Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama
REKLAMA
Reklama
REKLAMA

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet mild Hybrid 4WD Elegance

Choć istnieje określona, wąska grupa odbiorców Vitary, brakuje na rynku takich aut.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 grudnia 2024
Suzuki Vitara AWD hybrid test
19

Suzuki Vitara chyba nigdy nie była, nie jest i najpewniej nie będzie marzeniem… kogokolwiek. To nie jest złe auto, ba - to świetny samochód, ale kierowany do konkretnego klienta, który po prostu szuka sprawdzonych rozwiązań i raczej nie pała gigantyczną miłością do motoryzacji. Żaden petrolhead najpewniej nawet nie odwróci za nim głowy. Czy to wada?

Okazuje się, że na rynku ciągle znaleźć można samochody kierowane do tych, którzy potrzebują mieć funkcjonalne i niezawodne samochody. Zwłaszcza ten drugi aspekt dziś zdaje się być czymś egzotycznym, bo nawet czołowe azjatyckie marki zwyczajnie się ”wyeksploatowały” w kwestii wspomnianej niezawodności. Suzuki podąża jednak swoimi ścieżkami - porzuciło gonitwę za stylem, topowym wyposażeniem i nowinkami technologicznymi na rzecz odpowiednio skrojonego samochodu do… wszystkiego.

Suzuki Vitara to typ samochodu, który wybiera się dla wygody, praktyczności i niezawodności, nie dla emocji.

Reklama

Niedawno Vitara - jeden z najlepiej sprzedających się modeli marki - przeszła lifting, który dostrzegą tylko wierni klienci (nie odważymy się użyć zwrotu “pasjonaci marki”). Są to modernizacja, które tylko wznoszą wygodę i intuicję eksploatacji na jeszcze wyższy poziom. Są co prawda archaiczne rozwiązania, takie jak “skakanie” po podmenu komputera pokładowego między zegarami starym (bo nie “klasycznym”) grzybkiem, co jest mało wygodne i czego dokonać można wyłącznie na postoju. Tak właśnie też steruje się częścią systemów bezpieczeństwa, więc jest to tym bardziej irytujące. Podobnie w kwestii chociażby układu śledzącego uważność kierowcy (kamera patrząca na oczy zlokalizowana przy nawiewach centralnych) - jak w każdym innym aucie myli się i wydaje drażniące, najczęściej niesłuszne komendy (rzecz ma się tak samo w sprawie systemu informującego o przekroczenia dozwolonej prędkości). Poza tym jednak archaizm tego auta ma swoje zalety, bo nawet jeśli azjatyckimi autami jeździsz rzadko, to w Suzuki Vitara odnajdziesz się niemal od razu. Wszystko na swoim miejscu, intuicyjnie opisane i banalne w obsłudze.

Suzuki Vitara Elegance mild hybrid design
19

Styl - cóż. Zarówno w środku, jak i na zewnątrz, próżno szukać eksplozji pomysłów designerów, ale i nie o to w tym samochodzie chodzi. Minęło już wiele lat od przedstawienia tej generacji Vitary po raz pierwszy, ale samochód ciągle wygląda w miarę świeżo. Trudno mówić jednak o tym, by stylistyka decydowała tu o wyborze zakupowym. Suzuki po prostu oferuje sporo miejsca, niezłe wyposażenie standardowe i świetne zawieszenie, które według nas “robi” ten samochód. To, jak plastycznie dostosowuje się swoją charakterystyką do dziur, poprzecznych nierówności i krawężników to temat na medal (spora w tym zasługa “balonu” opony o średnicy 17 cali). Bez udziwnień, nadmiaru elektroniki, po prostu sprawdzony poziom resorowania, który przydaje się w niemal każdej sytuacji. Niemal, bo oczywiście łuki autostradowe pokonywane przy 140 km/h nie są tym, co Vitara uwielbia, ale rzadko kiedy najpewniej będzie napotykała taki styl jazdy. Poza tym jednak podróż tym modelem Suzuki to naprawdę przyjemne doznanie - bez nadmiaru komfortowych udziwnień (żadnych masaży czy wentylacji), ale po prostu odpowiednio wyprofilowany fotel, przyzwoite wyciszenie wnętrza i satysfakcjonujący silnik.

Dobre zawieszenie, oszczędny napęd i unikalny napęd AllGrip - to główne cechy wyróżniające Suzuki Vitara w segmencie.

Reklama

Pod maską testowanego auta znalazła się miękka hybryda. Turbodoładowana jednostka napędowa o pojemności 1.4 oferuje 129 KM, ale tu liczy się przede wszystkim wsparcie silnika elektrycznego z baterią litowo-jonową zlokalizowaną pod fotelem pasażera. Mimo tego, że testowane auto było wyposażone w kolejny poniekąd przyjemny archaizm - manualną przekładnię o sześciu przełożeniach - Vitara odczuwalnie dostała dodatkowego zastrzyku energii dzięki elektrycznemu “boostowi”. Moment obrotowy równy 235 Nm osiągany jest w zakresie 2000-3000 obr./min, więc stosunkowo szybko, bez konieczności “wkręcania” jednostki w wysokie rejestry obrotowe. Jest to zauważalne nawet przy stosunkowo wysokich biegach, kiedy auto mogłoby wymagać redukcji. Sama praca lewarka jest naprawdę OK, a recenzenci, którzy podróżowali modelem sprzed zmian podkreślają, że wybierak pracuje zdecydowanie lepiej niż w wersji sprzed kilku lat.

