Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet mild Hybrid 4WD Elegance

Choć istnieje określona, wąska grupa odbiorców Vitary, brakuje na rynku takich aut.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

18 grudnia 2024
Suzuki Vitara AWD hybrid test
19

Suzuki Vitara chyba nigdy nie była, nie jest i najpewniej nie będzie marzeniem… kogokolwiek. To nie jest złe auto, ba - to świetny samochód, ale kierowany do konkretnego klienta, który po prostu szuka sprawdzonych rozwiązań i raczej nie pała gigantyczną miłością do motoryzacji. Żaden petrolhead najpewniej nawet nie odwróci za nim głowy. Czy to wada?

Okazuje się, że na rynku ciągle znaleźć można samochody kierowane do tych, którzy potrzebują mieć funkcjonalne i niezawodne samochody. Zwłaszcza ten drugi aspekt dziś zdaje się być czymś egzotycznym, bo nawet czołowe azjatyckie marki zwyczajnie się ”wyeksploatowały” w kwestii wspomnianej niezawodności. Suzuki podąża jednak swoimi ścieżkami - porzuciło gonitwę za stylem, topowym wyposażeniem i nowinkami technologicznymi na rzecz odpowiednio skrojonego samochodu do… wszystkiego.

Suzuki Vitara to typ samochodu, który wybiera się dla wygody, praktyczności i niezawodności, nie dla emocji.

Niedawno Vitara - jeden z najlepiej sprzedających się modeli marki - przeszła lifting, który dostrzegą tylko wierni klienci (nie odważymy się użyć zwrotu “pasjonaci marki”). Są to modernizacja, które tylko wznoszą wygodę i intuicję eksploatacji na jeszcze wyższy poziom. Są co prawda archaiczne rozwiązania, takie jak “skakanie” po podmenu komputera pokładowego między zegarami starym (bo nie “klasycznym”) grzybkiem, co jest mało wygodne i czego dokonać można wyłącznie na postoju. Tak właśnie też steruje się częścią systemów bezpieczeństwa, więc jest to tym bardziej irytujące. Podobnie w kwestii chociażby układu śledzącego uważność kierowcy (kamera patrząca na oczy zlokalizowana przy nawiewach centralnych) - jak w każdym innym aucie myli się i wydaje drażniące, najczęściej niesłuszne komendy (rzecz ma się tak samo w sprawie systemu informującego o przekroczenia dozwolonej prędkości). Poza tym jednak archaizm tego auta ma swoje zalety, bo nawet jeśli azjatyckimi autami jeździsz rzadko, to w Suzuki Vitara odnajdziesz się niemal od razu. Wszystko na swoim miejscu, intuicyjnie opisane i banalne w obsłudze.

Suzuki Vitara Elegance mild hybrid design
19

Styl - cóż. Zarówno w środku, jak i na zewnątrz, próżno szukać eksplozji pomysłów designerów, ale i nie o to w tym samochodzie chodzi. Minęło już wiele lat od przedstawienia tej generacji Vitary po raz pierwszy, ale samochód ciągle wygląda w miarę świeżo. Trudno mówić jednak o tym, by stylistyka decydowała tu o wyborze zakupowym. Suzuki po prostu oferuje sporo miejsca, niezłe wyposażenie standardowe i świetne zawieszenie, które według nas “robi” ten samochód. To, jak plastycznie dostosowuje się swoją charakterystyką do dziur, poprzecznych nierówności i krawężników to temat na medal (spora w tym zasługa “balonu” opony o średnicy 17 cali). Bez udziwnień, nadmiaru elektroniki, po prostu sprawdzony poziom resorowania, który przydaje się w niemal każdej sytuacji. Niemal, bo oczywiście łuki autostradowe pokonywane przy 140 km/h nie są tym, co Vitara uwielbia, ale rzadko kiedy najpewniej będzie napotykała taki styl jazdy. Poza tym jednak podróż tym modelem Suzuki to naprawdę przyjemne doznanie - bez nadmiaru komfortowych udziwnień (żadnych masaży czy wentylacji), ale po prostu odpowiednio wyprofilowany fotel, przyzwoite wyciszenie wnętrza i satysfakcjonujący silnik.

Dobre zawieszenie, oszczędny napęd i unikalny napęd AllGrip - to główne cechy wyróżniające Suzuki Vitara w segmencie.

Reklama

Pod maską testowanego auta znalazła się miękka hybryda. Turbodoładowana jednostka napędowa o pojemności 1.4 oferuje 129 KM, ale tu liczy się przede wszystkim wsparcie silnika elektrycznego z baterią litowo-jonową zlokalizowaną pod fotelem pasażera. Mimo tego, że testowane auto było wyposażone w kolejny poniekąd przyjemny archaizm - manualną przekładnię o sześciu przełożeniach - Vitara odczuwalnie dostała dodatkowego zastrzyku energii dzięki elektrycznemu “boostowi”. Moment obrotowy równy 235 Nm osiągany jest w zakresie 2000-3000 obr./min, więc stosunkowo szybko, bez konieczności “wkręcania” jednostki w wysokie rejestry obrotowe. Jest to zauważalne nawet przy stosunkowo wysokich biegach, kiedy auto mogłoby wymagać redukcji. Sama praca lewarka jest naprawdę OK, a recenzenci, którzy podróżowali modelem sprzed zmian podkreślają, że wybierak pracuje zdecydowanie lepiej niż w wersji sprzed kilku lat.

Suzuki Vitara elegance wnętrze
19

Na uwagę zasługuje również bardzo sprawny napęd AllGrip, który jest rozwiązaniem bardzo pewnym i podobnie jak wiele innych na pokładzie Vitary - niespotykanym już u żadnego producenta. To jednak pozwala Suzuki być często wybieranym nowym samochodem wśród osób mieszkających w górskich terenach, gdzie drogi często są nieprzejezdne lub zasypane sporą ilością śniegu. Jeśli Fiat Panda 4x4 jest za mały, to Vitara będzie świetnym wyborem.

Samochód w odmianie Elegance (środkowa w palecie) oferuje dokładnie to, co potrzebne do życia z autem na co dzień. Przyzwoity układ multimedialny z dotykowym ekranem, reflektory LED, asystenci jazdy i komplet systemów bezpieczeństwa, aktywny tempomat, podgrzewane fotele, świetny napęd 4x4 z wyborem trybów jazdy. Ekonomiczne auto (średnie spalanie z testu w okolicach 5,5 litra) z wygodnym wnętrzem i niezłym wyposażeniem to wydatek około 130 tys. zł. Jeśli nie poszukujesz czegoś, czego sąsiedzi będą niezdrowo zazdrościć, to może być to jeden z najlepszych wyborów, jakie oferuje rynek.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025
Mazda MX-5 koncept
Mazda / MX-5
Wyciekły dane na temat baterii nadchodzącej elektrycznej Mazdy MX-5

Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.

5 maja 2025