Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Aston Martin DBS - Gran Tourer z wielkimi ambicjami

DBS ma świetne osiągi i wybitnie sprawdza się w roli komfortowego GT - czy to Aston Martin doskonały?

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

22 listopada 2022
Aston Martin DBS sylwetka
27
Ocena Evo
Cena:
1,6 mln zł
osiągi, komfort, poczucie wyjątkowości, mocne hamulce
ogromne wymiary zewnętrzne, pewne braki w dynamice jazdy, dość wysoka cena

Aston Martina DBS śmiało można rozpatrywać jako DB11 po kuracji botoksem i kilku ostrych treningach na siłowni - to duże, długodystansowe GT z osiągami typowymi dla supersamochodów. Cena wynosząca ponad 1,5 mln złotych plasuje ten samochód w samym środku stawki prawdziwych supersamochodów, ale Aston Martin ma własny przepis na sukces. DBS ma być czymś pomiędzy tradycyjnym GT, a supersamochodem, przez co sam tworzy specyficzny, niszowy segment.

Dostępny zarówno jako couperoadster DBS wciąż znajduje się na szczycie gamy, choć w międzyczasie oferta przeszła transformację związaną z wprowadzeniem nowych SUV-ów, a na horyzoncie już są hybrydowe supersamochody z silnikami umieszczonymi centralnie. Czy w tak dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości klasyczne super-GT zachowało swój urok?

Aston Martin DBS sylwetka z tyłu
27

W przeszłości stworzenie auta takiego jak DBS, czyli ewolucja DB11 w kierunku większych osiągów, byłaby związana z kilkoma poważnymi problemami. Trzeba by prawdopodobnie zwiększyć pojemność silnika, zastosować inne wałki, większe zawory, poprawiony układ zapłonowy itp. W erze turbodoładowania jest to o wiele prostsze - wystarczy zmienić oprogramowanie jednostki sterującej silnika, aby silnik 5.2 V12 po “downisizingu” osiągał niebotyczne 725 KM900 Nm. Aby ogarnąć wzrost mocy potrzebna była nowa skrzynia biegów - Aston Martin sięgnął po sprawdzonego, 8-biegowego ZF-a z konwerterem momentu obrotowego.

Tak duża moc przekłada się na imponujące liczby - to duże coupe z silnikiem z przodu potrafi przyspieszyć do 100 km/h w 3,4 s. Większe wrażenie robi jednak przyspieszenie do 160 km/h wynoszące 6,4 s. Maksymalnie DBS osiąga aż 340 km/h, co tylko potwierdza, że to bardzo szybka maszyna.

Sam silnik nie przeszedł wielkich zmian, ale to nie oznacza braku ciekawych nowinek w innych dziedzinach. Karoseria jest wykonana z karbonowych paneli nałożonych na aluminiową strukturę wewnętrzną, co według producenta przełożyło się na 72 kg oszczędności masy względem DB11. Tymczasem z nazwy modelu zniknął przydomek “Superleggera”; być może klienci odbierali go zbyt dosłownie, a przecież DBS z masą 1693 kg (bez płynów na pokładzie) z całą pewnością nie należy do lekkich aut. Mogło to powodować pewnego rodzaju dysonans.

Aston Martin DBS za zakrętem
27

Wspomniana karoseria jest uformowana w atrakcyjny, agresywny, ale także aerodynamiczny kształt. DBS jest w stanie wytworzyć 180 kg docisku podczas jazdy z maksymalną prędkością, co jest efektem zastosowania lotki na tylnej klapie, sporego dyfuzora oraz starannej pracy nad opływem powietrza wokół boków pojazdu. DBS jest też ustawiony 5 mm niżej niż DB11, a jego amortyzatory Skyhook skalibrowano od nowa z myślą o bardziej sportowej charakterystyce. Inne są także tuleje oraz cała geometria zawieszenia. Pod względem ogólnej charakterystyki jazdy DBS jest gdzieś pomiędzy normalnymi modelami DB, a typowo sportowym Vantage.

