Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Fiat Panda 100HP (2006-2010) - historia, dane, poradnik kupującego

Jeden z najbardziej niszowych usportowionych hatchbacków - Panda 100HP - sprawia frajdę i kosztuje grosze.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 października 2023
Fiat Panda 100HP hatchback
17

Na dzisiejszym rynku samochodów nowych próżno szukać czegokolwiek do 50 tysięcy złotych. Ford Fiesta kosztuje niemal dwukrotność tej kwoty, a cokolwiek z charakterem, jak na przykład VW up! GTI to wydatek minimum 60-65 tysięcy złotych za najtańsze egzemplarze z drugiej ręki. W tym budżecie kierowcy często szukają lekko używanych samochodów miejskich jak Skoda Fabia, Renault Clio, Hyundai i10 czy Fiat Panda.

W 2006 roku sytuacja wyglądała zgoła inaczej - za 50 tysięcy można było mieć całkiem dobrze wyposażone, salonowe auto miejskie… w tym także usportowioną Pandę z silnikiem o mocy 100 KM. Niestety nie w Polsce - ta wersja nigdy nie była oferowana w naszym kraju. Jest to usportowiony Fiat stworzony na rok przed przywróceniem Abartha do roli nadwornego tunera włoskiej marki. Jako jedna z nielicznych propozycji aut dla kierowcy, Panda 100HP jest dziś dostępna za bardzo rozsądne pieniądze.

Fiata Pandę większość Europy kojarzy głównie z pierwszej generacji - pudełkowatego hatchbacka rodem z lat 80. którego projekt stworzył Giugiaro. Dla nas jednak historia tego modelu rozpoczęła się w 2003 roku, gdy weszła druga generacja produkowana w Tychach.

Fiat Panda 100HP to jeden z najtańszych dostępnych samochodów dla kierowcy.

Samochód ten wkrótce po premierze stał się największym hitem Fiata. Był tani, praktyczny (zawsze 5 drzwi), solidny i sprzedawał się jak świeże bułeczki, także w Polsce. Już w 2003 roku był w czołówce najlepiej sprzedających się nowych aut, a przecież wszedł do sprzedaży w połowie roku! Ostatecznie przez 9 lat tyską fabrykę opuściły ponad 2 miliony Pand.

Fiat Panda 100HP poradnik kupującego
17

Jednak aż do 2006 roku w gamie brakowało jakiegokolwiek usportowionego wariantu. Co prawda pojawiła się na wybranych rynkach odmiana Sporting nawiązująca do wcześniejszych modeli Cinquecento i Seicento o tej samej nazwie. Problem w tym, że Panda Sporting miała pod maską 1.3-litrowego turbodiesla, który niekoniecznie miał walory dynamiczne jakich oczekiwali klienci. Aby stworzyć prawdziwie sportową odmianę Fiat sięgnął po sprawdzoną formułę - wsadził do Pandy silnik z palety większego Punto.

Konkretnie jest to 1.4-litrowa odmiana benzynowego motoru z rodziny FIRE, którą podkręcono w tym przypadku do równych 100 KM - stąd dumny emblemat Pandy 100HP. Standardem była skrzynia z sześcioma przełożeniami, hamulce tarczowe przy wszystkich kołach (normalna Panda ma z tyłu bębny) i obniżone zawieszenie w połączeniu z 15-calowymi felgami aluminiowymi. Mały Fiat został pozbawiony trybu City, ale za to miał tryb Sport, w którym słabnie wspomaganie kierownicy i poprawia się reakcja na gaz.

Z jednostką 1.4 100 KM pochodzącą z Punto, Panda zyskuje atrakcyjną dynamikę.

Fiat zadbał także o stronę wizualną dodając do zgrabnego, lecz nudnego nadwozia Pandy sportowe dodatki. Poszerzone nadkola wypełnione są szerszymi oponami, brak relingów poprawił widok z profilu, z przodu zastosowano nowy grill, a z tyłu mały dyfuzor i spojler nad szybą. Wszystkie tylne okna są przyciemnione, a za dopłatą oferowano pakiet naklejek w stylu Abartha, ciemniejsze wykończenie kół, srebrne obudowy lusterek i czerwone zaciski hamulcowe.

Fiat Panda 100HP wnętrze
17

W środku także widać, że jest to topowa wersja małego Fiata. Większość Pand ma wesołe, jasne wnętrze, tymczasem 100HP wykończono w ciemnych barwach. Fotele mają lepsze trzymanie boczne, a ponadto wnętrze jest podkreślone srebrnymi dodatkami na panelu klimatyzacji i gałce zmiany biegów. Standardem w tej wersji jest kierownica obszyta skórą.

