Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin DBS Volante - otwarte GT z V12

Brak stałego dachu tylko wzmacnia wrażenia jakie oferuje duże GT od Aston Martina

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

28 listopada 2022
Aston Martin DBS Volante
10
Ocena Evo
Cena:
od 1,7 mln zł
świetne osiągi; ponadprzeciętny komfort jazdy; styl
przestarzałe multimedia; silnik mocno dominuje jazdę

“Więcej znaczy więcej” - niewiele jest samochodów, które lepiej obrazują tę zasadę niż flagowe GT Aston Martina w wydaniu kabrio - DBS Volante. Duży, czteromiejscowy wóz wyposażony w 5.2-litrowe V12 o mocy 725 KM, z wystawnym wnętrzem i składanym dachem to okaz czystego zbytku.

Z ceną dochodzącą do 2 milionów złotych to także najdroższy obecnie oferowany Aston Martin. Czy z okaleczoną brakiem stałego dachu strukturą zmuszoną do przenoszenia tak dużej mocy DBS Volante nadal jest w stanie zapewnić idealny balans między supersamochodem, a dużym GT? Wersja coupe jest pod tym względem niezwykle atrakcyjna.

Aston Martin DBS Volante - podczas testów
10

Pod ogromną przednią pokrywą mamy to samo 5.2-litrowe serce w układzie V12, co w DBS coupe. Nadal do dyspozycji jest aż 725 KM przy 6500 obr./min. i 900 Nm już od 1800 obr./min. DBS to samochód w układzie transaxle, więc z tyłu znajduje się wzmocniona skrzynia automatyczna ZF z ośmioma przełożeniami i łopatkami za kierownicą. Jak na tak duże i ciężkie auto osiągi są więcej niż wystarczające. Przyspieszenie do 100 km/h trwa tylko 3,6 s, a do 160 km/h 6,7 s - to wyniki o parę dziesiątych sekundy gorsze niż w lżejszym coupe. Prędkość maksymalna wynosi 340 km/h - osiągnięcie jej bez dachu to wyzwanie dla twardzieli. Stworzenie wersji Volante wymagało przeróbki aerodynamiki, przez co docisk przy prędkości maksymalnej jest mniejszy o 3 kg i wynosi 177 kg.

Aston Martin DBS Volante - V12
10

DBS ma poszycie z włókna węglowego naniesione na aluminiową strukturę wewnętrzną, dlatego wersja coupe jest kilkadziesiąt kilogramów lżejsza niż DB11. W przypadku wersji Volante niezbędne były wzmocnienia konstrukcji związane z brakiem dachu oraz zainstalowanie mechanizmu jego składania, więc jest on sporo cięższy. Firma ograniczyła się do podania masy “na sucho” (bez płynów i kierowcy) 1863 kg. Gotowy do jazdy DBS Volante z dodatkowym wyposażeniem, paliwem i wszystkimi płynami na pewno przekracza masę 2 ton.

Materiałowy dach składa się elektrycznie w 14 sekund i na powrót rozkłada w 16 sekund, a wszystko odbywa się za pomocą jednego przycisku. 8-warstwowe poszycie zapewnia dobrą izolację termiczną i dźwiękową, co nie jest łatwe w samochodach z “miękkim” dachem. Element ten można zamówić w jednym z kilku kolorów zewnętrznych, a do wyboru jest aż sześć wariantów podsufitki. Dalsza konfiguracja obejmuje także opcjonalną personalizację w kwestii kolorystyki, materiałów i wzorów, co oczywiście prowadzi do powiększenia rachunku końcowego u dealera o solidną sumę.

Aston Martin DBS Volante - z otwartym dachem
10

Poza tym jednym elementem Volante oferuje dokładnie to samo co wersja coupe. Karbonowy wał przenosi moc na tylne koła, a adaptacyjne zawieszenie, silnik i skrzynia mogą pracować w jednym z trzech trybów: GT, Sport i Sport Plus. Standardem są 21-calowe felgi z oponami Pirelli P Zero w rozmiarze 265/35 z przodu i 305/30 z tyłu. Za hamowanie odpowiada karbonowo-ceramiczny układ z tarczami 410 mm (przód) i 360 mm (tył). Dobre hamulce będą potrzebne przy wykorzystaniu całej dostępnej w DBS-ie mocy.