Nowa skrzynia przekazuje moc do mechanicznego dyferencjału o ograniczonym poślizgu, którego przełożenie skrócono, aby osiągać lepsze przyspieszenia na każdym biegu. Dodatkowo moment obrotowy między tylne koła rozdziela komputer systemu torque vectoring. DBS-a wyposażono w ogromne, karbonowo-ceramiczne hamulce z tarczami 410 mm z przodu i 360 mm z tyłu. Współpracują z nimi odpowiednio sześcio- i czterotłoczkowe zaciski. Felgi w rozmiarze 21 cali wyposażono w opony Pirelli P Zero o dedykowanej konstrukcji bieżnika w rozmiarze 265/35 (przód) i 305/30 (tył).

Aston Martin DBS felgi przednie
27

Wiele osób chętnie porównuje Aston Martina do innego dużego i ekskluzywnego coupe z silnikiem z przodu - Ferrari 812 Superfast. Na szczęście dla DBS-a ma on zupełnie inny charakter. Pomimo karoserii gęsto pokrytej różnymi wycięciami i wlotami tworzącymi niezwykle efektowną bryłę Brytyjczyk zachowuje klimat typowego GT. To maszyna idealnie skrojona na długie trasy, z komfortowym wyposażeniem i tłumieniem oraz niewyczerpanym zapasem mocy pod prawą stopą kierowcy.

To duży samochód, a z nisko osadzonego fotela kierowcy nie widać zbyt wiele, co utrudnia posługiwanie się autem na co dzień. Jazda wąskimi drogami z pewnością nadszarpnie nerwy i tylko wrodzona zwinność DBS-a pozwala go prowadzić z dużą precyzją. Mocnym akcentem podczas każdej podróży jest silnik - wydaje przyjemne dźwięki podczas startu i w średnim zakresie obrotów, jedynie przy wysokich rejestrach brakuje mu jakości brzmienia znanej z wolnossących protoplastów. Pierwszym wrażeniem zza kierownicy jest jednak łatwość poruszania się tym kolosem - od zaskakująco tolerancyjnego tłumienia (jedynie niskoprofilowe opony czasem potrafią zaprotestować na dziurach), przez gładką pracę skrzyni aż do lekkiego, acz szybkiego układu kierowniczego. Jednak w każdym momencie trzeba mieć respekt dla V12, bo nawet mała dawka gazu pozwala błyskawicznie zostawić w tyle wolniejsze auta. DBS za pomocą swojego potężnego momentu obrotowego zamienia każde wyprzedzanie w dziecinną igraszkę.

Aston Martin DBS silnik
27

Silnik i skrzynia pracują w jednym z trzech dostępnych trybów, a kolejne trzy ustawienia dotyczą tylko i wyłącznie zawieszenia Skyhook. Zmiana z trybu GT na Sport powoduje szybsze reakcje na gaz i głośniejszą pracę wydechu, jednak miękkie tłumienie w miarę podnoszenia tempa jazdy zaczyna być irytujące.

Podobnie jak wszystkie współczesne auta Aston Martina, DBS ma szybką przekładnię kierowniczą wymagającą chwili przyzwyczajenia. Jej zaletami jest precyzja i naturalny opór na kierownicy, co z pewnością przekłada się na częściowe ukrycie wysokiej masy własnej auta.

Podczas szybkiej jazdy tył DBS-a wydaje się zbyt miękki, co prawdopodobnie miało zwiększyć trakcję, ale w efekcie na nierównej drodze tylna oś dostaje mocne cięgi. W niektórych egzemplarzach tego modelu jakimi jeździliśmy czuć było wyraźne kołysanie tyłu na boki oraz góra-dół, ponieważ zawieszenie w ten sposób próbuje zniwelować wpływ ogromnego momentu obrotowego przekazywanego na koła. Trzeba jednak uczciwie powiedzieć, że w nowszych egzemplarzach ta cecha została zredukowana.