Fiat Panda 100HP - wrażenia z jazdy

Mała Panda najlepiej czuje się na bocznych drogach, najlepiej takich pokrytych dobrą, równą nawierzchnią. Fiat mocno utwardził zawieszenie Pandy, przez co w niektórych sytuacjach koła wręcz odrywają się od ziemi. Jeśli jednak pilnujesz, aby wszystkie gumy stykały się z asfaltem, przyczepność jest wzorowa, przechyły prawie nie występują, a w układzie kierowniczym da się poczuć ducha dawnych hot hatchy. Auto jest bardzo małe - mniejsze niż obecna Panda, która przecież nie jest gigantem - więc zza kierownicy wydaje się, że pas ruchu jest dwa razy szerszy.

Fiat Panda 100HP tył
17

Silnik także kapitalnie wykonuje swoją robotę. Czerwone pole przy 6500 obrotów to jak na sportowy wóz nisko ustawiona poprzeczka, ale wskazówkę obrotomierza trzeba trzymać wysoko. 1.4-litrowa jednostka lubi się wkręcać, co dobrze koresponduje z krótką, sześciobiegową skrzynią. Jak na tak mały samochód o mocy ledwo 100 koni czas do 100 km/h jest przyzwoity i wynosi 9,5 s. Panda wykorzystuje sztuczkę znaną z innych szybkich supermini - sama lekkość i rozmiar auta sprawiają, że wydaje się ono szybsze.

Na co zwrócić uwagę?

Prywatny import sprawił, że dziś także w Polsce da się trafić ładną Pandę 100HP. Jeśli ktoś oczekuje ceny na poziomie zwykłych Pand, które w międzyczasie stały się tanimi gruzami na dojazdy do pracy, ten może się zdziwić. Żaden z obecnie oferowanych egzemplarzy nie schodzi poniżej 13 000 zł. Najdroższe egzemplarze dobijają do 18 000 zł.

Twarde oryginalne sprężyny po latach można tanio zmienić na coś bardziej komfortowego, choć pewnie zdarzają się też egzemplarze jeszcze bardziej obniżone i utwardzone. Panda bazuje na tanim hatchbacku, więc i jakość kabiny nie powala. Niektóre plastiki dzisiaj mogą już wyglądać słabo, podobnie jak skórzane obszycie kierownicy.

Fiat Panda 100HP emblemat
17
Reklama

W tych silnikach często trzeba kontrolować stan chłodziwa i oleju. Paskowy rozrząd wymienia się dość często, bo co 50-60 tysięcy kilometrów (lub co 5 lat), ale to Fiat - zestaw rozrządu i wymiana kosztuje grosze. Elektryczne wspomaganie kierownicy może już szwankować - to ważne także w kontekście zużycia opon, bo te auta są wrażliwe na ustawienie zbieżności i geometrii.

Mimo wszystko Fiat Panda 100HP to solidny wóz. Da się go kupić za rozsądne kwoty, a dostępność tanich części pozwoli resztę budżetu przeznaczyć na dopieszczenie mechaniki lub komplet porządnych opon.

Nasze publikacje

Evo 101, Richard Meaden

Tak jak wszystkie dobre hot hatche Panda 100HP jedzie świetnie nawet wtedy, gdy przekroczysz limit przyczepności. Atrakcyjne aluminiowe obręcze mają tylko 15 cali, ale są wyposażone w spore opony Goodyear Eagle F1 w rozmiarze 195/45 R15, które zapewniają niesamowitą przyczepność, ale w końcu stopniowo odpuszczają. To właśnie wtedy, gdy te niewielkie Goodyear’y poddają się bocznemu przeciążeniu, Panda błyszczy najjaśniej, mocniej szukając oparcia. Mały Fiat prze do przodu nawet wtedy, gdy przód zaczyna się ślizgać.

Ułożona i przewidywalna, Panda potrafi przejść zakręt niemal bez strat prędkości, ale nadal zachowuje na tyle rezerwy, abyś mógł wcześnie zacząć przyspieszać. Dzięki temu możesz łatwo utrzymać malutki 1.4-litrowy silnik na odpowiednich obrotach, gotujący się do pracy… Sposób, w jaki Panda 100HP wykorzystuje swój pełny potencjał jest atrakcyjny nawet dla najbardziej zaślepionego samochodziarza.