Jazda DBS Volante jest aż nadto nasycona wrażeniami.

Nie jest to coś szczególnie złego - po prostu samochód ma imponującą osobowość, na którą składają się wymiary, wizerunek marki, dźwięk, osiągi… Jego olbrzymi wlot powietrza z przodu zdaje się wciągać niemal całą szerokość drogi, a z opuszczonym dachem jesteś wystawiony na widok publiczny. Jedni to uwielbiają, innych może dopaść ból głowy. W każdym razie jest to ekstrawaganckie, bogate w emocje doświadczenie.

Aston Martin DBS Volante - karbonowe - ceramiczne hamulce
10

Jest tu też całkiem komfortowo. Jakość wykonania wnętrza nie zachwyca aż tak jak sugeruje cena samochodu, ale to nadal bardzo wygodny sposób przemieszczania się na długich trasach. Niestety tego samego nie można powiedzieć o drugim rzędzie siedzeń - służą one raczej dla dzieci lub dodatkowego bagażu. Przy zamkniętym dachu szumy są znakomicie wyciszone, a po jego rozłożeniu wiatr nie wdziera się do kabiny siejąc spustoszenie. Cały proces obsługuje się jednym przyciskiem na konsoli.

Reklama

Jednak główną dominantą DBS-a jest silnik V12 i nie zmienia się to w żadnym momencie obcowania z tym samochodem. Już suche liczby sugerują niesamowite osiągi, ale sposób w jaki Aston Martin się napędza jest wręcz niewiarygodny. Moment obrotowy jest potężny już od niskich obrotów i nie zmniejsza się wraz z postępem wskazówki obrotomierza. Najlepiej jest to poczuć podczas startu z wyłączoną kontrolą trakcji - po wduszeniu gazu do podłogi auto przez milisekundę zbiera się w sobie, aby już po chwili mknąć do przodu zostawiając chmurę dymu ze spalonych opon. Zmieniasz biegi prostymi kliknięciami łopatek, a DBS nadal konsumuje swoje własne opony do czwartego biegu włącznie. Czysty obłęd.

Aston Martin DBS Volante - w trakcie jazdy

Pewnie nie zabrzmi to specjalnie wiarygodnie, ale pod ciężką nogą Volante nie przewróci się błagając o litość i powrót do bulwarowego szpanowania. Hamulce w jakiś cudowny sposób są w stanie nadążyć za potencjałem silnika, a opony Pirelli walczą o trakcję aż zostaną usmażone na amen. Aston Martin prowadzi się z naturalnym wyczuciem precyzji, i choć da się wyczuć delikatne drżenie konstrukcji, to daleko mu do uczucia wiotkości znanego z dawnych kabrioletów. Tylne zawieszenie ma w założeniu panować nad ogromnym momentem obrotowym przenoszonym na tylną oś. Gdy przesadzisz z gazem poczujesz jak auto się miota, ale i tak Aston Martin wykazuje spory postęp w tym aspekcie. Przy dynamicznej jeździe warto wypróbować tryby jazdy. Po włączeniu Sport Plus zawieszenie staje się trochę zbyt twarde na większość dróg, ale Sport wydaje się dobrym kompromisem poprawiającym poczucie kontroli, podczas gdy GT to ustawienie do jazdy na co dzień. Agresywna mapa silnika w trybie sportowym ma jeszcze parę zalet - ostrość reakcji i mocniejszy dźwięk akcentowany głośnymi strzałami z wydechu podczas redukcji.

Przy tym wszystkim trudno nie pokochać DBS-a Volante. To duży samochód o wielkim sercu, a przy tym sprawdza się w zaskakująco wielu sytuacjach. Jego zestaw cech to coś, czego u innych nie doświadczycie.

Aston Martin DBS Volante w trybie Sport Plus
10

Ceny i konkurencja

Kluczowym aspektem tworzącym atrakcyjność DSB-a jest fakt, że nie ma on bezpośrednich rywali. Bentley Continental GTC Speed? Luksus i komfort, owszem, ale pod względem zdolności sportowych nawet się nie zbliża. Ferrari 812 GTS? Oczywiście, to świetny roadster z V12 pod maską, którego osiągi są jeszcze lepsze, natomiast nie potrafi on być równie dobrym GT jak Aston Martin.

