Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Fiat Panda 100HP (2006-2010) - historia, dane, poradnik kupującego

Jeden z najbardziej niszowych usportowionych hatchbacków - Panda 100HP - sprawia frajdę i kosztuje grosze.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 października 2023
Fiat Panda 100HP hatchback
17

Na dzisiejszym rynku samochodów nowych próżno szukać czegokolwiek do 50 tysięcy złotych. Ford Fiesta kosztuje niemal dwukrotność tej kwoty, a cokolwiek z charakterem, jak na przykład VW up! GTI to wydatek minimum 60-65 tysięcy złotych za najtańsze egzemplarze z drugiej ręki. W tym budżecie kierowcy często szukają lekko używanych samochodów miejskich jak Skoda Fabia, Renault Clio, Hyundai i10 czy Fiat Panda.

W 2006 roku sytuacja wyglądała zgoła inaczej - za 50 tysięcy można było mieć całkiem dobrze wyposażone, salonowe auto miejskie… w tym także usportowioną Pandę z silnikiem o mocy 100 KM. Niestety nie w Polsce - ta wersja nigdy nie była oferowana w naszym kraju. Jest to usportowiony Fiat stworzony na rok przed przywróceniem Abartha do roli nadwornego tunera włoskiej marki. Jako jedna z nielicznych propozycji aut dla kierowcy, Panda 100HP jest dziś dostępna za bardzo rozsądne pieniądze.

Fiata Pandę większość Europy kojarzy głównie z pierwszej generacji - pudełkowatego hatchbacka rodem z lat 80. którego projekt stworzył Giugiaro. Dla nas jednak historia tego modelu rozpoczęła się w 2003 roku, gdy weszła druga generacja produkowana w Tychach.

Fiat Panda 100HP to jeden z najtańszych dostępnych samochodów dla kierowcy.

Samochód ten wkrótce po premierze stał się największym hitem Fiata. Był tani, praktyczny (zawsze 5 drzwi), solidny i sprzedawał się jak świeże bułeczki, także w Polsce. Już w 2003 roku był w czołówce najlepiej sprzedających się nowych aut, a przecież wszedł do sprzedaży w połowie roku! Ostatecznie przez 9 lat tyską fabrykę opuściły ponad 2 miliony Pand.

Fiat Panda 100HP poradnik kupującego
17

Jednak aż do 2006 roku w gamie brakowało jakiegokolwiek usportowionego wariantu. Co prawda pojawiła się na wybranych rynkach odmiana Sporting nawiązująca do wcześniejszych modeli Cinquecento i Seicento o tej samej nazwie. Problem w tym, że Panda Sporting miała pod maską 1.3-litrowego turbodiesla, który niekoniecznie miał walory dynamiczne jakich oczekiwali klienci. Aby stworzyć prawdziwie sportową odmianę Fiat sięgnął po sprawdzoną formułę - wsadził do Pandy silnik z palety większego Punto.

Konkretnie jest to 1.4-litrowa odmiana benzynowego motoru z rodziny FIRE, którą podkręcono w tym przypadku do równych 100 KM - stąd dumny emblemat Pandy 100HP. Standardem była skrzynia z sześcioma przełożeniami, hamulce tarczowe przy wszystkich kołach (normalna Panda ma z tyłu bębny) i obniżone zawieszenie w połączeniu z 15-calowymi felgami aluminiowymi. Mały Fiat został pozbawiony trybu City, ale za to miał tryb Sport, w którym słabnie wspomaganie kierownicy i poprawia się reakcja na gaz.

Z jednostką 1.4 100 KM pochodzącą z Punto, Panda zyskuje atrakcyjną dynamikę.

Fiat zadbał także o stronę wizualną dodając do zgrabnego, lecz nudnego nadwozia Pandy sportowe dodatki. Poszerzone nadkola wypełnione są szerszymi oponami, brak relingów poprawił widok z profilu, z przodu zastosowano nowy grill, a z tyłu mały dyfuzor i spojler nad szybą. Wszystkie tylne okna są przyciemnione, a za dopłatą oferowano pakiet naklejek w stylu Abartha, ciemniejsze wykończenie kół, srebrne obudowy lusterek i czerwone zaciski hamulcowe.

Fiat Panda 100HP wnętrze
17

W środku także widać, że jest to topowa wersja małego Fiata. Większość Pand ma wesołe, jasne wnętrze, tymczasem 100HP wykończono w ciemnych barwach. Fotele mają lepsze trzymanie boczne, a ponadto wnętrze jest podkreślone srebrnymi dodatkami na panelu klimatyzacji i gałce zmiany biegów. Standardem w tej wersji jest kierownica obszyta skórą.

