Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

2022 Mercedes SL - legenda bierze Porsche 911 na celownik

Nowy SL powstał rękami AMG, żeby rywalizować z Porsche 911 i Astonem Martinem DB11.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

31 października 2021
2022 Mercedes SL
23

Mercedes-AMG zaprezentował roadstera SL, najnowsze wydanie serii ‘Sport-Leicht’, której produkcja trwa nieprzerwanie od 70 lat. Po miesiącach oczekiwania, zdjęć szpiegowskich, teaserów i informacji technicznych wreszcie jest - nowa generacja ikony powraca do miękkiego dachu, układu siedzeń 2+2, a nawet do oznaczenia SL55. Zanim zanurzymy się w detalach wyjaśnijmy rzeczy podstawowe. Nowy SL powstał od czystej kartki w zakładach AMG i nie dzieli żadnego elementu z poprzednim modelem, bazującym na platformie MRA, ani z AMG-GT Roadster. Sprzedaż ruszy od wersji z silnikiem V8 M177 w dwóch opcjach mocy, w obydwu przypadkach skrzynia biegów to 9-biegowy automat, a napęd przekazywany jest na wszystkie koła. W przyszłości pojawi się wersja E Performance, która prawdopodobnie przejmie napęd hybrydowy o mocy 814 KM z AMG-GT 4 door. Dostawy do klientów powinny ruszyć od pierwszego kwartału przyszłego roku. Jeszcze nie znamy polskich specyfikacji i cennika, choć historycznie rzecz biorąc SL powinien plasować się gdzieś w gronie Porsche 911, BMW M8 Cabriolet czy Aston Martin Vantage Roadster.

Napęd i osiągi

Na początek w ofercie pojawi się wybór tylko dwóch jednostek napędowych, a właściwie jednego V8 w dwóch wariantach mocy. Po raz kolejny pojawi się oznaczenie SL55 w przypadku słabszej wersji, a w mocniejszej będzie to SL63. W obu przypadkach pod maską znajdzie się znane już doskonale 4-litrowe V8 biturbo (M177) z turbinami typu twin-scroll umieszczonymi pośrodku między rzędami cylindrów. Akurat w SL-u silnik ten będzie miał tradycyjną, mokrą miskę olejową, w odróżnieniu od AMG-GT, który używa układu z suchą miską (M178), innym układem intercoolerów i aktywnym układem chłodzenia wału korbowego. Maksymalna moc wersji SL63 to 585 KM w zakresie obrotów 5500-6500, a moment obrotowy wynosi 760 Nm już od 2500 obrotów. Słabsze SL55 ma za to 475 KM i 700 Nm - identyczne dane jak pierwsze SL55 generacji R230 z 2002 roku. W obu przypadkach skrzynia jest taka sama - 9-biegowy Speedshift, w którym konwerter mocy zamieniony jest na mokre sprzęgło. Taka konstrukcja pozwala na szybkie zmiany bez konieczności stosowania ciężkiego układu dwusprzęgłowego.

2022 Mercedes SL
23

Wszystkie nowe SL będą wyposażone w napęd 4Matic+ przekazujący napęd z mocnym wskazaniem na tył dopóki komputer nie dostanie sygnału, że z przodu potrzebna jest moc. Nie ma tutaj możliwości odłączenia całkowitego przedniej osi jak w obecnym GT63 S. Na tylnej osi SL będzie miał elektronicznie sterowany dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Dzięki napędowi na wszystkie koła osiągi nie pozostawiają wiele do życzenia zarówno w SL55 jak i SL63. Sprint do 100 km/h trwa odpowiednio 3,9 oraz 3,6 s, a maksymalne prędkości nie są ograniczone i wynoszą 294 i 314 km/h. Nigdzie nie ma informacji o bazowej wersji 6-cylindrowej, ale jesteśmy przekonani, że dla dywersyfikacji gamy taka wersja się pojawi, i to ze wspomaganiem miękką hybrydą. Takie napędy są powszechnie wykorzystywane w pozostałych modelach Mercedesa-AMG.

Wiemy już, że wkrótce na szczycie cennika pojawi się SL63 E Performance, który do puli mocy silnika V8 dorzuci elektryczny motor z tyłu, dokładnie tak jak w GT63 E Performance. Ten system wkrótce znajdzie zastosowanie w sedanach  C63 S i S63 S i we wszystkich czterech przypadkach elektryk dokłada 205 KM i 320 Nm do silnika V8. Energia dla drugiego silnika pochodzi z baterii 6,1 kWh usytuowanej nad silnikiem przy tylnej osi. Całość jest tak zrobiona, żeby bez przeróbek pasowała do podwozia nowego SL-a.

Podwozie

Opcje napędu nowego SL nie pozostawiają wątpliwości, że to prawdziwe AMG, jednak platforma podwoziowa wzbudza pewne wątpliwości. Układ foteli 2+2 sprawia, że SL ma 4705 mm długości i jest aż 170 mm dłuższy niż Porsche 911 Cabriolet. Poza tym jest 15 mm szerszy i 57 mm wyższy niż Porsche.