Na rynku jest jeszcze McLaren 720S Spider - świetny otwarty supersamochód, choć w trasie nijak nie dorówna komfortem DBS-owi, niezależnie od wybitnej jakości pracy zawieszenia. Aston Martin w doskonały sposób łączy wiele cech i jest idealną propozycją dla kogoś, kto chciałby spróbować wszystkiego co najlepsze w tej marce w połączeniu z frajdą jazdy kabrioletem.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Pagani Huayra Codalunga Speedster debiut
Pagani / Huayra
Pagani Huayra Codalunga Speedster ma 864 KM i opcjonalny manual

Pagani pozbawiło swój klejnot koronny dachu i dodało opcję manualnej skrzyni. Hipersamochód idealny?

13 lipca 2025
Ariel Atom 4RR
Ariel / Atom
Ariel Atom 4RR ma lepszy stosunek mocy do masy niż Bugatti Chiron

Podkręcony silnik Hondy Type R wystarcza, aby nowy Atom 4RR miał więcej mocy niż potężny Atom V8.

13 lipca 2025
Honda e:Ny1 test PL
Honda / e:Ny1
Honda e:Ny1 - trudna nazwa trudnego samochodu

Tylko pozornie model ten jest elektryczną wersją udanego HR-V.

12 lipca 2025
VW Transporter T7 test
Volkswagen / Transporter
Volkswagen Transporter T7 - nie dla ortodoksów

Przywiązani do klasycznego furgonu z Niemiec mogą nie znaleźć wspólnego języka z T7. I nie chodzi tu o to, co oferuje.

11 lipca 2025
Aston Martin DBX S debiut w Polsce
Aston Martin / DBX
Aston Martin DBX S w Polsce

DBX nie miał dobrych początków, ale zdaje się, że wkracza na odpowiednią ścieżkę.

11 lipca 2025
992.2 Porsche 911 Carrera 4S debiut
Porsche / 911 Carrera S
2025 Porsche Carrera 4S - czteronapędowe 911 bez wsparcia elektryki

Debiutuje poliftowe Porsche 911 992 w wersji AWD oraz z nadwoziem Targa.

2 lipca 2025
2026 Ferrari Amalfi debiut
Ferrari / Amalfi
Nowe Ferrari Amalfi - następca Romy odzyskuje fizyczne przyciski

Nowa nazwa, odświeżony design i wnętrze - Ferrari Amalfi ma być nowym bazowym GT w miejsce Romy.

1 lipca 2025
Lamborghini Fenomeno i przyszłość marki
Lamborghini / Fenomeno
Lamborghini Fenomeno zadebiutuje podczas Monterey Car Week

Pojawiają się przesłanki, że Lamborghini pracuje nad limitowanym hipersamochodem o nazwie Fenomeno.

27 czerwca 2025
Jaguar Type 00 spysyhot
Jaguar / Type 00
Nowy Jaguar GT rozpoczyna testy na torze Nürburgring

Elektryczne super-GT o mocy 1000 KM wyznaczy kierunek rozwoju Jaguara. Na razie trwają testy.

27 czerwca 2025
Hennessey Venom F5 Evolution jazda
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Evolution - pretendent do rekordu prędkości

Odwiedziliśmy Amerykę, aby przejechać kilka testowych kilometrów w pocisku o mocy 2059 KM.

26 czerwca 2025
Mercedes-AMG GT XX Concept premiera
Mercedes / GT XX
Mercedes Concept AMG GT XX wkrótce zmieni się w produkcyjny model AMG

Innowacyjna technologia silników i rewolucyjne baterie to główne cechy konceptu czterodrzwiowego AMG.

26 czerwca 2025
Koenigsegg Sadair's Spear przód
Koenigsegg / Sadair's Spear
Nowy Koenigsegg ma dziwną nazwę, 1625 KM i bardzo agresywne aero

Większa moc i niższa masa sprawiają, że Sadair’s Spear to hardkorowa wersja Koenigsegga Jesko.

25 czerwca 2025