Fiat Panda 100HP - wrażenia z jazdy

Mała Panda najlepiej czuje się na bocznych drogach, najlepiej takich pokrytych dobrą, równą nawierzchnią. Fiat mocno utwardził zawieszenie Pandy, przez co w niektórych sytuacjach koła wręcz odrywają się od ziemi. Jeśli jednak pilnujesz, aby wszystkie gumy stykały się z asfaltem, przyczepność jest wzorowa, przechyły prawie nie występują, a w układzie kierowniczym da się poczuć ducha dawnych hot hatchy. Auto jest bardzo małe - mniejsze niż obecna Panda, która przecież nie jest gigantem - więc zza kierownicy wydaje się, że pas ruchu jest dwa razy szerszy.

Fiat Panda 100HP tył
17

Silnik także kapitalnie wykonuje swoją robotę. Czerwone pole przy 6500 obrotów to jak na sportowy wóz nisko ustawiona poprzeczka, ale wskazówkę obrotomierza trzeba trzymać wysoko. 1.4-litrowa jednostka lubi się wkręcać, co dobrze koresponduje z krótką, sześciobiegową skrzynią. Jak na tak mały samochód o mocy ledwo 100 koni czas do 100 km/h jest przyzwoity i wynosi 9,5 s. Panda wykorzystuje sztuczkę znaną z innych szybkich supermini - sama lekkość i rozmiar auta sprawiają, że wydaje się ono szybsze.

Na co zwrócić uwagę?

Prywatny import sprawił, że dziś także w Polsce da się trafić ładną Pandę 100HP. Jeśli ktoś oczekuje ceny na poziomie zwykłych Pand, które w międzyczasie stały się tanimi gruzami na dojazdy do pracy, ten może się zdziwić. Żaden z obecnie oferowanych egzemplarzy nie schodzi poniżej 13 000 zł. Najdroższe egzemplarze dobijają do 18 000 zł.

Twarde oryginalne sprężyny po latach można tanio zmienić na coś bardziej komfortowego, choć pewnie zdarzają się też egzemplarze jeszcze bardziej obniżone i utwardzone. Panda bazuje na tanim hatchbacku, więc i jakość kabiny nie powala. Niektóre plastiki dzisiaj mogą już wyglądać słabo, podobnie jak skórzane obszycie kierownicy.

Fiat Panda 100HP emblemat
17
Reklama

W tych silnikach często trzeba kontrolować stan chłodziwa i oleju. Paskowy rozrząd wymienia się dość często, bo co 50-60 tysięcy kilometrów (lub co 5 lat), ale to Fiat - zestaw rozrządu i wymiana kosztuje grosze. Elektryczne wspomaganie kierownicy może już szwankować - to ważne także w kontekście zużycia opon, bo te auta są wrażliwe na ustawienie zbieżności i geometrii.

Mimo wszystko Fiat Panda 100HP to solidny wóz. Da się go kupić za rozsądne kwoty, a dostępność tanich części pozwoli resztę budżetu przeznaczyć na dopieszczenie mechaniki lub komplet porządnych opon.

Nasze publikacje

Evo 101, Richard Meaden

Tak jak wszystkie dobre hot hatche Panda 100HP jedzie świetnie nawet wtedy, gdy przekroczysz limit przyczepności. Atrakcyjne aluminiowe obręcze mają tylko 15 cali, ale są wyposażone w spore opony Goodyear Eagle F1 w rozmiarze 195/45 R15, które zapewniają niesamowitą przyczepność, ale w końcu stopniowo odpuszczają. To właśnie wtedy, gdy te niewielkie Goodyear’y poddają się bocznemu przeciążeniu, Panda błyszczy najjaśniej, mocniej szukając oparcia. Mały Fiat prze do przodu nawet wtedy, gdy przód zaczyna się ślizgać.

Ułożona i przewidywalna, Panda potrafi przejść zakręt niemal bez strat prędkości, ale nadal zachowuje na tyle rezerwy, abyś mógł wcześnie zacząć przyspieszać. Dzięki temu możesz łatwo utrzymać malutki 1.4-litrowy silnik na odpowiednich obrotach, gotujący się do pracy… Sposób, w jaki Panda 100HP wykorzystuje swój pełny potencjał jest atrakcyjny nawet dla najbardziej zaślepionego samochodziarza.

Fiat Panda 100HP krajobraz
17

Evo 120, John Barker

Panda 100HP sprawia wrażenie stworzonej do jazdy na limicie, jej mały silnik ma dużo charakteru i potrafi wkręcać się wysoko w poszukiwaniu mocy. Ale chłopie, ile się musisz namachać lewarkiem, aby utrzymać odpowiednie tempo… Auto jest wąskie, krótkie i wysokie, czasem podskakuje na wybojach, ale i tak sprawia mnóstwo radości gdy trzymasz się kurczowo kierownicy i próbujesz przejechać z maksymalną możliwą prędkością gdzie tylko się da.

Cena w zależności od stanu

Wzorowy - 20 000 zł
Dobry - 17 000 zł
Średni - 15 000 zł
Do poprawek - 10 000 zł

Fiat Panda 100HP - podstawowe dane

Silnik: 1368 ccm, czterocylindrowy, rzędowy
Moc: 100 KM przy 6000 obr./min.
Moment obrotowy: 131 Nm przy 4250 obr./min.
Masa: 980 kg
Stosunek moc/masa: 103 KM / tonę
0-100 km/h: 9,5 s
Prędkość: 185 km/h

Dagmara Kowalska prezentuje nowe Volvo EX90
Volvo / EX90
Nowe Volvo EX90 - na tę premierę warto było czekać!