Na pewno za tymi wymiarami zewnętrznymi idzie też spora masa auta. Dla SL63 wynosi ona 1970 kg, a to aż 100 kg więcej niż poprzednia generacja R231 w podobnej wersji i 260 kg więcej niż Porsche 911 Turbo Cabriolet. Ta cała nadmierna masa pojawiła się nawet pomimo szerokiego stosowania aluminium i kompozytów w nadwoziu SL-a. Pamiętajmy, że poprzednik miał metalowy dach, a tu jest materiałowy, który zdejmuje z auta około 21 kg. Dach jest w stanie schować się podczas jazdy z prędkością poniżej 60 km/h w mniej więcej 15 sekund.

Ten SL jest pierwszą generacją od czasów R230, która nie będzie dostępna z żadną formą zawieszenia pneumatycznego. SL55 jak i SL63 są wyposażone w stalowe sprężyny i zaprojektowany od nowa, skomplikowany układ aluminiowych wahaczy, po 5 przy każdym kole. Z tego samego materiału wykonane są też piasty kół, zwrotnice i drążki.

Wszystkie SL-e będą wyposażone w adaptacyjne amortyzatory, ale w SL63 w standardzie i SL55 z wybraną opcją AMG Dynamic zadebiutuje nowe rozwiązanie z amortyzatorami sterowanymi hydraulicznie z aktywnym systemem stabilizującym. To system opracowany na wzór supersamochodów McLarena, który pozwolił pozbyć się z podwozia tradycyjnych stabilizatorów.

2022 Mercedes SL
23
Reklama

Jak u Brytyjczyków, system pozwala mieć naprawdę niezależne cztery koła z niemal nieskończoną regulacją miękkości jazdy w zależności od trybu, co czyni jazdę bardzo elastyczną i jednocześnie bardzo stabilną w zakrętach. System hydrauliczny zawiera fukcję podnoszenia przodu, a modele wyposażone w hydrauliczne amortyzatory stoją o 10 mm niżej niż egzemplarze bez tego systemu.

W standardzie są stalowe tarcze hamulcowe o średnicach 390 mm na przodzie i 360 mm na tyle. Do tego 6-tłokowe zaciski na przodzie i zaciski pływające na tyle. W obu wersjach silnikowych opcją jest zestaw ceramicznych tarcz o średnicy 402 mm na przedniej osi.

Design i wnętrze

Smukły wygląd zewnętrzny nowego SL-a łączy tradycyjne proporcje otwartego nadwozia sportowego z aktualnym językiem stylistycznym Mercedesa tworzonym pod przywództwem Gordona Wagnera. Rezultat to miks odważnych kształtów z gładkimi powierzchniami. Z przodu jak i z tyłu znajdują się cienkie paski LED-owych świateł, a grill Panamericana ma tradycyjne, pionowe żebrowanie. Grill kontrastuje z resztą nadwozia, w której raczej dominują krągłości niż ostre, agresywne linie.

Efekt końcowy to w większości elegancki i subtelny samochód jak przystało na ostatniego SL-a zasilanego silnikiem spalinowym. Tworzenie auta od zera dało projektantom przywilej podkreślenia najbardziej wyrazistych akcentów tego napędu jak np. niska linia maski, która była niemożliwa do osiągnięcia gdy SL dzielił podzespoły z sedanem klasy S. Koła nawet w najmniejszym wymiarze 19 cali ładnie wypełniają nadkola.

2022 Mercedes SL
23

Pomimo materiałowego dachu i wielu kompromisów w sylwetce auto nadal może pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza 0,31 Cx. Pomaga w tym zespół aktywnej aerodynamiki kryjącej się za wlotami z przodu i pod podłogą. Obydwa wloty przednie przez większość czasu pozostają zamknięte, by wymusić opływ powietrza dołem i ograniczają w ten sposób efekt unoszenia przedniej osi. Do tego tylne skrzydło dobierające kąt pochylenia i wysokość na podstawie sześciu czujników. Dalszą opcją jest pakiet Active Aero z klapami w podwoziu stabilizującymi auto przy wysokich prędkościach. To ważne podczas jazdy Autobahnem 300 km/h.

Design wnętrza to kombinacja rozwiązań znanych z GT63 4-door oraz AMG-GT, ale z zainstalowanym najnowszym systemem MBUX, który niedawno zadebiutował w klasie S. Kto zdążył się już oswoić z możliwościami najnowszych multimediów Mercedesa będzie ucieszony z większego panelu dotykowego pośrodku kokpitu. Specyficznie dla SL ekran ten można pochylać mniej lub bardziej, by światło nie odbijało się denerwująco podczas jazdy bez dachu. Pomimo szerokiego użycia ekranów we wnętrzu, AMG opracowało grafiki wzorowane na tradycyjnych zegarach, by uczcić historię SL-a, ale w każdym innym aspekcie wnętrze to typowy, nowoczesny Mercedes.

