Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Nowy Aston Martin DB12 Volante - otwarte GT dołącza do gamy AM

Aston Martin pokazał w pełnej krasie DB12 Volante - nowego rywala m.in. dla Ferrari Roma Spider.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

14 sierpnia 2023
Aston Martin DB12 Volante główne
12

Aston Martin pod przewodnictwem Lawrence’a Strolla przechodzi transformację w kierunku bardziej dynamicznych, ostrzejszych i zaawansowanych technicznie nowoczesnych samochodów sportowych, GT i SUV. Świeżo po prezentacji kluczowego modelu DB12 do gamy dołącza jego otwarta wersja Volante.

Zadaniem nowego modelu jest zaoferowanie tych samych osiągów co DB12 coupe, lecz z dodatkowym smaczkiem w postaci zdejmowanego dachu. DB12 Volante jest sporym krokiem naprzód w porównaniu do DB11 Volante, gdyż otrzymał on sporo technicznych nowinek, całkowicie nową kabinę i bardzo istotną aktualizację oprogramowania. Produkcja nowego modelu ruszy za kilka miesięcy, a pierwsi klienci otrzymają swoje egzemplarze w ostatnich tygodniach 2023 roku.

Zadaniem DB12 Volante jest zaoferowanie osiągów i emocji z DB12 coupe, ale z możliwością jazdy pod gołym niebem.

 Podobnie jak w DB12 coupe, bardziej sportowy charakter auta jest widoczny już w samym kształcie jego nadwozia inspirowanego obecnie oferowanym DBS-em. Widać nowy, znacznie większy grill i zupełnie inny przedni zderzak, który w komplecie z reflektorami i progami bocznymi tworzy bardziej dynamiczny wygląd niż w DB11. Oczywiście głównym wyróżnikiem w stosunku do coupe jest składany dach z tkaniny - jego otwarcie zajmuje 14 sekund, a zamknięcie 16 sekund. Dach składa się z ośmiu warstw izolacji i może działać przy prędkościach do 50 km/h.

Byliśmy pod wrażeniem dynamiki modelu DB11 Volante podczas jego premiery, ale zmiany w zawieszeniu i strukturze auta sprawiają, że nowy model może na tej podstawie zbudować o wiele bardziej bezpośredni, sportowy wizerunek. Bazowa struktura nośna z tłoczonego aluminium zyskała nowe wzmocnienia, w tym poprawione mocowania tylnego zawieszenia i sztywniejsze punkty mocowania przedniej osi. Nawet kolumna kierownicza jest tu umieszczona na sztywno, przez co poprawiły się reakcje na ruchy kierownicą. Ogólna sztywność nadwozia jest większa o 3,7%, więc inżynierowie mogli spokojnie skupić się na tworzeniu osobnej charakterystyki tłumienia specjalnie dla kabrioletu Volante.

Aston Martin DB12 Volante tył dynamiczne
12

Nowe adaptacyjne amortyzatory DB12 mają okno operacyjne o 500% większe niż w DB11, a poza tym wersja Volante ma inne nastawy zawieszenia i inne sprężyny tylne, aby zrównoważyć zmiany w strukturze i wzrost masy wynikający ze składanego dachu. Aston Martin podaje, że DB12 Volante waży “na sucho” 1796 kg wobec 1685 kg w coupe.

Reklama

4-litrowy silnik V8 AMG ma 680 KM i 800 Nm, więc ważące niecałe 1800 kg DB12 Volante przyspiesza do 100 km/h w 3,7 s.

