Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Fiat Panda 100HP (2006-2010) - historia, dane, poradnik kupującego

Jeden z najbardziej niszowych usportowionych hatchbacków - Panda 100HP - sprawia frajdę i kosztuje grosze.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 października 2023
Fiat Panda 100HP hatchback
17

Na dzisiejszym rynku samochodów nowych próżno szukać czegokolwiek do 50 tysięcy złotych. Ford Fiesta kosztuje niemal dwukrotność tej kwoty, a cokolwiek z charakterem, jak na przykład VW up! GTI to wydatek minimum 60-65 tysięcy złotych za najtańsze egzemplarze z drugiej ręki. W tym budżecie kierowcy często szukają lekko używanych samochodów miejskich jak Skoda Fabia, Renault Clio, Hyundai i10 czy Fiat Panda.

W 2006 roku sytuacja wyglądała zgoła inaczej - za 50 tysięcy można było mieć całkiem dobrze wyposażone, salonowe auto miejskie… w tym także usportowioną Pandę z silnikiem o mocy 100 KM. Niestety nie w Polsce - ta wersja nigdy nie była oferowana w naszym kraju. Jest to usportowiony Fiat stworzony na rok przed przywróceniem Abartha do roli nadwornego tunera włoskiej marki. Jako jedna z nielicznych propozycji aut dla kierowcy, Panda 100HP jest dziś dostępna za bardzo rozsądne pieniądze.

Fiata Pandę większość Europy kojarzy głównie z pierwszej generacji - pudełkowatego hatchbacka rodem z lat 80. którego projekt stworzył Giugiaro. Dla nas jednak historia tego modelu rozpoczęła się w 2003 roku, gdy weszła druga generacja produkowana w Tychach.

Fiat Panda 100HP to jeden z najtańszych dostępnych samochodów dla kierowcy.

Samochód ten wkrótce po premierze stał się największym hitem Fiata. Był tani, praktyczny (zawsze 5 drzwi), solidny i sprzedawał się jak świeże bułeczki, także w Polsce. Już w 2003 roku był w czołówce najlepiej sprzedających się nowych aut, a przecież wszedł do sprzedaży w połowie roku! Ostatecznie przez 9 lat tyską fabrykę opuściły ponad 2 miliony Pand.

Fiat Panda 100HP poradnik kupującego
17

Jednak aż do 2006 roku w gamie brakowało jakiegokolwiek usportowionego wariantu. Co prawda pojawiła się na wybranych rynkach odmiana Sporting nawiązująca do wcześniejszych modeli Cinquecento i Seicento o tej samej nazwie. Problem w tym, że Panda Sporting miała pod maską 1.3-litrowego turbodiesla, który niekoniecznie miał walory dynamiczne jakich oczekiwali klienci. Aby stworzyć prawdziwie sportową odmianę Fiat sięgnął po sprawdzoną formułę - wsadził do Pandy silnik z palety większego Punto.

Konkretnie jest to 1.4-litrowa odmiana benzynowego motoru z rodziny FIRE, którą podkręcono w tym przypadku do równych 100 KM - stąd dumny emblemat Pandy 100HP. Standardem była skrzynia z sześcioma przełożeniami, hamulce tarczowe przy wszystkich kołach (normalna Panda ma z tyłu bębny) i obniżone zawieszenie w połączeniu z 15-calowymi felgami aluminiowymi. Mały Fiat został pozbawiony trybu City, ale za to miał tryb Sport, w którym słabnie wspomaganie kierownicy i poprawia się reakcja na gaz.

Z jednostką 1.4 100 KM pochodzącą z Punto, Panda zyskuje atrakcyjną dynamikę.

Fiat zadbał także o stronę wizualną dodając do zgrabnego, lecz nudnego nadwozia Pandy sportowe dodatki. Poszerzone nadkola wypełnione są szerszymi oponami, brak relingów poprawił widok z profilu, z przodu zastosowano nowy grill, a z tyłu mały dyfuzor i spojler nad szybą. Wszystkie tylne okna są przyciemnione, a za dopłatą oferowano pakiet naklejek w stylu Abartha, ciemniejsze wykończenie kół, srebrne obudowy lusterek i czerwone zaciski hamulcowe.

Fiat Panda 100HP wnętrze
17

W środku także widać, że jest to topowa wersja małego Fiata. Większość Pand ma wesołe, jasne wnętrze, tymczasem 100HP wykończono w ciemnych barwach. Fotele mają lepsze trzymanie boczne, a ponadto wnętrze jest podkreślone srebrnymi dodatkami na panelu klimatyzacji i gałce zmiany biegów. Standardem w tej wersji jest kierownica obszyta skórą.

