Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Debiutuje pierwszy Aston Martin ery Strolla - nowy DB12 z silnikiem V8

Do walki z Bentleyem i Ferrari Aston Martin wystawia nowy model DB12 o mocy 680 KM.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

25 maja 2023
Aston Martin DB12 zdjęcie główne
14

Właśnie mija 7 lat od momentu gdy Aston Martin zaprezentował swój pierwszy model stworzony pod rządami Andy’ego Palmera. Był to DB11, którego bezpośredni następca - DB12 - jest pierwszym nowym autem w erze Lawrence’a Strolla. Klienci zaczną odbierać zamówione już egzemplarze na jesieni tego roku. DB12 ma być nowym początkiem dla AM - to pierwszy z ośmiu nowych modeli planowanych jeszcze przed 2026 rokiem. Będzie wśród nich także następca Vantage’a i DBS-a.

Ponad 80% części tego auta jest zaprojektowanych od nowa, w tym całe wnętrze, poszycie zewnętrzne i większość podwozia. Sylwetka auta jest szersza i bardziej agresywna - porzucono tu elegancję wozów GT kładąc większy nacisk na osiągi i prowadzenie (oraz wyjątkowy luksus, jak twierdzi producent). W materiałach prasowych gęsto padają takie sformułowania jak “odważny i asertywny” czy “moc i potęga”, czego wyrazem ma być między innymi większy przedni grill (metalowy) oraz poszerzony rozstaw przednich i tylnych kół z mocno rozbudowanymi błotnikami. Konkretnie dodano 22 mm z tyłu i 6 mm z przodu, dlatego DB12 od razu wygląda na maszynę bardziej agresywną niż eleganckie DB11.

DB12 to dopiero początek ofensywy - do 2026 roku Aston Martin planuje wprowadzić 8 nowych modeli.

Zmodyfikowane przednie nadkola mają przyczynić się do redukcji oporów powietrza w okolicy kół, a przedni zderzak zawiera większe otwory chłodzące silnik i hamulce. Aerodynamika jest wzorowo wkomponowana w bryłę - przedni splitter wygląda po prostu jak naturalna część przedniego pasa, podczas gdy z tyłu opracowano aktywny spoiler, który wysuwa się tylko w razie potrzeby.

Szerokie zmiany nie ominęły głównej struktury auta z giętego i tłoczonego aluminium. Karoseria jest o 7% sztywniejsza dzięki wzmocnieniom krzyżowym w rejonie komory silnika. Nie bez znaczenia są także nowe ramy pomocnicze z przodu i z tyłu oraz solidniejsza struktura w okolicach chłodnic. Z kolei sztywność górnych mocowań zawieszenia zwiększyła się o 140 procent.

Aston Martin DB12 sylwetka tył
14

Pozostając wokół zawieszenia, DB12 na tle DB11 ma zyskać przede wszystkim na polu dynamiki jazdy. Chodzi przede wszystkim o adaptacyjne amortyzatory ze znacznie szerszym pasmem przenoszenia i o 500% większym rozkładem sił. Podwójne wahacze z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu wraz z nowym oprogramowaniem amortyzatorów i trybów jazdy mają pozytywnie wpłynąć na reakcje auta na ruchy kierownicą i przyczepność. Zmieniono też inne elementy - sprężyny, tuleje zawieszenia, stabilizatory i całą geometrię.

Intensywne prace dotknęły także elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Na początek wyrzucono elastyczne izolatory kolumny kierowniczej, przez co kierowca ma zyskać bardziej bezpośrednie doznania i szybszą reakcję na polecenia. Przełożenie jest stałe i wynosi 13,09:1, ale wspomaganie działa ze zmienną siłą uzależnioną od prędkości i wybranego trybu jazdy. Oczywiście w miarę przełączania się na bardziej sportowe tryby, poziom wspomagania proporcjonalnie spada.

Inżynierowie skupili się na poprawie prowadzenia - DB12 ma lepszy układ kierowniczy i wsparte technologią zawieszenie.

Nowością jest także elektronicznie sterowany tylny dyferencjał połączony z systemem kontroli stabilności auta. Ma to być inteligentny system przewidujący intencje kierowcy i “uczący się” jego stylu jazdy. Według Aston Martina, dzięki temu DB12 będzie zachowywał się naturalnie i intuicyjnie podczas szybkiej jazdy.