Silnik V12 twin turbo znany z poprzednich Aston Martinów powoli przegrywa walkę z normami emisji, więc poza DBS-em i limitowanymi modelami specjalnymi nie pojawi się już w regularnej sprzedaży. Zamiast niego do DB12 trafił silnik dostarczany przez AMG - 4-litrowy V8 twin turbo o mocy 680 KM i momencie obrotowym 800 Nm. Przekazuje on moc na tylne koła poprzez 8-biegową skrzynię automatyczną z ostatnim biegiem krótszym niż w DB11. Tak przygotowane DB12 Volante przyspiesza do 100 km/h w 3,7 s i osiąga 325 km/h. MIędzy skrzynią, a kołami znajduje się jeszcze elektronicznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Standardowo Aston Martin montuje do DB12 opony Michelin Pilot Sport S 5. Ciekawą pozycją na liście opcji są ceramiczne hamulce o zwiększonej skuteczności, które dodatkowo zmniejszają masę nieresorowaną o 27 kg.

Aston Martin DB12 Volante kokpit
12

Podobnie jak coupe, DB12 Volante przeszedł poważną transformację wnętrza. Nowa jest deska rozdzielcza, kierownica i cała konsola centralna z nowym systemem multimediów. W ten sposób Aston Martin chce zatrzeć kiepskie wrażenie jakie wywoływała przestarzała, a w wielu miejscach po prostu tania, kabina DB11. Najnowszej generacji wyświetlacz wirtualnych wskaźników oraz centralny ekran dotykowy umieszczony tuż obok kierownicy stanowią wyraźny krok naprzód względem prehistorycznych multimediów Mercedesa stosowanych w DB11. Na szczęście zachowano także fizyczne przyciski od klimatyzacji i trybów jazdy. Dodatkowo Volante posiada unikalne wstawki w oparciach foteli, które nadają mu bardziej elegancki wygląd podczas podróżowania z otwartym dachem.

Z ceną na poziomie 1,2 mln zł nowy Aston Martin DB12 coupe rywalizuje w tej samej klasie co Ferrari RomaBentley Continental GT V8 S. Volante będzie oczywiście droższe, ale jego konkurencją będą otwarte wersje tych samych dwóch aut, w tym niedawno zaprezentowana Roma Spider.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025
Zenvo Aurora kwiecień 2024
Zenvo / Aurora
Nowe Zenvo Aurora ma ponad dwa razy więcej mocy niż Ferrari 296

Z 1875-konnym V12 w modelu Aurora Zenvo ma ambicje wejść na poziom Koenigsegga. Produkcja w 2026.

24 czerwca 2025
BMW tworzywa karbon kompozyt
BMW
UE rozważa bana na włókna węglowe, tymczasem BMW ma już zastępstwo

BMW opracowało nowy, przyjazny środowisku kompozyt, który może być zastępstwem dla włókna węglowego.

23 czerwca 2025
Dacia Duster 1.2 tce test
Dacia / Duster
Dacia Duster 1.2 TCe 130 - czy obroni się przed chińskim natarciem?

Szlagier Dacii w ostatnich latach nie ma lekko. Czy niedawny lifting i nowe wersje silnikowe umocnią jego pozycję?

22 czerwca 2025
Volkswagen Golf GTI Edition 50 premiera
Volkswagen / Golf
Volkswagen Golf GTI Edition 50 - pierwszy taki hot hatch od dekady

VW wreszcie spuszcza ze smyczy Golfa MK8 GTI i prezentuje torowo usposobioną wersję Edition 50.

21 czerwca 2025
Lanzante Project 95-59 teaser
Lanzante
Inspirowane McLarenem F1 Lanzante 95-59 zadebiutuje na Goodwood FoS

Z okazji 30. rocznicy zwycięstwa w Le Mans, Lanzante tworzy samochód inspirowany kultowym F1 GTR.

20 czerwca 2025
2025 Land Rover Defender Trophy Edition
Land Rover / Defender
Land Rover Defender 110 Trophy - z wielbłądami w tle

Wersja specjalna Defender Trophy odnosi się do wielkiej tradycji Land Rovera w rajdzie Camel Trophy.

20 czerwca 2025
2025 HWA Evo restomod
Restomod
HWA będzie ścigać się restomodem stylizowanym na Mercedesa 190E Evo II

Twórcy Mercedesa CLK GTR i silników Pagani V12 wystartują restomodem Mercedesa 190E Evo II w N24.

20 czerwca 2025