Suzuki Vitara elegance wnętrze
19

Na uwagę zasługuje również bardzo sprawny napęd AllGrip, który jest rozwiązaniem bardzo pewnym i podobnie jak wiele innych na pokładzie Vitary - niespotykanym już u żadnego producenta. To jednak pozwala Suzuki być często wybieranym nowym samochodem wśród osób mieszkających w górskich terenach, gdzie drogi często są nieprzejezdne lub zasypane sporą ilością śniegu. Jeśli Fiat Panda 4x4 jest za mały, to Vitara będzie świetnym wyborem.

Samochód w odmianie Elegance (środkowa w palecie) oferuje dokładnie to, co potrzebne do życia z autem na co dzień. Przyzwoity układ multimedialny z dotykowym ekranem, reflektory LED, asystenci jazdy i komplet systemów bezpieczeństwa, aktywny tempomat, podgrzewane fotele, świetny napęd 4x4 z wyborem trybów jazdy. Ekonomiczne auto (średnie spalanie z testu w okolicach 5,5 litra) z wygodnym wnętrzem i niezłym wyposażeniem to wydatek około 130 tys. zł. Jeśli nie poszukujesz czegoś, czego sąsiedzi będą niezdrowo zazdrościć, to może być to jeden z najlepszych wyborów, jakie oferuje rynek.

Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Przód Alfy Romeo Junior podkreślający sportowy charakter włoskiego SUV-a
Prezentacja Partnera
Alfa Romeo Junior: elektryk i hybryda z włoską duszą

Nowa Alfa Romeo Junior łączy włoski charakter ze światem nowej mobilności. Dostępna jako elektryk lub hybryda – styl, technologia i emocje w jednym.

14 października 2025
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach
Wyprawa
Andrzej Bargiel zdobył Mount Everest i zjechał na nartach

Andrzej Bargiel jako pierwszy w historii zjechał na nartach z Mount Everestu bez dodatkowego tlenu. W historycznej misji wspierał go Defender.

25 września 2025
BLEU DE CHANEL L’Exclusif
Perfumy
BLEU DE CHANEL L’Exclusif – zapach wolności i stylu

BLEU DE CHANEL L’Exclusif. Bursztynowo-drzewna kompozycja, która redefiniuje nowoczesną męskość i ponadczasową elegancję.

12 września 2025
Ferrari 12Cilindri novitec design
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri z pakietem Novitec - więcej karbonu, lepszy dźwięk

Novitec prezentuje pakiet modyfikacji do Ferrari 12Cilindri obejmujący stronę wizualną i techniczną.

28 października 2025
Mercedes-Benz 190E 2.3-16 Senna
Aukcje
Mercedes 190E 2.3-16 Cosworth Ayrtona Senny na sprzedaż. Cena powala

Wyjątkowy Mercedes 190E 2.3-16 trafi pod młotek. Pierwszym właścicielem był sam Ayrton Senna.

27 października 2025
2026 Honda Prelude europejska premiera
Honda / Prelude
Po 25 latach Honda Prelude powraca na europejski rynek

Prelude powraca jako zgrabne coupe z wydajnym napędem hybrydowym i sportowym charakterem.

27 października 2025
Tancerki na scenie podczas premiery hybrydowego SUV-a Chery Tiggo 4 HEV w Warszawie
Chery
Chery świętuje w Polsce i wprowadza nowe SUV-y Tiggo

Chery świętuje w Polsce dostarczenie 5-milionowego auta i prezentuje dwa nowe modele – Tiggo 4 HEV oraz Tiggo 9 PHEV.

25 października 2025
Połączenie motoryzacji, natury i relaksu – jesienna wyprawa Alpine A110 GTS
Alpine / A110
Alpine A110 GTS – jesienna podróż w stylu premium

Jesień w Beskidzie Sądeckim za kierownicą Alpine A110 GTS. Luksus, emocje i relaks w Hotelu SPA Dr Irena Eris – idealny weekend w kulturze premium.

24 października 2025
Rolls-Royce Phantom Centenary Private Collection design
Rolls-Royce / Phantom
Nowy Rolls-Royce Phantom Centenary – luksusowa ikona na stulecie marki

Rolls-Royce świętuje 100 lat Phantoma limitowaną, wyjątkową edycją Centenary Private Collection.

23 października 2025
2026 Porsche Macan GTS premiera
Porsche / Macan
Wariant GTS uzupełnia gamę elektrycznego Porsche Macan

Między Macana 4S i Turbo Porsche wprowadza nowy wariant GTS o typowo sportowym charakterze.

21 października 2025
Ferrari SC40 design
Ferrari / SC40
Ferrari SC40 - unikat na miarę legendy F40

Dział projektów specjalnych Ferrari przedstawia SC40 - one-off jawnie inspirowany kultowym F40.

20 października 2025
2026 Alfa Romeo Tonale prezentacja
Alfa Romeo / Tonale
Nowa Alfa Romeo Tonale - więcej stylu, technologii i emocji

Stylowy SUV Alfy Romeo przeszedł lifting obejmujący wygląd, wyposażenie i technologie pokładowe.

20 października 2025
2026 Cupra Formentor VZ5 prezentacja
Cupra / Formentor
Pięć cylindrów wraca pod maskę Formentora - Cupra przywraca model VZ5

Cupra jeszcze nie żegna się z silnikiem 2.5 TFSI i przywraca model Formentor VZ5 do czasowej oferty.

16 października 2025
Honda NSX italdesign koncept
Honda / NSX
Honda NSX powróci? Mamy oficjalną zapowiedź!

Studio Italdesign wkrótce zaprezentuje nowy projekt inspirowany kultowym japońskim supersamochodem.

15 października 2025
Bańka i Możdżer - koncert
Kultura
Bańka i Możdżer w Archicom Collection – kultura premium pełna poezji

Małgorzata Bańka i Leszek Możdżer zaprezentowali album „Będę drżała” w galerii Archicom Collection w Warszawie.

15 października 2025