Aston Martin DB12 kokpit
14

Nowe 21-calowe felgi z kutego stopu aluminium wyposażono w opony Michelin Pilot Sport 5S o mieszance stworzonej specjalnie pod model DB12. Z poprzedniego modelu zaadaptowano stalowe hamulce z tarczami 400 mm z przodu i 360 mm z tyłu. Zestaw karbonowo-ceramicznych hamulców można mieć dopiero za dopłatą.

Reklama

Wszystkie te zmiany idą w parze z odpowiednim źródłem napędu. 4-litrowy motor V8 twin turbo to jednostka pochodząca od Mercedesa-AMG, ale z szeregiem istotnych modyfikacji wykonanych już w Anglii. Są to między innymi zmiany profili wałków rozrządu, obniżenie stopnia sprężania z 10,5:1 do 8,6:1, większe turbosprężarki i poprawione chłodzenie. Po modyfikacjach moc wzrosła do 680 KM (+170 KM), a moment obrotowy do 800 Nm (+125 Nm). Konieczne było dodanie dwóch chłodnic, w tym jednej w obiegu chłodzenia powietrza doładowującego. Ulepszono też chłodnicę oleju silnikowego, a przepływ powietrza termicznego poprawił się o 56%.

Aston Martin dostał więcej swobody w pracach nad silnikiem - większe turbiny i szereg zmian pozwoliły uzyskać 680 KM z 4-litrowego V8.

Cała ta moc trafia na tylną oś przez 8-stopniową skrzynię biegów, kompozytowy wał i wspomniany wcześniej nowy dyferencjał. Przełożenie na dyfrze skrócono, aby poprawić przyspieszenia. Aston Martin twierdzi, że DB12 startuje do 100 km/h w 3,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 325 km/h. Sama skrzynia z konwerterem momentu obrotowego ma poprawione przełożenia oraz oprogramowanie, aby lepiej pasować do wybranego trybu jazdy.

Niektóre zmiany odbiły się na masie auta, szczególnie wzmocnienia karoserii i dodatkowe chłodnice, ale z drugiej strony kute felgi pozwalają oszczędzić 9 kg, więc masa auta nie wzrosła znacząco. Według danych fabrycznych DB12 waży 1685 kg (na sucho), czyli tyle samo co DB11 gotowy do drogi, z paliwem i wszystkimi płynami. Rozkład mas DB12 to 48/52 z lekką przewagą tyłu.

Aston Martin DB12 detal nadwozia
14

Bardzo niewiele elementów wnętrza pochodzi z DB11. Pozostało kilka części pochodzących z Mercedesa (np. kierownica), ale największą rewolucją dla użytkownika będzie nowy system operacyjny opracowany przez firmę Best on Earth. Samochód ma na pokładzie Apple CarPlay, dotykowy ekran i dedykowaną grafikę najwyższej jakości. Możemy oficjalnie pożegnać i wyrzucić do kosza stary system bazujący na technologii Mercedesa sprzed wielu lat.

Rozbudowany tunel centralny ma podkreślać nacisk na osiągi w połączeniu z luksusem. Jest tu całkiem sporo klasycznych przełączników, a sama kabina wydaje się szersza i znacznie bardziej wygodna niż wcześniej. Poprawiły się też materiały na bardziej przystające do klasy luksusowej. Sportowe fotele z włókna węglowego obite skórą i alcantarą wydają się mocnym punktem DB12 - Ferrari i Bentley mają się czego obawiać.

Pięć lat temu Aston Martin przeżył wstrząs związany z wejściem spółki na giełdę i związanym z nim spowolnieniem finansowym. Producent był zmuszony zaciągnąć ogromne długi, aby utrzymać się na rynku, ale pod rządami Lawrence’a Strolla firma powoli staje na nogi, rozkręca się pod kątem biznesowym i może z optymizmem patrzeć w przyszłość. Pozyskano ważnego partnera - Geely - który będzie trzecim największym udziałowcem marki w zamian za technologię. Lepsze czasy nadeszły także w Formule 1. Zespół powiązany z Aston Martinem radzi sobie bardzo dobrze, a od sezonu 2026 nawiąże współpracę strategiczną z Hondą na dostawy silników, uniezależniając się od Mercedesa. Wchodzący do sprzedaży DB12 jest więc wiatrem zmian dla całej zasłużonej marki Aston Martin.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023
Ferrari 499P Modificata 2024
Ferrari
Ferrari 499P Modificata - bolid Le Mans Hypercar, który możesz kupić