Fiat Panda 100HP - wrażenia z jazdy

Mała Panda najlepiej czuje się na bocznych drogach, najlepiej takich pokrytych dobrą, równą nawierzchnią. Fiat mocno utwardził zawieszenie Pandy, przez co w niektórych sytuacjach koła wręcz odrywają się od ziemi. Jeśli jednak pilnujesz, aby wszystkie gumy stykały się z asfaltem, przyczepność jest wzorowa, przechyły prawie nie występują, a w układzie kierowniczym da się poczuć ducha dawnych hot hatchy. Auto jest bardzo małe - mniejsze niż obecna Panda, która przecież nie jest gigantem - więc zza kierownicy wydaje się, że pas ruchu jest dwa razy szerszy.

Fiat Panda 100HP tył
17

Silnik także kapitalnie wykonuje swoją robotę. Czerwone pole przy 6500 obrotów to jak na sportowy wóz nisko ustawiona poprzeczka, ale wskazówkę obrotomierza trzeba trzymać wysoko. 1.4-litrowa jednostka lubi się wkręcać, co dobrze koresponduje z krótką, sześciobiegową skrzynią. Jak na tak mały samochód o mocy ledwo 100 koni czas do 100 km/h jest przyzwoity i wynosi 9,5 s. Panda wykorzystuje sztuczkę znaną z innych szybkich supermini - sama lekkość i rozmiar auta sprawiają, że wydaje się ono szybsze.

Na co zwrócić uwagę?

Prywatny import sprawił, że dziś także w Polsce da się trafić ładną Pandę 100HP. Jeśli ktoś oczekuje ceny na poziomie zwykłych Pand, które w międzyczasie stały się tanimi gruzami na dojazdy do pracy, ten może się zdziwić. Żaden z obecnie oferowanych egzemplarzy nie schodzi poniżej 13 000 zł. Najdroższe egzemplarze dobijają do 18 000 zł.

Twarde oryginalne sprężyny po latach można tanio zmienić na coś bardziej komfortowego, choć pewnie zdarzają się też egzemplarze jeszcze bardziej obniżone i utwardzone. Panda bazuje na tanim hatchbacku, więc i jakość kabiny nie powala. Niektóre plastiki dzisiaj mogą już wyglądać słabo, podobnie jak skórzane obszycie kierownicy.

Fiat Panda 100HP emblemat
17
Reklama

W tych silnikach często trzeba kontrolować stan chłodziwa i oleju. Paskowy rozrząd wymienia się dość często, bo co 50-60 tysięcy kilometrów (lub co 5 lat), ale to Fiat - zestaw rozrządu i wymiana kosztuje grosze. Elektryczne wspomaganie kierownicy może już szwankować - to ważne także w kontekście zużycia opon, bo te auta są wrażliwe na ustawienie zbieżności i geometrii.

Mimo wszystko Fiat Panda 100HP to solidny wóz. Da się go kupić za rozsądne kwoty, a dostępność tanich części pozwoli resztę budżetu przeznaczyć na dopieszczenie mechaniki lub komplet porządnych opon.

Nasze publikacje

Evo 101, Richard Meaden

Tak jak wszystkie dobre hot hatche Panda 100HP jedzie świetnie nawet wtedy, gdy przekroczysz limit przyczepności. Atrakcyjne aluminiowe obręcze mają tylko 15 cali, ale są wyposażone w spore opony Goodyear Eagle F1 w rozmiarze 195/45 R15, które zapewniają niesamowitą przyczepność, ale w końcu stopniowo odpuszczają. To właśnie wtedy, gdy te niewielkie Goodyear’y poddają się bocznemu przeciążeniu, Panda błyszczy najjaśniej, mocniej szukając oparcia. Mały Fiat prze do przodu nawet wtedy, gdy przód zaczyna się ślizgać.

Ułożona i przewidywalna, Panda potrafi przejść zakręt niemal bez strat prędkości, ale nadal zachowuje na tyle rezerwy, abyś mógł wcześnie zacząć przyspieszać. Dzięki temu możesz łatwo utrzymać malutki 1.4-litrowy silnik na odpowiednich obrotach, gotujący się do pracy… Sposób, w jaki Panda 100HP wykorzystuje swój pełny potencjał jest atrakcyjny nawet dla najbardziej zaślepionego samochodziarza.

