Najmniejszy czterodrzwiowy model Mercedesa debiutuje w swojej trzeciej generacji, na razie jako EV.

14 marca 2025
2025 Dallara Stradale lifting
Dallara / Stradale
Nowa Dallara Stradale potrafi jeszcze więcej, na drodze i torze

Przeznaczona na tor, ale z homologacją drogową, Dallara Stradale zyskała ważne poprawki na 2025 rok.

13 marca 2025
Porsche wyniki 2024 rok
Porsche
Zwrot w sprawie EV sprawia, że pojawi się więcej benzynowych Porsche

Porsche 911 zyska kolejne ekscytujące, pożądane wersje o dużym stopniu personalizacji.

13 marca 2025
2025 Lexus RZ 550e F-Sport premiera
Lexus / RZ
Lexus RZ 550e F-Sport ma 408 KM i wirtualny układ kierowniczy

Lexus wkracza na europejski rynek z nowym RZ wyposażonym w układ kierowniczy steer-by-wire.

13 marca 2025
2025 Morgan Supersport premiera
Morgan / Supersport
Debiutuje Morgan Supersport - rdzennie brytyjski rywal Porsche Cayman

Następna dekada Morgana zaczyna się tu i teraz, od premiery nowego flagowca o nazwie Supersport.

11 marca 2025
Alpine A110 EV detale
Alpine / A110
Znamy kolejne szczegóły na temat elektrycznego Alpine A110

Za mniej więcej dwa lata poznamy elektryczne sportowe Alpine, rywala Porsche Caymana EV.

10 marca 2025
Maserati MC20 folgore odwołane
Maserati / MC20
Elektryczny supersamochód Maserati MC20 Folgore odwołany

Oczekiwana elektryczna wersja Maserati MC20 najpewniej w ogóle nie trafi na rynek.

10 marca 2025
Mercedes-AMG SUV spyshot
Mercedes-AMG
Mercedes-AMG intensyfikuje prace nad 1000-konnym elektrycznym SUV-em

Prace nad elektrycznym sportowym SUV-em od Mercedesa-AMG idą pełną parą. Na celowniku Lotus Eletre.

6 marca 2025
2025 Lotus Emira Turbo SE lifting
Lotus / Emira
Lotus Emira z nową wersją Turbo SE o mocy 400 KM

Trzy lata po debiucie Lotus odświeża ofertę sportowego modelu Emira.

5 marca 2025
2025 Audi A6 Avant prezentacja
Audi / A6
2025 Audi A6 Avant - znamy wszystkie szczegóły nowej generacji A6

Rodzina modeli A6 ma być dla Audi nowym otwarciem w walce z BMW 5 i Mercedesem klasy E.

4 marca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Lanzante pracuje nad własnym hipersamochodem inspirowanym McLarenem F1

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

4 marca 2025
EuroNCAP normy 2026
EURONCAP
EuroNCAP przyczyni się do powrotu fizycznych przycisków w samochodach?

Nowe normy bezpieczeństwa EuroNCAP będą premiować modele z fizycznymi przyciskami zamiast ekranów.

3 marca 2025