Aston Martin DBS podczas jazdy
27
Reklama

Przy tak dużym momencie obrotowym tylko na tylnych kołach nie da się tego do końca wyeliminować, więc wypada po prostu zaakceptować takie zachowanie Aston Martina, tym bardziej że nie powoduje ono utraty przyczepności. Oczywiście przy wyłączonej kontroli stabilności tył ma mocną tendencję do zrywania przyczepności, a dyferencjał nie zawsze jest przewidywalny - raz pozwala na obracanie się wewnętrznego koła, innym razem blokuje się i wywołuje poślizg tylnej osi. Właśnie w takich momentach można naprawdę poczuć jak dużym samochodem jest DBS.

Tymczasem skrzynia biegów zachowuje się jak typowa skrzynia z konwerterem momentu w mocnym wozie - fantastyczna w codziennym użytkowaniu, ale przy naprawdę ostrej jeździe, z dociąganiem do czerwonego pola i nagłymi, szybkimi zmianami, po prostu nie przekonuje. Po stronie zalet możemy zapisać hamulce, które są mocne nawet przy hamowaniu z bardzo wysokich prędkości. Podsumowując, gdy już poznasz wóz i jego specyfikę możesz pojechać naprawdę szybko, korzystając z potęgi silnika V12 i z ogromu dostępnej przyczepności. Wtedy nawet duże coupe może być przyjemne na każdym rodzaju dróg.

Aston Martin DBS na moście
27

Relatywnie dobra praktyczność DBS-a i jego wyrazista osobowość naprawdę nabierają sensu - to supersamochód, który łatwo przekonuje do siebie i z którym można żyć na co dzień. Pochłania przy tym wielkie ilości wysokooktanowego paliwa, ale z drugiej strony bagażnik jest zupełnie sensowny (nie zmienia tego fakt, że bagaż silnie się nagrzewa), a z tyłu spokojnie zmieszczą się foteliki z dziećmi.

Wnętrze wywołuje mieszane uczucia. Sam projekt jest dość odważny i zastosowano tu całe hektary przyjemnej w dotyku, drogiej skóry, ale większość rywali w tej cenie proponuje podobne rozwiązania. Z drugiej strony jesteśmy skazani na starożytny system multimedialny pochodzący z dawnych Mercedesów, w którym sama wielkość ekranu zdradza głębokie korzenie. Poza tym niektóre przełączniki nie pasują do samochodu na tym poziomie ekskluzywności. Ogólnie wnętrze mogłoby zawierać więcej efektu “wow”.

Aston Martin DBS wnętrze auta
27

Ceny i konkurencja

Piękno DBS-a polega na tym, że nie ma on bezpośrednich rywali. Ferrari 812McLaren 720S to znacznie bardziej sportowe, torowe maszyny. Z kolei Bentley Continental GT nie jest w stanie dorównać Aston Martinowi w osiągach i stylizacji. Mniejsze auta jak Ferrari Roma, Porsche 911 Turbo S czy nawet Mercedes-AMG SL 63 nie mają z kolei takiego prestiżu jak Aston napędzany szlachetną mocą 12 cylindrów.

Jakkolwiek na to nie spojrzeć, Aston Martin ma swoją własną niszę. Z ceną na poziomie 1,6 mln złotych jest jakieś 250 tys. złotych droższy niż topowy Continental GT Speed, ale i tak sporo tańszy niż Ferrari 812, choć wypada zauważyć, że w tym momencie w produkcji pozostał tylko otwarty model GTS.

Dane techniczne

Silnik: 5.2 V12 twin turbo
Moc: 725 KM przy 6500 obr./min.
Moment obrotowy: 900 Nm przy 1500-5000 obr./min.
0-100 km/h: 3,4 s
0-160 km/h: 6,4 s
Prędkość: 340 km/h
Masa: 1693 kg (na sucho)

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT premiera
Porsche / Taycan
Porsche Taycan Turbo GT - najszybsze czterodrzwiowe auto na Ringu

Elektryczny Taycan przeszedł kurację w dziale GT. Efekt to najmocniejsze seryjne Porsche w historii.