Fiat Panda 100HP krajobraz
17

Evo 120, John Barker

Panda 100HP sprawia wrażenie stworzonej do jazdy na limicie, jej mały silnik ma dużo charakteru i potrafi wkręcać się wysoko w poszukiwaniu mocy. Ale chłopie, ile się musisz namachać lewarkiem, aby utrzymać odpowiednie tempo… Auto jest wąskie, krótkie i wysokie, czasem podskakuje na wybojach, ale i tak sprawia mnóstwo radości gdy trzymasz się kurczowo kierownicy i próbujesz przejechać z maksymalną możliwą prędkością gdzie tylko się da.

Cena w zależności od stanu

Wzorowy - 20 000 zł
Dobry - 17 000 zł
Średni - 15 000 zł
Do poprawek - 10 000 zł

Fiat Panda 100HP - podstawowe dane

Silnik: 1368 ccm, czterocylindrowy, rzędowy
Moc: 100 KM przy 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 131 Nm przy 4250 obr./min.
Masa: 980 kg
Stosunek moc/masa: 103 KM / tonę
0-100 km/h: 9,5 s
Prędkość: 185 km/h

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
BMW Skytop Concept
BMW / Skytop
BMW Skytop złapane na drodze - efektowny roadster wchodzi do produkcji

BMW planuje wyprodukować 50 egzemplarzy efektownego roadstera Skytop bazującego na M8.

15 maja 2025
2027 Porsche 911 GT2 RS spyshot
Porsche / 911 GT2 RS
Po Nürburgringu krąży prototyp ekstremalnego 911 - będzie nowe GT2 RS?

Tajemniczy prototyp Porsche 911 wyróżnia się znacznie poszerzonym tyłem i agresywną aerodynamiką.

15 maja 2025
De Tomaso P72 wersja produkcyjna
De Tomaso / P72
Po 6 latach przygotowań De Tomaso P72 jest gotowe do produkcji

Zaprezentowany pierwszy raz w 2019 roku butikowy hipersamochód De Tomaso P72 doczeka się produkcji.

14 maja 2025
Genesis GV60 Magma spyshot
Genesis / GV60
Rywal Porsche Macan, Genesis GV60 Magma, powoli zrzuca kamuflaż

Na drogach pojawiły się nowe, mniej zamaskowane i bardziej agresywne, prototypy Genesis GV60 Magma.

14 maja 2025
2025 Skoda Enyaq RS lifting
Skoda / Enyaq
Skoda Enyaq RS po liftingu ma nową “twarz” i 340 KM mocy

Elektryczna Skoda Enyaq RS w ramach liftingu otrzymała odświeżający design i wzrost wydajności.

11 maja 2025
2026 Chevrolet Corvette C8 wnętrze
Chevrolet / Corvette C8
W odświeżonej Corvette poprawiono jedną z kluczowych wad generacji C8

Jak zapewnia Chevrolet, wnętrze nowej Corvette C8 zyskało głównie na ergonomii i technologii.

10 maja 2025
2025 Assetto Corsa Evo trailer
GRY
Assetto Corsa EVO: pierwsze wrażenia, lista aut i ścieżka rozwoju

Nowa odsłona popularnej gry wyścigowej z 2014 roku właśnie zyskała pierwszą aktualizację.

9 maja 2025
Land Rover Defender D7X-R Dakar 2026
Land Rover / Defender
Defender D7X-R ma być najlepszą terenówką Dakaru w klasie stock

Land Rover jako oficjalny partner Dakaru 2026 nie mógł pominąć okazji do posłania w bój Defendera.

9 maja 2025
2025 Porsche 718 Cayman spyshot
Porsche / 718 Boxster/Cayman
Elektryczne Porsche Cayman o mocy 600 KM - kiedy premiera?

Mija prawie połowa roku, a nadal niewiele wiemy o testowanym elektrycznym Porsche Cayman/Boxster.

7 maja 2025
Mercedes-AMG GT APXGP Edition prezentacja
Mercedes / AMG GT
Mercedes-AMG GT APXGP Edition to wóz służbowy Brada Pitta w “F1”

Nowe AMG GT wygląda dobrze, ale jego długoterminowa wartość będzie zależała od sukcesu filmu “F1”.

6 maja 2025
911 Singer Carrera Coupe debiut
Singer
Singer prezentuje nowe 911 stworzone z pomocą Red Bulla i Coswortha

Nowy Singer oprócz wyjątkowej jakości zawiera odrobinę wyścigowego know-how Red Bulla i Coswortha.

6 maja 2025
Mazda MX-5 koncept
Mazda / MX-5
Wyciekły dane na temat baterii nadchodzącej elektrycznej Mazdy MX-5

Rysunki patentowe Mazdy zdradzają założenia wieloczęściowej baterii elektrycznego następcy MX-5.

5 maja 2025