Michał Sztorc z nową okładką EVO Magazine
PREMIERA EVO
Już jest nowe EVO Magazine. Rower na okładce?! Co im strzeliło do głowy?!

Motocykl i rower Ducati oraz Lamborghini Huracán Sterrato na okładce szesnastego wydania EVO mówią, że wiosna jest za rogiem!

28 lutego 2025
Yokohama on Tour - Puszcza Białowieska - zimą
Prezentacja Partnera
Ruszamy na wschód do Puszczy Białowieskiej

Niekończące się magiczne lasy, dzika przyroda, puste drogi, miejsca, do których nie dotarła cywilizacja - czas na weekendowy wypad samochodem!

28 lutego 2025
Ducati Panigale V4 na torze
Prezentacja Partnera
Co na nas czeka w salonach Ducati w 2025 roku?

Nowa linia na sezon 2025 ponownie przesuwa granice zarówno pod względem technologii, jak i emocji

25 lutego 2025
Test opon 2024
Test opon 2024
EVO TEST OPON 2024 - w corocznym teście wyłaniamy najlepsze opony

Myślisz o wyposażeniu swojego samochodu sportowego w komplet najlepszych opon?

25 lutego 2025
Land Rover Defender Soft Top V8 prezentacja
Land Rover / Defender
Land Rover Defender V8 Soft Top - terenowy kabriolet z dudniącym V8

Tak mógłby wyglądać Defender Octa gdyby powstał 25 lat temu - oto najnowszy “klasyk” od Land Rovera.

25 kwietnia 2025
Ferrari 296 VS spyshot
Ferrari / 296 VS
Duchowy następca 458 Speciale - Ferrari 296 VS - coraz bliżej premiery

Z mocą ponad 850 KM nowe Ferrari 296 VS będzie jedną z najgorętszych premier 2025 roku.

25 kwietnia 2025
Mercedes-AMG E53 Brabus 700
Brabus
Brabus Mercedes-AMG E53 dobił mocą do poziomu 911 GT2 RS

Brabus opracował własną wersję flagowej klasy E od AMG, ale pod maską nadal spoczywa R6, nie V8.

24 kwietnia 2025
Porsche 911 Spirit 70 premiera
Porsche / 911
Porsche 911 Spirit 70 to GTS Cabriolet nawiązujący stylem do lat 70.

Nowe 911 od Porsche Heritage, na swoje szczęście lub nieszczęście, inspirowane jest latami 70. i 80.

23 kwietnia 2025
Ferrari EV crossover
Ferrari
Oficjalnie: Ferrari Elettrica zadebiutuje w październiku 2025

Ferrari zaprezentuje swoje pierwsze EV jeszcze w tym roku, a jego nazwa to po prostu Elettrica.

22 kwietnia 2025
Renault 5 Turbo 3E produkcyjne
Renault / 5 Turbo
Renault 5 Turbo 3E to najdroższy hot hatch w historii. Ponad 700 tys.!

Nowe elektryczne Renault 5 Turbo 3E kosztuje tyle co używane supersamochody Ferrari czy McLarena.

22 kwietnia 2025
Audi A5 limousine test PL
Audi / A5
Audi A5 Limousine - klasyka nowej ery

Odświeżony model zastępuje kilka pozycji w ofercie Audi. Czy będzie to sukces?

22 kwietnia 2025
Porsche 911 GT3 992.2 manual
Porsche / 911 GT3
Porsche 992.2 GT3 to najszybszy samochód z manualem na Nürburgringu

Nowe Porsche 911 GT3 992.2 ustanowiło rekord okrążenia Nürburgringu wśród aut ze skrzynią ręczną.

17 kwietnia 2025
Hennessey Venom F5 Evolution prezentacja
Hennessey / Venom F5
Nowy Hennessey Venom F5 Evolution ma dwa razy tyle mocy co Veyron

W drodze do przebicia bariery 500 km/h teksański Hennessey prezentuje kolejne wcielenie Venoma F5.

17 kwietnia 2025
Genesis GMR-001 WEC 2026
WEC
Genesis GMR-001 z silnikiem V8 zmierzy się z Ferrari w Le Mans

W 2026 roku na starcie 24h Le Mans stanie zespół Genesis Magma Racing z modelem GMR-001.

16 kwietnia 2025
2026 Lamborghini Urus Performante spyshot
Lamborghini / Urus Performante
Nowe Lamborghini Urus Performante coraz bliżej premiery

Niedługo poznamy nowe Lamborghini Urus Performante - rywala Astona DBX707 i Ferrari Purosangue.

15 kwietnia 2025
Włókna węglowe zakaz 2029
Rynek
Parlament Europejski planuje zakazać używania włókien węglowych

Unijni urzędnicy wzięli na celownik włókna węglowe, których rozpad jest szkodliwy dla zdrowia.

15 kwietnia 2025