11 marca 2024
Porsche Taycan Turbo GT teaser
Porsche / Taycan
W przyszłym tygodniu premiera drogowo-torowego Porsche Taycan Turbo GT

Już za tydzień Porsche pokaże flagową wersję Taycana, jakiej jeszcze nie było.

4 marca 2024
Tesla Roadster EV news
Tesla / Roadster
Tesla Roadster i sprint poniżej 1 s do setki - Mate Rimac komentuje

Mate Rimac wyraził swoje zastrzeżenia do zapowiadanych przez Elona Muska osiągów Tesli Roadster.

4 marca 2024
Maserati MCXtrema główne
Maserati / MCXtrema
Maserati MCXtrema zaliczyło serię testów na torze

Na bazie Maserati MC20 Włosi stworzyli torowy model specjalny wyposażony w 730-konny silnik V6.

27 marca 2024
2024 Mercedes-AMG G63 lifting
Mercedes / klasa G
Poliftowy Mercedes-AMG G63 wygląda tak samo i nadal ma V8

Niektóre nowe AMG porzuciły V8 na rzecz silników czterocylindrowych, ale G63 ten trend nie dotyczy.

26 marca 2024
Peugeot 9X8 Le Mans Hypercar 2024
Peugeot / 9X8
Zmiana koncepcji Peugeota w Le Mans - nowy 9X8 ma już tylne skrzydło

Za Peugeotem 9X8 w specyfikacji Le Mans Hypercar 2024 stoi gruntowna zmiana koncepcji aerodynamiki.

25 marca 2024
Hennessey Venom F5 Revolution rekord toru
Hennessey / Venom F5
Hennessey Venom F5 Revolution z rekordem znanego toru Grand Prix

Amerykański Hennessey Venom F5 Revolution pobił rekord aut produkcyjnych na Circuit of the Americas.

25 marca 2024
Ferrari super-GT spyshot
Ferrari / 812 Superfast
Następca Ferrari 812 zachowa tradycyjne V12. Debiut w połowie roku

Kultowe V12, ponad 800 KM i klasyczny wygląd GT - tak zapowiada się następca Ferrari 812 Superfast.

25 marca 2024
Audi e-tron GT RS zapowiedź
Audi / e-tron GT
Za rok Audi e-tron GT zyska 1000-konną wersję RS

Modyfikacje opracowane dla Porsche Taycan mogą wkrótce trafić do pokrewnego Audi e-tron GT RS.

25 marca 2024
Bentley Continental GT PHEV
Bentley / Continental GT
W tym roku zadebiutuje nowy Bentley Continental GT z hybrydą i V8

W ramach tegorocznego liftingu Continental GT po raz pierwszy otrzyma napęd hybrydowy typu plug-in.

21 marca 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Scuderia Cameron Glickenhaus 004S postępy
Scuderia CG / 004S
Rozwój Scuderii Cameron Glickenhaus 004S wreszcie nabiera tempa

Trzymiejscowy supercar SCG004 w wersji drogowej jest odrobinę bliżej oficjalnego debiutu.

19 marca 2024
Nissan GT-R MY2025 główne
Nissan / GT-R
Nissan GT-R żyje i ma się dobrze. Właśnie przeszedł kolejny lifting

GT-R zwyczajnie nie chce umrzeć. Teraz dostał poprawki silnika i kosmetyczne zmiany stylizacji.

19 marca 2024
Ariel Atom i Nomad 2024
Ariel / Atom
2024 będzie ważnym rokiem Ariela - przed nami głośny debiut

W tym roku Ariel planuje wprowadzić na rynek ekstremalną wersję Atoma oraz drugą generacją Nomada.

17 marca 2024
Lancia Ypsilon HF logo
Lancia / Ypsilon
Lancia Ypsilon HF - powrót kultowego logo na elektrycznym hatchbacku

Szykuje się nowa, szybka Lancia - model Ypsilon HF otrzyma napęd o mocy 240 KM.

14 marca 2024