Fiat Panda 100HP krajobraz
17

Evo 120, John Barker

Panda 100HP sprawia wrażenie stworzonej do jazdy na limicie, jej mały silnik ma dużo charakteru i potrafi wkręcać się wysoko w poszukiwaniu mocy. Ale chłopie, ile się musisz namachać lewarkiem, aby utrzymać odpowiednie tempo… Auto jest wąskie, krótkie i wysokie, czasem podskakuje na wybojach, ale i tak sprawia mnóstwo radości gdy trzymasz się kurczowo kierownicy i próbujesz przejechać z maksymalną możliwą prędkością gdzie tylko się da.

Cena w zależności od stanu

Wzorowy - 20 000 zł
Dobry - 17 000 zł
Średni - 15 000 zł
Do poprawek - 10 000 zł

Fiat Panda 100HP - podstawowe dane

Silnik: 1368 ccm, czterocylindrowy, rzędowy
Moc: 100 KM przy 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 131 Nm przy 4250 obr./min.
Masa: 980 kg
Stosunek moc/masa: 103 KM / tonę
0-100 km/h: 9,5 s
Prędkość: 185 km/h

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Hyundai Insteroid koncept
Hyundai / Inster
Hyundai Insteroid - i20 N na miarę nowej ery

Hyundai podzielił się zdjęciami małego, zwariowanego hot hatcha EV. Czy to duchowy następca i20 N?

1 kwietnia 2025
Pirelli P Zero piąta generacja
Pirelli
Pirelli wykorzystało AI do opracowania nowych opon

Z pomocą AI Pirelli opracowało nową oponę z serii P Zero - bezpieczniejszą i bardziej wydajną.

31 marca 2025
Aston Martin Valhalla produkcyjny
Aston Martin / Valhalla
Hipersamochód Aston Martin Valhalla jest prawie gotowy do produkcji

Flagowy hipersamochód Aston Martin Valhalla przechodzi ostatnie szlify przed rozpoczęciem produkcji.

31 marca 2025
Cosworth silniki i fabryka
Cosworth
Cosworth - firma tworząca silniki dla Astona, Bugatti i F1 od kulis

W świecie wyśrubowanych norm emisji Cosworth potrafi budować wolnossące V8 i V12. Jak oni to robią?

25 marca 2025
Aston Martin Vanquish Volante prezentacja
Aston Martin / Vanquish
Aston Martin Vanquish Volante rzuca wyzwanie Ferrari 12Cilindri Spider

Nowy Vanquish Volante kończy gruntowne odświeżenie “tradycyjnej” gamy Aston Martina.

25 marca 2025
Porsche 911 992.2 turbo spyshot główne
Porsche / 911 Turbo
Trwają finalne testy nowego Porsche 992.2 Turbo z napędem hybrydowym

Porsche 911 Turbo przejdzie w tym roku duży lifting. Wniesie on dużo nowości, w tym napęd hybrydowy.

25 marca 2025
2026 Alfa Romeo Stelvio spyshot
Alfa Romeo / Stelvio
2026 Alfa Romeo Stelvio - Turyn testuje nowego rywala BMW X3

Nadjeżdża Alfa Romeo Stelvio drugiej generacji z napędem spalinowym, hybrydowym lub elektrycznym.

24 marca 2025
The Red Tour
Motocykle
The Red Tour 2025: przetestuj nowe modele Ducati Multistrada

Nowa Multistrada V4 Pikes Peak, Multistrada V4 S oraz Multistrada V2 S ruszają po Polsce. Chcesz je przetestować?

24 marca 2025
Volkswagen Golf GTI zapowiedź
Volkswagen / Golf
Volkswagen zapowiada celebrację 50 lat GTI podczas Nürburgring 24H

Podczas czerwcowego Nürburgring 24H może dojść do głośnej premiery nowego Golfa GTI Clubsport S.

21 marca 2025
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang prezentacja
Bugatti / Tourbillon
Bugatti Tourbillon Équipe Pur Sang - jedna opcja w cenie całego 911

Do oferty nowego Bugatti dołączył pakiet Équipe Pur Sang inspirowany wyścigowym dziedzictwem marki.

20 marca 2025
Bentley wyniki finansowe
Bentley
Bentley nie zamierza rezygnować z silników V8 jeszcze przez dekadę

W ciągu następnych 10 lat Bentley ma w planach całą plejadę nowych modeli z silnikami spalinowymi.

19 marca 2025
2025 Goodwood Festival of Speed tematyka
Festival of Speed
Główna rzeźba Goodwood FoS 2025 będzie poświęcona Gordonowi Murrayowi

Tegoroczny Festival of Speed skupi się na F1, a szczególne miejsce w jej historii ma Gordon Murray.

18 marca 2025