Ferrari rozpoczyna program, w którym klienci mogą kupić zmodyfikowane wyścigówki 499P klasy LMH i poczuć się jak Robert Kubica

30 października 2023
Redaktor Michał Sztorc wskakuje na prawy fotel
Motosport
Work-racing balance w teamie Atlas Ward Motorsport

Ruszamy na Red Bull Ring by wraz z Atlas Ward Motorsport poznać sekret łączenia pracy zawodowej z profesjonalnym ściganiem się.

25 października 2023
BMW iM3
BMW / M3
Następne BMW M3 będzie w pełni elektryczne

BMW M3 kolejnej generacji dostanie napęd elektryczny. A to nie koniec złych wieści.

1 grudnia 2023
Lotus ładowarka 450 kw
Lotus
Lotus stworzył ładowarkę za mocną dla jakiegokolwiek istniejącego EV

Nowa ładowarka Lotusa ma oferować 450 kW i niesamowicie szybkie ładowanie. Przynajmniej w teorii.

1 grudnia 2023
Honda ZR-V test główne
Honda / ZR-V
Honda ZR-V - crossover czerpiący z Civica

Hondę ostatnio już niemal głównie kojarzymy z autami o wyższym prześwicie. Do gamy dołącza ZR-V, które powinno być bestsellerem japońskiego producenta.

29 listopada 2023
2024 Dacia Duster III premiera
Dacia / Duster
Nowa Dacia Duster - więcej praktyczności, wciąż dobre ceny

Nowa Dacia Duster jest praktyczna, rozsądna i wygląda o wiele lepiej niż dwie poprzednie generacje.

29 listopada 2023
Ferrari SF90 XX Stradale test
Ferrari / SF90 Stradale
Ferrari SF90 XX Stradale - pierwsze drogowe XX

SF90 XX Stradale z hybrydą na pokładzie jest najszybszym samochodem drogowym na torze Fiorano.

28 listopada 2023
McLaren 720S GT3 Evo Le Mans 2024
McLaren / 720s
McLaren powraca do Le Mans w sezonie 2024

McLaren Automotive potwierdził, że przystępuje do rywalizacji w WEC z modelem 720S GT3.

28 listopada 2023
Futurystyczne wnętrze samochodu przyszłości
Prezentacja Partnera
Czy personalizacja i AI to przyszłość motoryzacji?

Jakie są korzyści wynikające z użycia AI w motoryzacji? Czy samochody zostaną wkrótce „smartfonami na kołach”?

28 listopada 2023
Ferrari F250 hypercar spyshot
Ferrari
Następny hipersamochód Ferrari może otrzymać tylko sześć cylindrów

Dzięki hybrydzie z V6 następny flagowiec Ferrari połączy świat samochodów drogowych i wyścigowych.

27 listopada 2023
Adam Małysz - legenda skoków narciarskich i wielokrotny uczestnik Rajdu Dakar
Felieton
O jakich autach marzył Adam Małysz?

W EVO czytamy o autach ze snów i wszyscy o nich marzymy niezależnie od tego, ile kosztują i jak są szybkie.

24 listopada 2023
2023 Porsche Panamera lifting
Porsche / Panamera
Nowe Porsche Panamera ma się prowadzić bardziej jak 911

Po liftingu Panamera zyskała design i technologie upodabniające ten model do Porsche Taycana.

24 listopada 2023
Pagani Imola Roadster główne
Pagani / Imola
Nowe Pagani Imola Roadster - bezwzględny atak na zmysły

Imola to najbardziej radykalne drogowe Pagani w historii, a teraz debiutuje jej wersja Roadster.

24 listopada 2023
Range Rover Sport SV - front
Prezentacja Partnera
Range Rover Sport SV, czyli stylowy lider pełen dynamiki

Przyszedł czas na prawdziwie rasowy wariant Range Rovera, który rozbudzi emocje jak żadne inne auto w tym segmencie.

24 listopada 2023