Nazwa „Dom Volvo” kojarzy się z przyjaznym miejscem. Idealnym na powitanie dokładnie przemyślanego, elektrycznego SUV-a.

27 czerwca 2024
Grizz Protector - aplikacja
Prezentacja Partnera
GRIZZ - mat czy błysk?

Zawarta w nazwie „ochrona”, to niejedyna zaleta folii ochronnych. Sprawdź jak poprawić komfort użytkowania ekranów dotykowych.

27 czerwca 2024
Parada w Warszawie
Prezentacja Partnera
Rodzinne emocje Ducati

„WE RIDE AS ONE” – hasło łączące dziesiątki tysięcy Ducatisti, czyli miłośników marki z Borgo Panigale.

25 czerwca 2024
Mustang GT na oponach ADVAN Neova AD09
Prezentacja Partnera
Ahoj Mazury! - Idealny start projektu "Yokohama on Tour"

Mazury to wymarzony kierunek na wakacyjną przygodę. Bawiliśmy się fantastycznie. 

25 czerwca 2024
Thornley Kelham European RS restomod
Restomod
Thornley Kelham European RS to lekkość i szybkość w stylu retro

Inspirowany modelami Carrera 2.7 RS i GT3 RS 4.0 nowy European RS jest ultra-analogowym Porsche 911.

25 lipca 2024
2025 Porsche Cayenne EV news
Porsche / Cayenne
Nowe Cayenne EV będzie sprzedawane równolegle z modelami spalinowymi

Zmodernizowane wersje dotychczasowego Porsche Cayenne na benzynę pozostaną w ofercie obok nowego EV.

25 lipca 2024
McLaren 750S coupe test
McLaren / 750S
McLaren 750S - ośmiocylindrowa odpowiedź na hybrydowe Ferrari 296 GTB

Wykorzystując sztuczki z 765LT McLaren stworzył jeden z najlepszych supersamochodów naszych czasów.

25 lipca 2024
BMW M5 G90 gama M Performance
BMW / M5
BMW pokazało gamę lekkich akcesoriów M Performance dla nowego M5

Nabywcy hybrydowego BMW M5 będą mogli dokupić do niego karbonowe dodatki z palety M Performance.

24 lipca 2024
Aston Martin Valkyrie 24h Le Mans render
Aston Martin / Valkyrie
Aston Martin Valkyrie AMR-LMH rozpoczął przygotowania do Le Mans 2025

Dwa Aston Martiny Valkyrie kategorii LMH pojawią się w stawce WEC podczas pełnego sezonu 2025.

22 lipca 2024
Ferrari F250 prototyp
Ferrari F250
Hipersamochód z Maranello coraz bliżej - pojawiły się nowe zdjęcia

Następca LaFerrari będzie pomostem między zespołem wyścigowym, a działem drogowym marki Ferrari.

22 lipca 2024
2024 Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid test
Porsche / 911 Carrera GTS
Porsche 911 Carrera GTS T-Hybrid - najlepsza Carrera z rodziny 992

Nowy napęd i liczne poprawki podwozia sprawiły, że 992 Carrera GTS powróciła do optymalnej formy.

21 lipca 2024
2025 Bentley Flying Spur news
Bentley / Flying Spur
Flying Spur Hybrid będzie najmocniejszą limuzyną w historii Bentleya

Zmiana W12 na V8 plug-in spowoduje, że nowy Flying Spur będzie miał tyle mocy co Panamera Turbo S.

19 lipca 2024
2024 Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid news
Porsche / Panamera
Porsche wprowadza na rynek nową 782-konną Panamerę Turbo S E-Hybrid

Panamera GTS i Panamera Turbo S E-Hybrid dołączają do gamy nowej generacji limuzyny Porsche.

18 lipca 2024
Porsche Macan i Macan 4S premiera
Porsche / Macan
Można już zamawiać podstawowe Porsche Macan EV z napędem na tył

W gamie Porsche Macan pojawiły się dwa nowe warianty: bazowy model z jednym motorem oraz mocne 4S.

17 lipca 2024
2024 Audi A5/S5 premiera
Audi / S5
Debiutuje Audi A5 i S5 według nowej formuły

Zmiany w nazewnictwie marki Audi spowodowały, że A4 sedan i kombi będą teraz nosić oznaczenie A5.

17 lipca 2024
Mercedes-AMG GT 63 Pro coupe
Mercedes / AMG GT
Nowy Mercedes-AMG GT 63 Pro ma 612 KM i torowe usposobienie

Większa moc, lepsze chłodzenie i opony Cup 2R mają zrobić z Mercedesa-AMG GT zabawkę na tor.

15 lipca 2024